Han vill egentligen ha en stor hund men är ju dels van vid småhundar samt vet ju att jag gärna vill ha en mindre hund.
När det gäller Bichon tycker han de är för fula helt enkelt.. "ser ut som en sinnesslö pudel" Jag håller inte alls med men jag har ju själv raser jag inte gillar enbart pga utseende så kan ju inte gärna banna honom för mycket över det.
Ja precis, frise. Är havanaisen liknande i sätt och temperament? Funderar också hur mycket pälsvård det blir om man vill hålla nerklippt då de ju är långhåriga.
Det låter jättebra
Aha! Frisens utseende har jag också lite svårt för, jag tänkte på havanaisen. Dom jag har träffat har alla varit trevliga hundar och har klippts med ungefär samma intervall som min löwchen gjorde. 2-3 månader emellan och så gott som ingen pälsvård emellan. Beror ju såklart på hur kort man klipper ner.
Min löwchen var verkligen den ultimata sällskapshunden. Så himla enkel att ha och göra med. Väldigt trygg i olika miljöer. När jag hämtade henne så åkte vi buss och tåg från Uppsala till sthlm och hon somnade på vägen. Sen bodde vi på Södermalm i någon vecka innan vi åkte hem till Småland. Skottfast, trygg med folk, somnade när vi satt stilla etc. Hon hängde även med i stall (jobb och fritid), ridturer, cykelturer på upp till 2 mil osv. MEN hade heller inga problem med att ligga på locket en vecka och busa lite inomhus mellan varven.
Jag skulle absolut rekommendera både löwchen och havanais. Jag upplever havanaisen lite mindre atletisk/pigg men som sagt, till det ni vill göra räcker den ändå, men vill man ha snäppet mer atletisk hund så är löwchen väldigt trevlig ingen av dom fäller.