Dina bästa tvätt tips!

Vi tvättar allt i "kalt vatten" vilket ändå r pissljummet här I Australien då vattenledningar är byggda ovan mark (norra qld) och värms upp av vädret.
Använder vanligt tvättmedel och sedan miljövänligt sköljmedel (om det verkligen är miljövänligt vet jag ju dock inte men det tar bort lukt).
Hänger handdukar, tröjor och lakan utomhus för att torka, underkläder, strumpor mm på torkställ inomhus.
Är något fläckigt får det dra i Vanish någon timme innan tvättmaskin..

Kan det beror på maskinen?
Jag kör allt i 40 grader något tvättmedel som luktar typ hallon? Köpt på öb.

Mina tvätt luktar alltid gott och blir fräsch så även hundfiltar och hundtäcken och träningskläder.

Kanske det beror på vattnet för jag kör aldrig min på mer än 60 och den har ingen lukt, men jag kanske inte är så känslig för det. Eller så är huset för otätt så ev. lukt ventileras bort direkt.

Men jag är noga med att ha luckan öppen när den inte används.
Jag har ju inte testat att låta bli såklart så jag vet ju inte, men det brukar rekommenderas. Jag gör det inte väldigt ofta.

Men ofta är det ju faktiskt så att -om man inte gör en sak så ökar risken. Men en ökad risk betyder inte att 100% av fallen råkar ut för det. Det finns säkert folk som aldrig tvättar över 30 som inte märker någonting heller. Dvs om någon säger att risken för kol ökar om man röker så kan det inte motbevisas av att en person som röker inte har kol. Eftersom risk inte är=alla kommer drabbas.

Men nu var det ju ett problem i tråden så.

Vidare, mitt mosa in tvätt i maskinen "problem" om jag aldrig skulle sluta mosa in tvätt i maskinen och min unge växte upp med den tvätten så skulle han ju anse att det representerade det optimala rena. Han skulle aldrig veta hur rena kläderna var när de kom ur de gamla icke vattensnåla maskinerna i lagom mängd, hur härligt krispiga och luftiga de var. Utan småkladdiga kläder hade varit normalt. (och hade jag aldrig haft maskiner helt fria från sköljmedel skulle jag aldrig stört mig på när jag flyttade in till en maskin där det hade använts, innan allt var borta osv)

Senast ändrad:
Kan det beror på maskinen?
Jag kör allt i 40 grader något tvättmedel som luktar typ hallon? Köpt på öb.

Mina tvätt luktar alltid gott och blir fräsch så även hundfiltar och hundtäcken och träningskläder.
Jag tror snarare att det är så att unga män har mycket hormoner som gör att deras svett kan lukta mycket och dessa sätter sig i kläderna på ett annat sätt. Sen kan det bero på materialet i kläderna. Konstmaterial som polyester börjar lukta snabbare än vad tex bomull gör och kan vara svårare att få luktfria.

Jag tror snarare att det är så att unga män har mycket hormoner som gör att deras svett kan lukta mycket och dessa sätter sig i kläderna på ett annat sätt. Sen kan det bero på materialet i kläderna. Konstmaterial som polyester börjar lukta snabbare än vad tex bomull gör och kan vara svårare att få luktfria.
Ja så kan det ju vara :)

Tänker bara att mina smutsiga hundfiltar luktar gott efter en tvätt i 40 grader men det är väl bara konstaterats att hundar är fräschare än män 🥰

Ja så kan det ju vara :)

Tänker bara att mina smutsiga hundfiltar luktar gott efter en tvätt i 40 grader men det är väl bara konstaterats att hundar är fräschare än män 🥰
Vill inte verka fånig eller någonting, men tänker att egentligen börjar det bli lite gammalt med skämt om att män är läbbiga i olika grad. Det kan ju faktiskt vara så att en tonårspojke som luktar inte alls är ofräsch utan helt enkelt bara luktar.

(skriver till, det ovanstående uttalandet beror inte på personlig erfarenhet, utan den personliga erfarenheten är att tonåringar kan undvika det genom att ha andra vanor än 12 åringar. Men bara för att min erfarenhet är den, betyder inte det att det alltid är så. Utan jag tror absolut att det inte behöver finnas en korrelation mellan att en tonåring luktar och att tonåringen på minsta vis skulle vara smutsigare än en 45 årig kvinna som inte luktar.)

Och om hundar, när grannarna, när jag hade delad tvättstuga, hade tvättat sina hundgrejor i tvättmaskinen så var allt jag ägde täckt av hår. Så känner att om man rent teoretiskt sett ville tvätta smutsiga hundfiltar så rekommenderar jag varmt badkaret eller den egna tvättmaskinen (tillägg, det sista är till andra personer, inte till dig, jag tror att du tvättat i egen maskin :) )

Vill inte verka fånig eller någonting, men tänker att egentligen börjar det bli lite gammalt med skämt om att män är läbbiga i olika grad. Det kan ju faktiskt vara så att en tonårspojke som luktar inte alls är ofräsch utan helt enkelt bara luktar.

(skriver till, det ovanstående uttalandet beror inte på personlig erfarenhet, utan den personliga erfarenheten är att tonåringar kan undvika det genom att ha andra vanor än 12 åringar. Men bara för att min erfarenhet är den, betyder inte det att det alltid är så. Utan jag tror absolut att det inte behöver finnas en korrelation mellan att en tonåring luktar och att tonåringen på minsta vis skulle vara smutsigare än en 45 årig kvinna som inte luktar.)

Och om hundar, när grannarna, när jag hade delad tvättstuga, hade tvättat sina hundgrejor i tvättmaskinen så var allt jag ägde täckt av hår. Så känner att om man rent teoretiskt sett ville tvätta smutsiga hundfiltar så rekommenderar jag varmt badkaret eller den egna tvättmaskinen (tillägg, det sista är till andra personer, inte till dig, jag tror att du tvättat i egen maskin :) )
Jag har hundar som inte fäller, stor fördel när man ska städa och tvätta 🤣

Brukar köra maskinrengöring ibland, har tvättstuga. Maskinerna har ett program för rengöring som tar max 15 min, så om det är tid kvar efter jag är klar så kör jag det programmet.

Blev nyfiken på om min har det :)
När man vrider på vredet där man väljer program så finns en prick, där gömmer sig massor av olika program, t.ex. handdukar, träningskläder, impregnering osv. Men det är Miele, stora maskiner för lägenhetshus. Vet inte om vanliga hushållstvättmaskiner har såna program.

När man vrider på vredet där man väljer program så finns en prick, där gömmer sig massor av olika program, t.ex. handdukar, träningskläder, impregnering osv. Men det är Miele, stora maskiner för lägenhetshus. Vet inte om vanliga hushållstvättmaskiner har såna program.
Får kolla. Jag har bara ett vred där handdukar jeans och allt möjligt finns, om jag närstuderar kanske det finns ett sådant program. Men det är en lagom stor hushållsmaskin av ngt märke som inte är Miele :) (minns inte vilket ngt "normalt")

Jag fördelar tvätt på följande sätt:
Mörka kläder 40-tvätt
Ljusa kläder 40-tvätt
Ylle/silke - enligt ylle/silkeprogrammet på tvättmaskinen (Miele)
Underkläder, handdukar, sängkläder 60-tvätt

Tvättmedel är flytande neutral för färgad tvätt. Till ylle/silke flytande Grumme fintvätt

Istället för sköljmedel används 12%-ig ättika.

Mellan jämna mellanrum kör jag en tom 90-tvätt med citronsyra som rengöring av tvättmaskinen inkl slangar och rör då jag bor på landet med djur. Det innebär att det blir lera och päls på kläderna.

/Lizzie

Kör lakan, handdukar och underkläder i 50-60 grader.
Vanlig tvätt och strumpor i 30-40 grader.
Känslig tvätt i 30 grader.
Varierar mellan pulver och flytande tvättmedel. Alltid sköljmedel (mindre mängd).
Torktumlar morgonrockar, underkläder, strumpor, tunna bomullströjor. Allt annat hängs upp.

Nu bor jag på studentboende, så kör helst "snabba program" utan att för den delens skull ta snabbprogram. Detta gör att jag ibland får tumma på gradantalet för att hinna med innan nästa person.
När jag bodde i lägenhet tidigare och hade bättre tvättmaskin körde jag oftast ekologiskt.

Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix på vägen. Har tonårsbarn som tränar så ja. En del saker luktar si sådär även efter tvätt och får lite klagomål från sonen 😬. Jag har använt Skona tvättmedel och inget sköljmedel.

Mina rutiner kring tvätt är att jag delat upp det i mörkt, ljust och vitt. Har olika tvättlådor och tvättar när de blir fulla. Hänger all tvätt på galgar och bär direkt in i garderoben.

Tvättmaskinen är ett annat kapitel när man tvättar lediga hästkläder (och kan ha tvättat ett fårskinn som luddade av sig 😅). Hur får man den ren utan att ringa ut en reparatör. Menar slangar och sånt som sitter på baksidan….

Hur ser dina rutiner ut?
Vad är bra tvättmedel för att kläderna inte ska lukta (har då och då använt sporttvättmedel men kanske inte vill göra det jämt).
Vad är miljövänligt?
Vad är ekonomiskt (inte att tvätta halva maskiner i 60 🤔)?

1. Allt som går att köra i 60 går i 60.
2. För saker som är relativt oömma och är rejält skitiga - diskmaskinspulver (OBS! inte använda ättika när en använder det).
3. För känsligare sportkläder som gärna stinker pga bakterier - Speciellt tvättmedel för sportkläder samt skölja med ättika plus lite eterisk olja (de flesta EO är bakteriedödande, jag använder lavandin för det är en mild doft och den är billig).

Ni som tvättar underkläder tillsammans med lakan och handdukar - hur ofta gör ni det? Jag tror nämligen inte att det skulle funka hos oss där vi tvättar lakan och handdukar ungefär varannan vecka. Jag tror inte att jag skulle kunna fylla en maskin oftare än så och har lite svårt att föreställa mig att bara få ett lass nytvättade underkläder var 14:e dag, men det kanske är en vanesak bara!

Jag tvättar så ofta jag behöver och skulle aldrig blanda underkläder (som ju är ömtåligare) med handdukar och sängkläder. Jag tänker inte förstöra mina kläder för den lilla miljönyttan det gör.

1. Allt som går att köra i 60 går i 60.
2. För saker som är relativt oömma och är rejält skitiga - diskmaskinspulver (OBS! inte använda ättika när en använder det).
3. För känsligare sportkläder som gärna stinker pga bakterier - Speciellt tvättmedel för sportkläder samt skölja med ättika plus lite eterisk olja (de flesta EO är bakteriedödande, jag använder lavandin för det är en mild doft och den är billig).
Får jag tillägga makens motto: "mer än man tror klarar 60 grader eller mer" :laugh:

Många klädtillverkare "mes-märker" kläder när de skriver tvättråd, exempelvis har jag ett par jeans som enligt tvättråden ska tvättas i 30° fintvätt. De tvättas i normal 40° kulörtvätt och nån gång 60° om de är riktigt smutsiga.

Jag brukar tänka att om ett vardagsplagg inte klarar normal tvätt, dvs 40-60 grader, då är det plagget och jag inte avsedda för varandra heller. Använder mig därför av metoden med naturliga urvalet, dvs de plagg som inte klarar sig i tvätten "dör ut".

Undantaget finkläder i siden eller ylleplagg som kräver mer omsorg.

Jag slår ett slag för galltvål som fläcklösare, biter på det mesta och är mycket mer miljövänligt än många andra medel.

Får jag tillägga makens motto: "mer än man tror klarar 60 grader eller mer" :laugh:

Många klädtillverkare "mes-märker" kläder när de skriver tvättråd, exempelvis har jag ett par jeans som enligt tvättråden ska tvättas i 30° fintvätt. De tvättas i normal 40° kulörtvätt och nån gång 60° om de är riktigt smutsiga.

Jag brukar tänka att om ett vardagsplagg inte klarar normal tvätt, dvs 40-60 grader, då är det plagget och jag inte avsedda för varandra heller. Använder mig därför av metoden med naturliga urvalet, dvs de plagg som inte klarar sig i tvätten "dör ut".

Undantaget finkläder i siden eller ylleplagg som kräver mer omsorg.

Jag slår ett slag för galltvål som fläcklösare, biter på det mesta och är mycket mer miljövänligt än många andra medel.

Ja, kläder som inte är siden/ylle körs i 40... pallar de inte så tuff tur för dem :p Galltvål har jag alltid hemma också, den är ju inte bara bra till kläder utan till lite av varje :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka