Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

För kanin:
Rimligt vore att dubbla dagens mått på golvyta (men inte höjden, den är rimlig) och lägga till en eller två fler viktkategorier, 8kg+ och 10kg+, med 1m höjd för dom och ännu större golvyta.

Alltså, 1kvm för dvärgkaniner! Då kan man tillexempel använda en bur som är 70 djup, 140 lång, 50 hög. Och såna finns på marknaden.

Vi kan inte ha myndigheter som hittar på regler bara för att. Det är ju inte logiskt

De "hittar" inte på. Men de har inte alltid fördjupad specialkunskap samt att de också måste förhålla sig till politiska direktiv. Därav remissförfarandet. Det är väl inte speciellt svårt att förstå?

Sedan finns det tyvärr en viss infiltration bland tillståndsgivande myndigheter av aktivister, inom många områden.

Ja alltså det var en hypotes som visade sig vara felaktig. Det är tunnlarna som är behovet, inte gräva. Men innan trodde man tvärt om. Minns inte när den här forskningen gjordes men därför det är så viktigt att ta reda på varför på riktigt innan man beslutar saker.
Jag förstår poängen, men menar att studien låter undermålig. Vad är det som säger att det är just grävande eller tunnlar som är behovet, och inte just att gräva tunnlar tex? Och även om det är tunnlarna som är grejen - gör det grävandet oviktigt? Var gör de av energin? Det här är ju ett klassiskt problem med hållande av djur i fångenskap - när de inte behöver göra A, B eller C och får det serverat istället så får vi understimulerade djur med stereotypa beteenden.

Jag tycker också att det vore rimligt med något mindre burmått men krav på större rastningsyta när det kommer till kaniner, ungefär som med hönsen. Sista paret kaniner jag hade var i hästboxen dagtid när hästarna var ute och hade fri tillgång till resten av stallet över natten. Man lärde sig snabbt att hänga täcken utom räckhåll... :angel:

De "hittar" inte på. Men de har inte alltid fördjupad specialkunskap samt att de också måste förhålla sig till politiska direktiv. Därav remissförfarandet. Det är väl inte speciellt svårt att förstå?

Sedan finns det tyvärr en viss infiltration bland tillståndsgivande myndigheter av aktivister, inom många områden.
Om burmåtten är direkta farliga för djuren, och de helt saknar forskning som säger varför man ska ha dessa mått. Jo då har man hittat på måtten.
Det finns ingen forskning som stödjer måtten, om man studerar hur djuren lever i det vilda så är måtten fel, om man kollar på djuren anatomi så är det nya måtten direkt farligt.

Om länsstyrelsen inte har fått måtten ifrån forskning, inte fått måtten ifrån att studera djuren i det vilda, och man inte har tagit med djurens anatomi i beräkningen när man tog fram måtten. Då finns det inget kvar förutom att länsstyrelsen hittat om måtten.

Om burmåtten är direkta farliga för djuren, och de helt saknar forskning som säger varför man ska ha dessa mått. Jo då har man hittat på måtten.
Det finns ingen forskning som stödjer måtten, om man studerar hur djuren lever i det vilda så är måtten fel, om man kollar på djuren anatomi så är det nya måtten direkt farligt.

Om länsstyrelsen inte har fått måtten ifrån forskning, inte fått måtten ifrån att studera djuren i det vilda, och man inte har tagit med djurens anatomi i beräkningen när man tog fram måtten. Då finns det inget kvar förutom att länsstyrelsen hittat om måtten.

Jag pratar generellt (och det är det här fallet JBV och inte LST, dock lär LST vara en remissinstans).

Det är som sagt för sådant här remisser görs. De statliga myndigheterna skulle inte ha råd att ha tillräckligt antal experter inom alla områden anställda, det skulle bli för dyrt.

Jag pratar generellt (och det är det här fallet JBV och inte LST, dock lär LST vara en remissinstans).

Det är som sagt för sådant här remisser görs. De statliga myndigheterna skulle inte ha råd att ha tillräckligt antal experter inom alla områden anställda, det skulle bli för dyrt.

Det hade varit intressant att få läsa allt material SLU skickade dom, och inte bara sammanfattningen som var ganska vag.

För på SLU tycker jag att vi kan förvänta oss att ha experter.

Det hade varit intressant att få läsa allt material SLU skickade dom, och inte bara sammanfattningen som var ganska vag.

För på SLU tycker jag att vi kan förvänta oss att ha experter.

Då kommer de politiska direktiven in igen... jag försvarar verkligen inte dåliga förslag utan processen som sådan. Den är en enormt viktig del av vår demokrati.

Då kommer de politiska direktiven in igen... jag försvarar verkligen inte dåliga förslag utan processen som sådan. Den är en enormt viktig del av vår demokrati.

Vad menar du? Är det inte offentlig handling som vi borde ha tillgång till, precis som sammanfattningen?

Om jag hade jobbat som kaninforskare på SLU och sett det här förslaget komma ut efter att ha gett rådgivning så hade jag blivit rätt sur, bland annat för att viktindelningen försvann och för att de flyttat avvänjningsgränsen till väldigt nära potentiellt tidigaste könsmognad.

Jag hittade den långa rapporten nu. Och dom ger inga konkreta mått för djurslagen, på grund av:

1000025415.webp

Jag skrev fel. Jag menade såklart Jordbruksverket och inte länsstyrelsen

Ska väl tillägga att det inte är minsta ytan jag ser som så fel när det kommer till marklevande fåglar men känns lite väl tilltaget med max 8 vaktlar på 4m2 inneyta + 10m2 ute yta.

Varför inte vikt istället för att mäta, hönan kan ju bli olika lång beroende på vem som mäter om hönan går med på att mätas öht.

Vad menar du? Är det inte offentlig handling som vi borde ha tillgång till, precis som sammanfattningen?

Om jag hade jobbat som kaninforskare på SLU och sett det här förslaget komma ut efter att ha gett rådgivning så hade jag blivit rätt sur, bland annat för att viktindelningen försvann och för att de flyttat avvänjningsgränsen till väldigt nära potentiellt tidigaste könsmognad.

Som sagt, jag kan inte ett dugg om kaniner... men de som skriver förslagen har många olika saker att väga in (bla politiska direktiv). Då blir det inte alltid rimliga förslag, därav remissrundan.

Jag pratar som sagt om processen som sådan. Offentlighetspricipen gäller ju alltid när det kommer till myndigheter så jag vet inte vad du menar när du pratar om offentliga handlingar?

Som sagt, jag kan inte ett dugg om kaniner... men de som skriver förslagen har många olika saker att väga in (bla politiska direktiv). Då blir det inte alltid rimliga förslag, därav remissrundan.

Jag pratar som sagt om processen som sådan. Offentlighetspricipen gäller ju alltid när det kommer till myndigheter så jag vet inte vad du menar när du pratar om offentliga handlingar?

Jag menar att jag inte förstår vad det är du kritiserar/menar.

Ja, det här är ett förslag som är ute på remiss, men Jordbruksverket formulerar sig redan som att delar av det här förslaget kommer att börja gälla 2026, resten 2028. Och det är rätt kort tid för folk att hinna bygga ut, sälja, och avliva. Och för företag som säljer sällskapsdjur tillbehör att planera hur de ska överleva utan kundunderlag.

1000025417.webp

Jag tänker att visst ska remissvaren komma in 9 april, men trots allt har arbetet med att ta fram det här pågått sedan 2022.
Tex. ser jag till mig själv som arbetar inom zoofackhandeln, har vi representerats av vår Riksorganisation Zoorf i Jordbruksverkets remissgrupp som alltså arbetat med detta i över två år. Andra representanter har tex. varit SLU och Djurens Rätt mfl. Vi har alltså redan presenterat den fakta, erfarenhet och kunskap som finns inom zoofackhandeln i två års tid. SLU har under samma tid presenterat den forskning ( och tyvärr den brist på forskning) som finns inom området.

Jag vet alltså inte riktigt hur det är tänkt att remissvaren skulle kunna leda till en ändring på förslagen, när så mycket av den kunskap som finns, redan redovisats i Jordbruksverkets remissgruppen under två års tid?

Jag tycker för övrigt att det här ställer en intressant fråga på sin spets: djurs rätt till ett artanpassat liv, vs människors rätt till att göra vad de vill med sitt liv (inklusive att ha husdjur).

Givetvis är det bäst för kaniner att ha 10kvm och mer därtill - men då kan väldigt få ha dom som husdjur. Samtidigt som päls- och köttuppfödning med toklåga krav är lagligt.

Är det etiskt rätt att ha husdjur? Är det en mänsklig rätt att få ha husdjur? Varför ska industridjur och husdjur ha olika rättigheter, när det är samma art?

Och sen den ekonomiska aspekten, har det gjorts en konsekvensanalys av vad smådjurstillbehörs- och foderhandeln omsätter i Sverige? Och till vilken grad kommer den minska med de nya kraven? Är det rimligt att ekonomi tas i beaktning för industridjuren, men inte husdjuren? Och så vidare.

Själv har jag inte kaniner längre av etiska skäl 😅.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 099
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 028
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
16 923
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka