Dina bästa tvätt tips!

Diamonian

Trådstartare
Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix på vägen. Har tonårsbarn som tränar så ja. En del saker luktar si sådär även efter tvätt och får lite klagomål från sonen 😬. Jag har använt Skona tvättmedel och inget sköljmedel.

Mina rutiner kring tvätt är att jag delat upp det i mörkt, ljust och vitt. Har olika tvättlådor och tvättar när de blir fulla. Hänger all tvätt på galgar och bär direkt in i garderoben.

Tvättmaskinen är ett annat kapitel när man tvättar lediga hästkläder (och kan ha tvättat ett fårskinn som luddade av sig 😅). Hur får man den ren utan att ringa ut en reparatör. Menar slangar och sånt som sitter på baksidan….

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är bra tvättmedel för att kläderna inte ska lukta (har då och då använt sporttvättmedel men kanske inte vill göra det jämt).
Vad är miljövänligt?
Vad är ekonomiskt (inte att tvätta halva maskiner i 60 🤔)?

Vi kör allt "vanligt" i 40 grader, blandar färger hejvilt.
Underkläder, bebiskläder, handdukar och sängkläder i 60 grader. Samma där, färger blandas hejvilt.

Vi använder Grumme oparfymerad flytande tvättmedel. Tillsätter 2 msk utspädd ättika (blandat 1:4 med vatten) i sköljmedelsfacket.

Ibland kör jag en omgång i 90 grader, bara för att förebygga lukt. Brukar bli handdukarna som får åka varmt.

Kör underkläder, strumpor, lakan och handdukar alltid i 60 grader.
Vanliga kläder plus jeans körs i 40 grader.
Just nu har vi Via tvättmedel och comfort sköljmedel pure.

Aldrig upplevt att kläderna luktar illa eller jo om vi inte kör träningskläder ibland i 60 grader kan det lukta lite surt om dem 😅

Delar upp i mörk och ljus tvätt. Underkläder, sängkläder och handdukar, badlakan i 60 grader, resten i 40 (enstaka är 30).
A+ (tidigare ariel) tvättmedel, flytande och lite lite, lite Softlan sköljmedel.

Kör tom trumma på 90 grader med rengöringstablett en gång i månaden

Strumpor, underkläder, handdukar och lakan i 60 grader med sköljmedel.
Vanliga kläder i 40 grader med sköljmedel.
Ömtåliga kläder i 30 grader handtvätt utan sköljmedel.
Träningskläder i en separat tvätt, 40 grader utan sköljmedel.

Blandar färger hej vilt och använder vanligtvis Grummes tvättmedel och sköljmedel.

Vi kör vita kläder separat. Resten blandas, om det inte är massor av tvätt och flera maskiner som ska köras då delar vi också upp i ljust respektive mörkt. 40 grader på vanliga kläder.

Underkläder, handdukar och lakan går i 60 grader. Vita lakan separat. Torktumlar detta.

Använder tvättark från Noppify, gillar dem! Aldrig sköljmedel förutom en skvätt ättika ibland.

Kör maskinrengöring i 90-tvätt ibland när jag kommer ihåg.

För ett tag sedan började det lukta skunk i maskinen, använde ättika och rengöringstabletter och allt möjligt men det som till slut fick bort skunken var att göra rent gummilisten ordentligt. Skrubbade varenda vrå med tops 😅

Vår maskin varnar när filtren behöver rengöras så då gör vi det. Aldrig gjort något med baksidan av maskinerna eller rören där.

Jag gör eget sköljmedel där jag blandar 1 del tolvprocentig ättika med 4 delar vatten + några droppar eterisk olja. Funkar fint för att hålla intensivt tränande tonåringars sportkläder luktfria, trots att jag aldrig tvättar dem i högre temperatur än 40 grader

Använder dessutom pulver och inte flytande tvättmedel. Pulver för vittvätt innehåller optiskt vitmedel som gör att bomull håller den vita färgen bättre, använder kulörtvättpulver till kulörtvätten, aldrig sköljmedel.

Lakan, handdukar och underkläder körs alltid i 95 grader, majoriteten av övriga kläder 60 grader. Kan möjligen tvätta något ylleplagg i lägre temperatur, annars är det varmast möjliga som gäller.

Jag är nyfiken på varför just träningskläder verkar få särbehandling i tvätten? Moderna träningsplagg uppfattar jag som tåliga, många har material som lätt klarar 95-graderstvätt enligt mina privata studier.

Ett tips beträffande tvättmaskinens hygien är att byta tvättmedelssort mellan varven. Precis som med schampo, rengöringsmedel mm. innehåller de olika sorters rengörande beståndsdelar och städar så att säga upp efter varandra.

Jag kör sängkläder och handdukar i 60 grader samt därefter torktumlare.
Kör övrigt, alltså kläder, filtar osv, i 40 grader. Strumpor och filtar torktumlas. Kläder hängtorkas.
Använder tvättmedelsplutt, Ica color eller Via color. Sköljmedel i någon rolig doft, ffa för att undvika statiskhet men doften är en trevlig bieffekt.
Ingen sortering på färger osv.

Jag tycker framförallt vissa klädesplagg börjat lukta för mig. Eller egentligen ganska få och det har varit träningskläder. Men inte specifikt att tvätten inte fungerat. Testade några husmorskurer men det hjälpte väldigt lite så lämnade de kläderna till återvinning istället och har inte några problem längre.

För att rengöra maskinen la jag i en diskmedelstablett och körde ett varmare program. Tyckte det funkade bäst efter att ha testat några olika sätt. Ibland körde jag med citronsyra istället. Är glad att slippa egen maskin numera dock 😅

Nästan alla mina kläder har 30 grader på tvättlappen. Jag ignorerade detta länge och körde 40 och kläderna blev trista efter ett tag, även t-shirts i 100% bomull. Jag har senare läst mig till att mycket handlar om färg. Även om materialet tål en högre temp så gör inte färgen det. Sedan jag bytte till 30 grader så är mina svarta kläder fortfarande svarta även drygt ett år senare, inte grådassiga.

Så jag kör "kläder" i 30 grader. Använder galltvål för att punktbehandla eventuella fläckar innan för sådant försvinner inte i så låg temp över huvud taget, men det funkar bra! Inget luktar och rent blir det ju.

Underkläder kör jag i 40 grader, igen för att tvättlappen säger så. Jag har provat 60 men trosor faller isär i sömmarna och strumpor tappar elasticiteten efter ett tag då.

Till både kläder och underkläder använder jag sköljmedel, främst för att göra allt mindre statiskt och lite mjukare, det är ett plus i kanten att det luktar gott också. Ättika tycker jag funkar rätt kasst som sköljmedel men däremot är det superbra om man typ har en tjockare tröja som kanske torkade lite för sakta så den luktar unket. Bara dränka i kallvatten med ättika i typ 10 minuter och sedan tvätta som vanligt så är det luktfritt sen.

Mindre handdukar och örngott kör jag i 90 grader utan sköljmedel. Lakan, påslakan och badhanddukar lämnar jag faktiskt till mamma då vi har svårt att torka sådant hemma, tror hon tvättar det i 60 grader.

Jag tvättar det mesta i 40 grader förutom handdukar, städtrasor och sängkläder som går i 60 grader.
Använder flytande Skona morgonsol till det mesta förutom träningskläder och hundarnas saker som jag tvättar med fit'n'clean som tar bort oönskad lukt även på 40 graders tvätt. Till yllematerial har jag fintvättmedel utan enzymer.
Använder aldrig sköljmedel. Alla tvättmedel jag använder är svanenmärkta.

Jag verkar göra som de flesta andra.

Sorterar vitt och färg.
Kör underkläder, lakan och handdukar i 60. Någon enstaka gång 90, men sällan.
"Vanliga" kläder som jeans, t-shirts och hoodies i 40.
Blusar, bh:ar och annat "fint" i 30.
Cykelbyxor körs separat i 30 utan tvättmedel ;).

Alltid fulla maskiner (det är ingen risk att de inte blir fulla...) Använder grumme tvättsåpa (halva familjen är allergiska och det dom tål). Aldrig sköljmedel. Till finare material och ull använder jag handtvättmedel utan enzymer. Är det något jag misstänker kommer kunna lukta lite unket blandar jag vatten, ättika och doftolja och använder som sköljmedel.

Det som tvättas i 60 torktumlas oftast, men inte alltid. Då droppar jag i lite doftolja på tvätten i torktumlaren så luktar det gott.

Jag blandar alla färger. Om ngt färgat är helt nytt och inte tvättat innan kan jag dela upp, men inte annars. Tvättar alla vanliga kläder i 30 grader och underkläder, sängkläder och handdukar i 60 grader. Rent miljömässigt är det väl viktigt att inte tvätta varmare än nödvändigt?

Jag brukade använda pulvertvättmedel och sköljmedel. Min sambo kör dock flytande tvättmedel utan sköljmedel, och det har jag också övergått till sen vi flyttade ihop😊

Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix på vägen. Har tonårsbarn som tränar så ja. En del saker luktar si sådär även efter tvätt och får lite klagomål från sonen 😬. Jag har använt Skona tvättmedel och inget sköljmedel.

Mina rutiner kring tvätt är att jag delat upp det i mörkt, ljust och vitt. Har olika tvättlådor och tvättar när de blir fulla. Hänger all tvätt på galgar och bär direkt in i garderoben.

Tvättmaskinen är ett annat kapitel när man tvättar lediga hästkläder (och kan ha tvättat ett fårskinn som luddade av sig 😅). Hur får man den ren utan att ringa ut en reparatör. Menar slangar och sånt som sitter på baksidan….

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är bra tvättmedel för att kläderna inte ska lukta (har då och då använt sporttvättmedel men kanske inte vill göra det jämt).
Vad är miljövänligt?
Vad är ekonomiskt (inte att tvätta halva maskiner i 60 🤔)?
Maskinen måste ibland gå upp till 90 grader för att hålla sig ren.
Man kan köra den tom då om man vill (jag har lakan i)

Jag kör alltid lakan, handdukar och underkläder i 60 grader, ibland även strumpor.
(jag blandar inte gärna strumpor (de luktar ofta på tonåring) i stor mängd med övrigt, speciellt inte underkläder men det brukar anses vara extremt och märkligt på buke)

Om du säger att du hänger direkt på galje och sedan hänger i garderoben vått tror inte jag det torkar optimalt och det kan leda till lukt att det torkar långsamt.

Du kan tvätta mindre kläder i maskinen per gång. Jag tex smockfyllde ofta och det känns faktiskt inte som att det blir lika rent, jag har börjat 2/3 fylla med luft i toppen istället för att pressa in kläderna.

På framsidan sitter silar och slangar som man kan öppna och tömma och rensa osv (men det gissar jag att du har koll på)

Jag byter tvättmedel ibland. Tänker att olika tvättmedel är bra på olika saker.

Man kan köra ättiska i sköljfacket för att få bort dålig lukt på vissa kläder.

Om kläder är leriga och så är det bra att köra en förtvätt.

Fårskinn kan tvättas genom att slängas ut i snön, om man har snö.

Jumpakläder luktar minst om man hänger dem så att de torkar rejält efter passet, istället för lägger dem i tvättkorgen där de marinerar i sin fukt och sprider sin lukt till annat.

(jag färgsorterar i "allt" och vitt, eller ibland ibland ljust och allt)

Använder inte sköljmedel.

Jag är själv i huset, så blir inte så mycke tvätt.
Jag kör underkläder (förrutom sporttopparna jag har ist för bh), handdukar å sängkläder i 60, resten i 40. Bara nya, färggranna saker får åka själv en gång först, annars allt i samma.
Kör oftast på 'daglig tvätt' programmet, iom halvfull maskin. Sängkläder blir vanliga bomullsprogrammet iom stortäcke.

Kör på coops oparf.pulver och kör 'mat' ättika outspädd i sköljmedelsfacket, nån matsked kanske?

Sen in i torktumlarn med typ allt. Ridbyxorna har fått hänga.
Saknar inte att hänga kläder 😅 nu är det inga djur inne så mindre päls att fånga i tumlarn, men ändå 😅

Edit: vi hade problem för massa år sedan att nå stretchbyxor vi hade började lukta direkt, men då började vi med ättikan. Kunde va nått i vissa tvättmedel som kunde spöka, men minns inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka