Nej förstår det och inget man heller kan veta exakt när de är så små. För tror nästan alla är lika mjuka i kullen.
Dock vallar de andra då fåren väger mest. Vi har som sagt vallat tillsammans med 4 av syskonen, de andra såg får och visste direkt vad de skulle göra. Ingen tvekan om saken. Deras ägare var nästan osynliga.
Hos min egen, så var hon från dag ett rädd, osäker på fåren och ville helst ut när uppfödaren skulle valla med henne.
Om jag gick bredvid uppfödaren så gick det bättre, men hon hade fortfarande osäkerheten.
KLunde fokusera bra och avslappnat på fåren, komma och hoppa på mig och sen vilja springa till fåren igen. Uppfödaren tog då tag i henne och sa ifrån, att springa så till fåren, får vi inte göra och så var cykeln igång.
Kände därför efter typ tionde tillfället att de inte riktigt funkade. Vi kom ingenvart.
Så provade gå till denna nya tränaren och de gick mycket bättre! Då den nya hade lös lina och mest försökte hjälpa min hund till att förstå vad hon skulle göra. Sa inget mer än uppmuntrande ord och klappar.
Men som sagt den nya tycker att jag påverkar henne för negativt för att ens kunna stå utanför och titta på. Då vill hon inte alls typ. Hen stod så fåren stod mellan hen och mig, släppte min hund och hon sprang rakt förbi fåren för att komma till mig.
Ett stort dilemma eller vad man ska säga, är att alla vet vem min uppfödare är här. Inget ont om min uppfödare i sig. Gillar de jättemycket men de säger bara att min border collie behöver mogna.
Men skulle jag omplacera min tjej så kommer jag nog få svårt att få tag i en annan bordet collie
. Samt kommer nog inte få träna för de närmsta tränarna jag har heller.
Fick be om lov från min border collies uppfödare för att få träna för denna nya tränaren.
Så omplacerar jag, så är nog vallning kört för mig.
Vilket är sjukt tråkig, tycker verkligen det är super roligt och vill bara lära mig mer.
Alltså så svår situation
.
Min vän som har min border collie just nu säger att hon är jättetrevlig, enkel och de kan träna utan problem. Mem hon säger man måste verkligen utstråla positivitet. Att man måste låta glad och lycklig hela tiden.
Detta är verkligen inget jag har lätt för. Är mer allvarlig och så klart glad när jag tränar. Men inte sån sprudlande, hoppig och lycklig tränare.
Utan berömmer glatt när hunden gör rätt eller försöker göra rätt och mer tyst och väntar när jag vill hunden ska försöka lita ut vad jag vill.