Har köpt liten hästgård för hobby bruk

Antonlindstrom

Trådstartare
Hej, jag och min sambo har köpt en liten hästgård. Det är stall och bostadshus på en fastighetsbeteckning om ca 2,6ha med 1ha skog, 1ha hagesmark samt en till liggande fastighet med en annan fastighetsbeteckning. Med ca 2ha betesmark och annan mark på 1,1ha, vilket gör att vi har totalt över 5ha och skall klassas som en lantbruksverksamhet. Kan dom bara slå ihop 2 olika fastighetsbeteckningar och klassa det som 1 eller finns det något som gör att man slipper klassas som en verksamhet? Tacksam för hjälp

Enligt vår kommun är det strikta regler på farligt avfall att vi måste registreras att som verksamhet få köra farligt avfall som tex lysrör mm. Om du har ett lantbruk som är större än 5ha klassas det som verksamhet även om vi bara har det som hobby med inga intäkter. Därför vill jag bara att det ska vara 2 olika lantbruksfastigheter och inte ihopslaget som dom vill

Enligt vår kommun är det strikta regler på farligt avfall att vi måste registreras att som verksamhet få köra farligt avfall som tex lysrör mm. Om du har ett lantbruk som är större än 5ha klassas det som verksamhet även om vi bara har det som hobby med inga intäkter. Därför vill jag bara att det ska vara 2 olika lantbruksfastigheter och inte ihopslaget som dom vill
Jag äger tre angränsande fastigheter, två med jordbruksmark och ingen har någonsin frågat eller velat att vi ska registrera om dem.
Vem vill att ni ska slå ihop fastigheterna?

Dom vill inte att vi ska slå ihop dom men vår totala areal är 3.1ha på ena fastigheten och 2.6 på andra fastigheten så då gjorde dom så att 3.1+2.6= 5.7ha och då klassade dom det som verksamhet vilket gör att det blir helt andra lagar och regler men egen kontroller farligt avfall gödselhantering då jag helt plötsligt inte är privatperson med hästar som hobby om du förstår, kanske förklarar lite dåligt

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna... 2
Svar
31
· Visningar
15 942
Senast: athena
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
8 854
Relationer Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 760
Senast: lil-sis
·
Anläggning Jag och min sambo köpte vår första gård i höstas och trivs verkligen urbra! Till gården finns ca två ha åker som vi kommer använda...
Svar
17
· Visningar
2 519
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka