Akvarietråden V

10st luminatus uppfångade, dags för dem att flytta - igen. Tog vattentester först och värdena var väääldigt lika mellan de två akvarierna, men eftersom det är mina små favoritfiskar så vänjer jag dem lite med nya vattnet ändå i en bunke. Funderar lite på den magra honan jag hade innan... Antingen har hon ätit upp sig, eller så är hon död, för jag kan inte längre se henne. Det känns lite pinsamt men jag har inte helt koll på hur många jag faktiskt har :o

Så, just nu vad jag vet i olika akvarier:
10st rasbora.
10st luminatus.
6st praecox.
5st pygmégurami?
3st otto.
2st mosaikgurami.
20st gertrudae.
8st(?) trådfenor.
Sedan 3st amanoräkor, en miljard skräpräkor, ett gäng röda och ett gäng gula neocaridina.


Några få guppy-yngel är kvar, sådana jag inte lyckades fånga igår. Även min Badis badis. Fick aldrig svar på mailet från akvarielagret om huruvida jag får byta den eller iaf lämna in den eller inte, så även den ska få flytta till min vän med 720L. Hon är inte så brydd, det är ett så vansinnigt stort akvarium och hon har bara småfisk och mycket växter, så det går att slänga ner typ allt som man av någon anledning inte vill ha :rofl: De lever ju lyxliv där med all yta att simma på. Intressant också att se hur ynglen typ grupperar sig efter ålder/storlek och hur många naturliga beteenden verkar komma fram hos alla fiskar när de har så mycket utrymme.
 
10st luminatus uppfångade, dags för dem att flytta - igen. Tog vattentester först och värdena var väääldigt lika mellan de två akvarierna, men eftersom det är mina små favoritfiskar så vänjer jag dem lite med nya vattnet ändå i en bunke. Funderar lite på den magra honan jag hade innan... Antingen har hon ätit upp sig, eller så är hon död, för jag kan inte längre se henne. Det känns lite pinsamt men jag har inte helt koll på hur många jag faktiskt har :o

Så, just nu vad jag vet i olika akvarier:
10st rasbora.
10st luminatus.
6st praecox.
5st pygmégurami?
3st otto.
2st mosaikgurami.
20st gertrudae.
8st(?) trådfenor.
Sedan 3st amanoräkor, en miljard skräpräkor, ett gäng röda och ett gäng gula neocaridina.


Några få guppy-yngel är kvar, sådana jag inte lyckades fånga igår. Även min Badis badis. Fick aldrig svar på mailet från akvarielagret om huruvida jag får byta den eller iaf lämna in den eller inte, så även den ska få flytta till min vän med 720L. Hon är inte så brydd, det är ett så vansinnigt stort akvarium och hon har bara småfisk och mycket växter, så det går att slänga ner typ allt som man av någon anledning inte vill ha :rofl: De lever ju lyxliv där med all yta att simma på. Intressant också att se hur ynglen typ grupperar sig efter ålder/storlek och hur många naturliga beteenden verkar komma fram hos alla fiskar när de har så mycket utrymme.
Nice! Hur många kar har du igång nu?
 
Jag tar lite inspiration från dig @Red_Chili och skriver ned vad jag har jag med:

720 liter:
1 st Vanlig pleco
1 st Afrikansk klätterfisk
243 liter:
+20 st Galaxydanio
112 liter:
ca 15 st Boraras (merah, chili, dvärg)
ca 30 st Dario dario
44 liter (räkor)
30 liter (en arg dariohane)
5 liter (yngel/räklingar)

Amanoräkor
Green Babaultiräkor
Neocaridina (Blå, orange)
Caridina (Galaxy, crystal red etc.etc.)

Och såklart en hel hord av sandsnäckor, physor och nu även lite posthorn! :D

InCollage_20240914_085837570.jpg


I 243an skulle jag vilja ha glowlight danio och chokladgurami också. Zebraottos, smaragdrasbora och strömgrönlingar är också intressant.

Sen håller jag på och drömmer, fifflar med scapes till andra små kar jag har/vill ha. Ett till 30 liters till boaräkor och att uppgradera yngelburken är det jag är mest taggad på just nu.
 
10st luminatus uppfångade, dags för dem att flytta - igen. Tog vattentester först och värdena var väääldigt lika mellan de två akvarierna, men eftersom det är mina små favoritfiskar så vänjer jag dem lite med nya vattnet ändå i en bunke. Funderar lite på den magra honan jag hade innan... Antingen har hon ätit upp sig, eller så är hon död, för jag kan inte längre se henne. Det känns lite pinsamt men jag har inte helt koll på hur många jag faktiskt har :o

Så, just nu vad jag vet i olika akvarier:
10st rasbora.
10st luminatus.
6st praecox.
5st pygmégurami?
3st otto.
2st mosaikgurami.
20st gertrudae.
8st(?) trådfenor.
Sedan 3st amanoräkor, en miljard skräpräkor, ett gäng röda och ett gäng gula neocaridina.


Några få guppy-yngel är kvar, sådana jag inte lyckades fånga igår. Även min Badis badis. Fick aldrig svar på mailet från akvarielagret om huruvida jag får byta den eller iaf lämna in den eller inte, så även den ska få flytta till min vän med 720L. Hon är inte så brydd, det är ett så vansinnigt stort akvarium och hon har bara småfisk och mycket växter, så det går att slänga ner typ allt som man av någon anledning inte vill ha :rofl: De lever ju lyxliv där med all yta att simma på. Intressant också att se hur ynglen typ grupperar sig efter ålder/storlek och hur många naturliga beteenden verkar komma fram hos alla fiskar när de har så mycket utrymme.
Jag har skrivit upp vad jag har i mina 9 kar, men inte antalet då
Bara fisk arten då
Är lite knepigt att räkna alla guppy, platys och Ancitrus småttingar =)
 
Ja kallar mina långa Corys =)
Har inte haft dem innan
Brukade kalla mina för sträckekottarna, eller korvarna. 😅 Aldrig blivit så tagen av en fisks personlighet vid första ögonkastet som när jag sprang på mina i akvarieaffären. De simmade rätt fram till rutan och tryckte näsorna mot den när jag gick förbi och de åt ur handen direkt efter jag släppt i dem i karet hemma som om att flytten inte rörde dem i ryggen alls!?

Att ha dem var verkligen en fröjd. :love: Så härliga, snälla, enkla, obrydda, nyfikna och bara urgulliga jämt. Jag älskar ju brunt och prickigt och mal-aktigt också så de prickade verkligen i alla mina boxar.

Två av älsklingarna:
nedladdning-8.jpeg
 
Nice! Hur många kar har du igång nu?
5st :)
Ett 200L, ett 110L (eller om det är 112..) och tre 54L.

När jag flyttat klart all fisk blir det:
200L: mosaikgurami, praecox, diamanttetra
110L: pygmégurami, gertrudae
54L: luminatus
54L: rasbora
54L: tomt :rofl:

Och så har jag mina trådfenor som ska vara någonstans. Antingen får de gå kvar i 200L, eller så får de flytta in i den tomma 54an. Har kommit på att jag inte vill ha dem med några pseudomugil, för de stimmar så mycket tillsammans att det blir svårt att uppskatta dem var och en för sig eller hur man nu ska säga. Samtidigt känns 54L i minsta laget för dem, men eftersom jag har så många gertrudae så måste de få 110an...
 
5st :)
Ett 200L, ett 110L (eller om det är 112..) och tre 54L.

När jag flyttat klart all fisk blir det:
200L: mosaikgurami, praecox, diamanttetra
110L: pygmégurami, gertrudae
54L: luminatus
54L: rasbora
54L: tomt :rofl:

Och så har jag mina trådfenor som ska vara någonstans. Antingen får de gå kvar i 200L, eller så får de flytta in i den tomma 54an. Har kommit på att jag inte vill ha dem med några pseudomugil, för de stimmar så mycket tillsammans att det blir svårt att uppskatta dem var och en för sig eller hur man nu ska säga. Samtidigt känns 54L i minsta laget för dem, men eftersom jag har så många gertrudae så måste de få 110an...
Låter som en bra plan!

Jag har blivit väldigt förtjust i trådfenorna efter dina bilder faktiskt. Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att trådfenorna blev 6-7 cm. De SER stora ut? Jag var tvungen att kika och de blir visst bara 3-4 cm? Och pH-värdet verkar de klara vad som helst med. 5 - 8 liksom!? :eek: Stod att i det vilda har man hittat dem i allt från 5,2 - 7,5. Imponerande ändå tycker jag!
 
Mina nya växter kom idag, det blev detta:
20240914-133049.jpg


Och såhär ser de ut när de mår finfint. Kände visst för spretigt när jag beställde:
InCollage_20240914_141948695.jpg


Jag funderar lite på att prova DIY-Co2 i något litet kar med bara växter för att se om det går att få dem sådär röda! (Tycker det är lite för läskigt att det kan bli för mycket och kväva fiskarna för att våga testa det i ett befolkat kar.)
 
Låter som en bra plan!

Jag har blivit väldigt förtjust i trådfenorna efter dina bilder faktiskt. Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att trådfenorna blev 6-7 cm. De SER stora ut? Jag var tvungen att kika och de blir visst bara 3-4 cm? Och pH-värdet verkar de klara vad som helst med. 5 - 8 liksom!? :eek: Stod att i det vilda har man hittat dem i allt från 5,2 - 7,5. Imponerande ändå tycker jag!
De är underbara :D De simmar runt konstant och utforskar och verkar fundera på saker, men inte på något hetsigt sätt. Håller till mestadels i mitten av akvariet/övre halvan. Nu är väl mina unga fortfarande, men de är väldigt små :p Lika små som mina gertrudae och jag tvivlar på att de kommer bli 6cm, kanske någon hane kan bli 5, men honorna tippar jag på att blir 3-4cm.

Men ja, de är väldigt tåliga, och orädda. De kommer alltid fram och kollar på mig och när jag satte ner handen och lät räkorna "äta" på mig så simmade trådfenorna i cirklar runt mina händer. Kan ta bild sedan på hur stora de är i förhållande till en hand :D
 
Nu är de här, mina första tetror! Fem diamanttetror. Orädda och framåt, håller ihop men undersöker samtidigt allting. De är betydligt större än de vi har på jobbet, och glittrar väldigt mycket mer! De är så otroligt vackra :love:

Verkar som att jag har en eller två honor, resten hanar. Så när det väl går att avgöra kön på de på jobbet så ska jag köpa en eller två honor till.
1000067918.jpg
 
Kan uppdatera med att tetrorna är galna, och vansinnigt snabba! De har inte ätit någon räka än, men nyfikna är de, och de testar att "bråka" med de andra fiskarna i akvariet. Inte så lugnt och fridfullt nu direkt :cautious: Hoppas på att det lugnar sig.

Gav dem mat också. Har fått någon förpackning insektspellets av vännen. Tetrorna reagerade inte så mycket på att det fanns mat på ytan, så inga problem för mina andra att äta. När jag doppade ner några små pellets så att de sjönk däremot..! Jag hann knappt blinka så hade tetrona tagit alla.

Just nu går trådfenorna där också. Kommer nog flytta dem imorgon till en 54a.
 
Inatt drömde jag mardrömmar om att jag hade världens största planaria i något akvarium :rofl: Den sköt upp från botten och tog utan problem vuxna räkor som den käkade upp bara sådär. Väldigt glad att det bara var en dröm!
 
Inatt drömde jag mardrömmar om att jag hade världens största planaria i något akvarium :rofl: Den sköt upp från botten och tog utan problem vuxna räkor som den käkade upp bara sådär. Väldigt glad att det bara var en dröm!
Sånna där drömmar alltså! Drömde en gång att jag hade fått en trollsländenymf i stora karet, fast jättestor den med då. Den hade satt sig kring Sayid och höll fast honom. :eek: Jag hade tittat på/läst om att hämta småkryp från naturen för att få en rikare microfauna. Det blev inget av det!:rofl:

Jag körde NO Planaria i 44 liters karet och det gick bra. Alla planaria försvann. Antar att en del blackworms och snäckor strök med men jag har även sett flera däri efteråt som verkar må bra iallafall.

Drar mig för att använda det i de lite större karen då jag inte är säker på hur sandsnäckorna klarar det och för att det finns snälla plattmaskar i karen med som jag vill ha kvar. Dör min enorma hord sandsnäckor i 720 så lär de förgifta hela karet. Tycker ju väldigt mycket om dem också. Man kanske skulle ta ut ett gäng i en balja och testa i vilket utsträckning de blir påverkade men det känns så taskigt. :arghh:
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 668
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp