Passar inte med min hund :(

Nej förstår det och inget man heller kan veta exakt när de är så små. För tror nästan alla är lika mjuka i kullen.

Dock vallar de andra då fåren väger mest. Vi har som sagt vallat tillsammans med 4 av syskonen, de andra såg får och visste direkt vad de skulle göra. Ingen tvekan om saken. Deras ägare var nästan osynliga.

Hos min egen, så var hon från dag ett rädd, osäker på fåren och ville helst ut när uppfödaren skulle valla med henne.
Om jag gick bredvid uppfödaren så gick det bättre, men hon hade fortfarande osäkerheten.
KLunde fokusera bra och avslappnat på fåren, komma och hoppa på mig och sen vilja springa till fåren igen. Uppfödaren tog då tag i henne och sa ifrån, att springa så till fåren, får vi inte göra och så var cykeln igång.

Kände därför efter typ tionde tillfället att de inte riktigt funkade. Vi kom ingenvart.
Så provade gå till denna nya tränaren och de gick mycket bättre! Då den nya hade lös lina och mest försökte hjälpa min hund till att förstå vad hon skulle göra. Sa inget mer än uppmuntrande ord och klappar.

Men som sagt den nya tycker att jag påverkar henne för negativt för att ens kunna stå utanför och titta på. Då vill hon inte alls typ. Hen stod så fåren stod mellan hen och mig, släppte min hund och hon sprang rakt förbi fåren för att komma till mig.

Ett stort dilemma eller vad man ska säga, är att alla vet vem min uppfödare är här. Inget ont om min uppfödare i sig. Gillar de jättemycket men de säger bara att min border collie behöver mogna.

Men skulle jag omplacera min tjej så kommer jag nog få svårt att få tag i en annan bordet collie 😔. Samt kommer nog inte få träna för de närmsta tränarna jag har heller.

Fick be om lov från min border collies uppfödare för att få träna för denna nya tränaren.

Så omplacerar jag, så är nog vallning kört för mig.
Vilket är sjukt tråkig, tycker verkligen det är super roligt och vill bara lära mig mer.

Alltså så svår situation 😔.

Min vän som har min border collie just nu säger att hon är jättetrevlig, enkel och de kan träna utan problem. Mem hon säger man måste verkligen utstråla positivitet. Att man måste låta glad och lycklig hela tiden.

Detta är verkligen inget jag har lätt för. Är mer allvarlig och så klart glad när jag tränar. Men inte sån sprudlande, hoppig och lycklig tränare.
Utan berömmer glatt när hunden gör rätt eller försöker göra rätt och mer tyst och väntar när jag vill hunden ska försöka lita ut vad jag vill.
Det låter som ett tråkigt gäng du har runt dig. Alla vet vem alla är i denna världen, men alla vet också att dåliga matchningar händer.

Våra grannar har en omplacerad bc för den passade inte för vallning
Mer familjehund 💕 superälskad i sin nya familj.

Kan det vara så? Att din inte passar för att jobba på det sättet du vill/är van vid?
Men då finns det säkert någon som vill ta över
Man passar inte med alla 💕
heja dig!
Du behöver kanske en tuffare typ å det är väl ok???💕💕💕

Ett stort dilemma eller vad man ska säga, är att alla vet vem min uppfödare är här. Inget ont om min uppfödare i sig. Gillar de jättemycket men de säger bara att min border collie behöver mogna.

Men skulle jag omplacera min tjej så kommer jag nog få svårt att få tag i en annan bordet collie 😔. Samt kommer nog inte få träna för de närmsta tränarna jag har heller.

Fick be om lov från min border collies uppfödare för att få träna för denna nya tränaren.

Så omplacerar jag, så är nog vallning kört för mig.
Vilket är sjukt tråkig, tycker verkligen det är super roligt och vill bara lära mig mer.

Alltså så svår situation 😔.

Men tror du verkligen det?
Tycker vallfolk byter hundar en hel del när de inte passar.
Och skulle det var så så känns det kanske inte som någon förlust om de är så trista 🫣

Sen passar inte träningsstilen alla tränare har för en själv. Har själv tränat för två tränare i vallning jag aldrig kommer att träna för igen och tre jag absolut kan tänka mig träna för. Samtliga välkända och väldigt etablerade som tränare/tävlande men de första tvås stil passar inte mig som person, ligger för långt från min naturliga personlighet och approach till hundträning.
Känns konstigt att man ska behöva be uppfödaren om lov för att få träna för annan, be om rekommendation på tränare visst men köper jag en hund förväntar jag mig få träna för vem jag vill 😅

Om du har tur och bor typ Stockholm eller söderut finns ju mängder av både uppfödare och tränare och har svårt att se att det inte ska gå att hitta uppfödare och tränare om nu det är så att nuvarande uppfödare och dess närmsta krets är så tråkiga att de inte vill ha med dig att göra om du byter hund.

Det låter som ett tråkigt gäng du har runt dig. Alla vet vem alla är i denna världen, men alla vet också att dåliga matchningar händer.

Ja eller har ju inte frågat dem eller sagt något än men lite den känslan jag fått när jag påpekat tidigare att vi kanske inte är en bra match. De flesta säger bara att jag ska ändra på mig, så de passar eller att hunden är ung, omogen.

Verkar vara lite att man ska kämpa sig igenom allt.

Men ja fick det lite bekräftat idag.. Blev riktigt ledsen.
Min vän som haft min hund sedan i fredags kom och skulle lämna tillbaka henne. Då jag ska iväg och valla med henne hos den nya tränaren idag.

Vi har alltså inte setts på tre dagar. Hon hälsar knappt på mig. Mer glad över att hälsa på mim andra hund och springer sen hela tiden fram till min vän och hennes kille.
Även när jag visslar, ropar så springer hon till dem.

Ja eller har ju inte frågat dem eller sagt något än men lite den känslan jag fått när jag påpekat tidigare att vi kanske inte är en bra match. De flesta säger bara att jag ska ändra på mig, så de passar eller att hunden är ung, omogen.

Min vän som haft min hund sedan i fredags kom och skulle lämna tillbaka henne. Då jag ska iväg och valla med henne hos den nya tränaren idag.

Vi har alltså inte setts på tre dagar. Hon hälsar knappt på mig. Mer glad över att hälsa på mim andra hund och springer sen hela tiden fram till min vän och hennes kille.

Typ som min förra hund, hon var väldigt tydlig med att hon inte var intresserad av en när hon hittat sin nya matte.

Jag tror ändå att i border collie världen så är det inga konstigheter att byta hund om den inte passar jämfört med hur det är inom andra raser.

Sen kan jag tycka att det är ett misslyckande från uppfödarens sida också, du har varit tydlig med vilken typ av hund du är ute efter och det har du uppenbarligen inte fått. Nog för att man inte vet hur valpar utvecklas men om hon redan när du hämtade henne upplevdes som en av de mjukare och försiktigare i kullen så var det ju uppenbarligen ingen bra match. Hade jag varit uppfödare hade jag inte sett nåt konstigt i att du omplacerar när hunden och du inte funkar ihop, huvudsaken är att den får ett bra hem. Sen kanske de kan vara aktuellt att se om uppfödaren vill ta tillbaka henne i första hand om inte din kompis vill ha henne.

Att skaffa en ny tror jag inte blir några större problem då det föds upp mer hundar än vad det finns efterfrågan på och folk som vill valla med sina hundar växer inte på träd. Efter missen med syrrans hund så är jag mer noga med att jag känner ett klick innan jag hämtar hem en valp (till mig), nog för att man kan få problem ändå men det är betydligt lättare att jobba sig igenom saker med en hund man gillar och som gillar mig än när man inte riktigt är kompatibla.

Kan den personen tänka sig att behålla hunden?

Jag förstår ju att det känns riktigt skit för dig. En vän har stått i samma sits, och när hon ringde mig och frågade vad hon skulle göra så svarade jag att hennes hund hade varit jättetydlig med vad hon skulle göra. Frågan är bara om hon tyckte att hennes eller hans åsikt om saken var viktigast. Det slutade med att hon omplacerade hunden och det blev hur bra som helst. Hon kunde hälsa på när hon ville, och hunden fick vara lycklig med sin nya person.

Det är inte fel att omplacera en hund. Framförallt när hunden själv talar om att den vill det.

Typ som min förra hund, hon var väldigt tydlig med att hon inte var intresserad av en när hon hittat sin nya matte.

Jag tror ändå att i border collie världen så är det inga konstigheter att byta hund om den inte passar jämfört med hur det är inom andra raser.

Sen kan jag tycka att det är ett misslyckande från uppfödarens sida också, du har varit tydlig med vilken typ av hund du är ute efter och det har du uppenbarligen inte fått. Nog för att man inte vet hur valpar utvecklas men om hon redan när du hämtade henne upplevdes som en av de mjukare och försiktigare i kullen så var det ju uppenbarligen ingen bra match. Hade jag varit uppfödare hade jag inte sett nåt konstigt i att du omplacerar när hunden och du inte funkar ihop, huvudsaken är att den får ett bra hem. Sen kanske de kan vara aktuellt att se om uppfödaren vill ta tillbaka henne i första hand om inte din kompis vill ha henne.

Att skaffa en ny tror jag inte blir några större problem då det föds upp mer hundar än vad det finns efterfrågan på och folk som vill valla med sina hundar växer inte på träd. Efter missen med syrrans hund så är jag mer noga med att jag känner ett klick innan jag hämtar hem en valp (till mig), nog för att man kan få problem ändå men det är betydligt lättare att jobba sig igenom saker med en hund man gillar och som gillar mig än när man inte riktigt är kompatibla.

Ja blev ganska tydligt här, tyvärr.
Jag menar till och med när jag står och ropar så springer hon förbi mig för att springa till min vän.

Nej kanske bara jag som fått den känslan. Hoppas verkligen inte uppfödaren tar illa vid sig i så fall.

Den nya tränaren tog ett bra snack med mig idag efter vi varit hos hen och försökt valla igen. Hen säger att det inte finns någon vall i min hund, eller i så fall väldigt lite.
Jag gömde mig idag men min hund ville inte riktigt valla ändå. Utan gick mest och zonade ut och letade efter mig. Det har ändå gått mycket bättre med denna tränaren än tidigare. För hen använder vara positiva metoder och väljer att mer vägleda hunden än att "ta på den". Mem min hund vill ändå inte riktigt valla.

Berättade lite om vår situation, både inom vallning och vardag. Hen sa "omplacera" för det ska vara roligt att ha hund. Samt så är ju mitt mål att ta vp och de blir otroligt svårt med min hund.

Min vän hade tränat agility och det hade tydligen min hund älskat. Fick videos och de hade ändå kommit långt! För att aldrig tränat agility tillsammans.
Så min kanske vill bli agility hund. Det är dock inget som alls intresserar mig 😔.

Ja jag var rätt tydlig med att jag ville ha en hård, tuff och framåt valp. Men de sa alla valparna var likadana.
Så fick ingen direkt hjälp där.
Gillar annars min uppfödare väldigt mycket! Men ja usch.. Måste ha ett jobbigt samtal.

Hade också egentligen köpt valp imorgon. För är ledig från jobb fram tills 5 januari. Men finns bara hanar till salu och har tik sedan innan hemma.

@Ragdoll nu vet jag inte men generellt så upplever jag hanar lite hårdare än tikar. Vi har två hanar nu och även den känsligare är hårdare än de flesta tikar jag känner i min omgivning.
De vekaste hundarna jag vet råkar vara tikar. Sen är det såklart individuellt , vet nån riktigt tuff tik också men generellt är min upplevelse att de är lite vekare överlag.

Har två hanar hemma och en corgi-tik, tiken är hos uppfödaren under höglöp inte för att det nåt problem med hanarna utan för att jag är rädd att hon ska lyckas bryta sig in till dem 😅.
Min syster har också en bc-hane ihop med tik och det funkar bra, man kanske vallar lite extra under löpen så killarna är trötta och nöjda 🙂.

@Ragdoll nu vet jag inte men generellt så upplever jag hanar lite hårdare än tikar. Vi har två hanar nu och även den känsligare är hårdare än de flesta tikar jag känner i min omgivning.
De vekaste hundarna jag vet råkar vara tikar. Sen är det såklart individuellt , vet nån riktigt tuff tik också men generellt är min upplevelse att de är lite vekare överlag.

Har två hanar hemma och en corgi-tik, tiken är hos uppfödaren under höglöp inte för att det nåt problem med hanarna utan för att jag är rädd att hon ska lyckas bryta sig in till dem 😅.
Min syster har också en bc-hane ihop med tik och det funkar bra, man kanske vallar lite extra under löpen så killarna är trötta och nöjda 🙂.

Ja har väl lite samma upplevelse. Men vet inte riktigt hur det ska lösas när min tik löper? Bor i lägenhet med öppen planlösning, så vet inte riktigt hur jag ska göra vid höglöp.

Annars är det lockande med hane just nu. Min värsta rädsla är att nästa valp också ska vara såhär mjuk och osäker.

Ja har väl lite samma upplevelse. Men vet inte riktigt hur det ska lösas när min tik löper? Bor i lägenhet med öppen planlösning, så vet inte riktigt hur jag ska göra vid höglöp.

Annars är det lockande med hane just nu. Min värsta rädsla är att nästa valp också ska vara såhär mjuk och osäker.
Ja, då är det svårare.

Både jag och syster har ju möjlighet att lämna bort hund i några dagar om det skulle uppstå problem. Och bor större 😅.
Vi hade ju planerat för worst case scenario innan blandflock för det finns ju inga garantier för att det funkar.

Kanske köpa en unghund/ung vuxen?
Gjorde jag när jag var rädd att få en till sjuk, då vet du ju temperamentet från början :)

Kanske köpa en unghund/ung vuxen?
Gjorde jag när jag var rädd att få en till sjuk, då vet du ju temperamentet från början :)

Ja det är ju väldigt lockande! Tror dock inte det kommer fungera med min andra vuxna tik 😅. Hon måste nog ha en valp som växer upp hos oss eller så.
Men kanske en äldre valp?

Bara som ett instick. Jag har jobbat som vallhundstränare i många år nu, tagit in ett antal hundar på träning och tagit över flera "utdömda" problemhundar. Jag har träffat en (1) som jag skulle kalla hård. Alla andra "hårda" har bara varit upphetsade - ofta riktigt mjuka när man hjälper dem ur stressen.

BCs i Sverige är inte hårda. Och aveln går mot mjukare och mjukare hela tiden.

Bara som ett instick. Jag har jobbat som vallhundstränare i många år nu, tagit in ett antal hundar på träning och tagit över flera "utdömda" problemhundar. Jag har träffat en (1) som jag skulle kalla hård. Alla andra "hårda" har bara varit upphetsade - ofta riktigt mjuka när man hjälper dem ur stressen.

BCs i Sverige är inte hårda. Och aveln går mot mjukare och mjukare hela tiden.

Ja jag vet inte riktigt om de finns olika nivåer på mjukhet? För denna tränaren sa att min hund är den mjukaste, osäkraste hund hen träffat.

Så tror kanske inte det är själva mjukheten i sig som är problemet? Utan att hon är mjuk och sjukt osäker.
För har haft bland annar sheltie tidigare och de brukar också vara mjuka.

Sen har jag två stycken border collies under 7 månader i min bekantkrets, båda hanar dock. Men de är båda mycket "hårdare" och stabilare än vad min är.

Bävar inför mitt samtal med uppfödaren 😅. Hatar konfrontationer..

Ja jag vet inte riktigt om de finns olika nivåer på mjukhet? För denna tränaren sa att min hund är den mjukaste, osäkraste hund hen träffat.

Så tror kanske inte det är själva mjukheten i sig som är problemet? Utan att hon är mjuk och sjukt osäker.
För har haft bland annar sheltie tidigare och de brukar också vara mjuka.

Sen har jag två stycken border collies under 7 månader i min bekantkrets, båda hanar dock. Men de är båda mycket "hårdare" och stabilare än vad min är.

Bävar inför mitt samtal med uppfödaren 😅. Hatar konfrontationer..
Ja, allt är så klart relativt! Som jag skrev innan så är det ett mer och mer vanligt problem med hundar som är så socialt mjuka att de öht inte går att träna.

Är uppfödaren seriös så hjälper de dig att hitta ett bra hem till din hund utan att skuldbelägga dig.

Vill på direkten säga att jag kan absolut ingenting om vallning, men när jag läser vad du skriver får jag väldigt dåliga vibbar av uppfödaren.

Du skriver att valet av valp inte gick optimalt till och att uppfödaren blev sur när du gick till en annan tränare.

Alltså … vad är det för uppfödare? Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag får dåliga vibbar när jag läser det du skriver. Det känns som att något inte riktigt står rätt till hos uppfödaren.

Att pröva en annan tränare är det absolut inget fel med. Alla människor är olika och vissa fungerar man helt enkelt inte med. Samma är det med djur.

Köpte för några år sedan en häst som på pappret var perfekt för mig, men vi fann aldrig varandra. Jag ångrar att jag inte sålde tidigare, om jag uttrycker mig så.

Även min erfarenhet är att tikar är vekare. Jag gillar inte hanar just för att de är tuffare. Vi gillar alla olika och i din och hundens situation låter det som att ni båda lider lika mycket.

Kan/vill din vän ha hunden där hunden trivs är det den bästa lösningen. Sen om du verkligen behöver informera uppfödaren om det är en annan fråga … av vad jag förstått av vad jag läst hade jag personligen inte gjort det.

Sen angående ny valp är mitt råd att åka och träffa valpen och uppfödaren. Bry dig inte om könet. Din hund finns där ute.

Angående att du nu har en tik finns det några lösningar, varav den första det råder väldigt olika åsikter om…

1. Kastrera, antingen hanen eller tiken. Jag har själv en kastrerad tik, kastrerades innan första löpet och jag har aldrig ångrat mig…

2. Ha tikskydd på tiken och ”skvättskydd” (eller vad det heter) på hanen. Lämna de inte ensamma under höglöpet.

3. Lämna bort antingen tiken, eller hanen under höglöp. Det handlar inte om många veckor per år. Antingen hos någon du känner, eller på pensionat.

Ja, allt är så klart relativt! Som jag skrev innan så är det ett mer och mer vanligt problem med hundar som är så socialt mjuka att de öht inte går att träna.

Är uppfödaren seriös så hjälper de dig att hitta ett bra hem till din hund utan att skuldbelägga dig.

Men det borde man väl vilja motarbeta? Att de blir så mjuka att de inte går att träna. Låter inte så bra varken för rasen eller oss som har den och älskar den.

Jag hoppas verkligen det! Ska träffas i veckan och prata.

Börjat prata med uppfödaren till min kompis hane som jag tränat med och som jag verkligen passar med. Träffade valpen igår och idag, vilken stabil och förståndig kille! Är redan helt obrydd vid olika miljöer och andra hundar.
Uppfödare ska ha en kull nu i vinter med samma linjer. Har ställt mig i kö efter att pratat med uppfödaren i några timmar. Står i kö på både tik och hane. Verkligen förklarat hur jag önskar min valp är och har sagt det går före kön 😊.

En person sa dock till mig igår, att min är en vanlig border collie och klarar jag inte henne så är det inte rasen för mig 😅. Blev lite ledsen och hoppas verkligen inte det stämmer. Älskar vallning och vill verkligen lära mig allt och lite till.

Vill på direkten säga att jag kan absolut ingenting om vallning, men när jag läser vad du skriver får jag väldigt dåliga vibbar av uppfödaren.

Du skriver att valet av valp inte gick optimalt till och att uppfödaren blev sur när du gick till en annan tränare.

Alltså … vad är det för uppfödare? Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag får dåliga vibbar när jag läser det du skriver. Det känns som att något inte riktigt står rätt till hos uppfödaren.

Att pröva en annan tränare är det absolut inget fel med. Alla människor är olika och vissa fungerar man helt enkelt inte med. Samma är det med djur.

Köpte för några år sedan en häst som på pappret var perfekt för mig, men vi fann aldrig varandra. Jag ångrar att jag inte sålde tidigare, om jag uttrycker mig så.

Även min erfarenhet är att tikar är vekare. Jag gillar inte hanar just för att de är tuffare. Vi gillar alla olika och i din och hundens situation låter det som att ni båda lider lika mycket.

Kan/vill din vän ha hunden där hunden trivs är det den bästa lösningen. Sen om du verkligen behöver informera uppfödaren om det är en annan fråga … av vad jag förstått av vad jag läst hade jag personligen inte gjort det.

Sen angående ny valp är mitt råd att åka och träffa valpen och uppfödaren. Bry dig inte om könet. Din hund finns där ute.

Angående att du nu har en tik finns det några lösningar, varav den första det råder väldigt olika åsikter om…

1. Kastrera, antingen hanen eller tiken. Jag har själv en kastrerad tik, kastrerades innan första löpet och jag har aldrig ångrat mig…

2. Ha tikskydd på tiken och ”skvättskydd” (eller vad det heter) på hanen. Lämna de inte ensamma under höglöpet.

3. Lämna bort antingen tiken, eller hanen under höglöp. Det handlar inte om många veckor per år. Antingen hos någon du känner, eller på pensionat.
Nej jag tror inte uppfödaren blev sur, utan var nya tränaren som sa jag skulle fråga uppfödaren om lov. Men ja uppfödaren blev nog inte sådär jätteglad och påminde mig om de dem sagt och försölt lära mig när vi träffats.

Uppfödaren är annars en väldigt glad och trevlig person som jag har lätt för att prata med. Mer att när jag försökt prata om min hunds rädsla i vallning, så har de mer pratat bort det som omognad.

Min vän kan tyvärr inte ta min hund. Då hon tydligen skällde när folk gick utanför deras radhus och deras granne hade redan klagat. Hon sa dock att hon bara skällt lite och sen tystnat. Men vågar inte pga det.

Ja alltså tiken jag har hemma har jag funderat på att kastrera. Då hon blir så påverkad innan, under och efter löp. Men samtidigt funderar jag på att kastrera hanen. Om de nu blir en hane i så fall, ställt mig i kö på en kull och sagt båds könen är okej. Då valpens temperament är viktigast.

Men det borde man väl vilja motarbeta? Att de blir så mjuka att de inte går att träna. Låter inte så bra varken för rasen eller oss som har den och älskar den.

Börjat prata med uppfödaren till min kompis hane som jag tränat med och som jag verkligen passar med. Träffade valpen igår och idag, vilken stabil och förståndig kille! Är redan helt obrydd vid olika miljöer och andra hundar.
Uppfödare ska ha en kull nu i vinter med samma linjer. Har ställt mig i kö efter att pratat med uppfödaren i några timmar. Står i kö på både tik och hane. Verkligen förklarat hur jag önskar min valp är och har sagt det går före kön 😊.

En person sa dock till mig igår, att min är en vanlig border collie och klarar jag inte henne så är det inte rasen för mig 😅. Blev lite ledsen och hoppas verkligen inte det stämmer. Älskar vallning och vill verkligen lära mig allt och lite till.
Mjuka hundar går att "köra" tidigt, vilket tyvärr är en grej idag med nurserytävlingar på hög nivå. De är dessutom ofta lätta nybörjarhundar och passar i sporthem, så hanar som presterat bra på unghunds SM paras med hobbytikar = recept på mjuka hundar. De allra mjukaste blir inte träningsbara, men många anpassar sig och "står ut" med dem ändå.

Det är ett problem för rasen att stort fokus läggs på nurseryprestationer och avel mot sport (där räknar jag även in tävlingsvallning, många hundar i Sverige arbetar ju aldrig utan tävlingstränas).

Fast det verkar ju som största problemet är din och hundens (brist på) relation?
Du kanske skulle kunna jobba dig igenom hennes brister om ni hade haft samtycke och en bra relation även om hon är för mjuk för din smak tänker jag. Det är väldigt svårt att jobba igenom saker med en hund där det brister i relationen.

Sen tycker jag det fult att skuldbelägga. Uppenbarligen har du ju fått en ovanligt vek hund som blir svår att ha till det du avsåg om tränaren du var hos som sett många hundar tycker det.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 227
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 000
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 004
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar