I sak har du naturligtvis rätt (även om jag tror att mina dagar som en potentiell god förebild för dottern är räknade sedan länge). Jag är alldeles säkert själv formad av min egen mor, och av hur mitt liv sett ut fram till den här punkten. Svårigheten ligger väl i att "tänka bort" allt det där andra, och att inte drabbas av dåligt samvete för att inte "räcka till". Det dåliga samvetet ger ju ingen vidare återhämtning att bära omkring på.
Jo, jag börjar allt mer förstå det. Samtidigt kan jag inte känna mig bekväm med tanken på att något av ett "mål" bör vara att i det närmsta bli mindre engagerad i mina nära. Det känns på alla sätt fel och så långt ifrån den person jag är och vill vara.
Det ÄR skitjobbigt, och det är en av anledningarna till att så många bränner ut sig gång på gång. Det är ofta egenskaper som vi ser som goda som vi måste omforma och komma till ro med. Acceptansterapi är ofta väldigt verkningsfull när det kommer till att uppnå en riktig förändring, men steget in i att bara köpa konceptet till att börja med kan vara tufft. Det kräver givetvis bra hjälp!
Jag tror många tänker att det mest är en praktisk omstrukturering som krävs när man bankat in i väggen, men ofta verkar det mer vara hur man ser på sig själv och sitt eget värde som ligger i bakgrunden. Det praktiska kan vara utlösande och ibland räcker det att man får ordning på det, men lika ofta ligger det en sårbarhet som gör att man riskerar att triggas igen (antingen genom att man successivt börjar ta på sig för mycket igen, eller helt enkelt för att det dåliga samvetet sliter på en också ).
I början av varje förändringsarbete kommer det som är den "rätta" vägen oftast kännas väldigt fel. Det som känns rätt är det invanda eller det vi önskar att vi kunde vara. Med lite perspektiv kan man hitta ett "annat rätt" än det gamla vanliga.