Akvarietråden V

Liten bit av 243an:
20240912_184320_1.gif

Växterna växer sådär i det här karet. Algerna trivs däremot jättebra, speciellt de tråkiga. 😒 Jag tycker ju att med soil och näringskulor under sten och sand så borde växterna trivas men nä. Aromatican och Ludwigia Super red bara dog? Alternanthera'n sjunger på sista versen den med. Konstigt tycker jag men okej.

Ska prova fler ljustimmar och mer näring nu och se om det blir bättre eller värre av det. Sen har jag beställt mer roliga växter... Skam den som ger sig liksom.
 
20240912_195156.jpg


Känns nästan lite pinsamt här efter era fina växter men här är några av mina nya plastväxter. Jag blev positivt överraskad faktiskt, de ser mycket bättre ut än jag hoppats på! Framförallt med tanke på priset, tror de kostade 80 kr st för de stora. Den som flyer ska inte vara där sen, jag tänkte sätta den bakom grenen men den måste lyftas och jag når inte.

Om ni funderar på varför det ligger TRE gafflar på botten men bara är sallad på en så är det samma problematik där 😅 Sambon får hjälpa till imorrn.

Kul att hantlarna gillar sallad så mycket. I början var de lite tröga men nu verkar de ha lärt sig och det tar inte mer än någon minut förrän de är framme och äter. Det blir fortfarande rätt skräpigt och när sista stora biten släpper så äter de inte på den mer utan den får man fiska ut.
 
Visa bifogad fil 153122

Känns nästan lite pinsamt här efter era fina växter men här är några av mina nya plastväxter. Jag blev positivt överraskad faktiskt, de ser mycket bättre ut än jag hoppats på! Framförallt med tanke på priset, tror de kostade 80 kr st för de stora. Den som flyer ska inte vara där sen, jag tänkte sätta den bakom grenen men den måste lyftas och jag når inte.

Om ni funderar på varför det ligger TRE gafflar på botten men bara är sallad på en så är det samma problematik där 😅 Sambon får hjälpa till imorrn.

Kul att hantlarna gillar sallad så mycket. I början var de lite tröga men nu verkar de ha lärt sig och det tar inte mer än någon minut förrän de är framme och äter. Det blir fortfarande rätt skräpigt och när sista stora biten släpper så äter de inte på den mer utan den får man fiska ut.
Jag har jämt en massa gafflar liggandes i stora karet jag med. 😅 Tar ut dem vid vattenbytet för karet är ju så jäkla högt att det är "för jobbigt" att ta ut dem efter varje matning. Klättra upp på en pall, hämta griptången eller bli blöt upp till axlarna liksom. Nä. Då får det bli en gaffelhög istället. :p
 
Jag har jämt en massa gafflar liggandes i stora karet jag med. 😅 Tar ut dem vid vattenbytet för karet är ju så jäkla högt att det är "för jobbigt" att ta ut dem efter varje matning. Klättra upp på en pall, hämta griptången eller bli blöt upp till axlarna liksom. Nä. Då får det bli en gaffelhög istället. :p
En griptång står på min önskelista helt klart. Utan pall når jag knappt halvvägs ner så det är lite meckigt, tur sambon är två meter lång :D
 
e79b85e2572197d55c4f0c776685a748.png


Har för övrigt positiva nyheter kanske, det kan vara så att det inte var hålsjuka? Jag var ju lite osäker men så när det dök upp på en till fisk kändes det som för mycket av ett sammanträffande.

Men så för ett par dagar sedan när jag satt och tittade när hantlarna åt sallad så hände något. Tror det var att plecon var påväg upp till ytan och råkade krocka med en av hantlarna, alla blev lite skrämda så de liksom speedade lite och Blondie bonkade rätt in i powerheaden.. hörde liksom hur det dunkade till. Efter det hade hon inte bara den tidigare fläcken utan fick som en liten rand där fjällen skavdes bort, hon hade inte det innan så det var definitivt det.

Funderar nu på om det var skador ändå. På Blondie ovan kan man ju fortfarande se strecket som börjat läka men stora svarta ser nästan helt återställd ut nu. Jag som köpte medicin för närmare tusenlappen men bra att ha hemma iaf, förhoppningsvis behöver jag inte använda det :)

Håller noga koll varje dag nu men det går åt rätt håll helt klart, bra för mitt begynnande magsår om inte annat..
 
Bytte nästan allt vatten i 54an som numera är utan fisk. Vattnet var väldigt gult av rötterna, får se om det håller sig "fint" nu. Imorgon får mina luminatus flytta dit och alla gertrudae till 110an där luminatus nu är.
1000067788.jpg

Sedan blir det spännande på lördag. Hittade av en slump en på Facebook som behövde nytt hem till sina diamanttetror. Personen hade gjort det klassiska misstaget att köpa ett "litet och enkelt" akvarium till en början och fiskar som såg fina ut, utan att riktigt ha koll på hur stora de kunde bli. Nu är de för stora för akvariet och behöver flytta. Så. De ska få hoppa ner i mitt 200L! Fem skönheter är det, och trivs jag med dem köper jag nog några till. Har precis tagit in dem på jobbet, så det är lätt att få tag på fler iaf :p

Funderar också på om jag borde köpa en till mosaikgurami-hona? Finns flera som säger att man bör ha två honor och en hane, men flera säger också att de är parbildande. Mina två verkar snälla mot varandra än så länge, och är nu framåt och till synes nöjda. Kanske behövs inga fler då?
 
Jag filmar oftast och tar stillbilder från videosarna sen, har en Samsung Galaxy 22 med rätt trevlig filmkamera. :)
Åh. Då har jag ännu en anledning till att längta till november/december... En vän ska få ny jobbmobil då, och jag ska få köpa hans gamla till vrakpris. Den gamla råkar vara just en galaxy s22 ultra. Betydligt bättre än min nuvarande mobil (Samsung a52). Min nuvarande är typ onödig att filma med, det blir så usel kvalitet.
 
Bytte nästan allt vatten i 54an som numera är utan fisk. Vattnet var väldigt gult av rötterna, får se om det håller sig "fint" nu. Imorgon får mina luminatus flytta dit och alla gertrudae till 110an där luminatus nu är.
Visa bifogad fil 153124
Sedan blir det spännande på lördag. Hittade av en slump en på Facebook som behövde nytt hem till sina diamanttetror. Personen hade gjort det klassiska misstaget att köpa ett "litet och enkelt" akvarium till en början och fiskar som såg fina ut, utan att riktigt ha koll på hur stora de kunde bli. Nu är de för stora för akvariet och behöver flytta. Så. De ska få hoppa ner i mitt 200L! Fem skönheter är det, och trivs jag med dem köper jag nog några till. Har precis tagit in dem på jobbet, så det är lätt att få tag på fler iaf :p

Funderar också på om jag borde köpa en till mosaikgurami-hona? Finns flera som säger att man bör ha två honor och en hane, men flera säger också att de är parbildande. Mina två verkar snälla mot varandra än så länge, och är nu framåt och till synes nöjda. Kanske behövs inga fler då?
Diamanttetror som är så fina! Vad kul! :love:

Om allt funkar fint med de två mosaikerna du har hade jag inte köpt en till hona. Du kan ju om du vill såklart men det finns risk för att tjejerna börjar tjivas med varandra så trivs de som de är så hade jag varit nöjd så!

Åh. Då har jag ännu en anledning till att längta till november/december... En vän ska få ny jobbmobil då, och jag ska få köpa hans gamla till vrakpris. Den gamla råkar vara just en galaxy s22 ultra. Betydligt bättre än min nuvarande mobil (Samsung a52). Min nuvarande är typ onödig att filma med, det blir så usel kvalitet.
Perfekt ju! :D
 
Bytte nästan allt vatten i 54an som numera är utan fisk. Vattnet var väldigt gult av rötterna, får se om det håller sig "fint" nu. Imorgon får mina luminatus flytta dit och alla gertrudae till 110an där luminatus nu är.
Visa bifogad fil 153124
Sedan blir det spännande på lördag. Hittade av en slump en på Facebook som behövde nytt hem till sina diamanttetror. Personen hade gjort det klassiska misstaget att köpa ett "litet och enkelt" akvarium till en början och fiskar som såg fina ut, utan att riktigt ha koll på hur stora de kunde bli. Nu är de för stora för akvariet och behöver flytta. Så. De ska få hoppa ner i mitt 200L! Fem skönheter är det, och trivs jag med dem köper jag nog några till. Har precis tagit in dem på jobbet, så det är lätt att få tag på fler iaf :p

Funderar också på om jag borde köpa en till mosaikgurami-hona? Finns flera som säger att man bör ha två honor och en hane, men flera säger också att de är parbildande. Mina två verkar snälla mot varandra än så länge, och är nu framåt och till synes nöjda. Kanske behövs inga fler då?
Åh vad roligt, diamanttetror är så fina. Tycker alla liksom silverskimrande fiskar är fina, tänk att ha ett strömmingsstim, det vore nåt det :D
 
20240911_202200.jpg


Har ett lite angenämare problem för tillfället..

Om ni funderar på vad det där är i matvrakets käft så är svaret att det är ett av plecons algkex..

Detta är från igår, han simmade runt med det sådär, lyckades sedan "sbälja" hörde hur det krasade när han bet i det. Sedan halvlåg han på botten i ett hörn och verkade ha svårt att andas, jag tänkte att om du kvävs av detta då är det så, herregud liksom..

Men han repade sig efter ett par minuter, hörde krasande ett par gånger till så det gick bra tydligen.
 
GIf3.gif


Det här är från ikväll. Nu har han redan börjat få in snitsen och åt denna som om det var inget. Alltså vad gör man? Vill ju gärna att plecon ska få middag också. Skulle kunna prova att mata när det är mörkt men då ser jag ju heller inte vad som händer.

Har lite andra matproblem i det att jag har flera påsar med mat ingen tycker om, hantlarna äter sakta så de får inte lika mycket, jag provade köpa sjunkande mat åt dem men den sjunker lite för fort och de är så tröga och hamnar det väl på botten är de inte intresserade.

Utom den här herrn då som äter ALLT :meh:
 
Diamanttetror som är så fina! Vad kul! :love:

Om allt funkar fint med de två mosaikerna du har hade jag inte köpt en till hona. Du kan ju om du vill såklart men det finns risk för att tjejerna börjar tjivas med varandra så trivs de som de är så hade jag varit nöjd så!

Åh vad roligt, diamanttetror är så fina. Tycker alla liksom silverskimrande fiskar är fina, tänk att ha ett strömmingsstim, det vore nåt det :D

Ja jag har spanat lite på diamanttetror länge, men så har de varit dyra och... det är trots allt tetror :p Men nu när jag kan få ett litet stim gratis så känns det dumt att inte prova. Dessutom tänker jag mig att de blir fina tillsammans med praecox och mosaikguramis, blir massor av glittrande fiskar i lite olika nyanser i akvariet :D Och såpass stora att man faktiskt ser dem också. Mina gertrudae försvinner ju lite...
 
Visa bifogad fil 153127

Det här är från ikväll. Nu har han redan börjat få in snitsen och åt denna som om det var inget. Alltså vad gör man? Vill ju gärna att plecon ska få middag också. Skulle kunna prova att mata när det är mörkt men då ser jag ju heller inte vad som händer.

Har lite andra matproblem i det att jag har flera påsar med mat ingen tycker om, hantlarna äter sakta så de får inte lika mycket, jag provade köpa sjunkande mat åt dem men den sjunker lite för fort och de är så tröga och hamnar det väl på botten är de inte intresserade.

Utom den här herrn då som äter ALLT :meh:
Kan du ha en liten lampa utanför som är så svag att det blir "mörkt" hos fiskarna, men tillräckligt för att du ändå ska kunna se vem som äter vilken mat? Eller kanske peta in maten i en grotta på något vis?
 
Kan du ha en liten lampa utanför som är så svag att det blir "mörkt" hos fiskarna, men tillräckligt för att du ändå ska kunna se vem som äter vilken mat? Eller kanske peta in maten i en grotta på något vis?
Dat är ganska svårt eftersom bakgrunden är svart och fiskarna mörka. Man kan se dem lite om de är nära glaset men resten går inte. Däremot var det en bra iden med grottan, jag skulle kunna försöka ta planteringpincetten och lägga ett par stycken under stora roten. Plecon har liksom grävt ut där under och är ofta där :)
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp