ChatGPT (AI) som domare på dressyrtävlingar?

JohannaB

Trådstartare
Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren?
Hur långt bort tror ni att det ligger?
Kommer vi ha både AI och vanliga domare?

Och viktigast av allt i denna tråd, pumpa in bilder och filmer i ChatGPT och ta med vad ni får fram för att visa vad den klarar respektive inte alls fattar så vi får lite bra exempel :)

Jag testade med en film på mig själv på min häst. Bara nio sekunder lång, det kändes som det tog rätt lång tid för ChatGPT att analysera den oavsett så tror inte man ska ge sig på att mata in ett helt program ännu ;)

Denna filmen är det:

Tog denna film för att den består av flera delar, den är inte ”bra” men ryttaren är väldigt nöjd för det här har vi inte klarat av görs förut. Hästen är lite obekväm, den vet inte om det här verkligen är meningen och om han kan utföra det men är lydig och ambitiös och lyckas med uppgiften. Dvs det finns många delar som blir likt ett moment på tävling, vi klarar uppgiften och både häst och ryttare gör sitt allra bästa men det är inte direkt bra utfört ändå ;)

Jag bad ChatGPT analysera videon:
”Analysera hela filmen. Vad gör hästen? Vad tycker hästen om det som görs på filmen? Vad gör ryttaren? Vad tycker ryttaren om det som görs på filmen?”

Först kommer vad ChatGPT tycker händer på filmen.
Här känns det som om vad som sker (galopperar, samlar, vänder och går ur) lite gick helt förlorat men annars är den väl rätt ”spot on”? ✅

Bifogade filer

• IMG_2329.webp
    IMG_2329.webp
    88,3 KB · Visningar: 210
Vad känner hästen och ryttaren?

Och ser ni sista frågan? Om jag vill ha tips? Såklart vill jag det :D

Bifogade filer

• IMG_2330.webp
    IMG_2330.webp
    76,9 KB · Visningar: 190
ChatGPT frågade lite om min hästs ålder och personlighet osv, jag försökte vara ganska sparsam med information för att inte ge för mycket bias men jag kan ha påverkat pga skrev "lugn i allmänhet men kan bli nervös".

Urpsrungsbilden:
1000024214.webp

Det här var väl himla vettiga tips och tricks?
Enda som helt försvunnit är iofs att tanken med tränandet var att det skulle bli en halvpiruett i framtiden :D och det har jag inte riktigt fått några bra tips för 😅

Bifogade filer

• IMG_2332.webp
    IMG_2332.webp
    82,1 KB · Visningar: 86
Ja alltså jag tycker den är nästan läskigt bra på att läsa ansiktsuttryck på häst, och det känns som ett mycket användbart verktyg inför framtiden!

Här är instagraminlägget från den spårade tråden:
https://www.instagram.com/p/DIZPRwLIqXh/?img_index=4&igsh=OW9oNmg5ZzJlYWQ=

Ja denna var det som gjorde mig intresserad! Otroligt bra försökt av ”en maskin” att läsa av hästar!
Och när jag då testade på min egen med så såg den många saker jag känner igen, men som jag knappast själv kan se på en bild utan snarare vet av alla de timmar vi umgåtts.

Nu kommer hela helgen bli förstörd här hemma 🫣
Det här var ju sanslöst roligt! Här ska testas allt möjligt omöjligt och se om den lyckas lära oss allt vi inte kan 😅 och såklart måste jag testa några världsryttares filmer med. Det här var ju hur kul som helst 🙌

Jag skrev in att det jag ville träna på var galopp piruetter, eftersom den hade bestämt sig för innan dess att jag ville träna på att stå stilla av någon anledning (där var den inte så smart, fanns ju ingen del av filmen som visade en stillastående häst?)

Så då fyllde den på med dessa tips, som ni får i videoformat eftersom det annars blir fem inlägg…

Jag måste verkligen göra något vettigare än att leka med ChatGPT men tänkte att jag ändå ska lägga in ett klipp på världsettan i dressyr i ett moment som är ganska enkelt att bedöma och se hur den kan hantera det.
Hittade detta klipp på Instagram och gjorde en skärmdump-film på första ökningen (så det är allt ChatGPT vet, den har inga övergångar eller hela sträckan att arbeta med):
https://www.instagram.com/reel/DBauVpdI5sV/?igsh=MWJrNXd1M2xra2x5OQ==

Jag har lärt mig nu att svaren blir ganska långa, MEN den var riktigt snabb! Känns helt klart som om den skulle klara av att bedöma momenten i ett program lika fort som en domare. Men långa svar och max en bild per inlägg på Buke = jag filmar av svaren och lägger det på YT denna gång också (man kan snabbspola eller pausa för att hinna läsa)

Vad känner ni?
Skulle detta duga som domare i lätt klass? Eller till och med i GP?
Det känns ju som om den förstår kriterierna och mäter det rättvist?
Sen är det iofs ett ganska lätt moment att bedöma, det är svårare på långa moment där några saker är bra och andra dåliga och hur det ska jämkas. Också svårare att hitta sådana att mata in i ChatGPT för att testa men hittar ni något får ni gärna länka och visa!

