Då tänkte jag rätt, jag hade strukit den uppfödaren från listan innan jag kikade in här. Jag har nu ringat in två tikar och har blivit lovad mer information nu när vi fortsätter ha kontakt. Det ska bli kul att titta på dom och deras avkommor och se hur dom beter sig.Det är speciellt en jag valt ut och mina föräldrar vill följa med. Det finns inga valpar än men vill träffa uppfödaren, se hur hundarna bor och sen komma igen och hälsa på när Valpis är 4 veckor och sen hämta honom.

Jag hade beskrivit vilken typ av hund jag vill ha och min favorit uppfödare just nu valde mellan sin två parningar och kom fram till vilken valp hon tror kommer passa mig men jag har det forfarande lite öppet.

Är så förväntansfull och glad och fortsätter leta men jag är rätt säker på att jag kommer få hem en sheltie i vår. Men jag får fortsätta leta för allt är lösa trådar

Det är svårt att hitta hundar i avel som tränat och tävlat utan dom flesta verkar mest bara ställa ut. Tror jag måste börja fråga vad avkomlingarna gjort förutom utställningar.

För kineser finns det en databas med tusentals kineser runtom om i hela världen, många med bilder och också lite info, oväntat nog är kinesägarna i Norge väldigt aktiva men det är hundar från alla ställen det finns kineser. Jag ska se om det finns något liknande med shelties för bara stamtavlan säger inte så mycket för mig. Nu när jag hittat två fina ska jag reda ut föräldrar och syskon och tidigare kullar
Jag tror att du kollar på fel typ av sheltie om du inte hittar några med tävlingsresultat?
Det är ändå en vanlig ras att träna agility med, många som också kör rallylydnad. Även freestyle/Htm, tävlingslydnad och nosework tycker jag. Åtminstone fick jag tips om en drös med kennlar som avlar sportinriktat till skillnad från enbart utställning, när jag letade för två-tre år sedan.
Men kul att du ändå en uppfödare som känns bra för dig!

Jag tror att du kollar på fel typ av sheltie om du inte hittar några med tävlingsresultat?
Det är ändå en vanlig ras att träna agility med, många som också kör rallylydnad. Även freestyle/Htm, tävlingslydnad och nosework tycker jag. Åtminstone fick jag tips om en drös med kennlar som avlar sportinriktat till skillnad från enbart utställning, när jag letade för två-tre år sedan.
Men kul att du ändå en uppfödare som känns bra för dig!
Jag vet inte var jag ska hitta någon sheltie som fokuserar på tävling, jag har utgått från SSK och Svenska Shetland sheepdog föreningen men det är en hel djungel. Jag har inte möjlighet att resa genom halva landet, så är det tyvärr. Men jag måste hitta andra ställen. Den sista uppfödaren sa tack och hej till mig här blir det inget när jag frågade om dom röntgat höfter och gjort ögonlysning. Hon ansåg att jag var oseriös om jag trodde man kunde och få den perfekta hunden som aldrig blir sjuk. Dessutom fanns det ingen bild på hunden. Alltså va !?!

Så nu är det två tikar jag hittat varav en kennel har hundar med meriter i agility, lydnad, viltspår och lydnad. Vilket är fantastiskt bra och sen en till nr2 som jag tror kan bli en jätte fin mamma med bra stamtavla och bra resultat på röntgen och ögonlysning, aktiva avkommor och får en bra känsla i relationen med uppfödaren. Vilket jag upplever mig ha väldigt väl med tik nr1 uppfödare också.

Men är fortfarande lite chockad av att ha fått en utskällning för att man frågar efter dom tester och röntgen som är vanliga inom rasen. Samt hur orimlig jag var när jag bad om en bild.

Jag vet inte var jag ska hitta någon sheltie som fokuserar på tävling, jag har utgått från SSK och Svenska Shetland sheepdog föreningen men det är en hel djungel. Jag har inte möjlighet att resa genom halva landet, så är det tyvärr. Men jag måste hitta andra ställen. Den sista uppfödaren sa tack och hej till mig här blir det inget när jag frågade om dom röntgat höfter och gjort ögonlysning. Hon ansåg att jag var oseriös om jag trodde man kunde och få den perfekta hunden som aldrig blir sjuk. Dessutom fanns det ingen bild på hunden. Alltså va !?!

