Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

...och medelstora/större raser i bevarandeavel, blir utrotade.

RIP Hedemorahöna, Gotlandshöna, Kindahöna, Åsbohöna, Bohusläns Svarthöna, Ölandshöna, och alla andra inhemska återupptäckta lokala hönsraser där Jordbruksverket har ett ansvar från EU regler att säkerställa bevarandet av raserna....

Har man kanske för avsikt att jämställa hållande av höns, ankor och gäss i genbank med produktion?

I så fall blir det bra för genbanksraser...
Många av bevaranderaserna är ju viktiga att bevara pga deras härdighet, förmåga att leta egen föda och vilja att ligga på ägg och ta hand om ungarna. Dessa egenskaper bevaras dåligt på liten yta.

Ang att mata med levande insekter, håller det ens juridiskt? Djurskyddslagen gäller ju bara ryggradsdjur menar jag.
Djurskyddslagen gäller alla djur. De har inte gjort någon egen definiering av vad djur innebär i lagen, så det borde innebära att lagen gäller samtliga varelser som klassas som djur, alltså även typ koraller. Något annat har jag aldrig sett.

Djurskyddslagen gäller alla djur. De har inte gjort någon egen definiering av vad djur innebär i lagen, så det borde innebära att lagen gäller samtliga varelser som klassas som djur, alltså även typ koraller. Något annat har jag aldrig sett.
Är inte definitionen "ryggradsdjur"?
"Djur som hålls i fångenskap" är jag rätt säker på nämns iaf.. :idea:

Jag fick en tanke att det stora problemet här att det finns en grupp som faller mellan stolarna:

Småskaliga uppfödare av levandedjur för tävling och försäljning.

Dom är inte päls- eller köttproducenter. Dom är inte nog stora för att ens räknas som producenter. Men dom tillhandahåller en stor del, i vissa fall en majoritet, av husdjuren till sällskap. Svenskuppfödda, skyddade av svensk lagstiftning. Men: dom klarar inte av de nya reglerna eftersom husdjursförsäljning inte drar in den typen av pengar så att man har råd att nybygga stora anläggningar för dom. Om vi tar kål på dom, exporterar vi välfärdsproblem och alla husdjur måste importeras eller kommer enbart födas upp i massiva anläggningar (som går under föreskrifterna som tillåter riktiga skitförhållanden).

Jag överväger faktiskt att skriva in ett förslag om det, det behövs något utöver L80, för de som bedriver uppfödning.

Jag hittade den här bilden som väldigt tydligt demonstrerar den fullständiga galenskapen i dessa nya lagförslag. Och som än mer tydligt visar att det här har NOLL att göra med djurskydd och allt att göra med pengar till stora företag/staten.

Att rikta in sig på de djur som redan har det oändligt mycket bättre än de i kött-& äggfabrikerna, medan man ”av ekonomiska skäl” låter de senare behålla (eller till och med utöka) sina villkor är sådant jäkla hyckleri att det inte finns ord.
Visa bifogad fil 163925
Du har fel.
Och de som gjort bilden har också fel.
Fast de har rätt.

Det föreliggande förslaget är ett försök från djurrättsextremisterna att stoppa allt hållande av sällskapsdjur, utan att införa ett uttalat förbud.

Är inte definitionen "ryggradsdjur"?
"Djur som hålls i fångenskap" är jag rätt säker på nämns iaf.. :idea:
Ryggradsdjur nämns exakt en gång i djurskyddslagen.

1742032566285.webp

Ja, absolut, djur i fångenskap. Inlägget jag svarade på handlade om insekter, som hålls som föda. De ingrips alla gånger av djurskyddslagen eftersom de 1 är djur, 2 hålls i fångenskap. Vi har koraller i fångenskap också, inte så vanligt hos gemeneman, och hur en sådan djurskyddskontroll skulle se ut vet jag inte... Naturligt beteende? Avlivningsmetoder? ehhh... :rofl: Men rent tekniskt om man ska vara fyrkantig så ingår de.

Nu börjar till och med jag tro på konspirationsteorier. Rapport visade igår först klipp från industrihöns och sedan intervjuade en med hobbyhöns om dom nya reglerna.

På ett sätt är jag förvånad och på ett annat sätt inte med tanke på SVT's VD's sambo som är aktiv i Expo.

Många av bevaranderaserna är ju viktiga att bevara pga deras härdighet, förmåga att leta egen föda och vilja att ligga på ägg och ta hand om ungarna. Dessa egenskaper bevaras dåligt på liten yta.
Vad menar du?
vadå för yta?
Vadå för hållandeform?
Jag bor på en gård med multipla gamla hönshus från 1800-talet som användes i dåtidens självhushåll inom jordbruket.
Är det relaterat till vad du menar?

Annars är ditt inlägg i sak korrekt, men inte satt i relation till problemet.

Problemet vi har är att övwrvintrade djurrättsaktivister från den nedlagda Djurskyddsmyndigheten kommit med i uppdraget att ta fram ett förslag på hur man stoppar hållandet av alla sällskapsdjur i Sverige.

Deras ultmata mål kommer att vara att inga sällskapsdjur existerar.

Vad menar du?
vadå för yta?
Vadå för hållandeform?
Jag bor på en gård med multipla gamla hönshus från 1800-talet som användes i dåtidens självhushåll inom jordbruket.
Är det relaterat till vad du menar?

Annars är ditt inlägg i sak korrekt, men inte satt i relation till problemet.

Problemet vi har är att övwrvintrade djurrättsaktivister från den nedlagda Djurskyddsmyndigheten kommit med i uppdraget att ta fram ett förslag på hur man stoppar hållandet av alla sällskapsdjur i Sverige.

Deras ultmata mål kommer att vara att inga sällskapsdjur existerar.
Med yta menar jag att höns här hade tillgång till hela gården helt utan staket. Vilket stämer bra med både vad dom gamla sa när jag var liten om hur dom hade höns och var uppväxta och stämmer även bra med hur det förklaras på Äskulys by och även i andra texter och på bilder.

Kan tänka mig att det varierar beroende på vart i landet. Här har det aldrig funnits stora gårdar utan bara små så som exempel var det fattigmanskon (get) vanlig och ko mer ovanligt här.

My bad! Jag missade att det gjorts om 2018. Innan det stod det uttryckligen att djurskyddslagen gäller ryggradsdjur, men så är det alltså inte längre.

My bad! Jag missade att det gjorts om 2018. Innan det stod det uttryckligen att djurskyddslagen gäller ryggradsdjur, men så är det alltså inte längre.
Det är inte alltid så lätt att hänga med. Jag satt själv och funderade på om jag orkade läsa igenom den nya lagen :p

Lag texter är kanske inte den mest stimulerande läsningen.

Det är inte alltid så lätt att hänga med. Jag satt själv och funderade på om jag orkade läsa igenom den nya lagen :p

Lag texter är kanske inte den mest stimulerande läsningen.
Gud nej. Jag hade hyfsad koll förr men då var djur mitt specialintresse också. Det är de inte längre och det lär inte komma en växtskyddslag på det viset i första taget heller :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 453
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 075
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
938
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 986
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka