Tack! Åh...får sådan sinnesfrid av det finns människor som anpassar efter vetenskapen/verkligheten . Tack igen!!
Sker en del XX (Pre-X)-avel också. Ytterst hemligt, men det blir offentligt om några år.
Hoppas man hinner innan konsekvenserna av världsläget blir för stora.
Många raser lär försvinna tyvärr...så varje människa som tänker som du innebär hopp!
Jag hoppas att vi i Sverige hakar på våra grannar Finland inom rasen. Finnarna ligger i framkant för rasens framtid, tyvärr möts dom men en hel del motvind från andra i rasen.

JAAAAAAAAAAAAAAA....så värdefullt. Men pappis var också intressant tanke och de är ju bland de få som har en någolunda okej gCOI själv (även om inaveln bryts på en enda generation så är det ju lättare att bevara typ framöver om man väljer raser med hyffsat bra snitt gCOI själva).
Hoppas det sker så fort som möjligt.
För så många raser som nått sin tippingpoint nu...snart hittar du ej Sheltie som kommer från kull där alla hanar har båda kilorna på plats osv. "Och parningsförmågan vittnar om samma sak, det blir vanligare och vanligare att folk får insiminera...både med hjälp av veterinär och olagligt hemma i köket. "Bara den här gången" har gjort det möjligt att hålla förnekelsen vid liv.
Det är så illa, men majoriteten fattar inte.
Majoriteten kollar inte gCOI på sina hundar.
Majoriteten är i dimman och tror att det som anges som "inavelsgrad" på SKK-avelsdata är just inavelsgraden, för man ska ju tro på SKK .
Men inavelsökningen är bara en bråkdel. Ex min Schapendoes där står det "inavelsgrad 0.02%", men Embark säjer att hon, genetiskt sett, är MINST syskon till alla Schappar i världen. Och rasklubben vill ej svara på mina frågor.
Och det är inte bara hon.
Och det är inte bara den rasen.
Och det är långt ifrån värsta rasen.

Har måste några våga gå mot strömmen, för luftslottet man byggt har redan börjat rasa. Ordentligt.

Vi håller tummarna, men också att vi förstår det stora ansvaret som både uppfödare och valpköpare har i detta.

Ser fram emot 2025! Mycket som händer nu.
För den som är intresserad och vill lära sig mer rekommenderar jag denna fb-grupp:
https://www.facebook.com/groups/221130406747936
Åh tack för tips av grupp! Jag gick med och såg till min glädje att min uppfödare är med där! Det är kul att fler börjar tänka på sådant här.

Jag som är väldigt förtjust i collien sen långt tillbaka i tiden har ju en dröm om att något ska ske där så man kan äga en någon gång i livet. Men vad jag mig vet så verkar det inte vara på G något där tyvärr. Hade gärna sett någon form av inkorsningsprojekt för att det finns mycket där att göra som inte bara har med inaveln utan även hela mentaliteten som helt och hållet gått åt fel håll. :/ jag hade kunnat tänka skaffa mig en inkorsning av egentligen vilken ras som helst som faller mig i intresse. Tycker det är en bra väg att gå. Tråkigt bara att det är så tabu.

Vi är hundlösa i familjen för första gången på många år (24 år för mig). Jag förlorade en bit av mig själv när han dog och jag har fortfarande inte hittat den biten. Jag hoppas dock att en ny familjemedlem föds i slutet av nästa vecka och att vi är fulltalig familj igen i slutet av januari.
En ny laɓbe blir det, utställningslinje igen.
Det har känts som menat av ödet så jag hoppas verkligen det blir av nu.

JAAAAAAAAAAAAAAA....så värdefullt. Men pappis var också intressant tanke och de är ju bland de få som har en någolunda okej gCOI själv (även om inaveln bryts på en enda generation så är det ju lättare att bevara typ framöver om man väljer raser med hyffsat bra snitt gCOI själva).
Hoppas det sker så fort som möjligt.
För så många raser som nått sin tippingpoint nu...snart hittar du ej Sheltie som kommer från kull där alla hanar har båda kilorna på plats osv. "Och parningsförmågan vittnar om samma sak, det blir vanligare och vanligare att folk får insiminera...både med hjälp av veterinär och olagligt hemma i köket. "Bara den här gången" har gjort det möjligt att hålla förnekelsen vid liv.
Det är så illa, men majoriteten fattar inte.
Majoriteten kollar inte gCOI på sina hundar.
Majoriteten är i dimman och tror att det som anges som "inavelsgrad" på SKK-avelsdata är just inavelsgraden, för man ska ju tro på SKK .
Men inavelsökningen är bara en bråkdel. Ex min Schapendoes där står det "inavelsgrad 0.02%", men Embark säjer att hon, genetiskt sett, är MINST syskon till alla Schappar i världen. Och rasklubben vill ej svara på mina frågor.
Och det är inte bara hon.
Och det är inte bara den rasen.
Och det är långt ifrån värsta rasen.

Har måste några våga gå mot strömmen, för luftslottet man byggt har redan börjat rasa. Ordentligt.

Vi håller tummarna, men också att vi förstår det stora ansvaret som både uppfödare och valpköpare har i detta.

Ser fram emot 2025! Mycket som händer nu.
För den som är intresserad och vill lära sig mer rekommenderar jag denna fb-grupp:
https://www.facebook.com/groups/221130406747936

Vart på Embark ser man hur mycket ens hund har gemensamt med övriga i rasen?
När jag testade min ena labbe nu, fick jag bara en siffra på hur mycket DNA som var identiskt på moderns och faderns sida?

Åh tack för tips av grupp! Jag gick med och såg till min glädje att min uppfödare är med där! Det är kul att fler börjar tänka på sådant här.

Jag som är väldigt förtjust i collien sen långt tillbaka i tiden har ju en dröm om att något ska ske där så man kan äga en någon gång i livet. Men vad jag mig vet så verkar det inte vara på G något där tyvärr. Hade gärna sett någon form av inkorsningsprojekt för att det finns mycket där att göra som inte bara har med inaveln utan även hela mentaliteten som helt och hållet gått åt fel håll. :/ jag hade kunnat tänka skaffa mig en inkorsning av egentligen vilken ras som helst som faller mig i intresse. Tycker det är en bra väg att gå. Tråkigt bara att det är så tabu.
BRA :D !!!

Det går långsamt med Collien i Sverige, men finns ett mycket fint projekt utomlands som jag skulle ha vänt mig till.
Och har du en Collie med bra MH så har jag absolut the missing link. Alltså, på riktigt.
För de rashundar vars ättlingar kommer stå sig tillräckligt starka efter lågkonjukturen kommer ju utan tvekan vara de som är ättlingar till korsningskullen.
Men ja, försök säga gCOI i en Svensk Colliegrupp idag och du blir blockad ifall du svarar på följdfrågorna....
Helt otroligt verkligen. Och extremt sorgligt.
Men snart kommer vissa uppfödare som har hållt på med pre-X-avel ställa sig upp här också....dessvärre tar det kanske 2-3 år. Och majoriteten av dem kommer ev kapitulera pga av hur scapegiatade och hånade de blir.
Men några dem kommer stå kvar även genom detta....för det finns några få som har förstått allvaret verkligen.
Jag hoppas och tror att fb-gruppen kommer ge dig hopp!

Vi skulle egentligen parat vår inköpta tik under våren och sparat en valp därifrån. Men det satte en ful pyo effektivt stopp för så nu får vi tänka om. Jag som ställt in mig på att ha ännu en valp till sommaren kan mycket väl tänka mig att köpa om jag hittar "rätt". Samtidigt skulle vi behöva hitta en vuxen tik för att hålla igång aveln men en sån är inte billig och kassan är skral efter att vi lyxade till det med inköpet av tiken förra året.

Krokar är utskickade om både spännande kombination på valp och vuxen tik i alla fall. Med lite tur kan det bli en valp till mig och en vuxen till kennelmamma.

Mvh Valpsjuk trots en sjumånades illbatting hemma.
Kan rätt vara att kanske kolla Danmark, de hr sin första korsningskull nu...en Belgare som fick bli transschäfer. 8 veckor nu tror jag.
Beklagar pyo , åh <3

Hopps du hittar valp som passar dig

Igår pratade jag med uppfödaren och vi kom fram till att det finns en tikvalp till oss ☺️ Valparna är knappt en vecka gamla men strax före jul åker vi norrut för att hälsa på. Vi ska köra julklappsfritt hos oss i år men jag tror att alla blir nöjda med det här lilla paketet. (Utom kanske äldsta katten, men hon har varit med om en och annan nykomling och överlevt, så det ska nog gå det också.)

Kan rätt vara att kanske kolla Danmark, de hr sin första korsningskull nu...en Belgare som fick bli transschäfer. 8 veckor nu tror jag.
Beklagar pyo , åh <3

Hopps du hittar valp som passar dig
Tack för omtanken, det var riktigt surt med pyon men vi fick en kull efter henne och det allra viktigaste är ju att hon själv mår bra.

Rätt valp kommer absolut att dyka upp. Blandras (och efter avelsspärrad hane) är dock inte aktuellt då målet i första hand är att tävla IGP och att i framtiden avla om allt stämmer.

Tack för omtanken, det var riktigt surt med pyon men vi fick en kull efter henne och det allra viktigaste är ju att hon själv mår bra.

Rätt valp kommer absolut att dyka upp. Blandras (och efter avelsspärrad hane) är dock inte aktuellt då målet i första hand är att tävla IGP och att i framtiden avla om allt stämmer.

Är han avelsspärrad som Belgare menar du? Varför isf? Är det ett värre problem än att para genetiska syskon så är det ju inte bra.
Jag vet inte, jag såg kullen idag och inte bra på Danska motsvarigheten till avelsdata.

Det är väl gjort inom danska kennelklubben?

Aha, ni fick kull innan/efter pyon, fattade inte det.

Ja, rätt vovve dyker upp såklart! Jag väntar också...och längtar,

Är han avelsspärrad som Belgare menar du? Varför isf? Är det ett värre problem än att para genetiska syskon så är det ju inte bra.
Jag vet inte, jag såg kullen idag och inte bra på Danska motsvarigheten till avelsdata.

Det är väl gjort inom danska kennelklubben?

Aha, ni fick kull innan/efter pyon, fattade inte det.

Ja, rätt vovve dyker upp såklart! Jag väntar också...och längtar,
Han var avelspärrad som schäfer men tydligen upphävdes det. Dessutom har han ganska många "schäferavkommor" redan och det har varit ren skit både hälsomässigt och prestationsmässigt.

Han var avelspärrad som schäfer men tydligen upphävdes det. Dessutom har han ganska många "schäferavkommor" redan och det har varit ren skit både hälsomässigt och prestationsmässigt.
Nu fattar jag ingenting!
Var han inte född som Belgare utan som Schäfer?
Jag har ej sett en Belgare så lik en Schäfer, men....hmm om han är född som schäfer är det ju ingen korsningskull!

aja, kanske ska vi fortsätta prata om valpar vi ska ha nu, dumt att byta fokus för länge och finns annan tråd om korsningskullar.

Hoppas du hittar din hund, jag kommer kanske också få valp på sensommaren efter min Jupiter.
Eller hans syrra.
Vet ej från vilken av dem jag ska spara.
Jag älskar båda, men det positiva är att om jag behåller efter tiken så dfår jag ha valpen hemma sedan födseln....det vore väldigt fint såklart.

Jag har vågat mig på att höra av mig till corgiuppfödaren i Norge, inte fått något konkret svar men hon lade till mig på Facebook och jag misstänker att jag får veta när de tänker para tiken jag frågade om.

Dock är jag nu spekulant på en svensk kull som är med i princip alla mina favoritlinjer från den norska uppfödaren. Jag har varit med och visat tiken i uppfödargrupp och hanen har varit hemma hos mig på besök och de är mentalt så himla bra, och vackra, och friska. Jättespännande, men vågar inte ropa hej förrän kullen är född…

För övrigt progtest på tiken på fredag, sen parning på lämplig dag. Jag har alltså räknat ut att om allt går vägen är de klara att flytta i mitten på april. Jag tycker att det är ju EVIGHETER dit, typ ett halvår och sommar, min sambo tycker att hjälp det är ju SNART 😂

För övrigt progtest på tiken på fredag, sen parning på lämplig dag. Jag har alltså räknat ut att om allt går vägen är de klara att flytta i mitten på april. Jag tycker att det är ju EVIGHETER dit, typ ett halvår och sommar, min sambo tycker att hjälp det är ju SNART 😂
Ja, det där är ju väldigt intressant! Vi ska hämta vår valp i januari om allt går som planerat, och jag vet ju av erfarenhet att december flyger förbi, med allt jobb, allt julgrejs och sånt. Ändå känns det verkligen jättelänge kvar tills det är dags och borde jag inte istället ha försökt hitta en uppfödare med valp som är leveransklar typ nu ...? (nej.)

Ja, det där är ju väldigt intressant! Vi ska hämta vår valp i januari om allt går som planerat, och jag vet ju av erfarenhet att december flyger förbi, med allt jobb, allt julgrejs och sånt. Ändå känns det verkligen jättelänge kvar tills det är dags och borde jag inte istället ha försökt hitta en uppfödare med valp som är leveransklar typ nu ...? (nej.)
Ja jag skulle ju gärna ha typ tre ungefär nyss, har iofs väntat två år snart, men först blev det bara en tik som uppfödaren behöll och den andra tiken jag väntade på gick tom. Har tillfrågats om flera andra valpar från andra uppfödare men inget som riktigt lockat, har en vision om vad jag söker!

Vi ska få hämta vår i slutet av januari och jag känner och tänker samma. Lång tid kvar, en evighet faktiskt.

Lite ändrade planer för ”min” parning.
Hanen som skulle användas på tiken jag var intresserad av matchade inte med DNA-testerna. Nu ska han i stället användas på min unghunds mamma 😩 ännu mer DRÖM-kombo.
Förutom den uppenbara nackdelen att ha två tikar ur samma tiklinje när man tänker sig att påbörja en uppfödarresa… Ska diskutera med min uppfödare ikväll, för- och nackdelar….

Parning har skett för ”min” kull, så nu är det bara att vänta… se om det tar sig, se om det blir en tik, om tiken är fin och frisk, osv 😆

Blir det inget här väntar jag nog in den norska uppfödaren OM de parar tiken jag suktar efter med en bra hane.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 048
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar