Presentation bukehund(ar) 2025!

Vilken rolig tråd! Jag är inte så aktiv här inne längre men skrev mycket förr. Kanske dags att komma tillbaka med den här presentationen av vår (inte längre så) nya hund 😊

Visa bifogad fil 163807

Namn/smeknamn:
Rosie.
Ros, Rosan, Trosan, Rosita, Lilla bajshund, Grånos, Ferdinand (pga älskar att sitta på armstödet på soffan och titta ut).

Ras(ish):
Staffordshire bullterrier

Ålder: 7 år

Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse:
Soffvärmare, mästerbäddare, matvrak.
Fd. avelstik som gått i pension hos oss.

Bästa med just din bukehund!
Hon är sprallig och glad, älskar allt och alla, hon har on-knapp ute och off-knapp inne. Rolig, go och kärleksfull. Hennes personlighet är underbar. När vi skulle köpa henne frågade jag uppfödaren om hon gillar att springa runt som staffar gör, varpå hon svarade ”hon är en dam, hon springer inte” och det är verkligen spot on. Bilden visar lite av buset i hennes personlighet.

Eventuella minus:
Hon äter allt bajs hon kommer över och som alla staffar blir hon ibland lite för glad för sitt eget (och andras) bästa.
Dessutom är hon väldigt bunden vid mig och är alltid där jag är oavsett vad de andra i familjen gör. Ibland vill hon inte gå ut med de andra familjemedlemmarna och ibland ligger hon på hallmattan när jag inte är hemma, även om övriga familjen sitter i soffan.
Känner igen ditt namn och din hund, vad roligt att se er :)

IMG_2744.webp

Det här är Trassel fast ibland kallar jag omedvetet honom för Pajas för att han har så mycket roliga saker för sig. Ett riktigt charmtroll och hittills den lättaste och snällaste valp jag träffat men jag tror att ju mer han känner sig hemma så kommer busiga och påhittiga små saker att komma fram mer och mer.

Trassel är född 17/1-2025 så han är nu den 18/3 nästan exakt 2 månader gammal

Han är en Chinese crested av den nakna varianten. Han föddes svart och vit men så kommer han inte se ut som vuxen, han börjar bli lite brun på tassarna och i manen. Det är det roliga med rasen, det ä jätte svårt även för uppfödare hur valparna kommer se ut som vuxna.

Eftersom han bara är 8 veckor är hans största intressen att klättra upp i mitt knä och gosa, leka är roligt, gnaga på saker, retas med Milou, sova, charma folk. Vi var hos veterinären idag och hon var helt tagen, sa att hon blev tårögd för att han är så söt och alla djurvårdarna droppade in i rummet för att titta. Bilder togs så dom skulle kunna lägga ut bilder på deras Facebook sida. Veterinären sa att jag fått en helt underbar valp som kommer bli en jätte fin hund.

Positivt förutom sötheten är att det plötsligt föll ner en polett igår. I söndags när jag hämtade honom och måndag förmiddag trodde jag att det aldrig skulle gå att få honom att kissa och bajsa ute. Han totalvägrade och vet inte hur många gånger vi bara stod där och väntade ut varandra varvat med att gå runt. Men sen plötsligt så började han kissa och bajsa ute på måndag kväll och i natt en gång och nu på morgonen så väckte han mig vid 7.30 så absolut en rimlig tid och så vid 10. Så lättlärd är han och tycker väldigt mycket om mig;) Snäll, försvarar ingen mat, snuttar på en men bitar inte, älskar att bli buren och pussas på och gosa.

Negativt är att han är så liten att jag fått tillverka egna kläder efter tips från bukefalister. En benvärmare blev en en tröja. Att han alltid vill ha mig inom synhåll och gnäller annars men jag försöker köra vidare mitt liv ändå, men har inte börjat gå ut ur huset utan honom. Går bara runt här inne. Hatar valphagen fast jag inredd den och suttit med honom men kommer få hem en ny liten koja/bädd som @Malibu_Stacy tipsade om.

Namn/smeknamn: Barvatorps Gripa. Gripen, Gripskit 😁

Ras(ish):  Schäfer

Ålder: 8,5 år
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse:
Vi hade en rätt lång paus med tränandet där vi mest körde drag, hon var med på jobbet, långpromenader, ridturer, lite uppletande etc. Nu kör vi det + lydnad, spår, uppletande, specialsök mer regelbundet samt lite igp skyddsövningar ibland mest för skoj. Om det blir någon tävling får vi se :)

Bästa med just din bukehund:
Hon är en himla lätt och trevlig hund att leva med samtidigt som hon har en otrolig arbetslust, kvickhet och kamplust. Väldigt smart och uträknande. Tackar aldrig nej till att göra saker och är socialt trygg med folk, oftast snäll med andra hundar sålänge dom inte dundrar in i hennes zon dom första minuterna. Jag kan tex ta en helt ny hund i ena handen och hålla henne i andra och ta en promenad utan problem. Använder henne ibland när någon behöver träna hundmöten för oftast så låtsas hon om att den andra inte finns oavsett hur dom beter sig, sålänge dom inte kommer fram. Hon är väldigt fin att ha med sig på jobbet bland folk som har autism osv. Blir så varm när jag ser hur hundrädda vågar hälsa på henne och hur go hon är.

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom:
Hatar okända katter, komiskt nog har det inte varit några problem när jag tar hem okända kattungar 😅
Har en del resursförsvar mot hundar/katter innan hon känner dom väl. När hon är trygg ligger hon gärna bredvid. Inte den bästa avknappen när det finns en förväntan men har lärt sig att "hålla sig i bakgrunden" så nu för tiden är hon otroligt lättsam i vardagen men att ta ut på planen på brukshundklubben för att "hänga" är inte hennes grej om man säger så 😁
Att polisa katterna 🙄 har matte sagt att katterna inte får göra något så ska man hjälpa henne med det nästa gång.

20230927_134958.webp

Namn/smeknamn: Chika, Chikapoo, Picachoo, Pix, Ladybug, Hums.
Ras(ish): Shiba inu
Ålder: 14,5
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Har pysslat med agility och viltspår, drar pulka ibland men är numera promenadpensionär som ibland terroriserar katten och apporterar random hushållsföremål.

Bästa med just din bukehund: Den underbara regala kattityden! Shiba från topp till tå, gör som hon vill, tar ingen skit och är alltid underhållande. :D Självrengörande!

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀: Börjar vara gammal. <3 Har även haft en del hanteringsproblem hos till exempel veterinären och var en riktigt jävlig valp, men det sista visste jag ju om när jag valde ras. ;)

1742420864161.webp

Namn/smeknamn Pemberwoods Marshall, Helmer, Helmut, Helmertholmert, HelmutElmo, The Helm of the Elmo, Mammas älsklingspälskling
Ras(ish) Welsh corgi Pembroke
Ålder 8
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse Ytterst erfaren vänstervarvare men kanske inte toppskiktet, mycket stabil excellentare dock!
Bästa med just din bukehund! Att han är så himla snäll och mild och fin med framförallt mitt barn.
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom Matbesatt, rullar sig i allt skit, lite oförtjust i andra hanar. Svårparad! Stor sorg för mig för han har liksom allt.

IMG_7585.webp

IMG_2820.webp

Namn/smeknamn: Kallas ILY
Ras(ish): Papillon
Ålder: snart 4 år
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆:
Professionell mysgroda och sällskapsdam. Men vi gör lite nosework, spår, trick etc. Hon älskar att gräva efter saker också.
Hon är den vänligaste, raraste lilla mjukis-tjej som finns! Och hon är alltid glad. Hon hoppar fram mer än hon går typ och är en så kul, knasig clown. Gör så tokroliga saker konstant. Den mest keliga filuren som finns och skulle gärna krypa innanför huden på typ alla. Som den mest Labradoriga av Pappisar är hon också mkt matmotiverad och därför mkt lättlärd.
Eventuella minus: Ja du.. åksjuk är väl inte jättekul.
Kan också ibland koppla bort hörsel och hjärnfunktion när hon hittar ngt spännande spår och släpar sig fram som en drogad humla med nosen i marken. 🐝 😅

IMG_3242.webp

Namn/smeknamn: Kallas Pebbles och är min sambos hund som jag har hand om mycket
Ras(ish): Papillon
Ålder: 3,5 år
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆:
Professionell sällskapsdam och energi-injektion. Men vi gör lite nosework, spår, trick etc. Hon behöver aktiveras mer än sin syrra, mentalt och fysiskt för att må som bäst.
Hon har blivit en så fin kompis från att haft svårare med det sociala förr. Både mindre bufflig mot sin syster och att hon söker kroppskontakt nu. Hon är oerhört intelligent, snabb både i huvud och kropp. Mkt atletisk och mkt energi. Jätterolig att träna IOM att hon är så smart. Nu är hon också en gosig hund. Hon får en väldigt ofta att skratta med sina tokroligheter som påminner om två av mina förra hundar ur samma linje.
Eventuella minus:
Sambo är väl inte lika konsekvent eller lika van vid forma djur som jag. Så det är lite saker att jobba vidare på i henne. Hon är mentalt ”mer” än min hund i grunden också. 😅
Hon behöver få en lite bättre avknapp i alla lägen, lära sig vänta mer/ha tålamod etc och har mer nära till ljud än jag är riktigt nöjd med. Men sambo har lärt sig mkt under resans gång och är på bra väg med henne.

Som en gremlin i pokemon-världen
Min kines hette Gizmo. Vi hade svårt att komma på ett namn som passade honom och så föreslog pappa Gizmo eftersom han såg ut som en gremlin. Stolt ringde jag upp hans uppfödare och berättade att vi äntligen kommit på ett namn till honom. Hon, med en inte helt dold suck, berättade att det fanns redan tre Gizmo bland hennes uppfödda valpar 😅 Hon var naturligtvis glad att vi var glada i namnet, men uppenbarligen var vi inte så påhittiga som vi trodde 🤣

Alltså han är så sjuuuukt söt, men jag hade nog kallat honom för Skunken pga teckningen. 😍😍😍
Haha, det sa veterinären också :D . Troligtvis kommer den vita slingan bli röd/ brun så en lite annorlunda skunk. Hade mamma och vännina på besök i veckan och när Trassel kom springandes så sa jag till väninnan att här kommer Trassel. ”Ja det ser jag men vad heter han då?” frågade hon :rofl:

Namn/smeknamn: Dallas aka. Sallad
Ras(ish): Staffish (antagligen Staff/Amstaff)
Ålder: 8.5 år, bott här sen han var 1.5 år.
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Sällskapshund som har kört lite agility, nosework, specialsök, rallylydnad, personsök och dw.
Bästa: En riktig knähund, älskar att kramas. Väldigt försiktig och inkännande när tiken var sjuk. Samtidigt som han kan vara en riktigt filur med en räv bakom varje öra.
Minus: Rädslor, det är hanterbart i vardagen men begränsar oss tyvärr på kurs/tävling och är såklart jobbigt för honom.
💔

20250131_120229.webp

Namn/smeknamn: Dallas aka. Sallad
Ras(ish): Staffish (antagligen Staff/Amstaff)
Ålder: 8.5 år, bott här sen han var 1.5 år.
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Sällskapshund som har kört lite agility, nosework, specialsök, rallylydnad, personsök och dw.
Bästa: En riktig knähund, älskar att kramas. Väldigt försiktig och inkännande när tiken var sjuk. Samtidigt som han kan vara en riktigt filur med en räv bakom varje öra.
Minus: Rädslor, det är hanterbart i vardagen men begränsar oss tyvärr på kurs/tävling och är såklart jobbigt för honom.
💔

Visa bifogad fil 164305
Vad jobbigt med rädslor, vad är det för saker han reagerar på?

Vad jobbigt med rädslor, vad är det för saker han reagerar på?
Det är jobbigt för honom. Främst ljudrädslor, skrammel och smällar. Sen är han osäker i situationer med främmande hundar och människor/barn. Antagligen hade han mått bra av att ha sina bollar i behåll.

• Hjärta
Reactions: Sel
Det är jobbigt för honom. Främst ljudrädslor, skrammel och smällar. Sen är han osäker i situationer med främmande hundar och människor/barn. Antagligen hade han mått bra av att ha sina bollar i behåll.
Aha, okej men han verkar vara en härlig grabb annars :heart

20250319_153204.webp

Namn/smeknamn: Mio (heter något annat i stamtavlan), /LilleMan/Skrutt.

Ras: Dvärgschnauzer p/s

Ålder: Tre år på det fjärde.

Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆: Lantishund/skogspromenadkompis.
Agility verkar vara hans grej och nu när jag fått nya arbetstider hoppas jag att vi kan anmäla oss till lite kurser. Matte skulle gärna prova på NW, spår och lite sådant också.
Livet blev inte riktigt som tänkt då husse gick bort när han var nio månader ungefär. Mio har mest fått hänga med i vår stundom kaotiska vardag.
Men han är och har varit till ett ovärderligt stöd och en källa till glädje för mig och barnen genom denna tuffa tid i våra liv.

*Han är så lagom i det mesta. Lagom stor. Når inte upp till bord. Går att lyfta och bära (fast han gillar inte att bli upplyft, men ligga i knä och få magen kliad -det är grejer det).

*Matmotiverad, men utan att vara mattokig och försöka klättra för att sno mat.

*Enkel att ha lös i skogen. Följer väl utan att ge sig av på egna strövtåg.

*Mio älskar sin familj, alla andra är rätt ointressanta (rastypiskt).

*Lagom förig och blir aldrig för "på mig", men är alltid glad och positiv till att hänga med på saker.

*Gosar lagom, en stund sedan vill han ligga ifred, men nära (passar mig perfekt).

*Han är väldigt bra på ett av sina två jobb (att larma).

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀:

*Går ej att ha lös på gården eller nära landsvägen för då ska ALLT och ALLA jagas (i synnerhet cyklister) och han blir totalt döv för kommandon...

*Vissa män är superläskiga fiender b la. vår snälla granne som han träffat mer eller mindre varje dag sedan han kom hit. Men Mio är envis på den punkten. Grannen är icke godkänd.

*Han har rätt stort resursförsvar.

*Han är väldigt bra på ett av sina två jobb (att larma).
Han är urkass på det andra av sina två jobb (fånga gnagare).

Senast ändrad:
Jag är ju bara sparehuman, men hon får vara med ändå 😁

Namn/smeknamn: Tinkerbell (Tinka, Hjärtrud, Stinkus)
Ras(ish): Högst oklart, men nåt med podengo kanske?
Ålder: Kanske runt 9 år?
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse:😆
Vi promenerar mest, har försökt lära henne lite trick, men det går verkligen inte, tog totalstopp vid vacker tass 😂
Hon är fruktansvärt go 💕
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀
Hon avskyr att få klorna klippta, vi måste köra med munkorg tyvärr! Sen är hon ganska lat och envis

1000089196.webp

Namn/smeknamn: Hudson aka Hud, Buddy, Prince
Ras: Tollare
Ålder: 7 år
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Just nu hänger han mest med eftersom jag är student och inte har tillgång till bil för att åka iväg och träna. Tidigare har vi tränat det mesta; agility, rally, testat nosework och lite apportering. Borde nog egentligen lägga lite mer fokus på rallyn eftersom det är lättare att träna själv.
När vi är på mina förälrars landställe så är hans arbete att hänga ute och hålla koll på omgivningen om man frågar honom.
Han har varit en väldigt bra första hund, jag skaffade honom när jag var tonåring och gjorde definitivt inte allt rätt. - Galet smart, känns som att han bara fattar allt. Lite av en enmanshund, vi är också väldigt lika varandra.
Han har egentligen inga stora svårigheter, testat det mesta med mig, finner sig i det mesta. Han är skön i att han aldrig har varit svår i hundmöten. Han är nog ganska bra med hundrädda, han är rätt oinresserad på ett sätt som iaf hjälpte min farmor.
Väldigt snygg och bra på att vara modell. Egentligen typ perfekt storlek, päls etc., jag hade inte ändrat någonting.
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom
Dålig på passivitet när man är ute på typ resturanger eller åker tåg. Han gör egentligen inget störande för andra, men står hela tiden och slappnar inte av.
Ibland väldigt intensiv, kan t.ex. inte vara i närheten om man badar för att han börjar skrika, samma med att se andra hundar köra agility.
Jaktinstinkt som gör att jag inte vågar ha honom lös för att jag inte litar på honom.
DSC_0142.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Ormbett
  • Ridskoleryttare
Tillbaka