Hästägare i väst kontrolleras

Hur många stall har en stalljournal där läkemedel förs in? Inget jag känner till. Ska det vara lag på det måste vi verkligen ändra oss... Vi har heller inte passen i stallet. Känns som man hade behövt ett låst skåp eller dylikt då?

Hur många stall har en stalljournal där läkemedel förs in? Inget jag känner till. Ska det vara lag på det måste vi verkligen ändra oss... Vi har heller inte passen i stallet. Känns som man hade behövt ett låst skåp eller dylikt då?
Jag stod i ett stall för tio år sedan som förde journal över läkemedel

Jag för journal över avmaskingar och har en kalender där jag för in behandlingar. Övriga uppgifter finns i journalen från veterinären.
Pass förvaras i sadelkammaren som är låst.

Att pass alltid ska vara där hästen är är ju gammalt nu :)

Jag för journal över avmaskingar och har en kalender där jag för in behandlingar. Övriga uppgifter finns i journalen från veterinären.
Pass förvaras i sadelkammaren som är låst.

Att pass alltid ska vara där hästen är är ju gammalt nu :)
Hästen är väl ändå inte så ofta i sadelkammaren. :)

Vi har inte passen i stallet, men de finns på gården.

Inget av stallen jag stått i har iaf haft rutiner för detta, det behövs nog en funderare kring det. Men undrar lite egentligen varför passet ska va med hästen konstant? Vi har ju inget leg med oss konstant? :)

Hoppsan, har helt missat att man ska registrera alla hästar på sin registrerade anläggning. När man fick regnumret för anläggningen så angav man totala antalet hästar men får rätta till med att registrera in alla individer.

Alltid nyttigt att läsa nyheter på Bukefalos.

Inget av stallen jag stått i har iaf haft rutiner för detta, det behövs nog en funderare kring det. Men undrar lite egentligen varför passet ska va med hästen konstant? Vi har ju inget leg med oss konstant? :)
Den förklaring jag har fått är att man ska kunna dokumentera behandlingar.
Du kanske inte är där när veterinären kommer akut eller liknande.. eftersom hästar är livsmedelsproducerande djur.

Jag har stått i stall från de som struntat helt i att registrera till de som har kassaskåp med kodlås stående i den låsta sadelkammaren. Däremot tror jag inte att någon har haft en stalljournal.

Det gäller väl inte alla läkemedel. Det står att vissa läkemedel ska föras in i hästens pass.

Min gamla dam har t ex inskrivet att hon stått på butta-behandling.

/Lizzie

Var tvungen att kolla Jordbruksverket :p

1000018543.webp

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du hand om hästar? Under 2025 kommer Länsstyrelsen Västra Götaland att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Vi vill ge...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka