När brukar uppfödare höra av sig?

Jo jag har varit i kontakt med den uppfödaren och de vet att vi väntar valp från den första kullen , vi skulle höra av oss om de inte blev något :)

Jag föredrar helt klart att de väntar ett tag.
När jag "stod i kö" för en valp fick jag höra samma kväll de kommit att det föddes en hane och att den absolut skulle bli min. Två dagar senare (och självklart mitt i en av mina livestreams) så poppar det upp en notifikation på telefonen som säger "jag måste tyvärr meddela att din valp inte överlevde". Att veta att det kan hända är inte samma sak som att vara med om det. Hade hen väntat nån vecka så hade hen ju kunnat säga att det tyvärr bara blev tikar utan att jag skulle behöva höra att "min" hund dog.

En uppfödare som generellt väntar två veckor innan de postar uppdateringar kanske helt enkelt vill försäkra sig så gott det går att valparna är okej.

Det kan vara klokt ibland att ha ögonen på flera kullar samtidigt. Just för att det inte finns några garantier. Själv tog jag en valp som dök upp när jag stod i kö hos en annan uppfödare och fick därför höra av mig och säga att jag hittat hund på annat håll. Och tur var det, för sedan gick den tiken tom.
Ja! Jag har ju flera gånger gått och väntat på kullar där det inte blivit några valpar alls eller som sist blev det bara en enda och den behöll uppfödaren själv. Nu står jag på intresselista hos två uppfödare (tre kullar). Den första vet jag att blir det en hane är den min, och jag kommer tacka ja (om allt ser bra ut). Den andra uppfödaren vet att jag anmält intresse hos fler.

Brukar han inte lägga upp att valparna är födda efter 2 veckor så är det ju till helgen.

Tänker även att det gått så mycket sjukdomar runt nu så kan ju vara att han inte orkat lägga ut pga av det också.:)

• Gilla
Reactions: Sel
Kontakta uppfödaren och fråga! Jag är själv uppfödare och använder inget kösystem. Istället ber jag de som är intresserade att hålla kontakten. Att bara sitta passiv och vänta på att uppfödaren hör av sig innebär att du kan tolkas som ointresserad och du går kanske miste om en valp.

Jag undrar lite över att ni hälsat på när uppfödaren inte ens var hemma ... när man hälsar på så är det ju uppfödaren i första hand man vill träffa, men även dennes hundar. Jag skulle aldrig ta emot besök av valpintresserade och låta min man ta hand om det, bara för att jag inte var hemma. Då hade jag bokat in besöket när jag faktiskt hade tid.

Känns denna uppfödare som någon du har förtroende för? Är det någon som du känner att du kan vända dig till med alla frågor och funderingar du har även efter att du hämtat valpen? Om svaret är nej och du har tänkt använda sociala medier som din go-to för alla frågor och funderingar så tycker jag att du letar reda på en uppfödare som du känner fullt förtroende för! En bra uppfödare är guld värd och denne är intresserad av de valpar denne föder upp även efter att de flyttat till nya hem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 281
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 832
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar