De mått som anges gäller vid förvaring i box, rastgård eller annat utomhusutrymme. Finns inget som anger storlek när man håller hund eller katt fritt i bostaden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De mått som anges gäller vid förvaring i box, rastgård eller annat utomhusutrymme. Finns inget som anger storlek när man håller hund eller katt fritt i bostaden.
Vi kan inte ha myndigheter som hittar på regler bara för att. Det är ju inte logiskt
Jag förstår poängen, men menar att studien låter undermålig. Vad är det som säger att det är just grävande eller tunnlar som är behovet, och inte just att gräva tunnlar tex? Och även om det är tunnlarna som är grejen - gör det grävandet oviktigt? Var gör de av energin? Det här är ju ett klassiskt problem med hållande av djur i fångenskap - när de inte behöver göra A, B eller C och får det serverat istället så får vi understimulerade djur med stereotypa beteenden.Ja alltså det var en hypotes som visade sig vara felaktig. Det är tunnlarna som är behovet, inte gräva. Men innan trodde man tvärt om. Minns inte när den här forskningen gjordes men därför det är så viktigt att ta reda på varför på riktigt innan man beslutar saker.
Om burmåtten är direkta farliga för djuren, och de helt saknar forskning som säger varför man ska ha dessa mått. Jo då har man hittat på måtten.De "hittar" inte på. Men de har inte alltid fördjupad specialkunskap samt att de också måste förhålla sig till politiska direktiv. Därav remissförfarandet. Det är väl inte speciellt svårt att förstå?
Sedan finns det tyvärr en viss infiltration bland tillståndsgivande myndigheter av aktivister, inom många områden.
Om burmåtten är direkta farliga för djuren, och de helt saknar forskning som säger varför man ska ha dessa mått. Jo då har man hittat på måtten.
Det finns ingen forskning som stödjer måtten, om man studerar hur djuren lever i det vilda så är måtten fel, om man kollar på djuren anatomi så är det nya måtten direkt farligt.
Om länsstyrelsen inte har fått måtten ifrån forskning, inte fått måtten ifrån att studera djuren i det vilda, och man inte har tagit med djurens anatomi i beräkningen när man tog fram måtten. Då finns det inget kvar förutom att länsstyrelsen hittat om måtten.
Jag pratar generellt (och det är det här fallet JBV och inte LST, dock lär LST vara en remissinstans).
Det är som sagt för sådant här remisser görs. De statliga myndigheterna skulle inte ha råd att ha tillräckligt antal experter inom alla områden anställda, det skulle bli för dyrt.
Det hade varit intressant att få läsa allt material SLU skickade dom, och inte bara sammanfattningen som var ganska vag.
För på SLU tycker jag att vi kan förvänta oss att ha experter.
Då kommer de politiska direktiven in igen... jag försvarar verkligen inte dåliga förslag utan processen som sådan. Den är en enormt viktig del av vår demokrati.
Jag skrev fel. Jag menade såklart Jordbruksverket och inte länsstyrelsenJag pratar generellt (och det är det här fallet JBV och inte LST, dock lär LST vara en remissinstans).
Det är som sagt för sådant här remisser görs. De statliga myndigheterna skulle inte ha råd att ha tillräckligt antal experter inom alla områden anställda, det skulle bli för dyrt.
Jättebra att du fick fram denna information.Visa bifogad fil 163866
Det här kan vi väl alla hålla med om? Och på sista punkten låter det ju som att rasthage/vara lös i lägenheten dagligen är SLU:s förslag på att lösa rörelsebehovet.
Vad menar du? Är det inte offentlig handling som vi borde ha tillgång till, precis som sammanfattningen?
Om jag hade jobbat som kaninforskare på SLU och sett det här förslaget komma ut efter att ha gett rådgivning så hade jag blivit rätt sur, bland annat för att viktindelningen försvann och för att de flyttat avvänjningsgränsen till väldigt nära potentiellt tidigaste könsmognad.
Som sagt, jag kan inte ett dugg om kaniner... men de som skriver förslagen har många olika saker att väga in (bla politiska direktiv). Då blir det inte alltid rimliga förslag, därav remissrundan.
Jag pratar som sagt om processen som sådan. Offentlighetspricipen gäller ju alltid när det kommer till myndigheter så jag vet inte vad du menar när du pratar om offentliga handlingar?