AlltsÄ, som (synnerligen partisk!) DSG-Àgare mÄste jag ju sÀga att en DSG passar in pÄ alla dina kriterier . RÀtt storlek, sund, trevlig och social ras med lÀttskött pÀls. NÀr det gÀller viltintresset sÄ kan det i och för sig variera mellan olika individer, men jag har aldrig haft problem med att kunna ha mina tikar lösa, varken hemma pÄ gÄrden eller ute i skogen.Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.
Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.
Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.
- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.
Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vÀl in pÄ alla punkter egentligen utom att pÀlsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstÄtt att den inte krÀver nÄn större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut Det fÄr ju dock vara sekundÀrt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.
Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.
Jag gillar terriers ocksÄ, kan kanske kan nÄgon dÀr funka? De Àr ju ofta sjÀlvstÀndiga och "ska bara" men det finns vÀl grader i helvetet? En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KÀnns som att en sÄdan kommer gÄ fram som en stridsvagn med dem? De har vÀl en del allergier med?
Och nÀr det gÀller skÀllandet, sÄ Àr ju rasen en vaktande ras och ska sÀga ifrÄn nÀr det kommer nÄgon, men för övrigt Àr det inte en speciellt skÀllig ras.
Jag har trÀnat agility, nosework, rallylydnad och personspÄr med mina. De gillar att trÀna men blir inte övertaggade.