Ja hon är aktiv. De flesta uppfödare idag finns mest på sociala medier, även inom min ras finns det många med ouppdaterade hemsidor. Finns en kennelsida på Facebook om du söker så skriv till henne där via Messenger. Du kan söka på hundarna på avelsdata också 😊
Tack, jag insåg efter jag skrivit om hemsida att jag är den enda människan som valt bort facebook. Får titta mer där :)

Flera uppfödare har hört av sig till mig efter att dom läst mitt Mail som alla tyckte var jätte bra. Så nu händer det saker. Några här i länet även om jag kan tänka mig en bit bort så nu måste det bara bli valpar. Kan tänka mig att åka en bit men är ingen van bilist så vågar verkligen inte köra bil, det går inte. Det finns tåg som tar 6 timmar för att träffa valpen och familjen och sen 6 timmar hem, 0ch sen dit igen för att hämta Valpis. Om inte mina föräldrar ställer upp, klarar sig en liten valp så länge i en liten bur? Den kommer ju vilja både kissa och bajsa

Flera uppfödare har hört av sig till mig efter att dom läst mitt Mail som alla tyckte var jätte bra. Så nu händer det saker. Några här i länet även om jag kan tänka mig en bit bort så nu måste det bara bli valpar. Kan tänka mig att åka en bit men är ingen van bilist så vågar verkligen inte köra bil, det går inte. Det finns tåg som tar 6 timmar för att träffa valpen och familjen och sen 6 timmar hem, 0ch sen dit igen för att hämta Valpis. Om inte mina föräldrar ställer upp, klarar sig en liten valp så länge i en liten bur? Den kommer ju vilja både kissa och bajsa
Jag hade försökt hoppa av nånstans och rastat och sedan hoppat på nästa tåg igen.

En fråga, jag frågade om bph på en kennel men dom ansåg att det inte behövs om hunden klarar av utställningar för det är samma sak. Jag känner mig lite frågande till detta. Jag har inte hittat någon parning där både tik och hane gjort bph och överlag svårt att hitta tikar som gjort det och som dessutom passar mina mål. Hur viktigt är det?Jag har hittat en fin tik utan men jag ska få träffa henne och familjen.

@Malibu_Stacy Jag ska titta på den uppfödaren du skrev

En fråga, jag frågade om bph på en kennel men dom ansåg att det inte behövs om hunden klarar av utställningar för det är samma sak. Jag känner mig lite frågande till detta. Jag har inte hittat någon parning där både tik och hane gjort bph och överlag svårt att hitta tikar som gjort det och som dessutom passar mina mål. Hur viktigt är det?Jag har hittat en fin tik utan men jag ska få träffa henne och familjen.

Jag vet att inte inte finns jättemånga som gör BPH, men den förklaringen tycker jag är riktigt usel då det verkligen inte stämmer så den uppfödaren hade hamnat i oseriös facket för min del.
Jag kollade ju väldigt seriöst på sheltie för två år sedan och fastnade mest för den uppfödaren jag skrev om tidigare. För mig är mentaliteten hos sheltie det allra viktigaste då det är där rasen brister mest även om jag också är noga med att det inte ska finnas mag-tarmbesvär i linjerna då jag upplever det som vanligt. För mig är också arbetsresultat viktigare än utställning. Vill se att hundarna gör bra ifrån sig inom hundsporter och är träningsvilliga och uthålliga.

Jag tycker det är bra med bph men det är inte det viktigaste. Däremot hade jag kanske inte köpt av en uppfödare som mest sysslar med utställning om det är hundsporter du vill sysslar med.

@Lillefrun jag ser BPH som ett plus. I min ras kan man än så länge inte kräva det för då är man inmålad i ett hörn. MEN förklaringen att utställningar ersätter BPH tycker jag visar på stor okunskap om hundars mentalitet. Min egen hund älskar (faktiskt!) utställningar men hade några stora utmaningar när hon gjorde BPH. Det kom inte som någon överraskning för mig, trots att hunden ställts ut på Crufts med den galna miljön och hanterat det jättebra.

Så jag skulle bli tveksam, inte för att BPH saknas utan pga förklaringen till varför uppfödaren inte gör BPH.

En fråga, jag frågade om bph på en kennel men dom ansåg att det inte behövs om hunden klarar av utställningar för det är samma sak. Jag känner mig lite frågande till detta. Jag har inte hittat någon parning där både tik och hane gjort bph och överlag svårt att hitta tikar som gjort det och som dessutom passar mina mål. Hur viktigt är det?Jag har hittat en fin tik utan men jag ska få träffa henne och ..

Det är ett plus i kanten med bph, dock haltar förklaringen mycket..
Jag vet uppfödare som tycker de kan bedöma sina avelsdjur själva och som också får fram genomgående trevliga hundar utan bph. Hennes förklaring är också att hon tycker hon kan avgöra det själv. Sen behåller hon oftast mer än en ur varje kull längre hemma och säljer av senare när hon vet vilken som är mest lovande.
Vet dock många som väljer att inte göra bph dels på grund av den extra kostnaden och dels för att de har minsann fött upp hundar XX år utan bph, sen finns det ju såklart de som helt enkelt tror resultatet ska bli bra..

Just sheltie är ju eftertraktade vad jag förstått det som och om de blir sålda oavsett så är ju motivationen kanske inte jättehög att göra bph hos många uppfödare.

Jag köpte valp från uppfödare med samma resonemang, att utställning ersätter BPH. Just då tänkte jag inte så mycket på det, då pappan till min hund hade ett bra BPH men mamman var utan. Redan när min hund varit hos mig bara några veckor började hon visa stora problem med att vara reaktiv och stressad i nya miljöer. Hon kunde vrålskälla i 20 min sträck om vi åkte till ny plats. Pratade med uppfödaren och hon sa då att mamman var precis likadan och stressad som ung, men det var inget vi fick veta innan köp såklart... Min hunds syskon är precis likadana också. Men samtliga ställer ut med bra resultat, för att sedan bli helt galna utanför ringen.

Nu har min hund många bra sidor också och mesta har gått att träna bort men med MYCKET arbete, men underhåller man inte träningen så kommer det tillbaka på henne. Nu blev jag sjuk så blev ingen tävlingshund av henne ändå, men det hade nog inte gått i alla fall med hennes stress för nya miljöer. Men som de andra säger, att en uppfödare säger så är en extrem varningsflagga för mig just för att det känns så oseriöst och med min erfarenhet skulle jag inte köpa valp från någon sådan igen. Finns inte BPH så skulle jag se till att föräldrarna eller tidigare avkommor fungerar bra i sport, om man vill tävla.

Vi ska hämta den 12:e, men övernattar på vägen denna gång (hem kör vi raka vägen - eftersom vi övernattar kan vi hämta valpis hyfsat tidigt på dagen).

Jag funderar på om det är smart eller dumt att ta med gammelhunden. Boendet vi bokat är hundvänligt, och han är en beprövad bilåkar-kompis (brukar ta med honom som stöd när katterna ska vaccineras). Då får de ju bekanta sig med galler emellan under en lång bilfärd. Samtidigt är det en lång bilfärd och det kanske är snällare mot gamlingen att låta honom stanna hemma med barnen.
Har jag missat nån uppdatering eller hur har det gått att hämta valp?

Hoppar in här då vi förhoppningsvis skaffar första familjehunden till våren. Planen är en dansk-svensk gårdhund. Vi har besökt en uppfödare som verkade seriös och som planerar två kullar här i starten av året.
Får se om vi hittar någon mer i närheten vi också besöker. 🙂
Åh vad roligt!
Vi har två dsg, födda 2023 och 2024. Akta dig, det kan bli fler!

Det finns ganska många kennlar numera, så var kritisk och välj noga.

Då tänkte jag rätt, jag hade strukit den uppfödaren från listan innan jag kikade in här. Jag har nu ringat in två tikar och har blivit lovad mer information nu när vi fortsätter ha kontakt. Det ska bli kul att titta på dom och deras avkommor och se hur dom beter sig.Det är speciellt en jag valt ut och mina föräldrar vill följa med. Det finns inga valpar än men vill träffa uppfödaren, se hur hundarna bor och sen komma igen och hälsa på när Valpis är 4 veckor och sen hämta honom.

Jag hade beskrivit vilken typ av hund jag vill ha och min favorit uppfödare just nu valde mellan sin två parningar och kom fram till vilken valp hon tror kommer passa mig men jag har det forfarande lite öppet.

Är så förväntansfull och glad och fortsätter leta men jag är rätt säker på att jag kommer få hem en sheltie i vår. Men jag får fortsätta leta för allt är lösa trådar

Det är svårt att hitta hundar i avel som tränat och tävlat utan dom flesta verkar mest bara ställa ut. Tror jag måste börja fråga vad avkomlingarna gjort förutom utställningar.

För kineser finns det en databas med tusentals kineser runtom om i hela världen, många med bilder och också lite info, oväntat nog är kinesägarna i Norge väldigt aktiva men det är hundar från alla ställen det finns kineser. Jag ska se om det finns något liknande med shelties för bara stamtavlan säger inte så mycket för mig. Nu när jag hittat två fina ska jag reda ut föräldrar och syskon och tidigare kullar

Då tänkte jag rätt, jag hade strukit den uppfödaren från listan innan jag kikade in här. Jag har nu ringat in två tikar och har blivit lovad mer information nu när vi fortsätter ha kontakt. Det ska bli kul att titta på dom och deras avkommor och se hur dom beter sig.Det är speciellt en jag valt ut och mina föräldrar vill följa med. Det finns inga valpar än men vill träffa uppfödaren, se hur hundarna bor och sen komma igen och hälsa på när Valpis är 4 veckor och sen hämta honom.

Jag hade beskrivit vilken typ av hund jag vill ha och min favorit uppfödare just nu valde mellan sin två parningar och kom fram till vilken valp hon tror kommer passa mig men jag har det forfarande lite öppet.

Är så förväntansfull och glad och fortsätter leta men jag är rätt säker på att jag kommer få hem en sheltie i vår. Men jag får fortsätta leta för allt är lösa trådar

Det är svårt att hitta hundar i avel som tränat och tävlat utan dom flesta verkar mest bara ställa ut. Tror jag måste börja fråga vad avkomlingarna gjort förutom utställningar.

För kineser finns det en databas med tusentals kineser runtom om i hela världen, många med bilder och också lite info, oväntat nog är kinesägarna i Norge väldigt aktiva men det är hundar från alla ställen det finns kineser. Jag ska se om det finns något liknande med shelties för bara stamtavlan säger inte så mycket för mig. Nu när jag hittat två fina ska jag reda ut föräldrar och syskon och tidigare kullar

Men kolla i avelsdata? Där ser du ju alla officiella tävlingsresultat samt hälsoresultat 😊

Åh vad roligt!
Vi har två dsg, födda 2023 och 2024. Akta dig, det kan bli fler!

Det finns ganska många kennlar numera, så var kritisk och välj noga.
Vi bor i Danmark och jag är egentligen inte alls inne i hundvärlden och tycker det är jättesvårt att vara kritisk och välja noga. Vi har faktiskt bara besökt den här uppfödaren men det kändes rätt och valparna ligge hyfsat ok "i tiden".

Men kolla i avelsdata? Där ser du ju alla officiella tävlingsresultat samt hälsoresultat 😊
Tyvärr är det extremt mycket resultat som saknas pga allt strul med SBK tävling. Så tävlingar, MH och MT för 2024 kan man tyvärr inte vara garanterad att hitta.
BPH syns dock eftersom det är SKKs eget system.

Tyvärr är det extremt mycket resultat som saknas pga allt strul med SBK tävling. Så tävlingar, MH och MT för 2024 kan man tyvärr inte vara garanterad att hitta.

Alltså så otroligt surt.. Jag hörde om allt strul och är glad att jag bara kört agility förra året. Bara att hitta och anmäla till tävling verkade typ omöjlig förra våren.

Det vet jag, men eftersom @Lillefrun inte letar brukshund lär inte mh och brukstävlingar vara aktuellt.

Edit: men visst, rallytävlingar osv har ju med strulat. Resultat från Agida verkar ju reggats ordentligt iaf.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 262
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka