Dina bästa tvätt tips!

Ni som tvättar underkläder tillsammans med lakan och handdukar - hur ofta gör ni det? Jag tror nämligen inte att det skulle funka hos oss där vi tvättar lakan och handdukar ungefär varannan vecka. Jag tror inte att jag skulle kunna fylla en maskin oftare än så och har lite svårt att föreställa mig att bara få ett lass nytvättade underkläder var 14:e dag, men det kanske är en vanesak bara!
En gång i veckan oftast, men händer att det blir mer sällan. Underkläder och handdukarna från badrummet är lagom mängd för en maskin.

Men det där svarar ju inte på frågan. Är konstfibrer blekta eller ej.

Det enda jag får ut är att plagg som innehåller elastan inte ska blekas vilket då betyder i stort sett alla vita kläder. Utom då vävda vita bomullsplagg för de som använder sådana (vilket jag inte gör). Så resultatet blir ändå ingen blekmedel i vittvätten.
Det svarar på frågan att de inte är färgade vita.

Sorterar på ljus och mörkt bara.
Tvättar i princip alla kläder i 30. Försöker köra träningskläderna i 40 nån gång då och då.
Underkläder går med vanliga kläderna, men typ spetstrosor och sånt kanske inte dör av 60?

Handdukar, lakan och strumpor i 60.

Sorterar på ljus och mörkt bara.
Tvättar i princip alla kläder i 30. Försöker köra träningskläderna i 40 nån gång då och då.
Underkläder går med vanliga kläderna, men typ spetstrosor och sånt kanske inte dör av 60?

Handdukar, lakan och strumpor i 60.
Inga trosor dör av 60 grader. Förr torktumlade jag även alla underkläder och det sliter på resåren i trosorna, men upplever inte att just varm tvätt påverkar.

Inga trosor dör av 60 grader. Förr torktumlade jag även alla underkläder och det sliter på resåren i trosorna, men upplever inte att just varm tvätt påverkar.
Jag tror jag har gått i en sisådär 15år och tänkte lite fel på tvätt / tork. :angel:
Temperaturen är väl helt okej att ha hög (utom för miljön), mer centrifug och torktumlare som sliter?

Jag tror jag har gått i en sisådär 15år och tänkte lite fel på tvätt / tork. :angel:
Temperaturen är väl helt okej att ha hög (utom för miljön), mer centrifug och torktumlare som sliter?
Det beror väl lite på material, men man har ju oftast inte några ylletrosor som riskerar att krympa i höga temperaturer🤪
Torktumlare sliter definitivt. Själv har jag torktumlat ändå dock, men fått klara mig utan senaste tiden pga inte plats för tumlare i nuvarande bostad.

Underkläder förstår jag att man vill ha rena, men mycket av de kläder vi använder fungerar ju att använda flera gånger så bästa för miljön är ju att inte tvätta oftare än att det verkligen behövs. :)

Ni som tvättar underkläder tillsammans med lakan och handdukar - hur ofta gör ni det? Jag tror nämligen inte att det skulle funka hos oss där vi tvättar lakan och handdukar ungefär varannan vecka. Jag tror inte att jag skulle kunna fylla en maskin oftare än så och har lite svårt att föreställa mig att bara få ett lass nytvättade underkläder var 14:e dag, men det kanske är en vanesak bara!
Jag är ju inte en av dem men, jag fyller typ en maskin till 2/3 med bara trosor och kalsonger så jag kör det för sig i 60.

Eftersom vi har så många hade jag kunnat köra dem var 14 dag med lakan*. Men jag hatar att leta efter trosor inuti påslakan så jag gör aldrig det, men jag skulle kunna köra dem med örngott (jag hatar också att leta efter örngott inuti påslakan :D)

*om jag hade kört lakan var 14 dag, det har jag ingen aning om jag gör eller inte, det brukar ansamlas och så tar jag tag i det ibland, detta är kanske var 14 dag, vet ej. Vi verkar kanske ha några stycken.

Appropå hur mycket man kan fylla maskinen så tycker jag det blir rent ordentligt med full maskin sålänge man väljer till extra sköljning. Inte så fullt att man liksom måste mosa in kläder med våld (😅) men ändå fylla hela vägen upp.
Missar man extra sköljning märks det direkt.

Appropå hur mycket man kan fylla maskinen så tycker jag det blir rent ordentligt med full maskin sålänge man väljer till extra sköljning. Inte så fullt att man liksom måste mosa in kläder med våld (😅) men ändå fylla hela vägen upp.
Säkert, jag har ju typ mosat med våld och den tror jag inte längre på :D

Håller helt med! Lastar jag fullt (vilket jag ofta gör) unnar jag mig alltid en extra sköljning, då tycker jag det är kolugnt att lasta på.

Här är en till som också testat att fylla maskinen så mycket att de sista plaggen fått tryckas in, testa måste man ju hur skall man annars få veta, och har samma erfarenhet, det går men blir inte riktigt lika rent och kan gärna sköljas en extra gång. Fullt men löst istoppat kör jag på.

Torktumlare däremot klarar jag däremot inte av, har testat det några få gånger men vill ha den här känslan av lite styva kläder när de är nytvättade och doften de får av hänga på tork utomhus eller nästan utomhus i en gammal stallänga här.

Jag har tvättat vanliga kläder i 30 grader i hur många år som helst. Kläderna luktar definitivt inte surt😅
Gissar att din fd kollega hade något annat problem kring tvätten.
Det kan ju vara så enkelt att kollegan blir varm och svettas. Inte så att han blir blöt men tillräckligt för att kroppslukt ska sätta sig i plaggen. När min man cyklade till högskolan fick jag tvätta hans t-shirts i 60 grader för att de inte skulle lukta och det var inte motionscykling vi pratar om samt att han bytte tröja efter en dag och duschade dagligen.

Däremot tvättar jag ofta mina "kontorskläder" på 30 grader utan problem.

Det är nog snarast problem med torkningen eller att plaggen legat fuktiga antingen före eller efter tvätt och därmed surnat. Många torkar ju sin tvätt i för kalla oventilerade utrymmen och då surnar kläderna.
+ @MiniLi
Ja så är det väl kanske, men jag tror vi diskuterade att det ju inte heller är så lätt att tvätta ur sur lukt i så låga temperaturer, men det är kanske inte uppkomsten som ni säger.

Det kan ju vara så enkelt att kollegan blir varm och svettas. Inte så att han blir blöt men tillräckligt för att kroppslukt ska sätta sig i plaggen. När min man cyklade till högskolan fick jag tvätta hans t-shirts i 60 grader för att de inte skulle lukta och det var inte motionscykling vi pratar om samt att han bytte tröja efter en dag och duschade dagligen.

Däremot tvättar jag ofta mina "kontorskläder" på 30 grader utan problem.
Fast svettiga kläder luktar ju inte surt utan just svett?

Maskinen måste ibland gå upp till 90 grader för att hålla sig ren.
Man kan köra den tom då om man vill (jag har lakan i)
Kanske det beror på vattnet för jag kör aldrig min på mer än 60 och den har ingen lukt, men jag kanske inte är så känslig för det. Eller så är huset för otätt så ev. lukt ventileras bort direkt.

Men jag är noga med att ha luckan öppen när den inte används.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka