Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.

Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.

Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.

Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.
Min vän med chinchilla håller inte med, där stämmer inte detta förslag med forskningen.. eller snarare det finns för lite forskning så man har hittat på.

Kl. Jag är all for att reglerna ändras! Men jag har inte varit med en så här kraftig förändring någonsin och förstår att folk reagerar starkt.
Vissa saker är också extremt svårt att genomföra praktiskt.

Tillägg, det finns en konsekvensutredning (har dock laddat ner den och har inte länken just nu) som beskriver varför många av ändringarna ska göras. Tips!

Konsekvensutredningen finns på den sidan jag länkade till, det brukar klart bra att läsa den för att få en idé om hur man resonerat innan man börjar svara. :)

Sen ska man ju komma ihåg att den här typen av processer just är till för att de som är mycket insatta ska kunna påverka vad som kommer ut. Det är helt orimligt att tro att en enskild myndighet ska ha detaljkunskap om varje liten aspekt som kan variera med olika typer av verksamheter, utan poängen är att man gör ett förslag utifrån vad forskning (som ibland är väldigt grund) och andra expertmyndigheter säger. Sen är det upp till berörda parter att komma med konstruktiv input. Är det väldigt mycket som behöver diskuteras brukar det som intresseorganisation gå bra att begära ett möte eller åtminstone höra av sig till ansvarig handläggare och fråga hur man bäst kan påverka frågan.

Ofta tycker jag att man hör "folk" klaga på den här typen av regelverk, men man har samtidigt inte gjort sin del av jobbet med att vara delaktig i processen. Det ligger i en intresseorganisations jobb att just bevaka sina frågor och se till att komma med bra input när ändringar behövs.

Låter som att jag eventuellt får ta bort mina kaniner i förtid om förslaget går igenom. Den gamla hanen på 9 år gör nog inget men synd på de två andra som är 4 år. Buren jag har i lagårn är 9 kvm åt de två honorna och den gamla hanen får sitta i 2 kaninburar som jag har satt ihop för mer utrymme. Uteburen är 4x4 meter som återigen blir för litet för brudarna. Ändå tyckte jag att jag tog i när jag byggde burarna för kaninen jag hade då. Så nu ska man alltså ha 20 kvm till två små honor och 10 kvm till en liten hane som inte ens väger ett kilo? Jag tror inte ens den gamla lagården är 30 kvm och är den det så förlorar vi utrymmet som används till annat.

Tänk ändå att det är en stark rekommendation att kaniner ska bo med en artfrände så skaffar man sig kanin så ska man helst ha två.

10kvm till upp till 3. Stört stort ändå, hade dom tagit 5kvm hade många hemmabyggen klarat det.

Skumt också att viktgränserna försvunnit, tre belgiska jättar a 15kg var på 10m2 är nästan trångt, men 3 hermelinpluttar på 1kg var får det väldigt stort...

1000025397.webp

Ofta tycker jag att man hör "folk" klaga på den här typen av regelverk, men man har samtidigt inte gjort sin del av jobbet med att vara delaktig i processen. Det ligger i en intresseorganisations jobb att just bevaka sina frågor och se till att komma med bra input när ändringar behövs.

Jag vet att många som har tamråttor har skickat in sin synpunkt och det cirkulerar massor av inlägg på olika grupper för tamråttor (och andra djur) om vart man kan vända sig. Min upplevelse är att man kan "klaga" men också att man vänder sig till rätt distans för input/överklagan eller vad det nu kan behövas.

Är det någon som har koll på om det är 2026 eller 2028 som gäller, cirkulerar båda åren

Gissningsvis kommer det finnas övergångs bestämmelser gällande måtten, så det finns rimliga möjligheter att bygga om hönshus/burar.

Många glömmer nog att de nya måtten inte är något "hitte på" utan är ett resultat av forskning för att få en bättre djurvälfärd. Den här gången är det just denna lagstiftning som görs om, nästa gång blir det en annan så det går inte att jämföra mot till exempel häst, som inte görs om just nu.

Jag är enormt positiv och tror att det kommer bli så bra! Är också medveten om att vissa mått säkert kommer att justeras. Kanske 9m2 för kanin, om det framgår att många hästboxar är just den storleken när remissvar kommer in.

Nej, det är inte en rättighet att ha djur, ska vi ha djur ska vi möta deras behov så gott det går.

Fast förslagen för kanin kan inte vara ett resultat av forskning och kaninkunskap.

Kaniner kan variera i storlek mellan 1kg till mastodonter på 25kg - trots det finns ingen anpassad tabell.

Kaniner kan få kullar så stora som 15 ungar. Då ska hona med kull alltså vara i ett rovdjursskyddat hägn på 48kvm? Och rovdjursskyddat innebär rejält tak, men på den ytan...

Helt plötsligt får man bygga en giganormisk lösdriftsanläggning, men för kaniner istället för häst. Ingen kaninuppfödare har råd med det. Ska man ha ett något sånär funktionellt avelsprogram behöver man åtminstone 2 hanar och 5 honor, och så utrymme för kanske 30 ungar per år innan dom blir sålda.

Jag tror som sagt att resultatet blir att uppfödarna reggar sig som päls eller köttproducenter, och sen kan dom trycka in 10 stora kaniner på 3kvm...

Fast förslagen för kanin kan inte vara ett resultat av forskning och kaninkunskap.

Kaniner kan variera i storlek mellan 1kg till mastodonter på 25kg - trots det finns ingen anpassad tabell.

Kaniner kan få kullar så stora som 15 ungar. Då ska hona med kull alltså vara i ett rovdjursskyddat hägn på 48kvm? Och rovdjursskyddat innebär rejält tak, men på den ytan...

Helt plötsligt får man bygga en giganormisk lösdriftsanläggning, men för kaniner istället för häst. Ingen kaninuppfödare har råd med det. Ska man ha ett något sånär funktionellt avelsprogram behöver man åtminstone 2 hanar och 5 honor, och så utrymme för kanske 30 ungar per år innan dom blir sålda.

Jag tror som sagt att resultatet blir att uppfödarna reggar sig som päls eller köttproducenter, och sen kan dom trycka in 10 stora kaniner på 3kvm...

Och det är ju sådant här som gör att det är så viktigt att de med specialkunskap svarar på remisser :)

Jag vet att många som har tamråttor har skickat in sin synpunkt och det cirkulerar massor av inlägg på olika grupper för tamråttor (och andra djur) om vart man kan vända sig. Min upplevelse är att man kan "klaga" men också att man vänder sig till rätt distans för input/överklagan eller vad det nu kan behövas.

Är det någon som har koll på om det är 2026 eller 2028 som gäller, cirkulerar båda åren
Dom regler som gäller till exempel tillsyn (höns ska ses till två gånger om dagen istället för som idag, en gång om dagen till exempel)föreslås att börja gälla från 2026 och måtten från 2028. 😊

Såhär beskrivs hobby i förslaget

"En hobby är något som utövas på fritiden för att tillgodose personliga intressen och utgör inte den huvudsakliga försörjningen. Det är inte heller ett arbete som utförs på uppdrag av någon annan. Verksamheten bedrivs utan egentligt vinstsyfte."

Så frågan är vad som dom går på om det har vinstsyfte men inte huvudsaklig försörjningen?

Dom regler som gäller till exempel tillsyn (höns ska ses till två gånger om dagen istället för som idag, en gång om dagen till exempel)föreslås att börja gälla från 2026 och måtten från 2028. 😊

Tack! :)
Om det nu ska bli möjligt med dessa mått så måste marknaden ligga före för att göra det möjligt att genomföra rent praktiskt - om vi utgår från att det blir dessa mått.

Sen är frågan om det är möjligt att bygga större, för om jag tänker på de stora burar som finns idag till råttor så kostar dom mycket pengar, är ett ekonomiskt möjligt att bygga större när konsumenterna kanske inte kan lägga dom summorna? Kommer sällskapsdjur bli en klassfråga?

Såhär beskrivs hobby i förslaget

"En hobby är något som utövas på fritiden för att tillgodose personliga intressen och utgör inte den huvudsakliga försörjningen. Det är inte heller ett arbete som utförs på uppdrag av någon annan. Verksamheten bedrivs utan egentligt vinstsyfte."

Så frågan är vad som dom går på om det har vinstsyfte men inte huvudsaklig försörjningen?

Uppfödarna i Sverige har inte vinstsyfte (utställningsuppfödarna alltså), men dom skulle ju kunna börja säga att dom har det. Det blir lite mer pappersarbete bara. Vinstsyfte men inte huvudsakliga försörjningen har en stor del av egenföretag och små företag.

Här är mer om uppfödning för utställning i Sverige:

https://www.skaf.info/

Uppfödarna i Sverige har inte vinstsyfte (utställningsuppfödarna alltså), men dom skulle ju kunna börja säga att dom har det. Det blir lite mer pappersarbete bara. Vinstsyfte men inte huvudsakliga försörjningen har en stor del av egenföretag och små företag.

Här är mer om uppfödning för utställning i Sverige:

https://www.skaf.info/
Frågan är ju om det hjälper att säga att man har det när det även finns med huvudsakliga inkomsten.
Samma här med hönsen, visst jag kan sälja lite ägg och lite pappersarbete men det kommer aldrig bli en huvudsaklig inkomst.

Naturbruksskolornas förening ser det här som ett problem. Vi kan nog lägga ner smådjursinriktningen om detta går igenom. Är ju ingen idé att utbilda elever mot en bransch som är dödsdömd. Hur många privatpersoner kommer kunna ha andra husdjur än hund och katt?

Naturbruksskolornas förening ser det här som ett problem. Vi kan nog lägga ner smådjursinriktningen om detta går igenom. Är ju ingen idé att utbilda elever mot en bransch som är dödsdömd. Hur många privatpersoner kommer kunna ha andra husdjur än hund och katt?
Jag funderar mer på när det ändras för hund och katt med för då lär jag inte kunna ha hund eller katt inte för bor för litet.
Jag har ju inget rum som är stort nog att stänga in en kanin i utan måste ha tillgång till alla rum.

Jag har inga smådjur längre men ser det inte som otroligt att jag kan bli råttbiten igen i framtiden. Men 3 kvm och 180 cm högt, till max 6 råttor? Alltså, nej? Har beslutsfattarna någonsin sett en grupp råtthanar som helst ligger och kissar i hängmattan? Kom igen liksom :laugh:

Men, jag är inte orolig. Det kom fram sånahär fantasimått för några år sedan också. Det gick inte igenom då, och det lär inte gå igenom nu heller. Tyvärr, för större mått behövs men när det tramsas med fantasimått som inte går igenom så händer ju som resultat inte ett skit istället.
Så det blev ingen förändring alls då? Utan fortsatte vara samma som innan?
Tex marsvin skulle ju verkligenheten behöva större utrymme som minimum enligt lag, men dessa mått är bara galna

Så det blev ingen förändring alls då? Utan fortsatte vara samma som innan?
Tex marsvin skulle ju verkligenheten behöva större utrymme som minimum enligt lag, men dessa mått är bara galna
Ja typ. Vad jag minns var det mycket protester från burfågelfolk då de nya måtten gjorde att man inte ens kunde ha fågel i en vanlig lägenhet eller hus pga takhöjden. Kaniner fick väl lite större vid något tillfälle iofs eller om de bara ändrade viktgränserna, oklart om det var i samma veva? Men mer än så blev det aldrig vad jag kan minnas, tror inte att det kom ut något förslag för smågnagare ens, om jag minns rätt.

Råttor tex får du fortfarande ha upp till tre st på 60×30×30 cm vilket är helt bedrövligt. Det är samma utrymme som krävdes när jag fick mina första råttor 2003.

Ja typ. Vad jag minns var det mycket protester från burfågelfolk då de nya måtten gjorde att man inte ens kunde ha fågel i en vanlig lägenhet eller hus pga takhöjden. Kaniner fick väl lite större vid något tillfälle iofs eller om de bara ändrade viktgränserna, oklart om det var i samma veva? Men mer än så blev det aldrig vad jag kan minnas, tror inte att det kom ut något förslag för smågnagare ens, om jag minns rätt.

Råttor tex får du fortfarande ha upp till tre st på 60×30×30 cm vilket är helt bedrövligt. Det är samma utrymme som krävdes när jag fick mina första råttor 2003.

Om jag minns rätt så ändrades viktgränserna och takhöjderna, men det är fortfarande riktigt små burmått.

Så en höjning är rimligt, men inte en 20-dubbling som omöjliggör att ha kanin i lägenhet eller att ta kull...

Det är inte baserat på forskning.
I underlaget hos Jordbruksverket för chinchilla står det t.o.m att det inte finns något underlag som stödjer burmåtten.
Med den forskning som finns på chinchillors anatomi så är burmåtten direkt livsfarligt för chinchilla.

Så om jag går enbart på chinchilla, vilken är den art jag hunnit kolla på just nu, så finns det ingen forskning som stödjer bur måtten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 450
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 067
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 980
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka