Passar inte med min hund :(

Fast det verkar ju som största problemet är din och hundens (brist på) relation?
Du kanske skulle kunna jobba dig igenom hennes brister om ni hade haft samtycke och en bra relation även om hon är för mjuk för din smak tänker jag. Det är väldigt svårt att jobba igenom saker med en hund där det brister i relationen.

Sen tycker jag det fult att skuldbelägga. Uppenbarligen har du ju fått en ovanligt vek hund som blir svår att ha till det du avsåg om tränaren du var hos som sett många hundar tycker det.

Ja men exakt! Det sa jag till personen, att jag inte tror det är rasen i sig. Utan vi passar inte ihop och vår relation har tagit stryk av det. Eftersom hon föredrar nästan alla framför mig.

Ja men precis, tränaren sa lite uppgivet att hon inte har någon vallning alls eller ytterst lite. Är ju det jag misstänkte själv.

Men ska träffa uppfödaren på söndag. Så får se vad de säger.

Ja men exakt! Det sa jag till personen, att jag inte tror det är rasen i sig. Utan vi passar inte ihop och vår relation har tagit stryk av det. Eftersom hon föredrar nästan alla framför mig.

Ja men precis, tränaren sa lite uppgivet att hon inte har någon vallning alls eller ytterst lite. Är ju det jag misstänkte själv.

Men ska träffa uppfödaren på söndag. Så får se vad de säger.
Det tog lååång tid för min första hund att bli intresserad av fåren. Han var nog två år innan han tände ordentligt. Så det kan också komma senare.

Kan det vara så enkelt att hon känner att hon inte duger åt dig?
Det är en känslig ras och det är då inte särskilt konstigt att hon föredrar andra när hon känner att du är missnöjd med henne.

Sen håller jag med ovan ett år är ingen ålder.
Jag har ingen vallhund men haft flertalet andra raser och en del individer har inte blivit sitt rätta jag förrän dom fått mogna ordentligt.

Det tog lååång tid för min första hund att bli intresserad av fåren. Han var nog två år innan han tände ordentligt. Så det kan också komma senare.
Ja, det är fullt normalt att hunden är uppåt 18 månader innan det går att träna, att den är frän som valp betyder väldigt lite. De kan gå från rädda och oseriösa ettåringar till jättefina och träningsbara vid 15 månader... Mjukheten i vardagen är det värre med, tyvärr.

Kan det vara så enkelt att hon känner att hon inte duger åt dig?
Det är en känslig ras och det är då inte särskilt konstigt att hon föredrar andra när hon känner att du är missnöjd med henne.

Sen håller jag med ovan ett år är ingen ålder.
Jag har ingen vallhund men haft flertalet andra raser och en del individer har inte blivit sitt rätta jag förrän dom fått mogna ordentligt.

Ja, det är fullt normalt att hunden är uppåt 18 månader innan det går att träna, att den är frän som valp betyder väldigt lite. De kan gå från rädda och oseriösa ettåringar till jättefina och träningsbara vid 15 månader... Mjukheten i vardagen är det värre med, tyvärr.

Ja alltså hade vardagen och den "vanliga" träningen funkat, så hade jag inte tänkt så mycket på vallningen. Även om alla hennes syskon kommit väldigt mycket längre och kan nu valla fritt.
Hon går fortfarande i lina och har väldigt ojämnt fokus. Men som ni säger kan det komma senare. Eller så påverkar jag henne för mycket negativt även där.
Det med vallningen var bara vad min tränare sa. För hon ville bara springa till mig hela tiden om hon fick syn på mig, hörde mig eller luktade mig. Då sprang hon förbi fåren för att komma till mig.

Jag har i princip släppt nästan alla krav på henne förutom de som hon måste kunna för att vardagen ska funka.

Vår relation har varit såhär sedan jag fick hem henne vid 8 veckor. Hon har aldrig velat träna med mig. Då har jag ändå försökt träna min andra hund först. Så jag börjar med positiva känslor i kroppen och glädje.
Men hon vill inte ens göra de enklaste övningarna jag försökt. Inte med mig iallafall. Hon gör dem med min svägerska och vän.

De övningarna har alla mina andra valpar klarat med bravur, även min väns 9 veckors border collie valp. Det va även första gången jag träffade honom. Inga problem.

Så säger inte det är en dålig hund. Bara inte bra tillsammans med mig. Så tror hon haft ett roligare liv med någon annan. Samt kanske velat valla med dem. Vem vet 😊.

Så vill inte säga det är min hunds fel. Utan bara fel situation för oss båda. För utanför vår relation, så är det en osäker hund ja, men annars otroligt enkel och mysig tjej! ❤️

Vill på direkten säga att jag kan absolut ingenting om vallning, men när jag läser vad du skriver får jag väldigt dåliga vibbar av uppfödaren.

Du skriver att valet av valp inte gick optimalt till och att uppfödaren blev sur när du gick till en annan tränare.

Alltså … vad är det för uppfödare? Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag får dåliga vibbar när jag läser det du skriver. Det känns som att något inte riktigt står rätt till hos uppfödaren.

Att pröva en annan tränare är det absolut inget fel med. Alla människor är olika och vissa fungerar man helt enkelt inte med. Samma är det med djur.

Köpte för några år sedan en häst som på pappret var perfekt för mig, men vi fann aldrig varandra. Jag ångrar att jag inte sålde tidigare, om jag uttrycker mig så.

Även min erfarenhet är att tikar är vekare. Jag gillar inte hanar just för att de är tuffare. Vi gillar alla olika och i din och hundens situation låter det som att ni båda lider lika mycket.

Kan/vill din vän ha hunden där hunden trivs är det den bästa lösningen. Sen om du verkligen behöver informera uppfödaren om det är en annan fråga … av vad jag förstått av vad jag läst hade jag personligen inte gjort det.

Sen angående ny valp är mitt råd att åka och träffa valpen och uppfödaren. Bry dig inte om könet. Din hund finns där ute.

Angående att du nu har en tik finns det några lösningar, varav den första det råder väldigt olika åsikter om…

1. Kastrera, antingen hanen eller tiken. Jag har själv en kastrerad tik, kastrerades innan första löpet och jag har aldrig ångrat mig…

2. Ha tikskydd på tiken och ”skvättskydd” (eller vad det heter) på hanen. Lämna de inte ensamma under höglöpet.

3. Lämna bort antingen tiken, eller hanen under höglöp. Det handlar inte om många veckor per år. Antingen hos någon du känner, eller på pensionat.

Jag kan förstå uppfödaren. Att utbilda en arbetande hund är inte som att träna en vuxen häst. Att bygga en fungerande arbetshund ( oavsett om det är vallning, skydd, jakt) tar flera år och när man då tar sig an ett ekipage så har man en långsiktig plan. Speciellt som uppfödare. För att detta då ska lyckas så behöver man som förare följa den röda tråden i utbildningen. En duktig och rutinerad förare kan själv se den röda tråden, förstå hur utvecklingen kommer att se ut, vad vissa övningar syftar till och hur resultatet kommer se ut om tre år. Den ovana kan inte det och bör därför inte hatta runt mellan olika tränare eftersom den inte förstår skillnanden mellan olika koncept, inte kan se konsekvenser och inte kan samråda med tränarna om hur hunden ska byggas.

Nu sysslar jag inte med vallning, men jag har sett samma fenomen där som i min sport. Ekipage hattar runt hos olika (förvisso duktiga) tränare, men kommer egentligen ingenstans. Andra tränar med lite vem som helst och de står alltid på pallen i princip. Skillnanden ligger i att de sistnämnda har kunskapen och rutinen nog att följa sin röda tråd och vet vilka råd och tips som kan tänkas fungera.

Det är som tränare/uppfödare väldigt otacksamt att lägga ned flera timmar i veckan i ett år eller mer på ett ekipage där man har en plan om utveckling och så drar ekipaget iväg till någon annan och halvt omintetgör det man byggt upp.

Det är många Schäfrar man stått och tittat på som unghundar och undrat om den helt saknar hjärna och hur ska det här gå. Sedan vid 3-4 års ålder trillar poletten ned på dem och de är helt plötsligt tävlingsbara. Ofta går de jäkligt bra också.

Jag kan förstå uppfödaren. Att utbilda en arbetande hund är inte som att träna en vuxen häst. Att bygga en fungerande arbetshund ( oavsett om det är vallning, skydd, jakt) tar flera år och när man då tar sig an ett ekipage så har man en långsiktig plan. Speciellt som uppfödare. För att detta då ska lyckas så behöver man som förare följa den röda tråden i utbildningen. En duktig och rutinerad förare kan själv se den röda tråden, förstå hur utvecklingen kommer att se ut, vad vissa övningar syftar till och hur resultatet kommer se ut om tre år. Den ovana kan inte det och bör därför inte hatta runt mellan olika tränare eftersom den inte förstår skillnanden mellan olika koncept, inte kan se konsekvenser och inte kan samråda med tränarna om hur hunden ska byggas.

Nu sysslar jag inte med vallning, men jag har sett samma fenomen där som i min sport. Ekipage hattar runt hos olika (förvisso duktiga) tränare, men kommer egentligen ingenstans. Andra tränar med lite vem som helst och de står alltid på pallen i princip. Skillnanden ligger i att de sistnämnda har kunskapen och rutinen nog att följa sin röda tråd och vet vilka råd och tips som kan tänkas fungera.

Det är som tränare/uppfödare väldigt otacksamt att lägga ned flera timmar i veckan i ett år eller mer på ett ekipage där man har en plan om utveckling och så drar ekipaget iväg till någon annan och halvt omintetgör det man byggt upp.
Absolut är det svårt med folk som hattar runt en massa, men det är skillnad på att testa ett par- tre olika metoder när man ska hitta ett sätt att förstå denna enormt komplexa "gren", och att fortsätta att kursa för allt och alla genom hundens utbildning. Om en metod inte känns bra/ger resultat, tycker jag det är rätt att "shopa runt" efter andra sätt att angripa problemen.

Men jag har inte hattat runt bland en massa tränare? Vet inte vart du fått det ifrån.

Tränat enbart hos min uppfödare fram tills nu. Alltså från 4 månaders ålder till 12 månaders ålder. Men inte sett några framsteg överhuvudtaget.
Ville därför prova att träna för en annan tränare, som förövrigt uppfödaren också tränare för.
Så förstår inte hur jag kan hattat runt.

För om min uppfödares metod inte fungerar eller ger resultat på min enstaka hund. Då borde vi väl prova något annat eller nytt.

Men jag har inte hattat runt bland en massa tränare? Vet inte vart du fått det ifrån.

Tränat enbart hos min uppfödare fram tills nu. Alltså från 4 månaders ålder till 12 månaders ålder. Men inte sett några framsteg överhuvudtaget.
Ville därför prova att träna för en annan tränare, som förövrigt uppfödaren också tränare för.
Så förstår inte hur jag kan hattat runt.

För om min uppfödares metod inte fungerar eller ger resultat på min enstaka hund. Då borde vi väl prova något annat eller nytt.
Var har jag skrivit att du specifikt har hattat runt?

"Jag kan förstå uppfödaren. Att utbilda en arbetande hund är inte som att träna en vuxen häst."

Du svarar i min tråd, om min hund och mig. Du svarar ovan att du kan förstå min uppfödare.
Så vet inte hur jag annars ska tolka det?

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 234
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 005
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 009
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar