JAAAAAAAAAAAAAAA....så värdefullt. Men pappis var också intressant tanke och de är ju bland de få som har en någolunda okej gCOI själv (även om inaveln bryts på en enda generation så är det ju lättare att bevara typ framöver om man väljer raser med hyffsat bra snitt gCOI själva).
Hoppas det sker så fort som möjligt.
För så många raser som nått sin tippingpoint nu...snart hittar du ej Sheltie som kommer från kull där alla hanar har båda kilorna på plats osv. "Och parningsförmågan vittnar om samma sak, det blir vanligare och vanligare att folk får insiminera...både med hjälp av veterinär och olagligt hemma i köket. "Bara den här gången" har gjort det möjligt att hålla förnekelsen vid liv.
Det är så illa, men majoriteten fattar inte.
Majoriteten kollar inte gCOI på sina hundar.
Majoriteten är i dimman och tror att det som anges som "inavelsgrad" på SKK-avelsdata är just inavelsgraden, för man ska ju tro på SKK .
Men inavelsökningen är bara en bråkdel. Ex min Schapendoes där står det "inavelsgrad 0.02%", men Embark säjer att hon, genetiskt sett, är MINST syskon till alla Schappar i världen. Och rasklubben vill ej svara på mina frågor.
Och det är inte bara hon.
Och det är inte bara den rasen.
Och det är långt ifrån värsta rasen.
Har måste några våga gå mot strömmen, för luftslottet man byggt har redan börjat rasa. Ordentligt.
Vi håller tummarna, men också att vi förstår det stora ansvaret som både uppfödare och valpköpare har i detta.
Ser fram emot 2025! Mycket som händer nu.
För den som är intresserad och vill lära sig mer rekommenderar jag denna fb-grupp:
https://www.facebook.com/groups/221130406747936