Jag tror att du kollar på fel typ av sheltie om du inte hittar några med tävlingsresultat?Då tänkte jag rätt, jag hade strukit den uppfödaren från listan innan jag kikade in här. Jag har nu ringat in två tikar och har blivit lovad mer information nu när vi fortsätter ha kontakt. Det ska bli kul att titta på dom och deras avkommor och se hur dom beter sig.Det är speciellt en jag valt ut och mina föräldrar vill följa med. Det finns inga valpar än men vill träffa uppfödaren, se hur hundarna bor och sen komma igen och hälsa på när Valpis är 4 veckor och sen hämta honom.
Jag hade beskrivit vilken typ av hund jag vill ha och min favorit uppfödare just nu valde mellan sin två parningar och kom fram till vilken valp hon tror kommer passa mig men jag har det forfarande lite öppet.
Är så förväntansfull och glad och fortsätter leta men jag är rätt säker på att jag kommer få hem en sheltie i vår. Men jag får fortsätta leta för allt är lösa trådar
Det är svårt att hitta hundar i avel som tränat och tävlat utan dom flesta verkar mest bara ställa ut. Tror jag måste börja fråga vad avkomlingarna gjort förutom utställningar.
För kineser finns det en databas med tusentals kineser runtom om i hela världen, många med bilder och också lite info, oväntat nog är kinesägarna i Norge väldigt aktiva men det är hundar från alla ställen det finns kineser. Jag ska se om det finns något liknande med shelties för bara stamtavlan säger inte så mycket för mig. Nu när jag hittat två fina ska jag reda ut föräldrar och syskon och tidigare kullar
Det är ändå en vanlig ras att träna agility med, många som också kör rallylydnad. Även freestyle/Htm, tävlingslydnad och nosework tycker jag. Åtminstone fick jag tips om en drös med kennlar som avlar sportinriktat till skillnad från enbart utställning, när jag letade för två-tre år sedan.
Men kul att du ändå en uppfödare som känns bra för dig!