Skall skaffa hund, men vilken ras?

Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Nu blev jag kär i Eurasiern! :love: Vilket härligt utseende och vad jag kunde läsa på rasklubbens sida verkar de ju passa mig! (eller jag dom..)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag bor i lägenhet med min tjej, hon skäller när det ringer på dörren men har fått henne o bara skälla en gång sen ska hon va tyst. Hon bryr sig inte annars när folk slår i dörrarna eller så :)

32679595.jpg

Har med henne när jag rider nu också, funkar kanon!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Nog finns det vakt i dom, men för mig har det aldrig varit några större problem. Vi bor nu i lägenhet. Vi har bott på lite olika ställen under åren. Första året så bodde vi i villa, så det blev ju en liten omställning när han skulle lära sig bo i lägenhet, men han lärde sig fort. Första lägenheten var botten plan, precis vid en mindre väg där många cyklar och går förbi. Lärde honom att stanna på den lilla uteplatsen och visst kunde han "voffa" till åt någon nångång, men han satt snällt på kanten av uteplatsen och nöjde sig med ett eller två voff.

Andra lägenheten var på 2:a våningen av 3. Då blev det lite värre eftersom det var väldigt lyhört. Han skällde gärna när grann ungarna sprang upp och ner i trapphuset..

Nu bor vi återigen på bottenplan och han skäller väldigt sällan på folk som går i trapphuset. Han skäller när någon knackar eller ringer på ringklockan, men är tyst så fort personen kommer in i lägenheten.

När han vaktar så skäller han först vid dörren och om jag inte kommer och öppnar så springer han till mig och försöker få min uppmärksamhet. "Hörde du inte att jag sa att det kommer någon, spring och öppna dörren NU" :D Han blir liksom lugn igen när han tillkallat min uppmärksamhet.

Är nog lättare att få en mindre vaktig hund om dom bott i lägenhet från de att dom är valp.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Har du/ni möjlighet så besök någon/några utställningar o prata med ägare/uppfödare av de raser som kan tänkas vara intressanta.
De flesta älskar att prata om sina hundar o det är ett bra sätt att få kontakt med folk.
På större utställningar brukar det finnas rasmontrar.

Lycka till!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

kl.
Jag går inte heller 100 kurser med min gårdshund. Och jag vet inte om det kanske är min som vill ha mer än genomsnittet men hon blir rastlös hemma efter cirka 2 dagar med bara promenader. Hon behöver mental stimulans annars hittar hon på massa annat bus inne för att roa sig själv (typ möblera om skorna, flytta på saker, komma springandes med leksaker som hon trycker upp i nyllet på en var 10:e minut typ :p). Hon är också med mig på det mesta jag gör.

Med min tränar jag lydnad några gånger i veckan spårar cirka 1-3 ggr i veckan. Sen har vi någon/några dagar då vi bara tar promenader. Men i alla fall min gårdis kräver mer än 10-15 minuters trickträning hemma för att vara nöjd :)

Jag upplever inte gårdshunden som en skällig ras, min vaktar när det kommer någon och ibland när hon hör någon i trapphuset (vi bor sjukt lyhört). Men annars skäller hon i stort sett aldrig. De flesta som vi umgås med har knappt hört henne skälla.

Sen kräver självklart en gårdis inte lika mycket som en brukshund gör.

Gårdshunden anser jag också är en rätt liten ras, nu är min extremt liten och väger cirka 5,6 kg och är cirka 30 cm hög men rasstandarden säger 32-25 cm +/- 2 cm på tikar.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag gissar att du redan har fått jättebra info från Ninni om vinthundar:D
Vart i norrland bor du? :) Jag har både saluki och whippet här hemma. Förutom att de springer lösa så tränar jag lite lydnad, agility och en massa trick med whippen. För salukin blir det enbart lösspring och promenader/cykelturer, något annat är han inte intresserad av.. :D
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Har du/ni möjlighet så besök någon/några utställningar o prata med ägare/uppfödare av de raser som kan tänkas vara intressanta.
De flesta älskar att prata om sina hundar o det är ett bra sätt att få kontakt med folk.
På större utställningar brukar det finnas rasmontrar.

Lycka till!

Tack för tipset, det brukar ju vara en stor utställning i Umeå har jag för mig, synd att jag missade den i Övik för det var ju en alldeles nyligen. Men jag får ta och kolla upp när nästa i närheten är!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Såg att någon nämde finsk lapphund.

Jag har just en sådan men jag skulle säga att de kräver en del mental aktivering, jag märker hur det spritter i honom om han fått någon viloddag för länge (vilket det tyvärr blir i tentaperioder), men man kan absolut hitta en personlighet som inte är så.
Min uppfödare har både de som mest vill "lalla runt" och de som kräver total mental aktivering.

Och med skallet är det också individuellt, vår hund skäller aldrig inne (såvida vi inte råkar leka upp honom för mycket) men kan skälla gällt ute när han är frustrerad.

Så jag skulle nog också säga saluki (min lapphunds bästa vänner) :D vilket är rasen jag nog skulle skaffa om sambon skulle vart lite mer övertygad på storleken.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Har du dina lösa även utan inhägnad?
Hört att man inte kan ha det lösa om de inte är staket runt, för då drar de direkt de ser nåt. Men det är väl en uppfostringsfråga också förstås
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

De flesta jag känner har sina vinthundar lösa. Inte invid vägar eller andra farliga ställen. Men det springer ju inte bort bara så där ute på ett öppet fält. Vinthundar gillar sina människor och springer ogärna ifrån dem. Med ett undantag - vilt. Har man dock checkat området för vilt så är det ingen fara. :)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Nu blev jag kär i Eurasiern! :love: Vilket härligt utseende och vad jag kunde läsa på rasklubbens sida verkar de ju passa mig! (eller jag dom..)


Jag förstår dig, Eurasiern är underbar :love: Inte alls partisk :angel: Men jag tänkte faktiskt direkt på rasen när jag läste vad du sökte efter.

Har en Eurasiertik (eller mamma har, men vi köpte henne när jag fortfarande bodde hemma och det är jag som skötte all träning o.s.v. så hon känns såklart som delvis min) på snart 8 år. Hon har varit en så otroligt okomplicerad hund hela hennes liv. Det enda negativa jag kan komma på är att hon är skotträdd vid nyår (vilket jag anser hade varit lätt att vänja av om det inte varit så att mamma pjoskat med henne de gånger om varit rädd, och därmed förstärkt beteendet) men det är ju ingenting som är direkt rasbundet.

Eurasiern kan också vara ganska envis och ibland lite svår att motivera till ordentlig lydnad. Vår tik är t.ex. ännu inte 100-procentig vid till exempel inkallning om det finns något mycket intressant som lockar. Hon är dock så pass familjebunden att hon aldrig någonsin skulle gå längre ifrån oss än att hon fortfarande ser/hör var vi är, hon har alltid stenkoll på var vi befinner oss.

Inget jaktbeteende, väldigt lite vakt. Hon skäller aldrig inomhus, men det händer att hon ger ifrån sig ett skall när hon är ute på tomten. I min lägenhet har hon aldrig sagt ett knyst. När vi går förbi hundar som gör utfall och skäller efter henne så rör hon inte ett öra, hon går förbi dem som att hon inte ser. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Har du dina lösa även utan inhägnad?
Hört att man inte kan ha det lösa om de inte är staket runt, för då drar de direkt de ser nåt. Men det är väl en uppfostringsfråga också förstås

Ja, mina är lösa:) Här uppe finns det inga inhägnande rasthagar.
Precis som Philosophia skrev så får man checka av områdena innan!
Vid ett par tillfällen har vi faktiskt haft "närkontakt" med hare, men hundarna har gått att bryta direkt.
Större vilt har de respekt för och skulle aldrig gå nära.
Mycket handlar om träning, men sen finns det såklart individer som är svårare att ha lösa än andra.

http://www.youtube.com/watch?v=CKoGSqOdUUQ
 
Senast ändrad:
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Även jag vill lägga ett gott ord för lapphundarna. Den Svenska lapphunden som är alert och trevlig, och den finska är något lugnare överlag. Det där med skall upplever jag att det varierar lite mellan olika linjer, jag upplever inte några problem att ha dem i lägenhet.

det kan vara en bra idé att åka på "studiebesök" på t.ex en utställning eller hälsa på en uppfödare, för att få träffa alla raser du funderar på "live", och att få ställa frågor. lycka till med rasvalet!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Tack, ska försöka göra lite "studiebesök" så man får lite mer "kött på benen" sas. !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 869
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 502
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 767
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp