Tja, jag kan ju inte bestämma vad du ska och kommer köpa såklart
men utifrån det du har beskrivit så skulle jag avråda från dalmatiner om du vill bli nöjd med dina nya livskamrat och slippa omplacera igen. Och det säger utifrån min relativt stora erfarenhet av dalmatiner.
Dels kan du verkligen inte räkna med att en dalmatiner är glad människor. Av de 6 st som jag haft så har enbart 1 älskat människor, de andra har bara älskat sin familj. Ingen har varit rädd eller aggressiv och de låter sig hanteras av veterinärer eller utställningsdomare utan problem, vilket är viktigt för mig annars hade inte våran vardag funkat. Hade jag krävt att gemene man ska kunna hälsa på mina hundar och hantera dem så hade vi haft problem.
Dalmatiner har överlag stor integritet och man kan inte räkna med att de accepterar att barn snubblar över dem. Det finns också en del dalmatiner som har stora problem med hantering pga osäkerhet och skärpa.
Även kommunikation med andra hundar och djur kan vara sådär. Utfall vid hundmöten är ett vanligt problem och att försöka döda små hundar/katter/gnagare/allt mindre än de själva som rör sig och låter känner jag också flera som gör, vilket i de flesta fall har med jaktinstinkten att göra.
Stress och svårigheter med passivitet är inte ovanligt. Kan vara jobbigt om man ska åka tåg/buss eller ha med hunden på kontoret.
Vandringar är förvisso en utmärkt aktivitet för en dalmatiner men ska man sova i tält får man räkna med att släpa på massa kläder åt hunden. De älskar att slappa på soffan
Och så är de ju korthåriga förstås.
Köper du en jaktavlad spaniel får du kanske en del jakt, men de spaniels som avlas mer mot utställning/sällskap är inte speciellt mycket viltintresse i, möjligt att de kanske sticker på synretning men de är ffa betydligt mer förarveka än en dalmatiner och lättare att bryta i en sån situation.