Märklig respons från vc

Anledningen att jag frågade efter källan var ett yrkesmässigt intresse, och att av vad jag sett från olika källor så är bevisen för att omeprazol skulle kunna orsaka lunginflammation relativt svaga. Inom mitt yrke använder vi ofta JANUS info som källa och de skriver t ex så här:
https://janusinfo.se/behandling/exp...npumpshammare.5.7485642b19319c049d49abd0.html

Oavsett finns det inget i studierna (som jag hittat) som antyder att en ev lunginflammation skulle bli sämre av att omeprazol sätts in. Däremot finns det ett svagt samband där multisjuka invidiver som har PPI också oftare haft pneumoni.

Jag blev lite förvånad att Region Örebro tolkade studierna på det viset de gjorde i din länk men de har alltså inte fel. Det kändes bara överdrivet skrämmande att skriva det i en text som kan nå många patienter som har den behandlingen?
Å andra sidan har de ju också helt rätt i att när 20% av befolkningen behandlas med PPI så överanvänds det nog, och man borde prova att sätta ut det för att se vilka som egentligen klarar sig utan.

Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd.
I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning sedan oktober, har varit sjuk i omgångar sedan dess.
Kontaktade vc för att få hjälp med hostan och fick svaret att de hade ringt hem till en läkare som sade att jag säkert hostade pga magen och därför skulle ta Omeprazol i två veckor.

När jag ifrågasatte det fick jag svaret att det är så de gör nu och att fler fått börja så. Efter två v kanske man fick ett läkarbesök om omeprazolen inte hjälpt.
Någon mer om varit med om det? Jag försöker bli klok på om det är något nytt påhitt överallt eller bara här.
Jag skulle bara tänka att det är så god chans att omeprazol hjälper att det är värt att testa först. Utan tidsödande undersökning eftersom du inte (?) verkar vara rejält sjuk. Och jag skulle tänka att det är skönt att slippa gå till läkaren.

Går hostan inte över eller om du blir sämre, får du väl såklart höra av dig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 739
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 588
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 295
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Inte för att jag är döende precis men lite lätt irriterad är jag allt. Irriterad på vården, ja eller politikerna. De senaste två...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
19 104
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka