SDet är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård... Jag är uppvuxen med en storpudel. Han var nerklippt men nog sjutton krävdes det både dusch och borstning väldigt regelbundet för att pälsen inte skulle bli äcklig och/eller tova ihop. Minns att mamma ägnade skapligt med tid åt detta.
Allså jag duschar ju inte om han enbart är blöt. Men efter röjiga, leriga rundor.Jag har aldrig någonsin duschat hund för att det varit blött väder ute? Torkar tassar o mage med handduk bara. Aldrig fön. Haft cairnterrier tidigare, nu isländsk fårhund - båda raserna med väldigt funktionell päls!
Det är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård... Jag är uppvuxen med en storpudel. Han var nerklippt men nog sjutton krävdes det både dusch och borstning väldigt regelbundet för att pälsen inte skulle bli äcklig och/eller tova ihop. Minns att mamma ägnade skapligt med tid åt detta.
För övrigt kring nedklippning är det väl ungefär exakt vad jag skrivit i tidigare inlägg.