Lärares genomgång av omdömen/betyg

Krålus

Trådstartare
Är det vanligt att lärare går igenom och pratar med eleverna hur de ligger till i klassrummet när de andra eleverna sitter där? Vederbörande hade ett papper där alla omdömen stog och den höll inte undan utan ville eleverna se andras omdömen kunde de se det utan problem.

Är det vanligt att lärare går igenom och pratar med eleverna hur de ligger till i klassrummet när de andra eleverna sitter där? Vederbörande hade ett papper där alla omdömen stog och den höll inte undan utan ville eleverna se andras omdömen kunde de se det utan problem.
Tror inte det, men de gör väl säkert alla olika. Det verkar dock som att barnen har koll på hur de andra ligger till. Barnets lärare har också helt olika typer av bedömningar och rutiner kring prov. Från att man får göra ett prov om man var sjuk på provtillfället, till att man aldrig kan få mer än D på ett prov om man var sjuk osv.

Det beror på?

Man har skyldighet att prata med eleverna om hur de ligger till. Men det är inte alltid lämpligt att lämna en klass ensamma.

(Och det skall också sägas att betyg är en offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Dock är väl inte omdömen det).

Det beror på?

Man har skyldighet att prata med eleverna om hur de ligger till. Men det är inte alltid lämpligt att lämna en klass ensamma.

(Och det skall också sägas att betyg är en offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Dock är väl inte omdömen det).
Det här var hur de ligger till nu i mitten av terminen.och med tanke på en reaktion så visste inte alla hur andra låg till.

Jag är lärare (åk 4-6) och jag säger absolut nej, verkligen inte vanligt och det låter helt vansinnigt i mina öron. Sådant går vi igenom med elev och vårdnadshavare på utvecklingssamtal en gång per termin, utöver att dessa prognoser/omdömen publiceras på lärplattformen två gånger per termin och då är alltså tanken att vårdnadshavare och elev kan, om de vill, gå in och läsa hur eleven ligger till. Själv tycker jag att detta är mer än tillräckligt med information och jag kan inte förstå varför omdömen skulle behöva kommuniceras ännu fler gånger däremellan till eleverna. Förhoppningsvis och tack och lov verkar det som att det i framtiden till och med ska dras ner lite på dessa täta dokumentationskrav, det vore ju käckt om vi hann fokusera ordentligt på just undervisning däremellan så att eleverna faktiskt kan få bästa hjälp att utvecklas istället för att hela tiden få reda på hur de ligger till.

Möjligtvis kan extra kommunikation kring omdöme/prognos om betyg vara lämpligt när de blir äldre om det är något specifikt de behöver veta för att kunna sträva efter ett högre betyg i ett visst ämne, men då tar jag det ju endast med den elev det gäller (och ringer upp vårdnadshavare om det känns aktuellt). Detta har jag bara gjort när jag varit inne och undervisat på högstadiet, inte på mellanstadiet.

Att eleverna ska hålla på och jämföra varandras resultat och kunskaper avskyr jag, det skapar enbart stress. Om vi har haft glosförhör, matteprov eller liknande är jag alltid noga med att påminna dem om att hålla sina resultat för sig själva (och sina föräldrar), och pratar om hur det inte gynnar dem det minsta att veta vad klasskompisarna behöver öva mer på. De ska ju fokusera på vad de själva behöver öva mer på (och känna sig stolta och nöjda över vad de har åstadkommit, och framförallt hur de kämpade för att åstadkomma det).

Sedan får eleverna öva på att ge varandra feedback, absolut. Det är jättebra övning att både ge och ta emot konstruktiv feedback. Men att ta del av lärarens bedömning av klasskompisarnas arbeten/kunskaper... Nej, nej, absolut inte.

Jag är lärare (åk 4-6) och jag säger absolut nej, verkligen inte vanligt och det låter helt vansinnigt i mina öron. Sådant går vi igenom med elev och vårdnadshavare på utvecklingssamtal en gång per termin, utöver att dessa prognoser/omdömen publiceras på lärplattformen två gånger per termin och då är alltså tanken att vårdnadshavare och elev kan, om de vill, gå in och läsa hur eleven ligger till. Själv tycker jag att detta är mer än tillräckligt med information och jag kan inte förstå varför omdömen skulle behöva kommuniceras ännu fler gånger däremellan till eleverna. Förhoppningsvis och tack och lov verkar det som att det i framtiden till och med ska dras ner lite på dessa täta dokumentationskrav, det vore ju käckt om vi hann fokusera ordentligt på just undervisning däremellan så att eleverna faktiskt kan få bästa hjälp att utvecklas istället för att hela tiden få reda på hur de ligger till.

Möjligtvis kan extra kommunikation kring omdöme/prognos om betyg vara lämpligt när de blir äldre om det är något specifikt de behöver veta för att kunna sträva efter ett högre betyg i ett visst ämne, men då tar jag det ju endast med den elev det gäller (och ringer upp vårdnadshavare om det känns aktuellt). Detta har jag bara gjort när jag varit inne och undervisat på högstadiet, inte på mellanstadiet.
Det här är högstadiet. Utvecklingssamtal har de i början av terminen så då kan man inte diskutera sånt.

Skulle aldrig gå till så hos oss! Inte ens när eleverna tycker man kan ta det i klassrummet för att de ”inte orkar gå iväg”.

Jag hade hört av mig till läraren i fråga.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 911
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever...
Svar
18
· Visningar
976
Senast: tomte
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 413
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 998
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka