Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Nu tror jag inte att "aktivister" (hur man nu definierar sådana) varit med och tagit fram underlaget däremot kan man normalt lämna en remiss även om man inte är en sv utredningen utpekad remissinstans.

Jag har varit delaktig i att göra det åt min myndighet när vi "glömts bort" i frågor som påverkat vår verksamhet.

Det är väldigt viktigt för demokratin att det möjligt att lämna synpunkter i lagstiftningsprocessen (även om det gynnar aktivister i mening person med åsikt som är beredd att göra något)

Nu tror jag inte att "aktivister" (hur man nu definierar sådana) varit med och tagit fram underlaget däremot kan man normalt lämna en remiss även om man inte är en sv utredningen utpekad remissinstans.

Jag har varit delaktig i att göra det åt min myndighet när vi "glömts bort" i frågor som påverkat vår verksamhet.

Det är väldigt viktigt för demokratin att det möjligt att lämna synpunkter i lagstiftningsprocessen (även om det gynnar aktivister i mening person med åsikt som är beredd att göra något)
Det är en överlappning av medlemmarna i tex Djur#ns R#tt och djurrättsaktivister. Jag hade viss insyn under en tioårsperiod då jag lånade ut lokaler till föreningar.

Nu har det kommit ut en enkät från svenska marsvinsföreningen. Jag gissar att det funkar för alla och inte bara de som är medlemmar i SMF eftersom den är anonym. Så alla med marsvin här kan väl snälla fylla i den för jag vill väldigt gärna kunna ha mina marsvin kvar hemma 🥺
Enkät

Nu har det kommit ut en enkät från svenska marsvinsföreningen. Jag gissar att det funkar för alla och inte bara de som är medlemmar i SMF eftersom den är anonym. Så alla med marsvin här kan väl snälla fylla i den för jag vill väldigt gärna kunna ha mina marsvin kvar hemma 🥺
Enkät
Jag har fyllt i den. Ska tipsa mina vänner med marsvin att göra detsamma.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag som tänkt bygga om till kaninerna i sommar.. just nu har de "bara" 4-5 kvm per box med 1-2 kaniner (plus säkrad rastgård på 18 kvm sommartid) och planen var boxar i annan byggnad på 5 kvm.
Beroende på hur reglerna blir kan det bli så att gammeltanten får somna in eftersom det blir svårt att få till två 10 kvm boxar utan att bygga ut med bygglov och allt. Hon lever visserligen på övertid så jag hoppas hon somnar in av sig själv innan dess.

Men det blir nog inga ombyggnationer innan reglerna är klara.

• Gilla
Reactions: Sel
Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i :cry:
Screenshot_20250320_230223_Chrome.webp
Och då är denna inte den minsta som finns.

Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i :cry:
Visa bifogad fil 164247
Och då är denna inte den minsta som finns.
Jag håller med om att det är ett helt sjukt regelverk MEN jag anser också att regler ska vara regler. En industrihöna har samma behov som en hobbyhöna. Att skydda hobbyhöns mer än industrihöns är hyckleri och gör att människor är allt annat än lika inför lagen.
Det enda positiva med det här förslaget var att jordbruksverket erkände att hönshållningsreglerna inte är i närheten av att nå upp till god djurvård.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 078
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 899
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
16 847
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka