Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Ju mer jag läser ju mer känns det som att det här kan ju inte gå igenom, det är så mycket som saknar verklighetsförankring. Varför ska höns i Norrbotten ha konstant tillgång till en utegård även på vintern? Vore det inte bättre med reglerad storlek på inomhusutrymmet vintertid?

Och varför får man inte stänga in hönsen nattetid, så dom är säkra mot rovdjur?

Vars ska folk hitta hamsterburar med såna höjder? Specialbyggda burar bara för Sverige?

Vad ska man göra med alla reptiler som vägrar äta döda insekter? Jag har själv haft en sån leopardgecko, hon matvägrade om det inte var levande föda och höll på att svälta ihjäl.

Med mera...
Fast det står ju till exempel att hönsen inte bör ha tillgång till utegården när temperaturen inte är lämplig, underförstått vintertid.

Det står också att det är okej att stänga in dem under natten:

Fåglar ska hållas i ett kombinerat inomhus- och utomhusutrymme somminst uppfyller kraven i tabell 1 och 2 nedan. Fåglarna ska ha fri tillgång tillutomhusutrymmet dagtid.

Tillgång till utomhusutrymme enligt första stycket ska inte tillämpas närutomhustemperaturen riskerar att vara skadlig för den aktuella arten.

Ju mer jag läser ju mer känns det som att det här kan ju inte gå igenom, det är så mycket som saknar verklighetsförankring. Varför ska höns i Norrbotten ha konstant tillgång till en utegård även på vintern? Vore det inte bättre med reglerad storlek på inomhusutrymmet vintertid?

Och varför får man inte stänga in hönsen nattetid, så dom är säkra mot rovdjur?

Vars ska folk hitta hamsterburar med såna höjder? Specialbyggda burar bara för Sverige?

Vad ska man göra med alla reptiler som vägrar äta döda insekter? Jag har själv haft en sån leopardgecko, hon matvägrade om det inte var levande föda och höll på att svälta ihjäl.

Med mera...
Men just marklevande fåglar verkar det väl vara okej att ha inne på natten och vintern enligt förslaget?

I början av 9§ står ju t.ex. "Tillgång till utomhusutrymme enligt första stycket ska inte tillämpas när utomhustemperaturen riskerar att vara skadlig för den aktuella arten." och "Fåglarna ska ha fri tillgång till utomhusutrymmet dagtid "

• Gilla
Reactions: Sel
Jag började fundera på en sak till nu - det står att man inte får utfodra något djur med levande insekter eller ryggradsdjur. Men var går gränsen för "utfodra"? När mina höns går lösa i hönsgården eller hästhagen så antar jag att de äter av levande insekter där.

Tanken med de här nya måtten är fantastisk. Men jag kan ändå se att det kommer dröja innan det kommer efterlevas i praktiken. Själv jobbar jag i djurbutik, mycket väl medveten om att många önskar att djur ska sluta säljas i butik, en åsikt jag delvis håller med om. Men jag kan även konstatera att vi som ser oss som en seriös djurbutik, och dagligen agerar grindvakter som nekar folk som vi ser som olämpliga djurägare att köpa djur av oss. Vi ser tydligt sedan att 99% av dem vi nekar vänder sig till blocket eller letar reda på en 20 år gammal hamsterbur på grannens vind istället, utan att det finns krav på att de får skötselråd eller djurutbildad personal. Utvecklingen har verkligen gått bakåt när det gäller kunskap, burar och utrustning när det gäller smådjur hos nyblivna/kommande djurägare idag. Så om de inte kan tänka sig att köpa de glasburar vi säljer idag till hamster som är ca 60cm höga, så kommer det bli oerhört svårt att få dem att köpa 75cm höga och 125 cm långa glasburar. Men som sagt det vore bra om utvecklingen gick åt det hållet.

Så fantastisk bra ytor för många av djurslagen, men långt ifrån vad många blivande djurägare kan tänka sig, så jag har inte riktigt lyckats räkna ut hur det här ska kunna efterlevas inom de närmaste åren.

Även många seriösa uppfödare på gerbiler, kaniner och hamstrar som idag uttryckt att de tyvärr får upphöra med sin uppfödning om detta slår igenom. Gerbiluppfödarna är oroliga att gerbilerna ska utveckla revir och slåss när ytan blir för stor. Hamsteruppfödarna vill hellre ha krav på mycket grävbart botten och gångmaterial än 75 cm höga burar till hamstrar som är marklevande. De vill också gärna ha kvar hamsterhjulen. Kaninuppfödarna klarar inte 10 m2 till varje hankanin som måste sitta själv.

Så jättebra med förbättringar för djuren, men samtidigt kommer det bli få förunnat att kunna syssla med uppfödning och mycket färre personer som har råd och yta att köpa sitt första djur, vilket både är bra och dåligt.

Mer utomhusyta för höns skulle dock gå att lösa - de kan gå fritt i den intilliggande hästhagen (det gör hönsen jag har idag). Men jag tänker att kaniner inte går att ha läsa på det sättet, utan något mer staket runt hästhagen.

Men, en annan fundering jag hade, var att det här ju är regler som gäller för "djur avsedda för sällskap och hobby" - varför ska det skilja sig? Jag antar att mina höns mer går in som lantbruksdjur/fjäderfä, än sällskap och hobby - meningen är att få ägg från dem, snarare än rent sällskap, och eventuellt kött som blir från eventuella ungtuppar. Men borde inte reglerna vara samma oavsett om man har djuren för sällskap eller som lantbruksdjur?

Ja, jag tycker att det vore fint att öka minimimåtten för alla sällskapsdjuren, men som det gjorts tidigare (dvs små ökningar så att folk kan acceptera det, marknaden hinner anpassa sig, burar byggas osv).

OCH öka för lantbruksdjuren. Inte skita i dom bara för att det är så mycket pengar i det. De allra flesta hönsen i Sverige är ju i produktion.

Skulle även misstänka att om det här förslaget går igenom så kommer de stora kaninuppfödarna kanske gå den vägen, dvs registrerar sig som producenter, och helt plötsligt får kaninerna det sämre istället för bättre...

Det kommer bli svårt att ha höns på hobbynivå. Och då har ändå hobbyhöns det väldigt bra redan jämfört med industrihöns, i de flesta fall. Men industrin kommer ju få sälja fler ägg i alla fall. Det är ju bra för dem. Synd för hönorna.
Fast jag känner att de flesta som har egna höns håller dem ungefär som beskrivs redan? Eventuellt med mindre inomhusutrymme.

Jag började fundera på en sak till nu - det står att man inte får utfodra något djur med levande insekter eller ryggradsdjur. Men var går gränsen för "utfodra"? När mina höns går lösa i hönsgården eller hästhagen så antar jag att de äter av levande insekter där.

Jag tolkar ändå utfodra som foder man medvetet ger till djuren, dvs inte sådant de kan råka hitta i marken. Däremot många oroliga reptil, -ödleägare som inte tror att deras djur kommer klara sig utan levande insekter. Så jag vet inte riktigt om det går att lösa på annat sätt än att avliva de ödlorna och i framtiden välja reptiler som tar död föda.

Fast jag känner att de flesta som har egna höns håller dem ungefär som beskrivs redan? Eventuellt med mindre inomhusutrymme.
Det tror jag faktiskt inte. Men jag har naturligtvis gärna fel. Det är ganska nedstämt i hönsgrupper jag är medlem i på tex Facebook. Och det är självklart inte så att de flesta klämmer in så många fåglar som är tillåtet i nuläget, för det är ju fullkomligt vansinnigt. Men det blir helt klart stor skillnad!

• Gilla
Tanken med de här nya måtten är fantastisk. Men jag kan ändå se att det kommer dröja innan det kommer efterlevas i praktiken. Själv jobbar jag i djurbutik, mycket väl medveten om att många önskar att djur ska sluta säljas i butik, en åsikt jag delvis håller med om. Men jag kan även konstatera att vi som ser oss som en seriös djurbutik, och dagligen agerar grindvakter som nekar folk som vi ser som olämpliga djurägare att köpa djur av oss. Vi ser tydligt sedan att 99% av dem vi nekar vänder sig till blocket eller letar reda på en 20 år gammal hamsterbur på grannens vind istället, utan att det finns krav på att de får skötselråd eller djurutbildad personal. Utvecklingen har verkligen gått bakåt när det gäller kunskap, burar och utrustning när det gäller smådjur hos nyblivna/kommande djurägare idag. Så om de inte kan tänka sig att köpa de glasburar vi säljer idag till hamster som är ca 60cm höga, så kommer det bli oerhört svårt att få dem att köpa 75cm höga och 125 cm långa glasburar. Men som sagt det vore bra om utvecklingen gick åt det hållet.

Så fantastisk bra ytor för många av djurslagen, men långt ifrån vad många blivande djurägare kan tänka sig, så jag har inte riktigt lyckats räkna ut hur det här ska kunna efterlevas inom de närmaste åren.

Även många seriösa uppfödare på gerbiler, kaniner och hamstrar som idag uttryckt att de tyvärr får upphöra med sin uppfödning om detta slår igenom. Gerbiluppfödarna är oroliga att gerbilerna ska utveckla revir och slåss när ytan blir för stor. Hamsteruppfödarna vill hellre ha krav på mycket grävbart botten och gångmaterial än 75 cm höga burar till hamstrar som är marklevande. De vill också gärna ha kvar hamsterhjulen. Kaninuppfödarna klarar inte 10 m2 till varje hankanin som måste sitta själv.

Så jättebra med förbättringar för djuren, men samtidigt kommer det bli få förunnat att kunna syssla med uppfödning och mycket färre personer som har råd och yta att köpa sitt första djur, vilket både är bra och dåligt.
Jag tror i min enfald att de högre burmåtten till hamstrarna och gerbilerna hör ihop med just att de ska ha djup att gräva i, inte höjd att klättra på så att säga?

Jag antar dessutom att de tagit i i överkant med förslagen och att det kommer hamna någonstans mittemellan. Det här är vad de Vill se, det betyder inte att det är vad vi Kommer att se.

Det finns ju lite annat också som jag inte läste men som @skiesabove nämnde att man inte kommer att kunna fodra med levande insekter, då slås en stor del av både reptil, amfibie och fiskhobbyn ut.

Jag har inga smådjur längre men ser det inte som otroligt att jag kan bli råttbiten igen i framtiden. Men 3 kvm och 180 cm högt, till max 6 råttor? Alltså, nej? Har beslutsfattarna någonsin sett en grupp råtthanar som helst ligger och kissar i hängmattan? Kom igen liksom :laugh:

Men, jag är inte orolig. Det kom fram sånahär fantasimått för några år sedan också. Det gick inte igenom då, och det lär inte gå igenom nu heller. Tyvärr, för större mått behövs men när det tramsas med fantasimått som inte går igenom så händer ju som resultat inte ett skit istället.

• Gilla
Jag tror i min enfald att de högre burmåtten till hamstrarna och gerbilerna hör ihop med just att de ska ha djup att gräva i, inte höjd att klättra på så att säga?

Jag antar dessutom att de tagit i i överkant med förslagen och att det kommer hamna någonstans mittemellan. Det här är vad de Vill se, det betyder inte att det är vad vi Kommer att se.

Det finns ju lite annat också som jag inte läste men som @skiesabove nämnde att man inte kommer att kunna fodra med levande insekter, då slås en stor del av både reptil, amfibie och fiskhobbyn ut.

Ja, grävhöjd är jättebra, men 75cm känns orimligt och taget ur luften, speciellt i kombo med de andra måtten, eftersom problemet blir att alla smådjursägare måste specialbeställa burar. Dom finns inte på marknaden, annat än som enormt dyra specialakvarium (och kanske även terrarium?).

Ja, grävhöjd är jättebra, men 75cm känns orimligt och taget ur luften, speciellt i kombo med de andra måtten, eftersom problemet blir att alla smådjursägare måste specialbeställa burar. Dom finns inte på marknaden, annat än som enormt dyra specialakvarium (och kanske även terrarium?).
Drömmen vore ju att de burar som fanns tillgängliga på marknaden var rimliga till att börja med, men de är ju ute och cyklar åt andra hållet istället. Kan nya minimått få tillverkarna att skärpa sig är det verkligen bara tummen upp!
Nästan alla jag vet som håller smågnagare på ett vettigt sätt fixar och knypplar sina egna burar.

Alltså, måtten till tamråttor har varit absurt små och höga burar är uppskattat då de gärna klättrar men denna buren hade alltså varit olaglig (om den varit stängd, den stod mest öppen). Det känns.. konstigt.

nedladdning.webp

Visa bifogad fil 163800

Vad är grejen med dom här höjderna?

En hamsterbur som är 0,6 x 1,25 x 0,75cm ?

Det finns ju i nuläget inte ens kaninburar med de måtten. Största som zoo.se har är GD EASY 160 SVART/BLÅ 160x80x58 cm
Halvt knapplån

Jäklar! Alltså, det är superbra att burmåtten ökas, men lite måtta får det vara känner jag. Min marsvinsbur är just nu laglig till 12 marsvin (1,84kvm), vilket såklart blir alldeles på tok för trångt. Jag har fyra marsvin i den och det känns som max utan att det blir trångt, men med dessa måtten ska de ha en bur på 4kvm och det finns ingen möjlighet för mig att ha en sådan stor bur just nu trots att min lägenhet är stor. Det är om jag river ut allt ur extrarummet och bygger en bur där, men det har jag haft innan och det var jättesvårt att få dem tama och trygga plus att de blir ju avskilda resten av familjen eftersom man inte har något ärende till det rummet förutom att gå in till marsvinen. Just nu bor de i köket och får godis och kel nästan varje gång någon går förbi
IMG_3466.webp

Det tror jag faktiskt inte. Men jag har naturligtvis gärna fel. Det är ganska nedstämt i hönsgrupper jag är medlem i på tex Facebook. Och det är självklart inte så att de flesta klämmer in så många fåglar som är tillåtet i nuläget, för det är ju fullkomligt vansinnigt. Men det blir helt klart stor skillnad!
Jag var aldrig aktiv inom höns i Sverige, men när vi hade höns var de i hönshuset (vårt var en varmisolerad lekstuga för tre hönor och en tupp) på nätterna och frigående på dagarna. Alla (typ tre :angel: ) människor jag känner som har höns i Sverige nu håller dem på samma sätt, med skillnaden att de har större inomhusutrymmen åt dem än vi hade, men det kanske inte är norm?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 405
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 014
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 955
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka