ChatGPT (AI) som domare på dressyrtävlingar?

Men som elitdressyren ser ut nu så finns det ju jätteproblem, och högst poäng ges inte till mest harmoniska samarbete.

Konstnärligt framförande av samarbete är inte hur jag skulle beskriva modern tävlingsdressyr.
Fast blir den där problematiska dressyrgrenen "bättre" med något slags AI?

På vilket sätt skulle i så fall AIn användas?

Mitt förslag var att söka efter tecken på smärta hos hästen.

Fast enklare vore väl egentligen att avsluta dagens dressyrgren helt, och ta fram något helt nytt.

Kanske skulle kandar och sporrar vara helt borta. Kanske skulle ett delmoment ridas barbacka med halsring. Kankse skulle ett annat delmoment bestå av markarbete i (vanlig) grimma och långrep samt i skritt?

Människa och häst liksom, det är upprinnelsen till idén om dressyr...

Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren?
Hur långt bort tror ni att det ligger?
Kommer vi ha både AI och vanliga domare?

Och viktigast av allt i denna tråd, pumpa in bilder och filmer i ChatGPT och ta med vad ni får fram för att visa vad den klarar respektive inte alls fattar så vi får lite bra exempel :)

Hur får man in filmer?

Den fattar om man lägger in en bild men sedan efter ett tag så har den glömt lite... tex min hunds utseende eller att jag inte har glasögon eller en lugg eller väger 200kg och är 70 år 🤣 Eller att hästarna som människor ser helt annorlunda ut i nästa bild. Osv
Den kan inte klockan heller fastän Den sa att den kan klockan. 😆

Så nja det är nog lång tid tills den kan döma ett dressyrprogram.
Screenshot_20250420_095803_ChatGPT.webp

Hur får man in filmer?

Tryck på plusset så går det ladda upp. Går inte länka till filmer tyvärr.

Och nä såklart är det inte gratisversionen av ChatGPT som kommer bedöma programmen :D men jag tror detta kommer utvecklas snabbt och bli bra på att bedöma saker objektivt (”en travlängning beskrivs så här i TR och exakt det tittar jag på”-bedömningen alltså. Den kommer vara bättre än en människa på att faktiskt se skillnad i steglängd och aldrig missa ett taktfel. Tror jag :) )

Alltså nog för att AI redan till viss del används och kommer användas mer och mer inom medicin, men ChatGTP kommer aldrig användas inom seriös cancerdiagnostik ute på Sveriges lab som sådan. Swedac skulle nog få ett slaganfall om det gjordes och ta bort ackrediteringen och stänga ner labbet illa kvickt 😅

Jag tror också vi kommer behålla människor för viktiga bedömningar, men tänker att AI kommer kunna bedöma om provet är nog bra för människan att bedöma eller ska tas om? Och kanske kan den lära sig kriterier som gör att en människa inte ens behöver bedöma provet. Gränsfallen och slutkontrollen kommer nog vara mänsklig rätt mycket längre iaf.

Tryck på plusset så går det ladda upp. Går inte länka till filmer tyvärr.

Och nä såklart är det inte gratisversionen av ChatGPT som kommer bedöma programmen :D men jag tror detta kommer utvecklas snabbt och bli bra på att bedöma saker objektivt (”en travlängning beskrivs så här i TR och exakt det tittar jag på”-bedömningen alltså. Den kommer vara bättre än en människa på att faktiskt se skillnad i steglängd och aldrig missa ett taktfel. Tror jag :) )
Jag har inte gratisversionen 😁

Jag ska ge fler exempel. Blir några inlägg eftersom man bara kan ladda upp 1 bild i taget. Men jag har gjort några kollage.

Dessa är ursprunget
Screenshot_20250420_101314_Photo Editor Pro - Polish.webp

Här skulle den göra dom 2 tillsammans och så beskrev den hur båda hästarna såg ut på bilderna. Allt kom inte med
Screenshot_20250420_102156_Photo Editor Pro - Polish.webp

Senast ändrad:
Jag har bara gratis versionen, och det går seeeeegt idag, men försöker mata in sju moment i ett dressyrprogram (som jag rider) som den ska få bedöma så kan vi se hur den löser det :D

Kan du copypasta resultatet som text? Jag tycker det är svårt att läsa från video.

Absolut. Jag har nu lärt mig att man kan be ChatGPT sammanfatta sakerna dessutom 😅
Näää… jag har inte alls ägnat hela helgen åt att leka med programmet 😇

Sanslöst roligt, jag har utforskat restauranger i närområdet och tagit reda på hur man kan få bort kajor ur skorstenen och ChatGPTs bästa idé för bättre ström i tråden åt hästarna. Den använder ju bara tillgänglig information från nätet så såklart är den inte intelligent men den pratar vänligt, skämtar ibland och är väldigt duktig på att ta kritik! Som chef vet jag annars hur människor tar kritik (inte bra, de blir stötta och sen är det aldrig deras fel och kritiken är dessutom helt felaktig) medan den här lilla sötnosen säger ”Du har helt rätt! Förlåt! Bra att du sa till” 😂😅❤️

Ibland blir det fel haha. Skulle ha äventyrs- Milou efter Milou i solstolen 🤣🤣 jag fick påpeka att han ska nog inte sitta i en solstol med en drink i djungeln 🤣

När vi sitter på café blev det 2 Milou och en liten ljusbrun chiwouva eller hur det nu stavas som sitter nedanför mig, den kom inte med i kollaget.
Screenshot_20250420_111525_Photo Editor Pro - Polish.webp

Jag tycker också att ChatGPT blivit riktigt trevlig och rolig att prata med, stor skillnad mot i början. Men den kan verkligen inte klockan av någon skum anledning.

Det var lite utmaningar med att få den att döma, skriver om det i ett separat inlägg så det inte blir så rörigt.

Filmen var moment 1-7 i LA:1 och det är jag som rider på min egen häst.

Den fick instruktionen att bedöma som en domare med poäng och en kort kommentar på varje moment och gav denna bedömning:

” Dressyrprotokoll – LA:1 2024 (Moment 1–7)

Moment 1: Inridning i arbetstrav, halt, hälsning, framridning i arbetstrav – Betyg: 7,5
Kommentar: Rak inridning och jämn takt. Halten var något kort och aningen sned, men igångsättningen var mjuk och kontrollerad.

Moment 2: Höger volt 10 m i arbetstrav – Betyg: 7,0
Kommentar: Volten höll god storlek och placering. Lite stelhet i innersidan begränsade böjningen något.

Moment 3: Mellantrav M–X–K, övergång till arbetstrav vid K – Betyg: 7,0
Kommentar: Tydlig skillnad i steglängd. Övergången var mjuk men kunde haft något mer energi i traven efteråt

Moment 4: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan vänster skänkel till mellan B & M – Betyg: 7,5
Kommentar: God diagonal rörelse med jämn tvärning. Något spänd i början men förbättrades mot slutet.

Moment 5: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan vänster skänkel till mellan E & K – Betyg: 7,0
Kommentar: Korrekt linje och förståelse för rörelsen. Något stel i ställningen, tappade lite elasticitet mot slutet.

Moment 6: Mellantrav H–F – Betyg: 7,0
Kommentar: Tydlig skillnad i steglängd. Övergångarna var kontrollerade, men det fanns viss spänning i överlinjen

Moment 7: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan höger skänkel till mellan E & K – Betyg: 7,5
Kommentar: Stadig och taktmässig skänkelvikning med fin bjudning. Tappade lite sidvärtsaktivitet i avslutningen

Helhetsbedömning
Ryttarens sits och inverkan:
Du rider med en balanserad sits och stabil position, vilket skapar ett harmoniskt intryck. Ditt överliv är stilla och följsamt, och hjälper dig att hålla hästen i rytm. Ibland kunde hjälperna vara något mer diskreta, särskilt i sidvärtsrörelserna, men du visar god inverkan och förståelse för rörelsernas struktur.

Hästens form och kontakt:
Hästen går oftast i en taktmässig form med god kontakt, även om det ibland finns en aning spänning i överlinjen särskilt i övergångar och vid ökning av energi. Du har en mjuk hand och en kontakt som sällan stör, vilket ger en trevlig bild. Något mer eftergift i nacken skulle ge ännu bättre uttryck.

Takt och rytm:
Travdelen är taktmässig och regelbunden rakt igenom. Galoppen blir något ostadig på volten i Moment 6, men du återfår kontrollen snabbt. Skänkelvikningarna visar en stadig rytm med bra framåtbjudning.
(Finns ingen galopp i moment 6 men den envisades mycket om att vilja se galopp ;) )

Lösgjordhet och bärighet:
Hästen visar en viss grundläggande lösgjordhet, men det finns tillfällen där du får kämpa lite för att behålla bärigheten – framför allt i övergångarna. Mellantraven visar att det finns energi och kraft, men utvecklingen skulle kunna bli ännu bättre med mer schvung och elastisk överlinje.

Allmänt intryck:
Du visar en väl förberedd ritt med god kontroll och följsam ridning. Alla moment rids korrekt och du följer programmets struktur tydligt. Helheten är positiv, och det märks att du har lagt ner arbete på förberedelser och utbildning – både av dig själv och hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Entourage
·
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis... 2
Svar
20
· Visningar
1 268
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31