Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är inte uppdaterad på de föreslagna måtten, men tänker spontant att visst är det bra att djuren får tillgång till rimliga utrymmen?Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning.
Okej, gick in och läste lite snabbt och blev lite lycklig. Tänk så bra om dessa mått gäller, så många smådjur som hålls i bur som kommer få ett något drägligare liv! Hejja!Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning.
Synd bara att måtten för hamstrar är så små, de borde få bo stort de med..Okej, gick in och läste lite snabbt och blev lite lycklig. Tänk så bra om dessa mått gäller, så många smådjur som hålls i bur som kommer få ett något drägligare liv! Hejja!
Det mesta låter bra, men jag håller med @parellikusken om att hamstrarna och även gerbilerna dragit ett kort strå. Hur små var kravmåtten innan om 0,75 är uppgraderingen undrar ju jag?Okej, gick in och läste lite snabbt och blev lite lycklig. Tänk så bra om dessa mått gäller, så många smådjur som hålls i bur som kommer få ett något drägligare liv! Hejja!
Märker ju hur bra Björn mår i sin stora bur. Hade en mindre till honom första månaderna och märker stor skillnad i aktivitetsnivån på honom. Han rör sig mer och ser nöjdare ut.Det mesta låter bra, men jag håller med @parellikusken om att hamstrarna och även gerbilerna dragit ett kort strå. Hur små var kravmåtten innan om 0,75 är uppgraderingen undrar ju jag?
Vilket djurslag tänker du på då? Jag har bara läst de som berör mig och de verkar helt rimliga.Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning.
Kanin tex. Minst 10m2 yta.Vilket djurslag tänker du på då? Jag har bara läst de som berör mig och de verkar helt rimliga.![]()
Hur bra som helst om man ser till hur en kanin beter sig om den får möjlighetKanin tex. Minst 10m2 yta.
Jag tycker det var en av de bästa förslagen!Kanin tex. Minst 10m2 yta.
Det mesta låter bra, men jag håller med @parellikusken om att hamstrarna och även gerbilerna dragit ett kort strå. Hur små var kravmåtten innan om 0,75 är uppgraderingen undrar ju jag?
Det här funderade jag på när jag läste om förslaget tidigare idag. Jag har eventuellt haft planer på att skaffa två kaniner, som skulle få bo i ett separat rum i hönsgården (ca 4-6 kvm kanske? jag har nog inte mätt exakt) och sedan med en separat utegård på kanske 8-10 kvm (inte mätt den heller, utan bara uppskattning). Rent måttmässigt så skulle det fungera om det blir de föreslagna 10 kvm som gäller - men jag tror att jag skulle ha föredragit att stänga så att de är inne på natten, likt jag gör för hönsen. (jag bor granne med skog, äng etc, och jag vet att det bland annat finns en del rävar i området). Även kunna ha det mer stängt vintertid, om det är 10-20 minus och en massa snö, så att det går att hålla värmen inomhus bättre.Jag tycker det var en av de bästa förslagen!Även om det eventuellt skulle kunna vara som för markfåglar att de kan hållas i mindre utrymme nattetid till exempel, för att underlätta rent praktiskt och rovdjurssäkert, så är inte en hage på 10m2 jättestort.
Jag tänker att efterfrågan kommer att lösa det. Om burarna måste hålla ett visst mått kommer tillverkarna att komma på lösningar.Ytan är ju bra, men det blir svårt att finna burar som är 75cm höga. Ganska få akvarium håller måtten 125x60x75. Så som sagt ytan till hamster är ju bra, men jag har svårt att se att seriösa hamsteruppfödare kommer att ha plats med 10-15 sådana här burar.
Även kaninuppfödare kommer få problem. Långt ifrån alla har plats för en plats på 10 kvadratmeter för varje hankanin.
Det är ju bara förslag än så länge och de ber om åsikter. Kanske värt att skicka in? Jag tycker också att det skulle vara lämpligt.Det här funderade jag på när jag läste om förslaget tidigare idag. Jag har eventuellt haft planer på att skaffa två kaniner, som skulle få bo i ett separat rum i hönsgården (ca 4-6 kvm kanske? jag har nog inte mätt exakt) och sedan med en separat utegård på kanske 8-10 kvm (inte mätt den heller, utan bara uppskattning). Rent måttmässigt så skulle det fungera om det blir de föreslagna 10 kvm som gäller - men jag tror att jag skulle ha föredragit att stänga så att de är inne på natten, likt jag gör för hönsen. (jag bor granne med skog, äng etc, och jag vet att det bland annat finns en del rävar i området). Även kunna ha det mer stängt vintertid, om det är 10-20 minus och en massa snö, så att det går att hålla värmen inomhus bättre.
Det skulle alltså inte vara okej? Så att det är bättre att skaffa några till höns, eller vaktlar eller något annat, som kan vara i det rummet och den utedelen, eftersom det ändå kanske inte kommer vara okej att ha kaniner där på det sättet?
Det här funderade jag på när jag läste om förslaget tidigare idag. Jag har eventuellt haft planer på att skaffa två kaniner, som skulle få bo i ett separat rum i hönsgården (ca 4-6 kvm kanske? jag har nog inte mätt exakt) och sedan med en separat utegård på kanske 8-10 kvm (inte mätt den heller, utan bara uppskattning). Rent måttmässigt så skulle det fungera om det blir de föreslagna 10 kvm som gäller - men jag tror att jag skulle ha föredragit att stänga så att de är inne på natten, likt jag gör för hönsen. (jag bor granne med skog, äng etc, och jag vet att det bland annat finns en del rävar i området). Även kunna ha det mer stängt vintertid, om det är 10-20 minus och en massa snö, så att det går att hålla värmen inomhus bättre.
Det skulle alltså inte vara okej? Så att det är bättre att skaffa några till höns, eller vaktlar eller något annat, som kan vara i det rummet och den utedelen, eftersom det ändå kanske inte kommer vara okej att ha kaniner där på det sättet?
Mer utomhusyta för höns skulle dock gå att lösa - de kan gå fritt i den intilliggande hästhagen (det gör hönsen jag har idag). Men jag tänker att kaniner inte går att ha läsa på det sättet, utan något mer staket runt hästhagen.Höns av normalstorlek ska ha 6m2 inomhus och 25m2 utomhus (för upp till 10st av storlek 25-60cm), med konstant tillgång till utomhusutrymmet.
Så du får inte stänga in hönsen heller enligt nya förslaget.