Om man inte kan få ner hur mycket energi AI behöver för att producera sina resultat, tror jag inte att det är ett bra användningsområde även om AIn kan tränas till att bli skitbra på att bedöma dressyr. Den energin kan vi använda för att låta intelligensen läsa magnetröntgenresultat och hitta tidiga tecken på cancer istället.

https://www.businessenergyuk.com/knowledge-hub/chatgpt-energy-consumption-visualized/

Om man inte kan få ner hur mycket energi AI behöver för att producera sina resultat, tror jag inte att det är ett bra användningsområde även om AIn kan tränas till att bli skitbra på att bedöma dressyr. Den energin kan vi använda för att låta intelligensen läsa magnetröntgenresultat och hitta tidiga tecken på cancer istället.

https://www.businessenergyuk.com/knowledge-hub/chatgpt-energy-consumption-visualized/

Alltså nog för att AI redan till viss del används och kommer användas mer och mer inom medicin, men ChatGTP kommer aldrig användas inom seriös cancerdiagnostik ute på Sveriges lab som sådan. Swedac skulle nog få ett slaganfall om det gjordes och ta bort ackrediteringen och stänga ner labbet illa kvickt 😅

Varför alls rida dressyr, om en AI kan bedöma hur hästen skulle kunna prestera, baserat på några kameror?

Det kan ju finnas skäl att fundera över varför vi gör saker, och vilka saker vi vill göra - för att det utvecklar oss som människor, och i vissa fall tillsammans med partners i form av djur?

Vill vi verkligen överlåta de intressanta och roliga sakerna i våra liv till en AI?

Vad ska vi göra istället då?

Varför alls rida dressyr, om en AI kan bedöma hur hästen skulle kunna prestera, baserat på några kameror?

Det kan ju finnas skäl att fundera över varför vi gör saker, och vilka saker vi vill göra - för att det utvecklar oss som människor, och i vissa fall tillsammans med partners i form av djur?

Vill vi verkligen överlåta de intressanta och roliga sakerna i våra liv till en AI?

Tanken med AI är att komma ifrån subjektiva bedömningar och kunna få objektiva poäng. Jag tror nog att det blir en kombination, om det kommer funka i framtiden, med AI som sätter en startpoäng (steglängden förlängd, men ett taktfel betyg 6) som en domare sedan kan sätta plus eller minus på efter vad den kan hitta för förmildrande saker med eller avdrag för.

Menar du, varför ens utbilda sig till domare?

Jag tror på att en AI (rätt tränad) kan göra en betydligt mer objektiv bedömning än en människa.

Framförallt när det gäller att ge avdrag för pain face och spändhet.

Det användes väl redan en AI på OS-dressyren, om jag minns rätt?

Tanken med AI är att komma ifrån subjektiva bedömningar och kunna få objektiva poäng. Jag tror nog att det blir en kombination, om det kommer funka i framtiden, med AI som sätter en startpoäng (steglängden förlängd, men ett taktfel betyg 6) som en domare sedan kan sätta plus eller minus på efter vad den kan hitta för förmildrande saker med eller avdrag för.
Dressyr, eller för den delen t.ex. simhopp, eller konståkning kan aldrig bli objektivt.

Det kanske inte ens är önskvärt.

Det är ett konstnärligt framförsnde av samarbete mellan häst och människa, och det är det som bedöms.

Att blanda in "objektivitet" i det är inte viktigt egentligen. Det handlar ju om känsla och samarbete.

Skulle du istället säga att man skulle amvända AI för att granska bilder på om hästen utsätts för smärta så har jag mer förståelse för en eventuell nytta.

Dressyr, eller för den delen t.ex. simhopp, eller konståkning kan aldrig bli objektivt.

Det kanske inte ens är önskvärt.

Det är ett konstnärligt framförsnde av samarbete mellan häst och människa, och det är det som bedöms.

Att blanda in "objektivitet" i det är inte viktigt egentligen. Det handlar ju om känsla och samarbete.

Skulle du istället säga att man skulle amvända AI för att granska bilder på om hästen utsätts för smärta så har jag mer förståelse för en eventuell nytta.

Men som elitdressyren ser ut nu så finns det ju jätteproblem, och högst poäng ges inte till mest harmoniska samarbete.

Konstnärligt framförande av samarbete är inte hur jag skulle beskriva modern tävlingsdressyr.

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Entourage
·
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis... 2
Svar
20
· Visningar
1 268
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31