Jag har letat där, men jag hittar bara en sammanfattning. Min google fu sugerBorde finnas på Jordbruksverkets hemsida @Lyan

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har letat där, men jag hittar bara en sammanfattning. Min google fu sugerBorde finnas på Jordbruksverkets hemsida @Lyan
Buren i lagårn skulle inte funka, nej, men om jag läser rätt borde uteburen fungera - det är 10 kvm som är minsta ytan, men inte per kanin, utan det går att ha två också på den ytan. 3 kvm per djur, men minsta ytan totalt är 10 kvm. Så på de 10 kvm man måste ha för att få ha kaniner (om det beslutas om de reglerna) så får man ha tre kaniner, men du får inte ha en kanin på 9 kvm. (om jag förstår texten rätt)Låter som att jag eventuellt får ta bort mina kaniner i förtid om förslaget går igenom. Den gamla hanen på 9 år gör nog inget men synd på de två andra som är 4 år. Buren jag har i lagårn är 9 kvm åt de två honorna och den gamla hanen får sitta i 2 kaninburar som jag har satt ihop för mer utrymme. Uteburen är 4x4 meter som återigen blir för litet för brudarna. Ändå tyckte jag att jag tog i när jag byggde burarna för kaninen jag hade då. Så nu ska man alltså ha 20 kvm till två små honor och 10 kvm till en liten hane som inte ens väger ett kilo? Jag tror inte ens den gamla lagården är 30 kvm och är den det så förlorar vi utrymmet som används till annat.
Tänk ändå att det är en stark rekommendation att kaniner ska bo med en artfrände så skaffar man sig kanin så ska man helst ha två.
https://jordbruksverket.se/download...1741772612027/Foreskriftsförslag-l80-tgau.pdfJag har letat där, men jag hittar bara en sammanfattning. Min google fu suger![]()
Ja precis, det är en remiss med svarstid i början av april.Är det här något som ligger ute för remiss? Om det är så kommer de att inhämta åsikter från vad de anser relevanta sakägare/myndigheter. Dock är det inget som hindrar privatpersoner eller ej tillfrågade organisationer/företag att själva svara på remissen.
Tillägg, det finns en konsekvensutredning (har dock laddat ner den och har inte länken just nu) som beskriver varför många av ändringarna ska göras. Tips!Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.
Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.
Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.
Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.
Det diskuteras väl lite hur det ska tolkas:
"inredning som uppmuntrar till repetitiva rörelser i en onaturlig kroppshållning eller stereotypa beteenden såsom hamsterhjul och aktivitetsbollar som hamstern stoppas i får inte användas "står det.
Så kallade hamsterbollar borde ju varit förbjudna sedan länge. Att hamsterhjulen ska plockas bort verkar de flesta hamsterexperter vara negativa till ( självklart ska hjulen vara så stora så hamstern kan ha rak rygg och inget för tassarna att fastna i). Men eftersom en hamster i det vilda flyttar sig flera kilometer eller tom. mil varje natt för att hitta föda, verkar de flesta tycka att hjulen fortfarande behövs och att hamstern mår bra av det så länge de inte blir maniska.
Men visst är hamsterhjulet ett påhitt av oss människor för att möjliggöra att hamstern får motion/utlopp för sitt rörelsebehov, instängd i en bur. Hade hamstern själv fått välja hade den säkert sprungit några kilometer utomhus i en intressant miljö med insekter att fånga in.
Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.
Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.
Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.
Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.
Just nu är det inte den föreskriften som ändras, det är bara att hoppas att det blir den nästa gångMen varför undantar man industrin som är absolut sämst? Jo, ekonomiskt intresse, det står ju, men om de får fram till 2028 på sig och det istället kan bli fler hobbyflockar, det vore väl ett rikligt kliv för djurvälfärden?
Toppen! Precis det här är ju vad JBV frågar efter.Är det någon med marsvin som vill vara med så kan jag PMa kontaktuppgifter
Visa bifogad fil 163817