En ganska vag rasvalstråd

Han vill egentligen ha en stor hund men är ju dels van vid småhundar samt vet ju att jag gärna vill ha en mindre hund.

När det gäller Bichon tycker han de är för fula helt enkelt.. "ser ut som en sinnesslö pudel" :meh: Jag håller inte alls med men jag har ju själv raser jag inte gillar enbart pga utseende så kan ju inte gärna banna honom för mycket över det.

Ja precis, frise. Är havanaisen liknande i sätt och temperament? Funderar också hur mycket pälsvård det blir om man vill hålla nerklippt då de ju är långhåriga.

Det låter jättebra :)

Aha! Frisens utseende har jag också lite svårt för, jag tänkte på havanaisen. Dom jag har träffat har alla varit trevliga hundar :) och har klippts med ungefär samma intervall som min löwchen gjorde. 2-3 månader emellan och så gott som ingen pälsvård emellan. Beror ju såklart på hur kort man klipper ner.

Min löwchen var verkligen den ultimata sällskapshunden. Så himla enkel att ha och göra med. Väldigt trygg i olika miljöer. När jag hämtade henne så åkte vi buss och tåg från Uppsala till sthlm och hon somnade på vägen. Sen bodde vi på Södermalm i någon vecka innan vi åkte hem till Småland. Skottfast, trygg med folk, somnade när vi satt stilla etc. Hon hängde även med i stall (jobb och fritid), ridturer, cykelturer på upp till 2 mil osv. MEN hade heller inga problem med att ligga på locket en vecka och busa lite inomhus mellan varven.

Jag skulle absolut rekommendera både löwchen och havanais. Jag upplever havanaisen lite mindre atletisk/pigg men som sagt, till det ni vill göra räcker den ändå, men vill man ha snäppet mer atletisk hund så är löwchen väldigt trevlig :) ingen av dom fäller.

Keeshond kanske också är en ras att kika på? Dom fäller ju absolut i perioder men i tussar (har jag fått höra) så lägger sig inte som en matta på golvet eller letar sig in i alla textilier som kort päls gör. Behöver borstas ca 1 gång i veckan. Man kan ju borsta oftare för att inte få så mycket päls inne under fällperioden :)

Jag uppfattar att de är ganska lika i sätt och temperament, även om jag aldrig träffat en frisé några längre stunder. Uppfattar Havanasier som sällskapliga, glada för allt som de ställs inför och lätta att ha att göra med. De flesta har dom som rena sällskapshundar så de är inte så vanliga på brukshundklubbar och tävlingsplaner, men de är representerade i flera hundsporter som agility, lydnad, rallylydnad, nosework m.m.

Jag har aldrig klippt min Havanais, men uppfattar på andra att det betydligt enklare om man klipper dom. Viss pälsvård behövs ändå, ffa vid pälsbytet (mellan 6 månader och 2 år). Men det är ju få hundar som varken fäller eller kräver pälsvård. Vill man inte ha en nakenhund får man välja mellan att dammsuga och kamma ;) (eller bara leva med pälsen, men det verkade du inte sugen på).

Aha! Frisens utseende har jag också lite svårt för, jag tänkte på havanaisen. Dom jag har träffat har alla varit trevliga hundar :) och har klippts med ungefär samma intervall som min löwchen gjorde. 2-3 månader emellan och så gott som ingen pälsvård emellan. Beror ju såklart på hur kort man klipper ner.

Min löwchen var verkligen den ultimata sällskapshunden. Så himla enkel att ha och göra med. Väldigt trygg i olika miljöer. När jag hämtade henne så åkte vi buss och tåg från Uppsala till sthlm och hon somnade på vägen. Sen bodde vi på Södermalm i någon vecka innan vi åkte hem till Småland. Skottfast, trygg med folk, somnade när vi satt stilla etc. Hon hängde även med i stall (jobb och fritid), ridturer, cykelturer på upp till 2 mil osv. MEN hade heller inga problem med att ligga på locket en vecka och busa lite inomhus mellan varven.

Jag skulle absolut rekommendera både löwchen och havanais. Jag upplever havanaisen lite mindre atletisk/pigg men som sagt, till det ni vill göra räcker den ändå, men vill man ha snäppet mer atletisk hund så är löwchen väldigt trevlig :) ingen av dom fäller.
Jag är inte helt anti pälsvård, kan som sagt tänka mig lära mig att trimma den och att borsta en gång i veckan borde inte vara något problem jag vill bara inte att det ska behöva vara en daglig ritual liksom, borstar som sagt inte ens mitt eget hår 😅

Havanais hade verkligen flygit lite under radarn för mig, ska bekanta mig lite mer med rasen :)

Jag är inte helt anti pälsvård, kan som sagt tänka mig lära mig att trimma den och att borsta en gång i veckan borde inte vara något problem jag vill bara inte att det ska behöva vara en daglig ritual liksom, borstar som sagt inte ens mitt eget hår 😅

Havanais hade verkligen flygit lite under radarn för mig, ska bekanta mig lite mer med rasen :)
Vill bara vara tydlig med att även om de klipps så behöver de kammas oftare än en gång i veckan just när de byter päls. Och att man bör lägga lite tid på att träna valpen på att bli kammad som valp. Annars blir det så jäkla jobbigt sen. Mest bara så du är helt införstådd, jag tycker mig höra att människor tror att det går från jättejobbigt till busenkelt för att man klipper dem, och riktigt så är det inte.

Min som jag har långhårig kammade jag varje dag som valp, inte för att det behövdes utan som träning (att kunna ligga/stå i alla positioner jag vill på trimbord).
Från 6 månader och fram till ca 16 månader kammande jag varannan dag.
Därefter ett par gånger i veckan.

Men det beror ju också väldigt mycket på vad hunden utsätts för, röj i skog, snö, täcken och selar gör att pälsen tovar mer.

Hoppas inte jag avskräckte dig nu. Det är väldigt trevliga hundar :).

Vill bara vara tydlig med att även om de klipps så behöver de kammas oftare än en gång i veckan just när de byter päls. Och att man bör lägga lite tid på att träna valpen på att bli kammad som valp. Annars blir det så jäkla jobbigt sen. Mest bara så du är helt införstådd, jag tycker mig höra att människor tror att det går från jättejobbigt till busenkelt för att man klipper dem, och riktigt så är det inte.

Min som jag har långhårig kammade jag varje dag som valp, inte för att det behövdes utan som träning (att kunna ligga/stå i alla positioner jag vill på trimbord).

Men det beror ju också väldigt mycket på vad hunden utsätts för, röj i skog, snö, täcken och selar gör att pälsen tovar mer.

Men då behöll du rätt mycket päls? Mina klippte jag ner kort och sen rörde jag knappt en borste på hunden tills nästa klippning 🤷‍♀️

Den havanais jag lärt känna är verkligen en "perfekt sällskapshund". Positiv och glad så länge den får följa med, men okomplicerad att lämna ensam hemma. Inga starka instinkter som försvårar att ha den lös, men så glad i godis och lek att den är lättbelönad i träning. Hålls kortklippt, så det är inte mycket pälsvård heller.

Hade jag velat ha en liten, okomplicerad sällskapshund hade jag tveklöst börjat kolla på dem mer ordentligt.

Nejdå inte alls. Jag har också förstått det som att det är bra att pyssla mycket med sånt här från start både med päls, klippa kor, bada osv så de är vana :) Sen har jag hört att det ändå är väldigt individuellt och vissa hundar bara ogillar det "från start" så att säga.

Under fällperioder underlättar det såklart att borsta mer. Jag vill mest bara inte ha någon typ av päls som tovar sig rejält och kan leda till obehag för djuret om det inte verkligen är dagligt underhåll. Min svärmor har ju utställningshundar och de lägger hon rätt mycket tid på varje dag, det skulle jag inte orka. Men så har de hundarna också både mjukare och glansigare hår än vad jag har så.. 😅

Den havanais jag lärt känna är verkligen en "perfekt sällskapshund". Positiv och glad så länge den får följa med, men okomplicerad att lämna ensam hemma. Inga starka instinkter som försvårar att ha den lös, men så glad i godis och lek att den är lättbelönad i träning. Hålls kortklippt, så det är inte mycket pälsvård heller.
Det är precis något sådant jag tycker känns perfekt.

Ensamträning kan bli svårt då sambon jobbar hemifrån. Jag har möjlighet att ta med hund till jobbet dock så det är egentligen inget jätteproblem om han skulle vara bortrest. Vi har en flatcoated retriever som är på jobbet nästan varje dag så det skulle underlätta med en ras som funkar bra ihop med andra hundar, men det bör väl inte vara något jätteproblem med de flesta sällskapsraser.

När det gäller norwich har de vissa hälso-obs: "I rasen förekommer riskområden som är förknippade med tendens till dvärgväxt, liksom onormala förhållanden svalg/hals som kan orsaka ansträngd och ljudlig andning." (från Breed Specific Instructions, svensk översättning)

Om jag var intresserad av kortbent terrier skulle jag personligen pga av detta hellre titta på kusinen norfolk eller den tidigare nämnda cairn. Jag har för övrigt haft flera vänner som haft cairn och det är ofta supertrevliga hundar.

I helgen var jag ringsekreterare på Stockholm hundmässa. En ras jag fick ett positivt intryck av var tibetansk spaniel. Jag har träffat några förr, men nu hade vi ett femtiotal i ringen och då blir det mer att titta på. De gav verkligen intryck av att vara en bra sällskapshund - glada och pigga, men ändå lugna och obrydda inför miljön (och då fanns det exemplar som inte var vana utställningshundar). Det fanns några som verkade ha mindre önsvärda temperament (integritet) men på det hela taget tycktes de glada och tog gärna kontakt med föraren samtidigt som de var lugna och obrydda. Pälsvården ska vara lätt, borstning en gång i veckan utom att man behöver borsta varje dag under fällning två gånger om året. Det tycks också vara en frisk ras. De är mer åt det självständiga hållet, men av det jag såg var det många som var många om att ha kontakt med föraren.

När det gäller norwich har de vissa hälso-obs: "I rasen förekommer riskområden som är förknippade med tendens till dvärgväxt, liksom onormala förhållanden svalg/hals som kan orsaka ansträngd och ljudlig andning." (från Breed Specific Instructions, svensk översättning)

Om jag var intresserad av kortbent terrier skulle jag personligen pga av detta hellre titta på kusinen norfolk eller den tidigare nämnda cairn. Jag har för övrigt haft flera vänner som haft cairn och det är ofta supertrevliga hundar.

I helgen var jag ringsekreterare på Stockholm hundmässa. En ras jag fick ett positivt intryck av var tibetansk spaniel. Jag har träffat några förr, men nu hade vi ett femtiotal i ringen och då blir det mer att titta på. De gav verkligen intryck av att vara en bra sällskapshund - glada och pigga, men ändå lugna och obrydda inför miljön (och då fanns det exemplar som inte var vana utställningshundar). Det fanns några som verkade ha mindre önsvärda temperament (integritet) men på det hela taget tycktes de glada och tog gärna kontakt med föraren samtidigt som de var lugna och obrydda. Pälsvården ska vara lätt, borstning en gång i veckan utom att man behöver borsta varje dag under fällning två gånger om året. Det tycks också vara en frisk ras. De är mer åt det självständiga hållet, men av det jag såg var det många som var många om att ha kontakt med föraren.
Jag trodde tibetansk spaniel också hade lite av trubbnosproblemen? En tidigare kollega hade en sådan som var in på kontoret en gång (supersöt) och den hade det där typiska snarkandet vid ansträngning som iaf jag förknippar med andningssvårigheter men det kanske inte är ett problem i rasen utan just den individen. Har aldrig kollat nämnvärt på rasen pga detta.

Jag trodde tibetansk spaniel också hade lite av trubbnosproblemen? En tidigare kollega hade en sådan som var in på kontoret en gång (supersöt) och den hade det där typiska snarkandet vid ansträngning som iaf jag förknippar med andningssvårigheter men det kanske inte är ett problem i rasen utan just den individen. Har aldrig kollat nämnvärt på rasen pga detta.
Tibetansk spaniel har inte trubbnosproblem vad jag känner till. Nosen är åt det kortare hållet, men den finns ju.

images

Nu är jag långt ifrån inläst på den rasen, men de finns inte i BSI och jag har aldrig sett dem nämnas i trubbnossammanhang. Sen ska man naturligtvis kolla närmare på hälsoläget vad gäller t ex ögon. Men jag tror ändå att det är ganska bra.

Jag har haft två stycken bichon havanais. Helt fantastiska familjehundar. Så enkla, glada, miljöstarka, lättlärda och så enkelt att få hundvakt. Den ena var med på löpturer, i skidspåret, på jobbet överallt. Den andra hade lägre energinivå. Men pälsen .... vi bor i Stockholmsområdet och här kan vintern bestå av tre, fyra månader slask, grus, lera och vägsalt. Havanaispäls är mjuk och drar åt sig vatten. Hunden blir blöt och fryser och pälsen torkar inte. Efter promenaderna behövde jag ofta duscha av tassarna, torka, föna torrt ibland tre gånger om dagen. Lämnade jag blöta tassar/ mage så tog det evigheter för hunden att torka och efter några dagar kom kliande och irritation mellan trampdynorna.
Mina var nerklippta. Helt fantastiska familjehundar som inte krävde så mycket men pälsvård får man oavsett om hunden är nerklippt eller inte.

Jag har haft två stycken bichon havanais. Helt fantastiska familjehundar. Så enkla, glada, miljöstarka, lättlärda och så enkelt att få hundvakt. Den ena var med på löpturer, i skidspåret, på jobbet överallt. Den andra hade lägre energinivå. Men pälsen .... vi bor i Stockholmsområdet och här kan vintern bestå av tre, fyra månader slask, grus, lera och vägsalt. Havanaispäls är mjuk och drar åt sig vatten. Hunden blir blöt och fryser och pälsen torkar inte. Efter promenaderna behövde jag ofta duscha av tassarna, torka, föna torrt ibland tre gånger om dagen. Lämnade jag blöta tassar/ mage så tog det evigheter för hunden att torka och efter några dagar kom kliande och irritation mellan trampdynorna.
Mina var nerklippta. Helt fantastiska familjehundar som inte krävde så mycket men pälsvård får man oavsett om hunden är nerklippt eller inte.
Av ren nyfikenhet, testade du att ha overall på dem i blött väder? Tänker att det borde underlätta, så att man "bara" sköljer av tassarna sedan. Men det kanske är en så dum päls att fukten transporteras upp i pälsen från tassarna? Själv använder jag gärna regnoverall på mina hundar när vi ska gå någonstans där de drar upp mycket sand/smuts på ben och mage.

Hunden blir blöt och fryser och pälsen torkar inte. Efter promenaderna behövde jag ofta duscha av tassarna, torka, föna torrt ibland tre gånger om dagen. Lämnade jag blöta tassar/ mage så tog det evigheter för hunden att torka och efter några dagar kom kliande och irritation mellan trampdynorna.
Intressant! Min som är långhårig blir blöt, men sällan så han fryser. Han börjar frysa efter typ en timmars hällregn men vi är inte ute så länge vid skitväder:D). Om han blir blöt brukar jag bara skölja av mage och tassar (det tänker jag att man får göra med de flesta hundar vid dåligt väder?), torka och sen föna tassar och mage ett par minuter så torkar han snabbt. Använder aldrig täcke. Det är emot mina principer 😁.

Intressant! Min som är långhårig blir blöt, men sällan så han fryser. Han börjar frysa efter typ en timmars hällregn men vi är inte ute så länge vid skitväder:D). Om han blir blöt brukar jag bara skölja av mage och tassar (det tänker jag att man får göra med de flesta hundar vid dåligt väder?), torka och sen föna tassar och mage ett par minuter så torkar han snabbt. Använder aldrig täcke. Det är emot mina principer 😁.
Jag har aldrig någonsin duschat hund för att det varit blött väder ute? Torkar tassar o mage med handduk bara. Aldrig fön. Haft cairnterrier tidigare, nu isländsk fårhund - båda raserna med väldigt funktionell päls!

Det är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård... Jag är uppvuxen med en storpudel. Han var nerklippt men nog sjutton krävdes det både dusch och borstning väldigt regelbundet för att pälsen inte skulle bli äcklig och/eller tova ihop. Minns att mamma ägnade skapligt med tid åt detta.

Av ren nyfikenhet, testade du att ha overall på dem i blött väder? Tänker att det borde underlätta, så att man "bara" sköljer av tassarna sedan. Men det kanske är en så dum päls att fukten transporteras upp i pälsen från tassarna? Själv använder jag gärna regnoverall på mina hundar när vi ska gå någonstans där de drar upp mycket sand/smuts på ben och mage.
Nu var ju Professorn fullpälsad på kroppen men vi klippte tassarna och det var inget som transporterades upp längs benen på honom. Han hade f.ö. inte täcke i regn och hade inga problem med kyla trots riktigt bitigt norrlandshöstregn. Tåliga små hundar enligt min erfarenhet alltså.
Men ja blöta blir de ju och man får se till att ha en bra fön oavsett kort- eller långhårig. För nej det blir ju inte en annan pälstyp bara för att pälsen är kort. Vi hade en handhållen till Professorn när han var valp men när vi skaffade vår första bedlington bestämde vi oss för att köpa en rejäl sak med stativ och sånt. Väldigt smidigt.

Att behöva borsta varje dag för tovor känns helt enkelt som lite för mycket skönhetsunderhåll? Jag borstar inte ens mitt eget hår dagligen liksom och har medvetet en frisyr jag inte behöver göra något med för jag tycker det är så trist.

Det där kan jag nog inte riktigt förstå. Självklart skulle det vara supertråkigt om man typ ska ställa upp hunden på ett trimbord och "borsta hunden" som nån sorts jobb. Men att sitta och mysa med Professorn i famnen, borsta (med tangle teezer!) och dra fingrarna genom pälsen var ju daglig själavård för mig! Att det hjälpte till att hålla hans päls tovfri var ju bara en bonus. Ja den där pälstypen de har kräver mer än vad en mer "funktionell" päls gör men vi hade inga hundhår nånstans och att ta i honom var som att krama ett gosedjur. Det vägde klart upp nackdelarna.

Jag skulle rekommendera löwchen över havanais för jag tror det är lättare att få en som har lite mer "driv" utan att för den delen kräva så mycket mer aktivering. Professorn var väldigt lätt att träna och han lärde sig fler trick under sin korta livstid än vad bedlisarna gjorde tillsammans. Men jag känner flera andra som inte riktigt har samma intresse av att anstränga sig så att säga.
Löwchen har också längre ben och som klippta gillar jag klart deras utseende mer än havanaisen. Havanais ska vara långpälsad! :D

• Hjärta
Reactions: Sel
[...] Det är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård [...]
Detta är det som gör att jag alltid rekommenderar de som klipper ner sin cocker att INTE raka hela hunden utan lämna ovansidan (hals, nacke, sidor och rygg) och sköta som vanligt. Vilket kan göras med en underullskratta om man inte ställer ut. Sen får man klippa resten av hunden relativt regelbundet. Görs nedklippningen så får man minimal pälsvård och - beroende på kvalitet - en funktionell päls på hundens kropp. Rakar man hela har man en tvättsvamp.

Jag gillar ju terriers, så jag tycker ju abolut Cirn! Robusta, roliga, men slår även ett slag för Australsik terrier, vännen hade en ett tag, otrolig liten hund ( dock inte mer erfarenhet än så, men jag fastnade asolut!). Kanske ska kolla upp Kromfohrländer? Rolig, mysig, liten ( Men högre än Cairn och Aussie) hund som verkar med på allt.

Jag hade regntäcken som delvis täckte bröstkorg och magen på dom. Ja fukten spred sig jag vet inte om det var pga pälskvaliten eller pga hundarna var så nära marken att regn och smuts stänkte upp. Kyla och snö var aldrig några problem.

Det där kan jag nog inte riktigt förstå. Självklart skulle det vara supertråkigt om man typ ska ställa upp hunden på ett trimbord och "borsta hunden" som nån sorts jobb. Men att sitta och mysa med Professorn i famnen, borsta (med tangle teezer!) och dra fingrarna genom pälsen var ju daglig själavård för mig! Att det hjälpte till att hålla hans päls tovfri var ju bara en bonus. Ja den där pälstypen de har kräver mer än vad en mer "funktionell" päls gör men vi hade inga hundhår nånstans och att ta i honom var som att krama ett gosedjur. Det vägde klart upp nackdelarna.
Det kan ju vara så att jag ändrar uppfattning. Sen är min erfarenhet bara från katter som jag är uppväxt med, inte hundar. Så i min värld har liksom pälsvård aldrig varit "mys" utan har alltid inneburit mer eller mindre kamp eller försiktighet med ett ovilligt djur, ett ont måste alltså. Kanske ser det helt annorlunda när vi väl har hund och kanske till och med tycker det är kul, vem vet liksom :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 909
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 166
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 589
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023