Så nu är det två tikar jag hittat varav en kennel har hundar med meriter i agility, lydnad, viltspår och lydnad. Vilket är fantastiskt bra och sen en till nr2 som jag tror kan bli en jätte fin mamma med bra stamtavla och bra resultat på röntgen och ögonlysning, aktiva avkommor och får en bra känsla i relationen med uppfödaren. Vilket jag upplever mig ha väldigt väl med tik nr1 uppfödare också.

Men är fortfarande lite chockad av att ha fått en utskällning för att man frågar efter dom tester och röntgen som är vanliga inom rasen. Samt hur orimlig jag var när jag bad om en bild.
Men gud vilken hemsk uppfödare som reagerar så! 🤨
Förstår att du inte kan åka långt. Låter väl jättebra med nr 1 och nr 2. De flesta shelties, även från utställningslinjer gillar ju att jobba med sin förare, det är ju ändå en vallhund i grunden. Sen kanske inte alla har stor kapacitet inom arbetsgrenar men jag förstår ju också att du inte satsar på typ SM och då kanske det räcker med friska, trevliga och aktiva linjer och där kontakt med uppfödare känns bra och enkel.

Finns tyvärr gott om såna uppfödare som anser att man inte ska leta fel och de skulle minsann SE om det var nåt fel på hunden (med sin röntgen syn eller?? ).
Håller tummarna för valp ❤️.

Men gud vilken hemsk uppfödare som reagerar så! 🤨
Förstår att du inte kan åka långt. Låter väl jättebra med nr 1 och nr 2. De flesta shelties, även från utställningslinjer gillar ju att jobba med sin förare, det är ju ändå en vallhund i grunden. Sen kanske inte alla har stor kapacitet inom arbetsgrenar men jag förstår ju också att du inte satsar på typ SM och då kanske det räcker med friska, trevliga och aktiva linjer och där kontakt med uppfödare känns bra och enkel.
Precis så tänker jag. Jag skulle vilja tävla mer med Milou. Vi har tränat upp till och med mästarklass men han saknar liksom drivet och fokus jag vill ha under längre stunder. Och gud vad jag har jobbat med det. Han är extremt duktig, när HAN vill. Agility går bättre så jag hoppas det blir någon kurs snart för jag vill ha hjälp. Visserligen har ingen kunnat hjälpa hittills men vill inte ge upp

Saknar Alvin så mycket 😭❤️, han var som en liten maskin när vi tränade och tävlade. Otroligt fokuserad och med på detaljer och släppte aldrig fokus från mig. Hittade en video från när vi tävlade rally och påmindes om Alvin innan han blev gammal. Så duktig han var, varje steg var perfekt och hans fotgående genom hel banan utan att släpp mig med blicken. Så vill jag ha det igen.

Så olika men så nära släkt, jag hoppas på en individ som liknar Alvin i just det här. I övrigt är Milou helt fantastisk. Så jag släpper frågan om bph för det verkar extremt ovanligt med shelties.

Ja och att tävla är inte det viktigaste i mitt liv, jag tycker om att träna och det kan jag inte vara utan och det känns tomt att inte tävla. Jag vill nog inte vara utan det heller men det måste kännas rätt. Hade bestämt mig för att tävla agility 1 februari men jag har inte rätt känsla. Vi har inte gått kurs eller tränat aktivt på länge.

Jag har skrivit om det i uppdateringstråden att jag har extrem scenskräck och skakar hela jag när någon ser mig när jag tränar eller tävlar (det räcker att en person ser)så vägen till SM känns ganska lång ;)

Har jag missat nån uppdatering eller hur har det gått att hämta valp?
Haha nej, jag har inte hunnit skriva bara (turbulens i livet utanför valpbubblan som jag inte hade räknat med).

Det har gått jättebra och är underbart. Själva hämtningshelgen var en historia för sig, nån gång kommer jag säkert skriva om det men allt löste sig till det bästa. Nu har vi en fantastiskt cool liten valp som redan får lekbrottas med yngsta katten. Jag känner mig lite förundrad över att vi inte haft golden tidigare och jag är så pepp på tillvaron med henne.

Just nu håller vi ju bara på att lära känna varandra och vänja oss vid rutinerna. Jag håller t.ex. på att vänja mig vid att ha en hund som hör (gammelhunden är döv) - jag har förstås pratat med honom ändå men jag har ändå hunnit vänja av mig vid att använda rösten som kommunikationsmetod i första hand. Det är också redan så att valpen är mycket mer fysiskt kompetent än de två kortbenta och gamla/krassliga hundar vi haft de senaste åren. Också det är en omställning. Som exempel skottade jag upp en "kissgång" i snön i trädgården. Vi har meterdjup snö och jag tänkte "vad bra, det här räcker ju som staket i flera veckor säkert". Självklart har hon redan varit uppe på snön utanför gången 😆

Nämen det är jättekul och trots att (eller kanske just för att) det pågår saker i min närhet just nu som är allt annat än kul, förgyller hon min tillvaro.

Undrar hur ni skulle tänka, en ny uppfödare som jag har kontakt med upplever jag som väldigt seriös, har fina hundar och vad jag genom forskning sett har fler hundar som använts i avel hos andra uppfödare och finns i många stamtavlor,

Men det enda jag funderar på är att tiken inte är röntgad. Hennes föräldrar och släkt är det men av någon anledning inte hon. Röntgen ingår inte i avelsprogrammet för shelties och det är bara ett fåtal som drabbas av problem, Agria ville införa röntgen i försäkringen men i undersökningar var det så få fall att dom drog tillbaka kravet.

Det är ju en lite mindre ras så tänker att dom inte har samma problem som en stor. Mina kineser är visserligen mindre men i den rasen tror jag knappt någon röntgar.

Är det ett varnings tecken eller gör vissa så? Det är en lite större kennel med många meriter, tiken är relativt ung och har gått väldigt bra på utställningar. Hon kommer från en linje där dom fokuserat mycket på mentalitet och trygga stabila hundar som ska vara märkbart mindre skälliga än genomsnittet.

Mentaliteten är extremt viktig och eftersom det är så få som har problem med leder kanske det inte är så viktigt med röntgen? Ni som är mer vana, hur ska jag prioritera?

Undrar hur ni skulle tänka, en ny uppfödare som jag har kontakt med upplever jag som väldigt seriös, har fina hundar och vad jag genom forskning sett har fler hundar som använts i avel hos andra uppfödare och finns i många stamtavlor,

Men det enda jag funderar på är att tiken inte är röntgad. Hennes föräldrar och släkt är det men av någon anledning inte hon. Röntgen ingår inte i avelsprogrammet för shelties och det är bara ett fåtal som drabbas av problem, Agria ville införa röntgen i försäkringen men i undersökningar var det så få fall att dom drog tillbaka kravet.

Det är ju en lite mindre ras så tänker att dom inte har samma problem som en stor. Mina kineser är visserligen mindre men i den rasen tror jag knappt någon röntgar.

Är det ett varnings tecken eller gör vissa så? Det är en lite större kennel med många meriter, tiken är relativt ung och har gått väldigt bra på utställningar. Hon kommer från en linje där dom fokuserat mycket på mentalitet och trygga stabila hundar som ska vara märkbart mindre skälliga än genomsnittet.

Mentaliteten är extremt viktig och eftersom det är så få som har problem med leder kanske det inte är så viktigt med röntgen? Ni som är mer vana, hur ska jag prioritera?
Bra på utställning + inte röntgad hade jag betraktat som röda flaggor. Att kenneln är stor/producerat många valpar betyder inte att den är bra, tyvärr.

Jag hade absolut letat efter en kennel vars ägare själv främst är aktiv inom andra hundgrenar än utställning.

Bra på utställning + inte röntgad hade jag betraktat som röda flaggor. Att kenneln är stor/producerat många valpar betyder inte att den är bra, tyvärr.

Jag hade absolut letat efter en kennel vars ägare själv främst är aktiv inom andra hundgrenar än utställning.
Då var min magkänsla rätt, så synd för hon är så fin men jag vill inte sitta där med en trasig hund. Jag är inte ett dug intresserad av utställning. Både Alvins och Milous syskon är champion runt om i Europa, uppfödaren ville att jag skulle välja Alvins syster som sen visade sig bli väldige framgångsrik men jag ångrar det inte ett ögonblick för uppfödaren ville att jag skulle ställa ut honom näthandel var 1 år och det var verkligen inte min grej.

Då får jag stryka den tiken, synd när vi börjat få en bra konversation mellan mig och uppfödaren och jag sen fick veta det med röntgen. Då har jag egentligen bara en tik kvar på listan och hon är parad men dom vet inte om hon är dräktig än. Måste leta mer. Det är så mycket att kolla med alla hundar. Jag har ju mina från samma uppfödare som jag fortfarande har kontakt med så här 15 år sedan jag köpte Alvin.

Det är en uppfödare som erbjudit sig att prata i telefon och det kan vara en idé.

Det är så roligt att ha en helt ny typ av valp! Vi har tidigare haft hundar ur rasgrupp 1 och 9, och den här är ju något annat. Jag fattar att det här kanske kommer kännas mindre förtjusande om nån månad eller så, men just nu skrattar jag flera gånger dagligen åt att hon verkligen hämtar saker (retriever :up: ). Just nu bara till sig själv visserligen, men ändå.

Hundfarbröderna har bara ätit torrfoder så deras skålar har för det mesta stått framme. Nu hamnar skålen ju i hennes bädd direkt om jag inte ställer undan. Tonårsbarnens skor, handdukar, andra grejor som bara släpps på golvet - bädden. Vedpinnar från stället vid kaminen - bädden. Det är ju iofs en rätt bra grej, nu behöver de slarviga i familjen bara leta på ett ställe, inte tusen 😅

I övrigt är det mest utmanande att det är isbane-halkigt ute. Så fort vi går ut behöver vi leta upp en sandad plätt, blötsnö eller supersmutsigt gräs för att varken hon eller jag ska halka omkring. Vet inte om det är så jättemycket bättre än det jag var mest orolig för, dvs. minus 25. Nästa vecka kommer snö igen dock.

Jag tycker man hör om en hel del shelties med höftproblem. Jag funderade lite på sheltie ett tag och skulle aldrig köpt av nån som inte röntgar och rasen är ju så vanlig så jag hittade snabbt uppfödare som gör det.

Jag tycker man hör om en hel del shelties med höftproblem. Jag funderade lite på sheltie ett tag och skulle aldrig köpt av nån som inte röntgar och rasen är ju så vanlig så jag hittade snabbt uppfödare som gör det.
Jag hittar också fler det var därför jag utgick från att hon var röntgad och inte tog upp det först då jag mest sett att dom flesta/ majoriteten är det. Så blev besviken efter att ha haft en lång mailkonversation där uppfödaren aldrig nämnde det så jag frågade till slut rakt ut och då var hon inte det. Konstigt tycker jag

Jag hittar också fler det var därför jag utgick från att hon var röntgad och inte tog upp det först då jag mest sett att dom flesta/ majoriteten är det. Så blev besviken efter att ha haft en lång mailkonversation där uppfödaren aldrig nämnde det så jag frågade till slut rakt ut och då var hon inte det. Konstigt tycker jag
Men kollar du inte på skk hunddata och avelsdata? Jag litar typ ingenting på vad folk säger.

På avelsdata finns det ju listor på alla röntgade hundar inom rasen med resultat, jag hade kollat där, filtrerat ut de med HDA, sorterat efter namn och skrivit upp kennlar med många röntgade hundar och sen hört av mig/googlat lite på dem.

Eftersom shelties sällan har problem med höfter vad jag vet är de flesta friröntgade) och är lätta, smidiga hundar så hade det inte varit jätteviktigt för mig. Dock känns armbågar viktigare. Jag hade dock ändå frågat om anledningen till att hon inte är röntgad för att se vad uppfödaren svarar. Oftast sållar de ur sig själv där beroende på svar.
I övrigt håller jag med @Migo , många valpar och mycket utställningsmeriter betyder inte att det är automatiskt bra avel.

Jag hade aldrig köpt sheltie om det inte är friröntgat bakom. Min syster sitter nu med en som har ED2. Världens trevligaste hund, men vad hjälper det när han är trasig?
Usch vad tråkigt. Jag hade tagit bort hunden, tyvärr. Men det är ju också för att jag vill ha mer än en sällskapshund. Då kan jag inte fylla en plats i flocken med en som aldrig kommer fungera till det jag vill. Förstår dock att alla inte resonerar så och särskilt inte om tanken var att mest ha en sällskapshund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 262
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka