Första hund

Ryggproblem finns i hela rasen och är ju inget sällskapshundsproblem. Jag känner uppfödare som fokuserar på jaktegenskaper i sin avel och som ändå röntgar rygg samt gör det gentest som börjar komma fram.
Jag syftade på mentaliteten men också hjärta, mag och tarmproblem samt dåliga tänder som är vanligt bland kanin och dvärgvarianten. De problemen har jag inte sett hos de jagande taxarna som ett typiskt rasproblem.
 
Med tax (de långhåriga och korthåriga, färgavlade sällskapstaxarna) hade jag oroat mig mest för mentaliteten. Många är exakt tvärt emot rasbeskrivningen som säger glad och modig, dvs rädda, osäkra och osociala. Pratade med en kollega som föder upp just ”sällskapstaxar” och hon säger också att mentaliteten är ett stort problem som Taxklubben inte heller verkar ta tag i och få testar hundarna.
Håller helt med om detta! Det gäller dessvärre inte bara färgavel utan även hos erkänt ”duktiga” uppfödare som inte färgavlar. Jag har hört i övrigt vettiga och kunniga uppfödare avfärda BPH och usla BPH-resultat genom att säga typ; ”det är inte ett test som är anpassat för taxar” ..

Till @Tantan; jag har själv en korthårig dvärgtax och träffar många taxar i min vardag och har varit väldigt insatt i taxvärlden. Jag kommer inte köpa en kanin- eller dvärgtax igen; det är för mig ett för stort gamble med mentaliteten. En normalstor tax däremot, som inte är jaktavlad, skulle jag mycket väl kunna tänka mig om jag ville ha en ”liten” sällskapshund. Det finns bra uppfödare i alla hårlag, även om korthår och långhårsvarianten är de vanligaste sällskapsavlade. Chansen att få en hund med bra mentalitet är så mkt större om man väljer en normalstor tax, i min mening.

Om ni väljer en kanin- eller dvärgtax så rekommenderar jag er att vara extremt noga med mentaliteten (det tycker jag iofs alltid att man ska vara). Träffa så många släktingar som möjligt, inte bara hos uppfödaren och gör förslagsvis samma sak med den motsvarande normalstora varianten så tror jag att ni kommer se skillnad. Taxklubbens utställningar är ofta välbesökta och ett bra ställe att åka och kika på olika varianter och uppfödare; det brukar vara bra stämning och folk brukar vara hjälpsamma och svara på frågor. Iaf var det så fram till för ca 3 år sedan, när jag slutade med utställningar.

Lycka till! 🌸
 
Min tränare har precis köpt en släthårig dvärgtax som är ohyggligt trevlig mentalt, men vet inte än hur frisk den är. Dock vet jag att det tog säkert två år av research och sen väntan på rätt valp från rätt uppfödare och rätt kull innan de fick hem sin tik, så det är nog inte helt lätt att få tag i de trevliga exemplaren! Men deras hund hade ni lätt kunnat ha! De tränar dock också men hunden verkar trivas som familjehund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 140
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa hund. Min sambo är uppvuxen med hundar och vill ha en tuff och stor ras, t ex schäfer...
Svar
13
· Visningar
3 357
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp