Min vän med chinchilla håller inte med, där stämmer inte detta förslag med forskningen.. eller snarare det finns för lite forskning så man har hittat på.Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.
Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.
Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.
Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.
Kl. Jag är all for att reglerna ändras! Men jag har inte varit med en så här kraftig förändring någonsin och förstår att folk reagerar starkt.
Vissa saker är också extremt svårt att genomföra praktiskt.