Promenader och senare löpning

Barbabelle

Trådstartare
Jag har aldrig varit någon som har varit ute och sprungit men jag hade gärna velat bli.
I nuläget klarar jag inte att springa längre sträckor utan får springa i etapper.
Jag tror att jag kanske borde lägga upp något slags schema typ promenera samma sträcka ett antal dar i rad innan jag börjar springa.
Men hur många dagar bör jag promenera innan jag börjar springa? För att lägga upp det smart och undvika att gå bakåt?

Jag har aldrig varit någon som har varit ute och sprungit men jag hade gärna velat bli.
I nuläget klarar jag inte att springa längre sträckor utan får springa i etapper.
Jag tror att jag kanske borde lägga upp något slags schema typ promenera samma sträcka ett antal dar i rad innan jag börjar springa.
Men hur många dagar bör jag promenera innan jag börjar springa? För att lägga upp det smart och undvika att gå bakåt?
Det går bra att fortsätta springa i etapper och bara göra dem längre och längre. Om du har musik i lurarna kan du gå en låt, jogga en, gå en låt, jogga en... sedan öka till gå en låt, jogga två och så vidare. Det går fortare än du tror att bygga upp kondisen på det viset och det är lite roligare/lättare än att pressa hela sträckan på en gång tycker jag. :)
Det går ju även lägga upp en spellista med lugna låtar för promenad och energiska/peppiga för joggingen till exempel. Jag gillar fortfarande "Electric" med Leila K som värsta pumplåten! :D

Inget fel i att gå heller, jag tror det är bra att börja med mycket skrittarbete för att stärka benen, så tränar man ju hästar för att de skall hålla för endurance.

Jag tipsar om att springa sakta. Saktare än man tror! Min app tror att jag går :laugh: :cautious:
Tillägger att jag iom min springa sakta-taktik ställde upp i mitt första Backyard i lördags och lyckades ta 3 varv, á 6.7 km.

Jag är jätteförvånad, från att ha varit en som hatar att springa långt och fått kämpa rejält för 5 km. Nu springer jag sakta och har varit över milen tre gånger den här månaden. O_o

Intervaller gå/springa är jättebra. Sen skulle jag vilja slå ett slag för att träna annat än löpning också, exempelvis yoga eller bålstyrka. Det är den största miss jag gjort när jag löptränat mer seriöst, t.ex. för att delta i lopp, att nästan uteslutande fokusera på kondition och löpteknik. Jag tycker det gör stor skillnad för att orka långt och dessutom hålla, att bli lite stark och eller mjuk också.

På flera orter finns det "löpskolor" som man kan delta i fysiskt, men det finns såklart jättebra appar också om man känner att det blir ett för stort steg.

Ingen aning, jag lyckades börja med hjälp av en app, zombies run, man springer i X minuter per tillfälle och så gick jag när jag inte orkade springa. När jag började använda appen var det olika antal minuter per runda 20 min till 40 ca vilket var helt perfekt och lite spännande. Numera är det alltid 30 minuter, vet inte om det hade gått lika bra. Det gick riktigt bra att börja springa på det sättet. (lättare än att mäta en runda på X km för mig).

Du har redan fått många bra tips, och jag tycker det låter bra att du fortsätter med intervaller mellan löpning och gång, så kan du öka löpsträckorna vartefter. Så gjorde jag när jag började och det fungerade bra för mig.

Mitt bidrag är att när du sedan börjar kunna springa längre ihållande sträckor att öka längden på sträckorna försiktigt. Man brukar säga att öka högst 10% i veckan, och även om det inte är något man behöver stirra sig blind på så kan det vara en bra tumregel att lite följa.
Detta så att allt hinner med och undvika belastningsskador. Man bygger först upp konditionen, sedan musklerna och sist senor och leder.

Det jag gjorde för att hålla min motivation uppe var att klocka mina rundor. Först klockade jag hur länge det tog när jag bara gick, sedan började jag skriva upp när jag tog personbästa. Väldigt roligt, för det sker väldigt mycket i början när lägger till mer och mer löpning till rundorna.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 848
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 096
Senast: Jamtland
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 069
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka