Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Är det ett så stort problem med hönorna? Det är ju inga jätteytor det talas om 25 kvm utomhushyta och 6 kvm inomhus yta det är ju totalt sett mindre än en atterfallare och något de flesta borde få plats med. Har man fler än 10 hönor är det kanske inte en hobbyverksamhet tänker jag.

Jag kan däremot hålla med om att det är etiskt märkligt att det ska vara olika regler för hobbydjur och produktionsdjur, de har ju ändå samma behov även om produktionsdjurens liv oftast är betydligt kortare än hobbydjurens så de kanske lider kortare tid ur den aspekten.

Är det ett så stort problem med hönorna? Det är ju inga jätteytor det talas om 25 kvm utomhushyta och 6 kvm inomhus yta det är ju totalt sett mindre än en atterfallare och något de flesta borde få plats med. Har man fler än 10 hönor är det kanske inte en hobbyverksamhet tänker jag.

Jag kan däremot hålla med om att det är etiskt märkligt att det ska vara olika regler för hobbydjur och produktionsdjur, de har ju ändå samma behov även om produktionsdjurens liv oftast är betydligt kortare än hobbydjurens så de kanske lider kortare tid ur den aspekten.
Ja, små hönsraser lär bli poppis om lagen går igenom.
Fasaner är ju inga stora fåglar men hönsen ligger ändå på en längd på runt 60cm

Har du hört talas om flyttbara hönshus/hönsgårdar?

Vet du hur marken ser ut i en permanent hönsgård?

Det har i varje fall inte den som skrivit detaljteglerna om höns.

Jag tror att enda platsen de som skrivit mött verkliga höns på, är djurpark.

Ja precis, det är den stora utmaningen jag ser med 10kvm för kanin. Ja, man kan bygga utomhushägn med nedgrävt nät och jord över. Men det blir inte hygieniskt! Det är viktigt att kunna rengöra ordentligt för att undvika tillexempel coccidiosis.

Tillfälliga sommarburar och flyttbara burar är en annan sak, för då byter man ju markyta regelbundet. Men även dom blir utmanande att göra flyttbara och 10kvm...

Ja, små hönsraser lär bli poppis om lagen går igenom.
Fasaner är ju inga stora fåglar men hönsen ligger ändå på en längd på runt 60cm
...och medelstora/större raser i bevarandeavel, blir utrotade.

RIP Hedemorahöna, Gotlandshöna, Kindahöna, Åsbohöna, Bohusläns Svarthöna, Ölandshöna, och alla andra inhemska återupptäckta lokala hönsraser där Jordbruksverket har ett ansvar från EU regler att säkerställa bevarandet av raserna....

Har man kanske för avsikt att jämställa hållande av höns, ankor och gäss i genbank med produktion?

I så fall blir det bra för genbanksraser...

Jo jag har hört talas om dom men inte sett några i praktiken. De som finns häromkring har fasta hönshus och inhägnader det verkar vara vanligast.

De jag känner som jobbar med den typen av yrken är utbildade husdjursagronomer med rötterna i jordbrukande familjer. Jag vet hur marken ser ut i en permanent hönsgård, de jag har sett har dock varit i storleken 2-4 kvm på 5 hönor så de blir ju väldigt slitna även när hönorna spenderar mycket tid utanför hönsgården lösa på tomten.

Det dät mrd ministorlek 40 l på akvarier är rena rama idiotin.
Man använder ju små akvarier på allehanda sätt, i samband med avel, allt från att kläcka rom, till att låta små yngel växa ett stycke, för karantän, eller i samband med behandling av sjuka fiskar.

Men som sällskapsakvarier/prydnad, så är ju "små" akvarier oftast dåligt.

Men det är inte så enkelt. Om man vill hålla på med Killifisk av årstidstyp, som alltså lever i uttorkande smågölar, och som dör efter att ha lagt rom, så är en liten uppsättning med små akvarier, neråt 25 liter eller så, en förutsättning för hobbyn.

Å andra sidan, så bör den som vill ha Malawiciklider, ha rejält stora akvarier, med massor med grottor
Kanske minst 400 liter.
Fast yngel- och uppväxtskvarier ska ockdå till.

Avsnittet runt akvarier tycks vara byggt på iden, att man har ett akvarie för att titta på det som en tavla ungefär, och inte att man, som det ofta blir, har många akvarier, och odlar fisk på hobbynivå.

Det står nämligen inte ett skit om hur lekande fisk ska hanteras eller yngel ras om hand.
Däremot står det detaljerat vilka substrat som extrema bottenlevande fiskar som lever i i dyiga miljöer ska ha. Fiskar som är ovanliga i hobbyakvarier, eftersom de är stora, och måste hållas i artegna akvarier, och inte går att se i sitt grumliga akvarium. Varför denna detaljeringsnivå, kan man undra?

När jag hade dom mest akvarier, och höll på och hobbyodlade främst sydamerikanska, lite udda, ciklider, hade jag ca 6000 liter vatten totalt.
Ett mångtal akvarier på 200 liter, några på 500 liter, ett på 850 liter, men också ett flertal på 25 liter och uppåt, som aktiverades vid behov.

De som skrivit akvariereglerna, har nollkoll.

De jag känner som jobbar med den typen av yrken är utbildade husdjursagronomer med rötterna i jordbrukande familjer. Jag vet hur marken ser ut i en permanent hönsgård, de jag har sett har dock varit i storleken 2-4 kvm på 5 hönor så de blir ju väldigt slitna även när hönorna spenderar mycket tid utanför hönsgården lösa på tomten.

Att gå en utbildning betyder inte per automatik att man vet saker om företeelser som inte tagits upp på utbildningen.
Möjligtvis har man fått verktyg som gör att man har förmågan att ta reda på saker.
Men att ha sina rötter i jotdbrukande familjer kan betyda så mycket olika saker.
T.ex. kan man vara full av fördomar mot alla andra produktionsformer än den som familjen idealiserade.

Så då kan du väl lätt hålla med om, att det faktum att olika varianter av flyttbara hönshus, flyttbara hönsgårdar, flyttbara kaningårdar eller rastning (allt beroende på djurslag) skulle kunna vara alternativ till megastora fasta hus/boxar/burar/hönshus och kaningårdar (mm beroende på djurslag)?

För det anser inte de som skrivit på de här reglerna.
De känner bokstavligen (i reglerna alltså) inte till de flyttbara företeelserna, eller att rastning skulle kunna vara ett alternativ.
Eftersom en flyttbar lösning inte nämns som tillåten, så blir den förbjuden.

Många hobbyhöns hållare jag känner i Sverige, har en eller flera fasta hönsgårdar med hönshus, men har också skapat en eller flera flyttbara lösningar.
Flera använder elnät, som är lätta att flytta, när marken blivit sliten, till sina rastgårdar. Och så har de ett hembyggt flyttbart hönshus, ofta på hjul.

Utomlands, t.ex. i Tyskland, så säljs färdiga lösningar, med t.ex isolerat hönshus byggt på ett släpvagnsunderrede, som lätt flyttas runt på en gräsyta. Man kan välja att köpa med "hoppfällbart staket".
Lösningarna finns från 5 höns storlek, och uppåt.
Samma koncept finns också för produktionshöns, då finns lösningar för uppåt 500 höns eller mer. Men då kan man inte längre flytta hönshuset med handkraft eller personbil, och istället för trädgård behövs en åkerplätt och en traktor.

Senast ändrad:

Det är inte omöjligt att min relativt stora tupp är 60 cm, även om hönorna är mindre. Vilket innebär 10 kvm och 50 kvm utomhus - för mina 4 hönor och 1 tupp. Jag skulle gissa att det idag är kanske 8-9 kvm inomhus, och kanske 20-30 kvm ute i hönsgården (utöver att de majoriteten av tiden även kan gå in i en hästhage och sprätta runt).

Problemet är nog inte att följa reglerna om man bygger nytt, utan att alla som har en byggnad och utegård idag måste ändra - vilket inte alltid är möjligt. I mitt fall är det en gammal arbetsbod, som sedan användes som två extraboxar på närliggande ridskolan, och sedan som hönsgård hos nuvarande ägare till min fastighet. Det finns ju alltså en specifik byggnad som har begränsad ändringspotential - den kan inte bli större än yttersta måtten (och så en väldigt ordentligt svetsad utegård bygd av svetsaren som bodde här innan, som helt ärligt nog är ännu svårare att ändra på, i och med ramens konstruktion :p). Så i mitt fall blir det nog mer troligt att tuppen (som är jättesnäll) avlivas, och att en mindre tupp köps in.

Angående hobbyverksamhet, så nämns det i förslaget att det handlar om "något som utövas på fritiden för att tillgodose personliga intressen och utgör inte den huvudsakliga försörjningen.". Det ska till ganska många höns för att bli huvudsaklig försörjning, långt mer än 10.

Jag hittade den här bilden som väldigt tydligt demonstrerar den fullständiga galenskapen i dessa nya lagförslag. Och som än mer tydligt visar att det här har NOLL att göra med djurskydd och allt att göra med pengar till stora företag/staten.

Att rikta in sig på de djur som redan har det oändligt mycket bättre än de i kött-& äggfabrikerna, medan man ”av ekonomiska skäl” låter de senare behålla (eller till och med utöka) sina villkor är sådant jäkla hyckleri att det inte finns ord.
IMG_5218.webp

Jag hittade den här bilden som väldigt tydligt demonstrerar den fullständiga galenskapen i dessa nya lagförslag. Och som än mer tydligt visar att det här har NOLL att göra med djurskydd och allt att göra med pengar till stora företag/staten.

Att rikta in sig på de djur som redan har det oändligt mycket bättre än de i kött-& äggfabrikerna, medan man ”av ekonomiska skäl” låter de senare behålla (eller till och med utöka) sina villkor är sådant jäkla hyckleri att det inte finns ord.
Visa bifogad fil 163925
Den som inte ser galenskapen när det visas så här tydligt behöver både skaffa sig glasögon och ett sunt förnuft.

Djurättsaktivister har dom senaste åren infiltrerat beslutsmässiga instutioner genom att utbilda sig och att bli anställda. Nu ser vi följderna.

Visa bifogad fil 163925
Mycket skicklig för att illustrerad det man vill visa. Bilden för hobbyhöns kommer inte bli godkänd pga uppfyller inte det minsta måttet.
Eftersom 20m2 med nya reglerna innebär 10 höns (2m2 per höna) men nya kravet är minst 25m2.

Skulle vara mer intressant att se en blid som visar en utegård på 25 eller 30m2.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 450
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 067
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 980
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka