Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i :cry:
Visa bifogad fil 164247
Och då är denna inte den minsta som finns.
Fast jag tror inte att folk har sådana där köpegrejer i någon större utsträckning.
Utom kanske folk som har sommarhöns.
Kvaliten är undermånlig, och de är oanvändbara utom sommartid.
De flesta har ombyggd lekstuga eller mindre friggebod som hus, eller egenbyggt och så varierande uterastgårdar. Ibland har man enklare köpta små hus till unghöns.

Vad är ditt problem, för innevistelse så sitter ju gärna hönsen tätt ihop

Bilka verkliga fall av för trånga hönshus har du träffat på?

Vill du verkligen spela Djurens Rätt i händerna? För om du vill få det här exemplet förbjudet är det indirekt det det du gör.

Det är nog bättre att försöka säga något i stil med "jag tycker att ett sånt här hönshus är i trångaste laget för 7 höns, om de hålls där permanent, när jag tittat på ett sånt hus i verkligheten, så tycker jag att X höns (7-?) Ser ut att kunna få det rimligt bra".

För vi ska komma ihåg, att målet för Djurrättsaktivisterns, är att eliminera all djurhållning.
De vill inte dislutera, vad som är god djurhållning, eller good enough djurhållning, dessutom då hittar de på fritt, som runt det där insekters känslor, utan de vill göta det omöjligt att hålla djur.

Fast jag tror inte att folk har sådana där köpegrejer i någon större utsträckning.
Utom kanske folk som har sommarhöns.
Kvaliten är undermånlig, och de är oanvändbara utom sommartid.
De flesta har ombyggd lekstuga eller mindre friggebod som hus, eller egenbyggt och så varierande uterastgårdar. Ibland har man enklare köpta små hus till unghöns.

Vad är ditt problem, för innevistelse så sitter ju gärna hönsen tätt ihop

Bilka verkliga fall av för trånga hönshus har du träffat på?

Vill du verkligen spela Djurens Rätt i händerna? För om du vill få det här exemplet förbjudet är det indirekt det det du gör.

Det är nog bättre att försöka säga något i stil med "jag tycker att ett sånt här hönshus är i trångaste laget för 7 höns, om de hålls där permanent, när jag tittat på ett sånt hus i verkligheten, så tycker jag att X höns (7-?) Ser ut att kunna få det rimligt bra".

För vi ska komma ihåg, att målet för Djurrättsaktivisterns, är att eliminera all djurhållning.
De vill inte dislutera, vad som är god djurhållning, eller good enough djurhållning, dessutom då hittar de på fritt, som runt det där insekters känslor, utan de vill göta det omöjligt att hålla djur.
Att det tycket att det är okej att ha 7 höns motsvarande en EUR pall eller 64 höns i en box på 9m2 får stå för dig, själv tycker jag det är gräsligt oavsett hur trångt höns tycker om att sitta. Gissar på att det var samma diskussionen och argument förr för att få bort burar.

Sedan att allt inte var genomtänkt med regler för hur kycklingar ska ha det och att mäta istället för att väga som exempel men måtten såg jag inget fel i utan kunde ju tomt ha 2000 eller fler beroende på storlek på 1 hektar eller 1000 kalkoner eller gäss.

Att det tycket att det är okej att ha 7 höns motsvarande en EUR pall eller 64 höns i en box på 9m2 får stå för dig, själv tycker jag det är gräsligt oavsett hur trångt höns tycker om att sitta. Gissar på att det var samma diskussionen och argument förr för att få bort burar.

Sedan att allt inte var genomtänkt med regler för hur kycklingar ska ha det och att mäta istället för att väga som exempel men måtten såg jag inget fel i utan kunde ju tomt ha 2000 eller fler beroende på storlek på 1 hektar eller 1000 kalkoner eller gäss.
Det där blir det whstaboutism av.

Om du vill aty vi ska hålla djur som sällskap och hobby alls, så blir det bättre om du berättar vad som är ok, och då utgår från realistiska möjligheter på normala fastigheter.

Jag håller med om att det är ett helt sjukt regelverk MEN jag anser också att regler ska vara regler. En industrihöna har samma behov som en hobbyhöna. Att skydda hobbyhöns mer än industrihöns är hyckleri och gör att människor är allt annat än lika inför lagen.
Det enda positiva med det här förslaget var att jordbruksverket erkände att hönshållningsreglerna inte är i närheten av att nå upp till god djurvård.
Håller med om att det var konstigt att höns helt plötsligt skulle bli uppdelade. Nackdelen är att nu får inga det bättre, hade ju kunnat hoppats på att industrihönsen skulle vara tvungna att införa samma senare.

Ingen förändring utav fortsätter att vara okej att ha bara en yta motsvarande en EUR pall om du har 7 höns och fortfarande så kommer dessa små burar vara lagliga att ha höns i :cry:
Visa bifogad fil 164247
Och då är denna inte den minsta som finns.
Men den stora merparten av alla som håller hobbyhöns har inte sådana burar.
Vi har höns för att vi TYCKER OM DEM, och vill dem väl.
Visst, jag kan tänka mig att någon nybörjare köper en sådan för att ha två eller tre höns på gräsmattan under sommaren, men det är inget jag sett varken IRL eller i hobbyhönsgrupper på Facebook.

Har du själv sett någon i verkligheten som använder sådana burar ?

Men den stora merparten av alla som håller hobbyhöns har inte sådana burar.
Vi har höns för att vi TYCKER OM DEM, och vill dem väl.
Visst, jag kan tänka mig att någon nybörjare köper en sådan för att ha två eller tre höns på gräsmattan under sommaren, men det är inget jag sett varken IRL eller i hobbyhönsgrupper på Facebook.

Har du själv sett någon i verkligheten som använder sådana burar ?
Om inte annat upptäcker nog de flesta att en sådan bur är långt ifrån tillräckligt när hönsen väl är på plats.

Men även om de flesta inte nyttjar just den typen av bur sänder det ju någon typ av budskap både att den typen av bur säljs och att det anses vara lagliga mått.
Om man ser till de som håller kaniner, marsvin och smågnagare är det nog en hyfsat stor del som ligger på minimum av vad som är lagligt, och det är uppåt väggarna. Medan tio kvadratmeter per kanin kanske känns orimligt så är 0,5m2 än mer så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 688
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 363
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
16 253
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna