Och jag har bestämt mig för att ställa mig på kö för en till efter min unghunds mamma.
Hoppas det blir många tikar, tikägaren vill spara en och har så klart första tjing.
Hon är beräknad att löpa redan i mitten av december, så det här blir lite tidigare än vad jag hade tänkt men.. jaja, det får bli väl 😅

Vi har bestämt tid för när vi ska hälsa på uppfödare och valp. Har 5.5 timmar enkel resa så med livet emellan blir det bara ett besök innan hämtning.
Efter årsskiftet ska vi se om det är bestämt vem som är vår.
Ungefär samma grej här, vi har inte riktigt lika långt, men nästan. Jag hoppas vi ska hinna med ett besök före jul.

Igår fick jag lite valpbilder :love: Uppfödaren är inte superaktiv i sociala medier vilket jag förstår och respekterar, men nog är man ganska nyfiken. Har lovats fler bilder nu när valparna börjar bli lite större.

Jaha, då har vi löp :D hej vad det går! Är otroligt sugen på att åka med över och para, men det verkar bli parning över jul och jag vet inte vad familjen kommer tycka om det. Förra julen lämnade jag mitt i julmiddagen för att min hane skulle para en tik :laugh:

Eftersom det är i UK tar det ju typ en vecka, eftersom man behöver ta bilen.

Lördag om en vecka är det dags - då ska vi åka och hälsa på kullen. Det är en otrolig känsla, att vi ska träffa en familjemedlem för första gången. Det är ju egentligen hur stort som helst!

Känns verkligen som om julen hamnar i skuggan av detta i år, och för mig känns det jättebra. Tyvärr är det nog inte en hållbar strategi i längden, att skaffa nya djur i januari varje år ...

Igår åkte vi äntligen och träffade kullen. Det blev en lååååång dag i bil, men jag är så glad att vi åkte. Tiken (mamman) är en otroligt trevlig hund, precis en sån jag vill ha i både lynne och storlek. Valparna var förstås helt fantastiskt gulliga - och tikvalparna var väldigt jämna till både sätt och fysik, så jag vet inte ens om vi har valt individ. Vi fastnade lite extra för en, men lämnar det till uppfödarna under kommande tre veckor att bedöma vilken som passar oss bäst.

Jag vill ju ha tik denna gång och tycker fortfarande att det känns bra (extra bra efter att ha träffat mamman). Om resten av familjen fått bestämma hade de nog lutat åt största hanen dock. På hanarna var det rätt rejäl storleksskillnad. Men de får inte bestämma, och som tur är är de medvetna att de kommer bli nöjda även med mitt val.

Står i kö på en kull, men är en person framför mig i kullen som måste tacka nej för det ska bli valp till mig. Så får se vad som händer, nervöst dock!

Så har jag varit över och kikat på hanen. En hane som inte är så snygg, ganska högrest och lite gänglig, men en vänlig, mjuk blick och väldigt trevlig socialt. Arbetsmässigt talar hans meriter för sig själva.
Det är även parat och klart nu, så nu är det bara att hålla tummarna!

Lite ändrade planer för ”min” parning.
Hanen som skulle användas på tiken jag var intresserad av matchade inte med DNA-testerna. Nu ska han i stället användas på min unghunds mamma 😩 ännu mer DRÖM-kombo.
Förutom den uppenbara nackdelen att ha två tikar ur samma tiklinje när man tänker sig att påbörja en uppfödarresa… Ska diskutera med min uppfödare ikväll, för- och nackdelar….
Efter att ha haft flera hundar ur varje linje och två gånger råkat ut för att linjen måste stängas på grund av sjukdomsfall, och därmed sitta med en massa fina hundar som inte går att avla på... Så avråder jag från det. (Såvida du inte har antingen tid/plats för att köpa in nya avelsdjur, eller klarar av att sälja iväg hundar när de inte håller för avel).

Det är fullständigt hjärtskärande när en hund måste tas ur avelsplanerna, och det blir inte lättare när det är fler...

Efter att ha haft flera hundar ur varje linje och två gånger råkat ut för att linjen måste stängas på grund av sjukdomsfall, och därmed sitta med en massa fina hundar som inte går att avla på... Så avråder jag från det. (Såvida du inte har antingen tid/plats för att köpa in nya avelsdjur, eller klarar av att sälja iväg hundar när de inte håller för avel).

Det är fullständigt hjärtskärande när en hund måste tas ur avelsplanerna, och det blir inte lättare när det är fler...

Jag har diskuterat det fram och tillbaka med min uppfödare, framförallt pga precis det du skriver ovan. Hon känner denna tiklinjen väl, min valp är femte generationen hon fött upp ur denna linjen, och med det i ryggen har vi ändå landat i att jag vill testa. Jag kommer också hinna röntga min tik innan ev valp är född, så när resultaten kommit ger det mig också lite mer kött på benen att ta beslut.

Tanken är att börja med en stark tiklinje, som förhoppningsvis kan grena ut sig i två så småningom, för att sprida riskerna något om det kommer in något som man inte vill gå vidare på. Men visst är det ett lotteri! Man kan ju, som du säger, lika gärna bli stående med två fina tikar som inte är användbara för avel.

Jag har diskuterat det fram och tillbaka med min uppfödare, framförallt pga precis det du skriver ovan. Hon känner denna tiklinjen väl, min valp är femte generationen hon fött upp ur denna linjen, och med det i ryggen har vi ändå landat i att jag vill testa. Jag kommer också hinna röntga min tik innan ev valp är född, så när resultaten kommit ger det mig också lite mer kött på benen att ta beslut.

Tanken är att börja med en stark tiklinje, som förhoppningsvis kan grena ut sig i två så småningom, för att sprida riskerna något om det kommer in något som man inte vill gå vidare på. Men visst är det ett lotteri! Man kan ju, som du säger, lika gärna bli stående med två fina tikar som inte är användbara för avel.
Jag förstår dig absolut. Hoppas det blir en kanonvalp till dig ❤️

Jag förstår dig absolut. Hoppas det blir en kanonvalp till dig ❤️

Tack för din input ändå, mina tankar har gått precis den vägen! Hade inte min uppfödare känt denna tiklinjen så väl, så hade jag nog inte vågat. Hon har själv erfarenhet av att stänga linjer och se ett långt avelsarbete försvinna på knappt ingenting, så vi har bollat mycket fram och tillbaka. Allt kan ju hända ändå i avelssammanhang 😅 men det känns som att det finns bra förutsättningar för mig att börja så här. Time will tell!
Tack ❤️

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar