Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?
Svarar fler.
Det tar verkligen verkligen emot att låna pengar (eller egentligen har jag ju en liten buffert, som jag vill ha kvar till akutfall) då jag med min otur bergis får en sjuk Loka i samma sekund handpenningen är lagd.
Loka ska kastreras nu i höst (pga oregelbunda löp) och det skulle funka fint att ha en hane hemma, så könet i sig är inget problem på valpen. Dock är hanvalparna inte lika framåt i den här kullen så som tikarna är och det var något jag kunde märka själv när jag var där. Ett par av dem ville inte ens komma fram och hälsa, det var hela tiden tikvalparna som var framme och skulle busa och slicka på mina händer.
Det börjar kännas, så som swat skriver, att kompromisserna börjar bli för många. Jag har valt en annan uppfödare än den jag ursprungligen tänkt, mamman till kullen är mer reserverad än jag velat se och de valpar som är aktuella är inte riktigt vad jag vill ha. Linjerna är dock ganska intressanta men det är ju en hund jag ska leva med. Egentligen inget fel på varken hund eller uppfödare, det känns bara inte lika självklart längre.
Det är perro de agua espaniol, spansk vattenhund. De ska vara reserverade men det är vanligt inom rasen att hundarna istället är rädda och fega så jag vill inte kompromissa med mentaliteten. Speciellt inte som jag vill ha en hund att träna med och som ska funka med småbarn.
Den uppfödare jag har haft kontakt med i två år nu och som har hundar jag gillar skarpt planerar en kull nu i vinter. Jag undrar ändå om jag inte ska avvakta och se hur det känns när den är aktuell.