Kan någon länka till de förslagna måtten för kaniner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här är för alla https://jordbruksverket.se/download...1741772612027/Foreskriftsförslag-l80-tgau.pdfKan någon länka till de förslagna måtten för kaniner?
Tycker generellt att förslagen är vettiga men det borde vara ok med mindre burar om kaninerna får gå lösa. Antingen i hemmet eller utegård.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPdpbq/zoes-terapikanin-stulen-familjen-vadjar-till-tjuvarna
Här misstänker familjen att det är just djurrättsaktivisterna som varit i farten.![]()
Det är en överlappning av medlemmarna i tex Djur#ns R#tt och djurrättsaktivister. Jag hade viss insyn under en tioårsperiod då jag lånade ut lokaler till föreningar.Nu tror jag inte att "aktivister" (hur man nu definierar sådana) varit med och tagit fram underlaget däremot kan man normalt lämna en remiss även om man inte är en sv utredningen utpekad remissinstans.
Jag har varit delaktig i att göra det åt min myndighet när vi "glömts bort" i frågor som påverkat vår verksamhet.
Det är väldigt viktigt för demokratin att det möjligt att lämna synpunkter i lagstiftningsprocessen (även om det gynnar aktivister i mening person med åsikt som är beredd att göra något)
Jag har fyllt i den. Ska tipsa mina vänner med marsvin att göra detsamma.Nu har det kommit ut en enkät från svenska marsvinsföreningen. Jag gissar att det funkar för alla och inte bara de som är medlemmar i SMF eftersom den är anonym. Så alla med marsvin här kan väl snälla fylla i den för jag vill väldigt gärna kunna ha mina marsvin kvar hemma
Enkät
Toppen!Jag har fyllt i den. Ska tipsa mina vänner med marsvin att göra detsamma.
Hoppas det blir mer rimligt nästa gångSåg precis notis om att de drar tillbaka förslaget, för att se över och omarbeta: https://www.gp.se/nyheter/gp-direkt...r-postId=12d13473-1379-4cf1-b6f5-e66881eaebdd
Det hoppas jag också så att det kan gå igenom, för en ändring behövs verkligen!Hoppas det blir mer rimligt nästa gång![]()
Bedrövligt. Det är samma sak här.Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i
Visa bifogad fil 164247
Och då är denna inte den minsta som finns.
Hur menar du?Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i
Visa bifogad fil 164247
Jag håller med om att det är ett helt sjukt regelverk MEN jag anser också att regler ska vara regler. En industrihöna har samma behov som en hobbyhöna. Att skydda hobbyhöns mer än industrihöns är hyckleri och gör att människor är allt annat än lika inför lagen.Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i
Visa bifogad fil 164247