Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Låter som att jag eventuellt får ta bort mina kaniner i förtid om förslaget går igenom. Den gamla hanen på 9 år gör nog inget men synd på de två andra som är 4 år. Buren jag har i lagårn är 9 kvm åt de två honorna och den gamla hanen får sitta i 2 kaninburar som jag har satt ihop för mer utrymme. Uteburen är 4x4 meter som återigen blir för litet för brudarna. Ändå tyckte jag att jag tog i när jag byggde burarna för kaninen jag hade då. Så nu ska man alltså ha 20 kvm till två små honor och 10 kvm till en liten hane som inte ens väger ett kilo? Jag tror inte ens den gamla lagården är 30 kvm och är den det så förlorar vi utrymmet som används till annat.

Tänk ändå att det är en stark rekommendation att kaniner ska bo med en artfrände så skaffar man sig kanin så ska man helst ha två.
Buren i lagårn skulle inte funka, nej, men om jag läser rätt borde uteburen fungera - det är 10 kvm som är minsta ytan, men inte per kanin, utan det går att ha två också på den ytan. 3 kvm per djur, men minsta ytan totalt är 10 kvm. Så på de 10 kvm man måste ha för att få ha kaniner (om det beslutas om de reglerna) så får man ha tre kaniner, men du får inte ha en kanin på 9 kvm. (om jag förstår texten rätt)

Kan ju inte vara någon som kan något om djur som varit med och skrivit detta. Lycka till med att mäta en levande höna från näbb till stjärtfjädrar om den inte är riktigt tam. Har inte haft klapptama höns sedan vi hade dvärgkochin.

Jag får inse att min dröm om kaniner i framtiden får fortsätta vara en dröm. Hade tänkt ha i bur på balkongen med möjlighet att komma in i lägenheten när jag är hemma.

Men på den lägenhet jag bokat är balkongen bara 4 kvm. Känns sådär att ha kaninerna lösa i köket/vardagsrummet nattetid.

Senast ändrad:
Det här är ju ett förslag som är ute på remiss fram till 9 april. Om man ser brister i det är det bra om man skickar in svar:
https://jordbruksverket.se/om-jordb...misser/arkiv/2025-03-12-dnr-5.2.16-02122-2023

Ännu bättre om intresseorganisationerna skriver ett gemensamt svar för sitt djurslag.

(Om man svarar så är det större chans att få till en ändring om man dels är tydlig med vilket stycke man kommenterar och varför den delen inte är bra. "Folk kommer inte kunna ha djur med de här burmåtten" är ett klart sämre argument än tex "hamstrar behöver gräva/röra sig mycket, vilket ett minimimått på en hög bur inte bidrar till".)

Det kan ändras en hel del från remissförslag till slutgiltig version, om de synpunkter som kommer in är relevanta och bra underbyggda.

Det löser sig. Jag får helt enkelt skippa soffan i vardagsrummet. :rofl:

IMG_6759.webp

Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.

Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.

Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.

Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.

Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.

Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.

Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.

Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.
Tillägg, det finns en konsekvensutredning (har dock laddat ner den och har inte länken just nu) som beskriver varför många av ändringarna ska göras. Tips!

Jag är cyniker och tror att jbv sitter i knät på industrin. Det här förslaget (måtte det stanna där) är ju helt stolpe ut. Nu har jag inte lusläst men stämmer det att man i industrins våningssystem får ha över 20 höns på 1 kvm medans två hönor i hobbyn ska ha minst 6 är det skrattretande. Formuleringen att det är enklare att ge oss hobbyister hårdare regler eftersom man måste ta hänsyn till lönsamheten också, vem har skrivit så? I djurskyddets namn? Det här leder ju till att industrin får alla marknadsandelar, dvs fler industrihöns som har det riktigt jäkla dåligt. Nej, blir det såhär går min hönshållning i graven. Uppdrag granskning-kyckling och "frigående" ägg framöver. Känns också som bra timing när vi ska förbereda oss för kris, absolut ingen självhushållning.

För egen del byggde jag ett hönshus för två år sedan med tillhörande gård, det kostade långt över 100 000 innan det var klart. Min gård är bara 23 kvm tror jag, och det är ingen enkel konstruktion att bygga ut eftersom putsnätet är nedgrävt och den är nätad även i tak. Det kommer få ett annat syfte om det här blir verklighet för här får ingen bo längre.
20230817_131855.webp

Jag ska skicka in min ödmjuka åsikt men har inte så stort hopp. Man anade oråd redan när alla anläggningar skulle registreras, utöver att avgiften höjts. Det ska nog bli omöjligt att bli självförsörjande.

Det diskuteras väl lite hur det ska tolkas:
"inredning som uppmuntrar till repetitiva rörelser i en onaturlig kroppshållning eller stereotypa beteenden såsom hamsterhjul och aktivitetsbollar som hamstern stoppas i får inte användas "står det.

Så kallade hamsterbollar borde ju varit förbjudna sedan länge. Att hamsterhjulen ska plockas bort verkar de flesta hamsterexperter vara negativa till ( självklart ska hjulen vara så stora så hamstern kan ha rak rygg och inget för tassarna att fastna i). Men eftersom en hamster i det vilda flyttar sig flera kilometer eller tom. mil varje natt för att hitta föda, verkar de flesta tycka att hjulen fortfarande behövs och att hamstern mår bra av det så länge de inte blir maniska.

Men visst är hamsterhjulet ett påhitt av oss människor för att möjliggöra att hamstern får motion/utlopp för sitt rörelsebehov, instängd i en bur. Hade hamstern själv fått välja hade den säkert sprungit några kilometer utomhus i en intressant miljö med insekter att fånga in.

Jag tänker att en hamster, som du säger, rör sig så mycket att en bur (oavsett storlek) nästan kräver ett hjul. Det kan ju givetvis upplevas som maniskt av oss och stereotypiskt men jag undrar just när det gäller hamster, om det inte faktiskt är de kilometer de rör sig vilt som får utlopp i hjulet.
Jag menar att anledningen till att vi ser just hamsterns spring som stereotypiskt kanske är något vi inte förstår, rent sktivitetsmässigt. En häst och hund vet vi ju när det börjar se maniskt och stereotypiskt ut men en hamster? Vi vet för lite kanske?

Tar man bort hjulet kanske vi har ett större problem djurhållningsmässigt än om den får just stereotypiskt beteende. Ett stereotypiskt beteende ska ju inte stoppas genom att ta bort möjligheten att utföra det, det ska arbetas på från andra hållet.
Detta borde vara allmän kunskap nuförtiden, speciellt på jordbruksverket.

Men varför undantar man industrin som är absolut sämst? Jo, ekonomiskt intresse, det står ju, men om de får fram till 2028 på sig och det istället kan bli fler hobbyflockar, det vore väl ett rikligt kliv för djurvälfärden?

Men varför undantar man industrin som är absolut sämst? Jo, ekonomiskt intresse, det står ju, men om de får fram till 2028 på sig och det istället kan bli fler hobbyflockar, det vore väl ett rikligt kliv för djurvälfärden?
Just nu är det inte den föreskriften som ändras, det är bara att hoppas att det blir den nästa gång 😊

• Gilla
Reactions: Sel
Nu står jag i funderingar på att inte öka min flock med tamråttor. Idagsläget finns det inte ens så stora burar på marknaden, trots att det finns stora burar men enligt de eventuellt nya måtten blir dessa burar för små.

Jag är helt enig med att man måste höja måtten för det är galet att se vilka små burar och utrymmen som djur har. Men är egentligen storleken bekymret eller möjligheten till aktivering och rörelse som bör stå i fokus?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 415
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 018
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 955
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka