Dina bästa tvätt tips!

Jag utgår från Råd & Röns rekommendationer när jag köper tvättmedel.
Maskinen måste ibland gå upp till 90 grader för att hålla sig ren.
Man kan köra den tom då om man vill (jag har lakan i)

Du kan tvätta mindre kläder i maskinen per gång. Jag tex smockfyllde ofta och det känns faktiskt inte som att det blir lika rent, jag har börjat 2/3 fylla med luft i toppen istället för att pressa in kläderna.
Stämmer att tvätten blir mindre ren om man packar maskinerna + man riskerar att den inte sköljs ordentligt så man har tvättmedelsrester kvar.

Jag kör det mesta på 40 som standard, sorterat som typ mörkt och typ ljust. Håller även isär typ
tunnare toppar från grovkläder. En massa 'gränsfall i mitten' är flexibla så det blir olika mix beroende på vad som finns att kombinera, vad som är viktigast att få rent m.m.

Ibland blir det en maskin på 60 om jag har mer rejält smutsiga saker + lakan/handdukar och strumpor/underkläder till att bli en hel maskin, men det är inget av det som alltid går i 60 det kan fylla ut i andra maskiner också.
Kläder som är märkta 30 ska antingen tåla att ändå gå i 40 eller så är de för överkänsliga för att få vara hemma hos mig. Utöver det handtvättar jag ylle, vilket oftast blir en gång på försommaren - och sedan får det ligga ute i solen några dagar som motmedel mot mal

Har ett drygt och effektivt pulver från Ocean som funkar till all tvätt, men som kan kompletteras med extra vit- eller fläck-tillsats vid behov. Har dock i praktiken slutat använda det då jag inte upplever behov. Enstaka envisa fläckar behandlas lokalt istället. Har även slutat med 90-tvättar. De gjordes för att jag lärt mig att göra så med vittvätten men insåg att det inte behövdes.

Ett bra tvättmedel och kall förtvätt.
Proteinerna som luktar kokar fast i kläderna vid 60 grader.

Skona har aldrig fungerat för mig/oss.
Lukten går inte bort.
Vi kör Enter, Tvättex och vid kris Neutral.
De första två köps på "postorder".

Edit.
Vi tvättar allt i 40 grader.

Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix på vägen. Har tonårsbarn som tränar så ja. En del saker luktar si sådär även efter tvätt och får lite klagomål från sonen 😬. Jag har använt Skona tvättmedel och inget sköljmedel.

Mina rutiner kring tvätt är att jag delat upp det i mörkt, ljust och vitt. Har olika tvättlådor och tvättar när de blir fulla. Hänger all tvätt på galgar och bär direkt in i garderoben.

Tvättmaskinen är ett annat kapitel när man tvättar lediga hästkläder (och kan ha tvättat ett fårskinn som luddade av sig 😅). Hur får man den ren utan att ringa ut en reparatör. Menar slangar och sånt som sitter på baksidan….

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är bra tvättmedel för att kläderna inte ska lukta (har då och då använt sporttvättmedel men kanske inte vill göra det jämt).
Vad är miljövänligt?
Vad är ekonomiskt (inte att tvätta halva maskiner i 60 🤔)?
När syntetkläder börjar lukta illa tar jag ättika som sköljmedel en omgång.

Använder dessutom pulver och inte flytande tvättmedel. Pulver för vittvätt innehåller optiskt vitmedel som gör att bomull håller den vita färgen bättre, använder kulörtvättpulver till kulörtvätten, aldrig sköljmedel.
Inte alla pulver.
De miljövänliga tvättmedlen innehåller inte optiskt vitmedel.
Optiska vitmedel ingår inte heller i allergianpassade tvättmedel.

Jag är höggradig allergisk mot vitmedel så jag vet hur jag skall kunna undvika dessa.

Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix på vägen. Har tonårsbarn som tränar så ja. En del saker luktar si sådär även efter tvätt och får lite klagomål från sonen 😬. Jag har använt Skona tvättmedel och inget sköljmedel.

Mina rutiner kring tvätt är att jag delat upp det i mörkt, ljust och vitt. Har olika tvättlådor och tvättar när de blir fulla. Hänger all tvätt på galgar och bär direkt in i garderoben.

Tvättmaskinen är ett annat kapitel när man tvättar lediga hästkläder (och kan ha tvättat ett fårskinn som luddade av sig 😅). Hur får man den ren utan att ringa ut en reparatör. Menar slangar och sånt som sitter på baksidan….

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är bra tvättmedel för att kläderna inte ska lukta (har då och då använt sporttvättmedel men kanske inte vill göra det jämt).
Vad är miljövänligt?
Fyll inte hela tvättmaskinen proppfull. Som andra skrivit borde 2/3 vara mer lagom, kläderna måste få utrymme att röras runt i maskinen också, och vattnet måste få utrymme att verkligen skölja igenom kläderna.

Har din maskin något maskinrengöringsprogram? Många maskiner har det, även om man kan få leta lite ibland för att hitta det.

Jag gissar att din maskin skulle må bra av att bli rengjord ordentligt. Ska du göra rent slangar bör det inte vara mer komplicerat än att dra fram maskinen så att du kommer åt ordentligt bakom, sedan koppla loss en slang, göra rent den, sätta tillbaka den osv. Fotografera hur det ser ut innan du tar loss något, så att du kan se sedan hur det ska vara :p

Och justja, när du inte tvättar, låt luckor och tvättmedelsfack stå öppna så att det inte blir fuktigt och instängt i maskinen.

Själv kör jag alla kläder på 40 grader (blandat hejvilt), sängkläder och handdukar på 60 grader. Använder parfymfritt, flytande tvättmedel och inget sköljmedel. Köper jag något nytt klädesplagg försöker jag komma ihåg att köra det med liknande färger i första och andra tvätten.

Inte alla pulver.
De miljövänliga tvättmedlen innehåller inte optiskt vitmedel.
Optiska vitmedel ingår inte heller i allergianpassade tvättmedel.

Jag är höggradig allergisk mot vitmedel så jag vet hur jag skall kunna undvika dessa.
Som jag skrev utgår jag från Råd & Röns rekommendationer, jag tänker inte skriva ut all text här utan vill man veta får man läsa själv. Optiskt vitmedel finns i pulver, inte flytande, skrev aldrig att det fanns i alla pulver.

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är miljövänligt?
Jag tvättar i 60 (underkläder, sängkläder, badlakan och handdukar) och 40 (allt annat). Blandar färger, har knappt något vitt så det är inte lönt. Har jag nya röda plagg eller annat jag tror kan färga så sorterar jag ut det. Enstaka fall får jag ihop till en omgång 30/handtvätt. Är något i 60-batchen sunkigt deluxe får det gå i 90.

Jag tvättar med grumme flytande tvättmedel, fläckar behandlas med galltvål eller Vanish. Aldrig sköljmedel.
Tumlar 60-tvätt och ibland barnens 40-tvätt och hänger resten.

En fd kollega tvättade allt i 30 av miljöskäl men tillslut berättade hen att hens förälder lite fint hade påpekat att de luktade surt, och att man kanske behövde köra kläderna i en varmare omgång ibland...

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är miljövänligt?
Jag delar upp i ljust och mörkt och sedan efter temperatur för tvätt. De flesta kläder innehåller elastan så de går i 40 grader, handdukar och lakan i 60 eller 90 grader beroende på smutsnivå. Badrumsmattor och städtrasor i 90 grader samt handdukar som varit underlägg i kattburen eller liknande väldigt smutsiga saker. Sen har jag mycket stickat som går i ulltvätt 30 grader och efter färgstyrka.

Jag använder i stort sett bara kulörtvättmedel med miljömärkning och låg parfym (de flesta vita kläder är färgade vita) ett tag hade jag tvättmedel för vittvätt för att bleka lakan och liknande men det användes knappt så jag slutade köpa det. Använder inte sköljmedel alls. Undviker starkt doftande tvättmedel.

Sedan ett antal år använder jag bara Ocean. Köper i storpack. Sköljmedel bara till fleece för att undvika att de blir statiska
Det mesta i bomull går i 60 grader. Blusar och finare kläder i 40. Syntet i 40 eller 50. Plus att jag färgsorterar så att starkt färgat inte går med ljust.
Om jag märker att det sköljer dåligt kör jag en rengöringstablett i 90 grader.
Har egen brunn så det kan bli avlagringar. Därav tablett.

De flesta kläder tvättar jag i 40 grader. Sorterar mörkt och ljust separat.
Ömtåliga kläder tvättas i 30 grader, endera fintvättsprogram eller speciellt program för ylle/siden.

Underkläder brukar jag tvätta i antingen 60 eller 75 grader; oftast 75 men vissa strumpor krymper i den temperaturen. (Har en tvättmaskin som även har ett tvättprogram som är 75°).

Lakan och handdukar får oftast åka i 90 grader.

Använder parfymfritt tvättmedel, aldrig sköljmedel.
Vittvättmedel använder jag pulver, i övrigt flytande.
Har speciellt tvättmedel för plagg av ull och siden.

Kläder som är fuktiga efter användning blir antingen tvättade direkt efteråt eller så får de torka lite i tvättstugan innan jag sätter dem i tvättkorgen. Ingen fuktig tvätt i tvättkorgen!

Jag delar upp i ljust och mörkt och sedan efter temperatur för tvätt. De flesta kläder innehåller elastan så de går i 40 grader, handdukar och lakan i 60 eller 90 grader beroende på smutsnivå. Badrumsmattor och städtrasor i 90 grader samt handdukar som varit underlägg i kattburen eller liknande väldigt smutsiga saker. Sen har jag mycket stickat som går i ulltvätt 30 grader och efter färgstyrka.

Jag använder i stort sett bara kulörtvättmedel med miljömärkning och låg parfym (de flesta vita kläder är färgade vita) ett tag hade jag tvättmedel för vittvätt för att bleka lakan och liknande men det användes knappt så jag slutade köpa det. Använder inte sköljmedel alls. Undviker starkt doftande tvättmedel.
Vita kläder är inte färgade vita.

Vita kläder är inte färgade vita.
Det verkar finnas olika information om huruvida det är så eller ej. Vissa källor framhåller att elastan är grått och färgas vitt och därför tappar det vita om man bleker det. De flesta kläder jag använder innehåller elastan så därför tvättar jag det i kulörtvätt.

Så det är möjligt att du har rätt, men jag hittar inga vettiga källor åt något håll (råd och röns artikel är för generell för att det ska gå att tolka ut om de menar även konstfibrer eller ej).

En fd kollega tvättade allt i 30 av miljöskäl men tillslut berättade hen att hens förälder lite fint hade påpekat att de luktade surt, och att man kanske behövde köra kläderna i en varmare omgång ibland...
Jag har tvättat vanliga kläder i 30 grader i hur många år som helst. Kläderna luktar definitivt inte surt😅
Gissar att din fd kollega hade något annat problem kring tvätten.

Jag tvättar i 60 (underkläder, sängkläder, badlakan och handdukar) och 40 (allt annat). Blandar färger, har knappt något vitt så det är inte lönt. Har jag nya röda plagg eller annat jag tror kan färga så sorterar jag ut det. Enstaka fall får jag ihop till en omgång 30/handtvätt. Är något i 60-batchen sunkigt deluxe får det gå i 90.

Jag tvättar med grumme flytande tvättmedel, fläckar behandlas med galltvål eller Vanish. Aldrig sköljmedel.
Tumlar 60-tvätt och ibland barnens 40-tvätt och hänger resten.

Det är nog snarast problem med torkningen eller att plaggen legat fuktiga antingen före eller efter tvätt och därmed surnat. Många torkar ju sin tvätt i för kalla oventilerade utrymmen och då surnar kläderna.

Det verkar finnas olika information om huruvida det är så eller ej. Vissa källor framhåller att elastan är grått och färgas vitt och därför tappar det vita om man bleker det. De flesta kläder jag använder innehåller elastan så därför tvättar jag det i kulörtvätt.

Så det är möjligt att du har rätt, men jag hittar inga vettiga källor åt något håll (råd och röns artikel är för generell för att det ska gå att tolka ut om de menar även konstfibrer eller ej).
Elastan och annat syntet grånar med tiden pga att smutsen kryper in i materialet och går inte att tvätta ur.

Jag hittar fortfarande inga pålitliga källor utan det är antingen rekommendationer från tillverkaren av kläderna eller från media.
"Mats Johansson, universitetsadjunkt och lärare i färgning och beredning vid Textilhögskolan i Borås, håller inte med.

– Det går inte att färga något vitt. Ska något bli vitt, måste det blekas. Att det skulle finnas ett generellt förbud mot blekmedel i Indien tror jag inte på, då skulle vi inte ha några vita kläder, säger han.

LÄS ÄVEN: Har tvättråden blivit fegare?https://www.radron.se/vardagskunskap/har-tvattraden-blivit-fegare/

Så vem ska man lita på – företaget som tillverkar produkterna, eller en universitetslärare i färgning? Vi frågade Triumph igen, och efter några månader fick vi ett nytt svar: ”Våra vita bomullsprodukter är blekta. I tvättråden står det om vi rekommenderar blekmedel eller inte. Men normalt gör vi inte det. Om konsumenten tvättar de vita underkläderna med endast vittvättmedel finns det ingen anledning att använda blekmedel”

Mats Johansson säger att plagg som innehåller elastan inte tål starka blekmedel. Då kan man använda flytande vittvättmedel, som inte innehåller blekmedel.

– Men då kommer plaggen att tappa lite vithet, och en del fläckar blir svårare att få bort, säger han.

Att vita kläder skulle färgas vita är alltså en myt."

Källa: Råd & Rön

"Mats Johansson, universitetsadjunkt och lärare i färgning och beredning vid Textilhögskolan i Borås, håller inte med.

– Det går inte att färga något vitt. Ska något bli vitt, måste det blekas. Att det skulle finnas ett generellt förbud mot blekmedel i Indien tror jag inte på, då skulle vi inte ha några vita kläder, säger han.

LÄS ÄVEN: Har tvättråden blivit fegare?https://www.radron.se/vardagskunskap/har-tvattraden-blivit-fegare/

Så vem ska man lita på – företaget som tillverkar produkterna, eller en universitetslärare i färgning? Vi frågade Triumph igen, och efter några månader fick vi ett nytt svar: ”Våra vita bomullsprodukter är blekta. I tvättråden står det om vi rekommenderar blekmedel eller inte. Men normalt gör vi inte det. Om konsumenten tvättar de vita underkläderna med endast vittvättmedel finns det ingen anledning att använda blekmedel”

Mats Johansson säger att plagg som innehåller elastan inte tål starka blekmedel. Då kan man använda flytande vittvättmedel, som inte innehåller blekmedel.

– Men då kommer plaggen att tappa lite vithet, och en del fläckar blir svårare att få bort, säger han.

Att vita kläder skulle färgas vita är alltså en myt."

Källa: Råd & Rön
Men det där svarar ju inte på frågan. Är konstfibrer blekta eller ej.

Det enda jag får ut är att plagg som innehåller elastan inte ska blekas vilket då betyder i stort sett alla vita kläder. Utom då vävda vita bomullsplagg för de som använder sådana (vilket jag inte gör). Så resultatet blir ändå ingen blekmedel i vittvätten.

Ni som tvättar underkläder tillsammans med lakan och handdukar - hur ofta gör ni det? Jag tror nämligen inte att det skulle funka hos oss där vi tvättar lakan och handdukar ungefär varannan vecka. Jag tror inte att jag skulle kunna fylla en maskin oftare än så och har lite svårt att föreställa mig att bara få ett lass nytvättade underkläder var 14:e dag, men det kanske är en vanesak bara!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka