Hon ska inte ha en jaktgolden, och helt ärligt tror jag ingen seriös uppfödare skulle sälja till henne. Eurasier låter väl ändå som ett bra alternativ.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DalmatinerFörlåt för ännu en hundrastråd En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har hyfsat bra koll på iaf de vanligaste raserna har jag svårt hitta rätt.
Kompisen har aldrig själv haft hund tidigare men varit hundvakt i perioder åt hundar i familjen. Favoriten är en schäfer/husky/övrigt mix och därav har hon varit inne på schäfer men det har jag inte tyckt vart lämpligt så schäfer är avskrivet just nu iaf.
Men det kompisen söker är:
-större hund (typ schäfer/golden storlek) då hen vill känna sig trygg på promenader.
- lugn inne
- kunna hänga med på vandringar etc
- kunna ta det lugnt några dagar utan att riva lägenheten.
- tycka lydnad eller annan hundträning är kul, men det kommer inte bli tävling.
- kunna hänga med på jobb, och därav funka bra med andra hundar/människor/barn men inte springa fram till allt och alla.
- medel energinivå.
- Ej skällig
- Frisk
Jag vet inte exakt hur många timmar etc hunden kommer aktiveras varje dag, troligtvis ganska olika beroende på mående, men hunden kommer inte vara själv speciellt mkt. Så perfekta rasen är nån som trivs med att hänga med men inte har så högra krav på intensiv motion/aktivering varje dag. Kompisen gillar dock att promenera så såklart kommer hunden aktiveras så.
Hundraser som nu varit uppe till diskussion är vit herdehund, Eurasier eller jaktgolden.
Eurasier är den jag tycker låter mest lämplig sett ur energi/aktiveringsnivå men den kanske inte är så värst förig/lämplig för lydnadsträning. Jag har träffat en väldigt trevlig och lugn vit herdehund men det är ju ändå en brukshund som kanske kräver mer än vad kompisen kanske kan ge. Samma med jaktgolden… Jag gillar ju vanlig golden men den har inte riktigt gått hem, kompisen tycker denna kanske är lite väl lugn av sig.
Vad tror ni? Eller nått annat förslag?
Airendale terrier kanske?
Vet inte hur curly coated retriver är aktivitetsmässigt jmf med labbe eller golden? Tänker om hon ville ha en "större" hund.
Jo alltså jag har med läst på SKK innan jag tog upp den - det är därför jag undrar hur den faktiskt skiljer sig aktivitetsmässigt från de andra i verkligheten.Jag har nog bara träffat en curly (och pratat med hens matte), men min uppfattning är att de nog kräver betydligt "mer" än en utställningsavlad golden eller labbe i alla fall, men kanske inte är fullt lika energiska som jaktavlad dito. Absolut mindre intresserad av främlingar än genomsnittsgolden och -labben, och det är väl den största retrievern och lite "tuffare", så den biten stämmer ju. Lite osäker dock på om de skulle vara nöjda som aktiv sällskapshund, och det låter som att det finns en del hälsoproblem (vilket det ju gör i så gott som alla raser, men i så pass små raser som curly känns det känsligare då det förmodligen är svårare att hitta sunda linjer som "stämmer" även i allt annat i en så numerärt liten ras)
"Den är en apporterande fågelhund som vill arbeta med både hjärna, nos och kropp. "
"Som barnfamilj eller förstagångsägare finns det inget som hindrar att man köper en curly. Man ska dock vara medveten om vad det är för hund man köper. Rasen är aktiv och framtagen för att arbeta som apporterande fågelhund. Det krävs därför att man sysselsätter sin hund. Man behöver inte nödvändigtvis jaktträna den men man måste aktivera den med något, till exempel lydnad, bruks eller varför inte agility. "
"I rasen finns det vissa problem med ärftliga sjukdomar; bland annat höftledsdysplasi (HD) och epilepsi. På grund av att rasen är så numerärt liten blir procenttalen för HD-frekvens mycket skiftande från år till år. Epilepsi förekommer och har tidigare varit ett stort problem inom rasen. Numera inträffar något eller några fall om året."
Källa: https://www.skk.se/hundraser/curly-coated-retriever/
Jag har fått känslan av att de kan vara rätt tuffa och rejält vaktiga - som i "mer än bara reserverade". Jag har knappt träffat någon IRL men det är min generella feeling runt rasen och de små videsnuttar och representationer jag sett.Jo alltså jag har med läst på SKK innan jag tog upp den - det är därför jag undrar hur den faktiskt skiljer sig aktivitetsmässigt från de andra i verkligheten.
Jag stöter på en curly ibland och den känns mer som en utställningslabbe i energinivån, så jag tycker det är svårt att säga utifrån det. Verkar dock mentalt stabil och trevlig, men rätt ointresserad av folk.
Hälsomässigt har jag svårt att se att den skulle vara sjukare än tex flatte. Rent krasst räknar jag med att alla större raser har HD eller ED (eller båda).
Det är en liten ras så det är ju verkligen en bubblare - tänkte mest om TS kompis ville ha en hund som såg "farligare" ut men som ändå är rätt lättstyrd.
Jag har fått den uppfattningen om cheasapeaken men inte om curlyn, jag kan dock ha helt fel.Jag har fått känslan av att de kan vara rätt tuffa och rejält vaktiga - som i "mer än bara reserverade". Jag har knappt träffat någon IRL men det är min generella feeling runt rasen och de små videsnuttar och representationer jag sett.
Jo alltså jag har med läst på SKK innan jag tog upp den - det är därför jag undrar hur den faktiskt skiljer sig aktivitetsmässigt från de andra i verkligheten.
Jag stöter på en curly ibland och den känns mer som en utställningslabbe i energinivån, så jag tycker det är svårt att säga utifrån det. Verkar dock mentalt stabil och trevlig, men rätt ointresserad av folk.
Hälsomässigt har jag svårt att se att den skulle vara sjukare än tex flatte. Rent krasst räknar jag med att alla större raser har HD eller ED (eller båda).
Det är en liten ras så det är ju verkligen en bubblare - tänkte mest om TS kompis ville ha en hund som såg "farligare" ut men som ändå är rätt lättstyrd.
Åååh, såklart! Jag blandade helt och hållet ihop dem! My bad!Jag har fått den uppfattningen om cheasapeaken men inte om curlyn, jag kan dock ha helt fel.
Att den vaktar mer än våra vanliga retrievers absolut, men inte på något extremt vis? Har förstått det som att den fortfarande är ganska retriever, till skillnad från Chesapeake som verkar skilja sig väldigt mentalt.
Men som sagt, jag har inte heller träffat särskilt många så jag har inte så mycket att gå på heller.
Tur att någon annan också tänkte på Leonberger!.Vet inte varför men kom att tänka på Leonberger. Större än tidigare hundar.
Tycker också golden skulle passa bra.
Dock upplever jag att det inte är helt ovanligt med rädslor. Jag är egentligen inte jätteinsatt i rasen, mer än att jag har en egen och känner flera som också har. Men alla har någon form av rädsla.
Golden och labbe har ju med en del hälsoproblem.Flatte kan jag inte se att någon tipsat om, så mer relevant är väl att jämföra med golden och labbe som faktiskt varit uppe som förslag?
Min uppfattning av rasen är hur som helst att de kräver mer än vad det låter som att TS vän är intresserad av, och det är vad jag också förstått av den curly-ägare jag pratat en del med. Att de är betydligt "tuffare" och ganska mycket "mer" än golden och labbe.
Golden och labbe har ju med en del hälsoproblem.
Golden har med epilepsi och cancer tex, samt så verkar ju mentaliteten vara lite soso. Många goldens (och jaktlabbar) verkar rätt veka eller ha rädslor alt så är de utställningslabbar som är väldigt hårda i huvudet - samtidigt som många inte tycker detta är ett problem alls.
Jag menar alltså inte att propagera för curlyn alls, det vara bara en ras som dök upp i mitt huvud som ev passar på kriterierna. Jag menar mest att vad man ser som ett problem i en ras och vad man kan leva med är individuellt.
Alltså jag håller med, men det hjälper ju inte om man inte tilltalas av raserna. TS vän verkar ju inte vilja ha golden och då kvittar det ju hur perfekt den är på pappret.Ja, precis, och i och med att både golden och labbe är så (väldigt) mycket större raser är det sannolikt större chans att hitta sådana med lägre förekomst av HD och epilepsi bakom sig, än i en numerärt liten ras som haft samma typ av problem.
Jag tänker att om man är ute efter en aktiv sällskapshund (som jag tolkar det TS beskriver att hens vän vill ha) är det oftast viktigare att hunden är enkel och lättsam i vardagen, än att den är den allra mest kvicktänkta på träningsplanen. Vill man ha en hund som glatt hänger med till jobbet, kan ta det lugnt hemma i några dagar här och där, och som är nöjd med promenader och lite valfri träning emellanåt, så tror jag personligen att man gör sig själv en otjänst om man skaffar en hund avlad för arbete. Vilket förstås alla retrievers i grunden är, men utställningstypen av både golden och labbe har väl funnits så pass länge att de nästan är som egna raser.
No brain no painalt så är de utställningslabbar som är väldigt hårda i huvudet -
Håller med!Dalmatiner
Har nog aldrig träffat en som tycker det är kul att träna lydnad.Håller med!