En ganska vag rasvalstråd

Det är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård... Jag är uppvuxen med en storpudel. Han var nerklippt men nog sjutton krävdes det både dusch och borstning väldigt regelbundet för att pälsen inte skulle bli äcklig och/eller tova ihop. Minns att mamma ägnade skapligt med tid åt detta.
S
Jag har aldrig någonsin duschat hund för att det varit blött väder ute? Torkar tassar o mage med handduk bara. Aldrig fön. Haft cairnterrier tidigare, nu isländsk fårhund - båda raserna med väldigt funktionell päls!

Det är liksom, i mina ögon, aldrig "bara att klippa ner" en pälsras och tro att man får en hund som inte kräver pälsvård... Jag är uppvuxen med en storpudel. Han var nerklippt men nog sjutton krävdes det både dusch och borstning väldigt regelbundet för att pälsen inte skulle bli äcklig och/eller tova ihop. Minns att mamma ägnade skapligt med tid åt detta.
Allså jag duschar ju inte om han enbart är blöt. Men efter röjiga, leriga rundor.

För övrigt kring nedklippning är det väl ungefär exakt vad jag skrivit i tidigare inlägg.

Det kan ju vara så att jag ändrar uppfattning. Sen är min erfarenhet bara från katter som jag är uppväxt med, inte hundar. Så i min värld har liksom pälsvård aldrig varit "mys" utan har alltid inneburit mer eller mindre kamp eller försiktighet med ett ovilligt djur, ett ont måste alltså. Kanske ser det helt annorlunda när vi väl har hund och kanske till och med tycker det är kul, vem vet liksom :)
Jag har ju både hund och katt (uppvuxen med hund) och jag får nog hålla med dig - jag tycker inte pälsvård är mysigt. Så konsekvensen är att ha djur som kräver ett minimum av pälsvård och har funktionell päls - korthåriga katter och hundar av spetstyp.

Alltså jag tycker det är jättekul att hjälpa mina vänner med deras pudlar och andra pälshundar. Drömmen vore ju att få spara ut toppen på en pudel och ge den en en sådan där kul dreadlocktufs! :D Men det gäller absolut att hunden också tycker att det är trevligt.
Generellt har jag ingenting alls emot pälsvård så länge det inte går överstyr som att hålla en utställningsfrisyr, jag tycker också att det kan vara mysigt och kul. Kvalitetstid helt enkelt. <3

Alltså jag tycker det är jättekul att hjälpa mina vänner med deras pudlar och andra pälshundar. Drömmen vore ju att få spara ut toppen på en pudel och ge den en en sådan där kul dreadlocktufs! :D Men det gäller absolut att hunden också tycker att det är trevligt.
Generellt har jag ingenting alls emot pälsvård så länge det inte går överstyr som att hålla en utställningsfrisyr, jag tycker också att det kan vara mysigt och kul. Kvalitetstid helt enkelt. <3

Ja pälsvård är relationsbyggande kvalitetstid.
Med en hund som gillar pälsvård är det bara mysigt! Min hund med pudelpäls gillar pälsvård, startar jag hårtorken kommer hunden och vill bli fönad. Hur kan man inte tycka om det då? Så mysigt!

Med rätt förutsättningar frisätter pälsvård oxytocin, bra för välmående och anknytning. Mer pälsvård skulle göra många gott, men man behöver börja tidigt för bra start. Fördelen med pälsvårdskrävande hundar är just att man börjar tidigt.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 614
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 304
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 011
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar