Namn/smeknamn: Mio (heter något annat i stamtavlan), /LilleMan/Skrutt.
Ras: Dvärgschnauzer p/s
Ålder: Tre år på det fjärde.
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse

: Lantishund/skogspromenadkompis.
Agility verkar vara hans grej och nu när jag fått nya arbetstider hoppas jag att vi kan anmäla oss till lite kurser. Matte skulle gärna prova på NW, spår och lite sådant också.
Livet blev inte riktigt som tänkt då husse gick bort när han var nio månader ungefär. Mio har mest fått hänga med i vår stundom kaotiska vardag.
Men han är och har varit till ett ovärderligt stöd och en källa till glädje för mig och barnen genom denna tuffa tid i våra liv.
Bästa med just din bukehund:
*Han är så lagom i det mesta. Lagom stor. Når inte upp till bord. Går att lyfta och bära (fast han gillar inte att bli upplyft, men ligga i knä och få magen kliad -det är grejer det).
*Matmotiverad, men utan att vara mattokig och försöka klättra för att sno mat.
*Enkel att ha lös i skogen. Följer väl utan att ge sig av på egna strövtåg.
*Mio älskar sin familj, alla andra är rätt ointressanta (rastypiskt).
*Lagom förig och blir aldrig för "på mig", men är alltid glad och positiv till att hänga med på saker.
*Gosar lagom, en stund sedan vill han ligga ifred, men nära (passar mig perfekt).
*Han är väldigt bra på ett av sina två jobb (att larma).
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom

:
*Går ej att ha lös på gården eller nära landsvägen för då ska ALLT och ALLA jagas (i synnerhet cyklister) och han blir totalt döv för kommandon...
*Vissa män är superläskiga fiender b la. vår snälla granne som han träffat mer eller mindre varje dag sedan han kom hit. Men Mio är envis på den punkten. Grannen är icke godkänd.
*Han har rätt stort resursförsvar.
*Han är väldigt bra på ett av sina två jobb (att larma).
Han är urkass på det andra av sina två jobb (fånga gnagare).