Svarar lite snabbt, ska iväg till frissan om en stund. Visst är det oftast mitt egna fel som har så svårt att säga nej.
Jag tänker väl mer att det inte är så svårt/jobbigt att hjälpa tex grannen med skjuts hem, det tar inte så lång tid, eller att det är en självklarhet att hjälpa brorsan när bilen gått sönder. Det är ju situationer som inte händer så ofta, så det är klart man vill vara snäll och hjälpa till. För mig är det en självklarhet att hjälpa till om jag kan och man är vänner. Grannen umgås jag ju mycket med, men blev konfunderad över att hon mer eller mindre blev sur över att jag inte ville äta pizza igår. Vi brukar göra det ibland, så frågan var inte konstig, utan bara att jag inte var hungrig och precis blivit av med "däckmannen" igår och kände mig stressad. Detta är alltså samma granne som hade vart iväg på resan, så hon ville väl umgås och jag hade inte tid igår ( och jag sa ju nej där ;-) ).
Sen finns det ju omständigheter i det mesta som kanske inte kommer fram när man skriver såhär på nätet. Personen som vill låna bilen har barn som har mycket särskilda behov, hon är ensamstående, har mycket möten med handläggare, utredningspersonal, läkare mm och är så gott som utbränd. Jag har sagt vid ett antal tillfällen att jag helst inte lånar ut min bil då den enbart är trafikförsäkrad, men att om det är något viktigt så självklart. I hennes situation tycker jag synd om henne och har jättesvårt att säga nej, när jag vet att bil underlättar så mycket i hennes situation och hon inte har råd med bil själv.
Sen var det ju hundvakten som vart snäll och ville komma med en nybakt kaka. Att hon ville ha hjälp med att beställa en sak på nätet är ju ingen stor grej, bara att det tog tid när jag var stressad, men självklart får hon låna datorn en stund, det är inget jag skulle kunna sagt nej till känner jag. Det var samma person som sen ville att vi gick kvällsrundan med hundarna ihop då hon är mörkrädd. Jag ska ju ändå ut, så där har jag också svårt att motivera mig att säga nej även om jag föredrar att slippa passa en tid när vi ska ses och gärna går själv. Hon är ju en person som ställer upp som hundvakt, så klart man vill vara snäll tillbaka.
Resten, som tex "däckmannen", pensionärena, hundägaren med trafikolyckan och annat folk jag inte känner, skulle man väl kunnat "snoppa av" bättre, men det är ju ändå folk som inte är otrevliga och bara vill prata en stund. Stöter ju på dem då och då och de stannar mig, jag känner mig skitdum om jag bara ska gå iväg då och säga att jag har bråttom varje gång?
Jobbet kan jag inte diskutera här, men av omständigheterna så mår folk där ganska dåligt och det är klart man vill ställa upp för arbetskamraterna, vi är ju ett gäng som ska funka ihop.
Och hur jag är? Jo, jag är ju ganska social och pratglad själv. Självklart tar jag kontakt med mina vänner och folk jag umgås med, fast oftast föredrar jag min egentid när jag är hemma. Jag tycker inte det är elakt att säga nej, men när det handlar om småtjänster så ja, då vill jag ju ställa upp och det skulle kännas dumt att neka någon som vill komma med en kaka, vill låna datorn eller liknande. Bara att det blir för mycket av det goda när det blir hela tiden av olika folk. Hade det vart samma personer hela tiden blir läget annorlunda med tjänster och gentjänster, men det är ju olika och de kan ju inte rå för eller veta hur stressad jag blir även av småsaker. Svårt att förklara...
Jag tror ingen menar att du ska gå ner på noll engagemang. Att hjälpa brorsan när hans bil plötsligt gått sönder är väl tex inte "för mycket". Men du verkar ha alla på samma nivå, och det funkar helt enkelt inte! Prioritera bättre, människa, jag blir helt matt bara av att läsa det du skriver...
Om folk blir sura när du säger nej, bra! Då har de fått något att tänka på. Börja inte försöka gottgöra dem som om du gjort något fel! Försvinner de som vänner så är det ingen förlust. Om de faktiskt frågar så måste de vara öppna för ett nekande svar, och om de i själva verket kräver kan de dra dit pepparn växer.
Kallprat med främlingar: du måste inte vara otrevlig för att dra dig ur. Säg någon variant av tack och hej och gå, vinka och ropa glatt över axeln om de fortsätter prata, men gå.
Märkliga säljare: bjud inte hem främlingar till dig, bjud inte in dem i ditt hem, och bjud inte in dem i ditt liv. Du klarar ju inte att sätta gränser, det vet du själv om, så förhindra sådana här saker redan innan de uppstår. Ordna sådana här situationer så att det är du som har kontrollen (åk själv och hämta), även om det blir lite bökigare.
Obehagliga grannar: jösses... Hur långt tänker du låta det där gå innan du gör det tydligt att det inte kommer att bli något där? Är du skyldig honom sex för att han ger din hund ben? Nä, just det. Så sluta tassa runt det hela för att han är så trevlig, säg nej. Du behöver ju inte "anklaga" honom för att vara ute efter mer än sällskap för att dra gränser, som någon skrev ovan räcker det ju att du förklarar att du är obekväm med intima situationer när sambon är borta. Om du mot förmodan förlorar hundens ben på detta, är det värre än det tryck du känner hela tiden nu?
Du måste rensa upp! Städa ur de saker som inte alls behöver vara det minsta jobbiga, så du orkar med de saker som behöver tas omhand (inklusive dig själv!).