Kanske inte är din melodi alls, men jag kom att tänka på landseer när jag läste om dina önskemål.Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute efter en lugn och trygg hund av lite större modell. Älskar spetsar men hatar skällande varför eurasier har seglat upp som toppkandidat. Besökte MyDOG i år för att bekanta mig med eurasier och träffade först två individer som jag inte fick nån bra känsla av. Träffade sen ett gäng och en annan individ som var helt underbara så lämnade MyDOG med två uppfödare av intresse (träffade en dansk uppfödare och en valpköpare till en svensk uppfödare). Hundarna jag föll för var socialt tillgängliga och nyfikna.
Varför jag fortfarande inte är helt säker på eurasier beror på frågetecken kring mentalitet och hälsa. Det finns inget mentalt underlag i form av BPH då ingen uppfödare använder BPH som avelsverktyg. Det är få och vitt skilda individer som har genomgått BPH så det säger ingenting mer än ett stickprov om rasen. En del hundar verkar mer osäkra än andra i kontakt/möte med andra människor och mindre nyfikna. Detta känns mindre oroande dock då jag kände att de två uppfödare jag hittade hade mer socialt tillgängliga hundar. Däremot vet jag mindre om ljudrädslor och skott eller fyrverkerier (det sista kanske inget som direkt avslöjas i BPH). Haft en hund med starka rädslor för skott och fyrverkerier så vill helst slippa detta igen även om jag kommer att göra allt för att förbereda hunden. Ändå viktigt att hunden inte lätt bygger på sig rädslor. Kommer givetvis fråga uppfödare om detta men får då förlita mig på att de är ärliga (och/eller prata med tidigare valpköpare).
Angående hälsan så har jag kollat upp rasen hos olika försäkringsbolag och den låg högre än jag förväntade mig. Haft finsk lapphund som jag inser är bland de friskaste raserna då ingen ras jag jämfört med kommer upp i samma raspremie. Blev ändå förvånad. Undrar givetvis vad rasen kan tänkas behöva söka vård för som drar upp raspremien. Tydligen drabbas rasen bl.a. av magomvridning. Allvarligt tillstånd då det kan ha dödlig utgång. Väldigt otäckt. Sökte på orsak och fick fram att "En djup och smal bröstkorg tros ändra förhållandet mellan matstrupen och magsäcken, vilket gör det svårare för hunden att kräkas och resulterar i att gas ansamlas i magen. Antalet utfodringar per dag, äthastighet, typ av foder, ålder och stress är andra faktorer som anses påverka magomvridning." - tolkar det som att bröstkorgens utformning har betydelse. För det där med yttre faktorer känns snarare som utlösare än orsak då min hund t.ex. var glupsk men aldrig fick något problem av det slaget. Så en bra konstruerad hund ska jag ju inte få magomvridning av det även om det givetvis är bra om hunden inte hetsäter.
Andra frågetecken med eurasier är jaktlusten. Den ska ha låg jaktlust men förstått att det sällan stämmer. Många besitter högre jaktlust än önskvärt. Måste inte ha hunden lös men önskar samtidigt en hund som går bra ihop med andra djur. Har framtidsdrömmar/planer på att flytta ut på landet, skaffa höns och kanske boskap så vill ha en hund som går bra ihop med andra djur. Kommer att låta den träffa en släktings katter redan som valp.
I övrigt behöver hunden var socialt tillgänglig och trygg då jag kommer ha med mig hunden så gott som överallt dvs. åka buss, besöka barnfamiljer med småbarn, träffa hundrädda osv. En hund som glatt hänger med överallt och som är trygg med väluppfostrade småbarn utan att för den delen vara påträngande när det istället rör som hundrädda personer. Mycket handlar förstås om träning men enklare med rätt egenskaper från början. Min finska lapphund var inte direkt påträngande men social så han var bra på den biten.
Collie?
Har egentligen aldrig tänkt på rasen tidigare men såg den föreslås i en tråd som liknade mina önskemål. Rasen beskrivs som lugn och lättlärd. Även sett den förekomma som terapihund. Att de går bra ihop med barn och såklart djur. Har dock förstått att rasen fick mycket problem efter Lassie vilket ledde till mentalt osäkra individer. Har det blivit bättre nu? Kan man hitta individer som är trygga? Rasklubben verkar satsa på mental utvärdering och vägledning i form av mentalindex. Inte satt mig in i det än dock. Är rasen något för mig tro? Är det en hund som skulle trivas både i stan som på landet, att träffa folk av alla slag och småbarn? Är lugn en korrekt beskrivning av rasen? Älskar nyfikna och pigga hundar så med lugn menar jag att den inte är hyperaktiv eller kräver mycket mental stimulans utan att den kan ta det lugnt ibland dvs. tydlig på/av knapp. I övrigt verkar den inte ligga sämre än eurasier hos försäkringsbolagen, den verkar tvärtom ligga bättre till så jag antar att den inte har större hälsoproblem. Hur är det med inavel? Går det att undvika fortsatt inavelsökning?
Nu träffade jag aldrig collies på MyDOG eftersom jag inte hade tankar på rasen då (såg bara collien som spelade Snövit i teaterföreställningen). Finns det någon rasspecial eller annan aktivitet i Halland eller i närliggande län där man kan träffa collies? Rasträffar eller vad som? Tänkte även åka till eurasierspecialen i Gränna i år för att träffa fler eurasiers.
Har ni andra rasförslag är jag nyfiken på att höra dessa. Mentalitet, rätt egenskaper och bra hälsa är absolut viktigast för mig. Utseendemässigt gillar jag spetsar och långhåriga hundar (utan att överdriva som på utställning) men jag är öppensinnad.
https://www.skk.se/sv/hundraser/landseer/