Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Nog för att en del saker behöver ses över, men det vissa saker är ju helt verklighetsfrånvänt. Till exempel ska man inte få utfodra med levande insekter. Dvs man ska behöva avliva flugor och sådant.
Jag ligger ju risigt till, 10 cm ödla behöver nu ett terrarium på 1,5 kvm >(mått ska vara som om hon hade en svans) och vad jag ska göra med alla städgråsuggorna vet jag inte, jag kan ju inte garantera att någon inte råkas äta upp någon gång.

Tack! :)
Om det nu ska bli möjligt med dessa mått så måste marknaden ligga före för att göra det möjligt att genomföra rent praktiskt - om vi utgår från att det blir dessa mått.

Sen är frågan om det är möjligt att bygga större, för om jag tänker på de stora burar som finns idag till råttor så kostar dom mycket pengar, är ett ekonomiskt möjligt att bygga större när konsumenterna kanske inte kan lägga dom summorna? Kommer sällskapsdjur bli en klassfråga?
Frågan är om alla kan bygga? Finns ju folk med fysiska problem som gör att de inte kan bygga en bur och därför köper en bur. Och anlita snickare för att bygga burar är dyrt.

Går 10kvm för kaniner igenom så blir det definitivt en klassfråga, eftersom många lägenheter inte har så stora rum tillgängliga. Man vill ju gärna kunna stänga in kaninerna på en helt kaninsäkrad yta nattetid, så dom inte tuggar sönder tapeter eller kablar i hela lägenheten.

Det blir bara folk med trädgård, eller som har råd att hyra in sig på mark eller fölboxar, som kan hålla kanin.

Frågan är om alla kan bygga? Finns ju folk med fysiska problem som gör att de inte kan bygga en bur och därför köper en bur. Och anlita snickare för att bygga burar är dyrt.

Jag menade inte bygga som att alla ska bygga egna utan mer ett gemensamt ordval för alla det omfattar dvs snickare, tillverkare, de som bygger eget osv. Men visst vill man peta detaljer i mitt inlägg så var det ett felaktigt ordval. Poängen är att det blir dyrt oavsett. En av de populäraste stora burarna idag till tamråttor kostar cirka 5500 kronor ny. Det är mycket pengar och då är den långt ifrån de mått som anges i ändringen.

Om jag minns rätt så ändrades viktgränserna och takhöjderna, men det är fortfarande riktigt små burmått.

Så en höjning är rimligt, men inte en 20-dubbling som omöjliggör att ha kanin i lägenhet eller att ta kull...
Ja precis. Minns att det var 100×50×50 cm för kaniner upp till 3 kg innan, så den höjningen är rent löjlig åt andra hållet.
Här brister minnet dock, vet inte om det här skedde i samma veva som de drog till med rena fantasimått åt fåglar, eller om den ökningen av kaninburar skedde vid ett separat tillfälle?

Ja precis. Minns att det var 100×50×50 cm för kaniner upp till 3 kg innan, så den höjningen är rent löjlig åt andra hållet.
Här brister minnet dock, vet inte om det här skedde i samma veva som de drog till med rena fantasimått åt fåglar, eller om den ökningen av kaninburar skedde vid ett separat tillfälle?

Kan fågelmåtten ha varit tidigt 2000-tal, med Djurskyddsmyndigheten?

Kan fågelmåtten ha varit tidigt 2000-tal, med Djurskyddsmyndigheten?
Nej det var efter Djurskyddsmyndigheten. Lyckades hitta en gammal forumtråd, det här var 2011.

Screenshot_20250313_183855_Chrome.webp

Vi har tex en stor voljär med ett 40-tal fåglar i olika storlekar. Enligt de nya måtten kan vi bara ha 12 fåglar i den.

Jag menade inte bygga som att alla ska bygga egna utan mer ett gemensamt ordval för alla det omfattar dvs snickare, tillverkare, de som bygger eget osv. Men visst vill man peta detaljer i mitt inlägg så var det ett felaktigt ordval. Poängen är att det blir dyrt oavsett. En av de populäraste stora burarna idag till tamråttor kostar cirka 5500 kronor ny. Det är mycket pengar och då är den långt ifrån de mått som anges i ändringen.
Min poäng är.
Idag är det många som bygger egna burar till kanin, chinchilla, degu, fågel, osv. Men för de som inte har möjlighet så kan de istället köpa bur.
Om de nya reglerna går igenom så går det inte längre att köpa burar, så enbart de som kan bygga själv eller har råd att anlita snickare kommer kunna äga sällskapsdjur. Vilket känns väldigt orättvist.

Ska man vara krass så finns det burmått för katter, ja. Men majoriteten håller nog sina katter lösgående.
Så det finns inget som reglerar hur stort en måste bo för att ha innekatt? Jag tänker om att en kanin ska ha 10 kvm så borde ju en katt ha höjdregler plus rejäl golvyta. Och regler runt berikning. Kan jag hitta katttregler någonstans?

Min poäng är.
Idag är det många som bygger egna burar till kanin, chinchilla, degu, fågel, osv. Men för de som inte har möjlighet så kan de istället köpa bur.
Om de nya reglerna går igenom så går det inte längre att köpa burar, så enbart de som kan bygga själv eller har råd att anlita snickare kommer kunna äga sällskapsdjur. Vilket känns väldigt orättvist.
Fast det känns å andra sidan orättvist för djuren dom får bo trångt hela sitt liv.

Min poäng är.

Varför skulle det inte gå att köpa?
Det finns gott om tid att ordna så det finns på marknaden för flera djur då det ligger framåt i tiden? Frågan är om konsumenterna är villiga att betala priset det innebär. Ser jag till marknaden nu när jag har tamråttor så är det massor av nya stora burar som tillkommit för att det finns en efterfrågan i jämförelse mot drygt 25 år sen när jag hade min första tamråtta och många burar var generellt mindre. Samma sak gäller för en massa andra djur, och min reflektion är att mer människor har slutat köpa från djuraffärer utan vänder sig till specifika klubbar som är lättare att hitta på internet nu än då.

Sen är måtten är en annan sak, vissa är lite väl överdrivna i mina ögon även om jag är öppen för att öka måtten generellt mot vad som är lagligt idag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 425
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 023
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 960
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka