Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror inte det, men de gör väl säkert alla olika. Det verkar dock som att barnen har koll på hur de andra ligger till. Barnets lärare har också helt olika typer av bedömningar och rutiner kring prov. Från att man får göra ett prov om man var sjuk på provtillfället, till att man aldrig kan få mer än D på ett prov om man var sjuk osv.Är det vanligt att lärare går igenom och pratar med eleverna hur de ligger till i klassrummet när de andra eleverna sitter där? Vederbörande hade ett papper där alla omdömen stog och den höll inte undan utan ville eleverna se andras omdömen kunde de se det utan problem.
Det här var hur de ligger till nu i mitten av terminen.och med tanke på en reaktion så visste inte alla hur andra låg till.Det beror på?
Man har skyldighet att prata med eleverna om hur de ligger till. Men det är inte alltid lämpligt att lämna en klass ensamma.
(Och det skall också sägas att betyg är en offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Dock är väl inte omdömen det).
Jag är lärare (åk 4-6) och jag säger absolut nej, verkligen inte vanligt och det låter helt vansinnigt i mina öron. Sådant går vi igenom med elev och vårdnadshavare på utvecklingssamtal en gång per termin, utöver att dessa prognoser/omdömen publiceras på lärplattformen två gånger per termin och då är alltså tanken att vårdnadshavare och elev kan, om de vill, gå in och läsa hur eleven ligger till. Själv tycker jag att detta är mer än tillräckligt med information och jag kan inte förstå varför omdömen skulle behöva kommuniceras ännu fler gånger däremellan till eleverna. Förhoppningsvis och tack och lov verkar det som att det i framtiden till och med ska dras ner lite på dessa täta dokumentationskrav, det vore ju käckt om vi hann fokusera ordentligt på just undervisning däremellan så att eleverna faktiskt kan få bästa hjälp att utvecklas istället för att hela tiden få reda på hur de ligger till.Är det vanligt att lärare går igenom och pratar med eleverna hur de ligger till i klassrummet när de andra eleverna sitter där? Vederbörande hade ett papper där alla omdömen stog och den höll inte undan utan ville eleverna se andras omdömen kunde de se det utan problem.
Det här är högstadiet. Utvecklingssamtal har de i början av terminen så då kan man inte diskutera sånt.Jag är lärare (åk 4-6) och jag säger absolut nej, verkligen inte vanligt och det låter helt vansinnigt i mina öron. Sådant går vi igenom med elev och vårdnadshavare på utvecklingssamtal en gång per termin, utöver att dessa prognoser/omdömen publiceras på lärplattformen två gånger per termin och då är alltså tanken att vårdnadshavare och elev kan, om de vill, gå in och läsa hur eleven ligger till. Själv tycker jag att detta är mer än tillräckligt med information och jag kan inte förstå varför omdömen skulle behöva kommuniceras ännu fler gånger däremellan till eleverna. Förhoppningsvis och tack och lov verkar det som att det i framtiden till och med ska dras ner lite på dessa täta dokumentationskrav, det vore ju käckt om vi hann fokusera ordentligt på just undervisning däremellan så att eleverna faktiskt kan få bästa hjälp att utvecklas istället för att hela tiden få reda på hur de ligger till.
Möjligtvis kan extra kommunikation kring omdöme/prognos om betyg vara lämpligt när de blir äldre om det är något specifikt de behöver veta för att kunna sträva efter ett högre betyg i ett visst ämne, men då tar jag det ju endast med den elev det gäller (och ringer upp vårdnadshavare om det känns aktuellt). Detta har jag bara gjort när jag varit inne och undervisat på högstadiet, inte på mellanstadiet.
Vilket ämne gällde det? Var det elevernas omdömen/kunskaper i ämnet i stort som visades eller gällde det något specifikt moment de hade genomfört?Det här är högstadiet. Utvecklingssamtal har de i början av terminen så då kan man inte diskutera sånt.
Det var hur de ligger till just nu. Det var språk. Det är flera klasser som det skett i.Vilket ämne gällde det? Var det elevernas omdömen/kunskaper i ämnet i stort som visades eller gällde det något specifikt moment de hade genomfört?
Det låter superkonstigt och jättefel. Måste vara fler föräldrar som har reagerat!Det var hur de ligger till just nu. Det var språk. Det är flera klasser som det skett i.
Jag vet ju iaf en som blev drabbad hoppas på att träffa på dem idag eller imorgon. Skall man ta det med rektorn? Läraren slutar i vår säger den.Det låter superkonstigt och jättefel. Måste vara fler föräldrar som har reagerat!