Akvarietråden V

Satte mig med systemkameran framför akvarierna ikväll. Trådfenorna visade upp sig lite, men såklart bara i de mörkare delarna av akvariet där det är som svårast att få bra bilder :p
Tråd5.jpg
 
Några av mina små rasboras. Hade fått för mig att de var jordgubbsrasbora, men de är visst dvärgrasbora. Svårt när alla är så lika varandra :p Men jag tycker om dem! De är fina, beter sig intressant och var billiga. Funderar på att ha dem ihop med mina luminatus sedan. Vill nog gärna ha någon till fisk med dem iaf. Ska kolla vad mer som lever i deras ursprungsområde, ifall man kan hitta något intressant där.
Rasbora2.jpg
 
Alltså, cyano eller ej men det där akvariet är SÅ fint :love: :love:
Tack så mycket! 🤗

Några av mina små rasboras. Hade fått för mig att de var jordgubbsrasbora, men de är visst dvärgrasbora. Svårt när alla är så lika varandra :p Men jag tycker om dem! De är fina, beter sig intressant och var billiga. Funderar på att ha dem ihop med mina luminatus sedan. Vill nog gärna ha någon till fisk med dem iaf. Ska kolla vad mer som lever i deras ursprungsområde, ifall man kan hitta något intressant där.
Visa bifogad fil 153061
Vilka fina bilder! :heart Jag undrar om du inte har bägge? Den precis ovanför den i mitten ser lite mer ut som en jordgubbe tycker jag? Det spelar ingen roll för deras skull iaf, jag har tre arter blandade bland mina och de stimmar allihopa tillsammans. :)

Trådfenorna passar i dunkel belysning tycker jag, de ser så mystiska och magiska ut. Så fina!
 
Tack så mycket! 🤗


Vilka fina bilder! :heart Jag undrar om du inte har bägge? Den precis ovanför den i mitten ser lite mer ut som en jordgubbe tycker jag? Det spelar ingen roll för deras skull iaf, jag har tre arter blandade bland mina och de stimmar allihopa tillsammans. :)

Trådfenorna passar i dunkel belysning tycker jag, de ser så mystiska och magiska ut. Så fina!
Ja kanske är det båda! Har tänkt att de har lite olika utseende för att några är hanar och några honor, men det skulle inte förvåna mig jättemycket om det är några hanar av en sort och några honor av en annan. Har t.o.m. hänt att vi fått med en pseudomugil med en leverans endlers så det blir ju fel ibland och med två närbesläktade, typ likadana sorter är det nog ännu vanligare.
 
Så härligt! :heart

Mina Amanos var jätteduktiga på att äta håralger när jag köpte dem. De blir blå av dem med! 😍

Alltså det värsta med Amano är att de kan springa upp ur håven! Småräkorna sprätter till lite på sin höjd men är för svaga för att krypa men Amanos har inga problem med det inte, de klättrar som om de vore landdjur! :nailbiting:
Då har du inte haft Macobrachium.
De springer baklänges när man ska ta dem i karet.
Och hoppar ur håven
Mest då mina Rosenbergii men även de mindre dayanum
 
Äntligen håller vännen på och fyller sitt 720L, så snart får mina guppys flytta. Hela högen.

Jag funderar nu på hur jag ska göra med "allt annat". Jag har åtminstone ett akvarium som SKA göras om, för det är fult och gör mig inte glad. Ett 54L. Kommer ha luminatus i ett 54L och rasbora i ett 54L. Kanske tillsammans? Kanske inte? Det blir hur som helst ett akvarium tomt eftersom jag har 3st 54L. Ska jag passa på att göra om alla? Kanske.

Jag har ju en kampfisk på jobbet som hade varit trevlig. Funderar på om den vill gå med några andra små fiskar i en 54L eller om jag behöver större akvarium för det. Vännen har kampfiskar i 40L och 60L med andra fiskar (fantomtetror, kardinalfiskar och räkor) utan några som helst problem. Det är ju ingen garanti för att detsamma fungerar här, men kanske? Ska jag då låta den bo med tex mina små rasboror? eller kanske t.o.m. med mina luminatus?

Aquasoil i botten blir det iaf, det har jag nu i akvariet, så jag tänker mest att jag möblerar om lite. Funderar på att ta bort en del av soilen och ha ett lager sand ovanpå. Helst vill jag ju då ha väldigt mörk sand, typ svart. En del av växterna ska bort också, av den simpla anledningen att jag inte gillar vallisneria. Men sedan då..? Jag dras ju mellan att gilla "enkel" design och fullt ös djungel av allting. Men jag vill ha en fin djungel. HUR GÖR MAN!? Funderar också på att ha in mer sten, för det brukar jag inte använda mig av alls, annat än för att tynga ner rötter :rofl:

Får nog sitta och kolla på youtube och fundera, fundera, och fundera. Nästa vecka är jag ledig massor, så då skulle det passa bra.
 
Jag dras ju mellan att gilla "enkel" design och fullt ös djungel av allting. Men jag vill ha en fin djungel. HUR GÖR MAN!? Funderar också på att ha in mer sten, för det brukar jag inte använda mig av alls, annat än för att tynga ner rötter :rofl:
Kanske inte är såhär du menar men jag tänker på vissa av Takashi Amanos scapes. Full djungel men ändå "enkelt" och ordnat. Öar av djungel istället för djungel i hela karet liksom. Visserligen ljus sand då men:
exp_teste4.jpg
38705137991_8b5dfb88f5_b.jpg
florestas_submersas_by_takashi_amano_pedro_a._pina_2.jpg

florestas_submersas_by_takashi_amano_pedro_a._pina_7.jpg

Det kräver ju säkert en hel del underhåll/trimning för att hålla det såhär och smarta växtval men det blir ju lättare i ett mindre kar än dessa enorma.

Jag tycker det är helt hopplöst att undvika att plantera överallt dock. Finns det en lucka stoppar jag gärna ner en stickling där liksom eller så fyller växterna ut luckorna själv i smyg och så vips är de tomma utrymmena borta. Mitt 112liters hade ju en sandremsa i framkant för länge sen men den försvann på något mystiskt vis. :angel: Men i mina drömmar så ser mina kar ut mer såhär! :p
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp