Vill på direkten säga att jag kan absolut ingenting om vallning, men när jag läser vad du skriver får jag väldigt dåliga vibbar av uppfödaren.
Du skriver att valet av valp inte gick optimalt till och att uppfödaren blev sur när du gick till en annan tränare.
Alltså … vad är det för uppfödare? Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag får dåliga vibbar när jag läser det du skriver. Det känns som att något inte riktigt står rätt till hos uppfödaren.
Att pröva en annan tränare är det absolut inget fel med. Alla människor är olika och vissa fungerar man helt enkelt inte med. Samma är det med djur.
Köpte för några år sedan en häst som på pappret var perfekt för mig, men vi fann aldrig varandra. Jag ångrar att jag inte sålde tidigare, om jag uttrycker mig så.
Även min erfarenhet är att tikar är vekare. Jag gillar inte hanar just för att de är tuffare. Vi gillar alla olika och i din och hundens situation låter det som att ni båda lider lika mycket.
Kan/vill din vän ha hunden där hunden trivs är det den bästa lösningen. Sen om du verkligen behöver informera uppfödaren om det är en annan fråga … av vad jag förstått av vad jag läst hade jag personligen inte gjort det.
Sen angående ny valp är mitt råd att åka och träffa valpen och uppfödaren. Bry dig inte om könet. Din hund finns där ute.
Angående att du nu har en tik finns det några lösningar, varav den första det råder väldigt olika åsikter om…
1. Kastrera, antingen hanen eller tiken. Jag har själv en kastrerad tik, kastrerades innan första löpet och jag har aldrig ångrat mig…
2. Ha tikskydd på tiken och ”skvättskydd” (eller vad det heter) på hanen. Lämna de inte ensamma under höglöpet.
3. Lämna bort antingen tiken, eller hanen under höglöp. Det handlar inte om många veckor per år. Antingen hos någon du känner, eller på pensionat.