När brukar uppfödare höra av sig?

Haha, jag tänkte att ni får försöka reda ut den eventuella konflikten er emellan, inte valpsituationen. Jag hade varit förbannad. (aka rätt putt) :D :angel:
Jag förstår han ville göra de till en överraskning men att lådsas vara intresserad av kullar jag skickat osv tyckte jag inte var så kul. Men men får väl tänka de var en god tanke bakom. Han har iallfall lovat jag får sköta utställningsbiten för de är något jag tycker är kul

Utåt sett är det givetvis jätteviktigt att valparna är 8 veckor, en i praktiken vägrar de ens ta emot anmälningar om uppfödare som säljer dem tidigare.
Här brukar kennelkonsulenten kolla det när de gör kennelbesök. De går ofta igenom pappren väldigt noga, kollar datum på födelse, besiktning och köpeavtal. Går igenom alla foderavtsl osv. Visst kan man komma runt det genom att skriva annat datum på avtalet men det skulle jag inte rekommendera.
Fast vid senaste konsulentbesöket som var för 3-4 veckor sedan kollade hon inte på någonting. Men efter 30 kullar utan anmärkning kanske man har byggt upp ett visst förtroende.

Här brukar kennelkonsulenten kolla det när de gör kennelbesök. De går ofta igenom pappren väldigt noga, kollar datum på födelse, besiktning och köpeavtal. Går igenom alla foderavtsl osv. Visst kan man komma runt det genom att skriva annat datum på avtalet men det skulle jag inte rekommendera.
Fast vid senaste konsulentbesöket som var för 3-4 veckor sedan kollade hon inte på någonting. Men efter 30 kullar utan anmärkning kanske man har byggt upp ett visst förtroende.
Jag har aldrig stött på en kennel som haft besök av konsulent. Har ändå rätt många uppfödare i bekantskapen.

Därmed inte sagt att man ska fuska med papprena, eller leverera valpar för tidigt.

Jag har aldrig stött på en kennel som haft besök av konsulent. Har ändå rätt många uppfödare i bekantskapen.

Därmed inte sagt att man ska fuska med papprena, eller leverera valpar för tidigt.
Många uppfödare i min bekantskapskrets har haft besök och jag har själv kontaktats av kennelkonsulenter (har fött upp totalt två kullar).

Ni kan vara lugna, vi kommer hämta valpen på måndag. Tror uppfödaren tänkte fel och min sambo ska endå jobba över helgen så :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 609
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 177
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 271
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hönstråden II