När brukar uppfödare höra av sig?

Jag har aldrig stött på en kennel som haft besök av konsulent. Har ändå rätt många uppfödare i bekantskapen.

Därmed inte sagt att man ska fuska med papprena, eller leverera valpar för tidigt.
Min kollega är kennelkonsulent. Tycker hon ganska ofta åker på besök 😊 detta är i Västerbotten då.

Nu har vi fått hem vår lille valp. Blev en lång resa för honom men han sov nästan hela vägen i en korg i förarsätet, bilsele på. Min gamla hund tyckte väl sådär men hon accepterar honom. Han är väldigt lugn och inte allt för på. Nästan lite försynt.

Han är nog inte van vid att gå på golv, han undviker gärna golven och försöker gå till mattan eller korgen och stanna där, men de ger sig nog :)

Nu har vi fått hem vår lille valp. Blev en lång resa för honom men han sov nästan hela vägen i en korg i förarsätet, bilsele på. Min gamla hund tyckte väl sådär men hon accepterar honom. Han är väldigt lugn och inte allt för på. Nästan lite försynt.

Han är nog inte van vid att gå på golv, han undviker gärna golven och försöker gå till mattan eller korgen och stanna där, men de ger sig nog :)
I förarsätet??

Lite orolig hönsmamma här! Han dricker inte vatten, verkar inte riktigt förstå? Han har dock mycket mat i sin skål. Han ska äta mellan 3-4 dl om dagen. Han äter max 2, äter lite ibland. Så fort han har bajsat vill han äta sitt eget bajs så vi måste vara snabba med att ta bort de. Annars är han en pigg och glad valp.

Ska man avmaska valpen? Vi kan inte se någon mask i hans bajs men vet inte om man avmaskar i förebyggande på valpar eller om man ska skicka in testa masken kit?

Ska man avmaska valpen? Vi kan inte se någon mask i hans bajs men vet inte om man avmaskar i förebyggande på valpar eller om man ska skicka in testa masken kit?
Har du inte fått med papper från uppfödaren hur hen har avmaskat? Är du orolig och det är bråttom, så skicka in till SVA, ta 3 prov från olika tillfällen, inte bara 1. Finns dokument på deras hemsida man skrivet ut och skickar med. Annars kan du beställa kit från kolla masken.

Jag hade inte avmaskat bara för att, om valpen är avmaskad som den ska hos uppfödaren. Det är en stor omställning att flytta, så ha lite is i magen, prata med uppfödaren om du kan stötta med något extra gott som är snällt för magen, som hen gett tidigare. Köttfärs, vit fisk eller dylikt för att få maten mer lockande och eventuellt sätta till lite probiotika, om valpen är svajig i magen.

Har du inte fått med papper från uppfödaren hur hen har avmaskat? Är du orolig och det är bråttom, så skicka in till SVA, ta 3 prov från olika tillfällen, inte bara 1. Finns dokument på deras hemsida man skrivet ut och skickar med. Annars kan du beställa kit från kolla masken.

Jag hade inte avmaskat bara för att, om valpen är avmaskad som den ska hos uppfödaren. Det är en stor omställning att flytta, så ha lite is i magen, prata med uppfödaren om du kan stötta med något extra gott som är snällt för magen, som hen gett tidigare. Köttfärs, vit fisk eller dylikt för att få maten mer lockande och eventuellt sätta till lite probiotika, om valpen är svajig i magen.
Uppfödaren har inte avmaskat valparna, dock sa han att man skulle göra de själv om man såg mask i bajset, inte annars.

Han är bra i magen, inget löst och pigg i övrigt

Men herregud, vad är det för uppfödare ni köpt valp av. Inte koll på när det är ok att leverera, avmaskar och levererar valp som är rädd för golvet.
Fast jag tror inte de är så vanligt nu för tiden att man avmaskar i förebyggande syfte? Jag har själv inte avmaskat mina hundar på många är. Är ju samma med häst, man avmaskar ju när man ser maskar?

Att en valp är rädd för halt golv är väl inget konstigt? Vet ingen uppfödare som låter sina valpar gå fritt i hela huset. Dessa hade en valplåda och de bodde i köket, så klart de är annorlunda med golven eller?

Fast jag tror inte de är så vanligt nu för tiden att man avmaskar i förebyggande syfte? Jag har själv inte avmaskat mina hundar på många är. Är ju samma med häst, man avmaskar ju när man ser maskar?

Att en valp är rädd för halt golv är väl inget konstigt? Vet ingen uppfödare som låter sina valpar gå fritt i hela huset. Dessa hade en valplåda och de bodde i köket, så klart de är annorlunda med golven eller?
Alla uppfödare jag har haft att göra med har avmaskat efter schema och låtit sina valpar lära sig vid olika underlag och utforska nya saker. Att uppfödaren bara låtit valparna bo i en låda i köket och aldrig upplevt något annat är skrämmande...

Så man ska avmaska i förebyggande syfte och inte göra masken prov för att se om där finns innan man avmaskar?
Nej man ska avmaska tik och valpar regelbundet under tiden de är hos uppfödaren då spolmask är mycket vanligt hos små valpar.
Eftersom din uppfödare inte har avmaskat alls bör du göra det.
Vuxna hundar behöver inte avmaskas så vida det inte finns konstaterad mask.

Alla uppfödare jag har haft att göra med har avmaskat efter schema och låtit sina valpar lära sig vid olika underlag och utforska nya saker. Att uppfödaren bara låtit valparna bo i en låda i köket och aldrig upplevt något annat är skrämmande...
De har varit ute i trädgården också varje dag, men inte haft fri tillgång i huset. Men gått ut flera ggr per dag och han är väldigt duktig att kissa ute på gräset, de är han van vid.

Nej man ska avmaska tik och valpar regelbundet under tiden de är hos uppfödaren då spolmask är mycket vanligt hos små valpar.
Eftersom din uppfödare inte har avmaskat alls bör du göra det.
Vuxna hundar behöver inte avmaskas så vida det inte finns konstaterad mask.
Vi har avmaskningsmedel hemma i tablett form som ges till valpar. Ska man ge de direkt eller avvakta tills någon vecka?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 608
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 177
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 269
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka