Vart slänger du hundbajspåsarna

abc

Trådstartare
Ja vart slänger du hundbajspåsar, godispapper mm när du är ute på promenad? Första bästa privata soptunna? Allmänna papperskorgar? Bär med hem?

Ja vart slänger du hundbajspåsar, godispapper mm när du är ute på promenad? Första bästa privata soptunna? Allmänna papperskorgar? Bär med hem?
Bär med hem, om det inte finns en allmän papperskorg (eller en korg där det står att det är för påsarna, men jag har inte sett sådana på länge). Önskar det fanns fler för det luktar ju hela vägen (hundpromenerar bara andras hundar :rofl: )

Godispapper lägger jag i fickan och slänger hemma.

När jag är i stan, första bästa hundlatrin. Slänger aldrig påsar i papperskorgar då de inte har samma tömningsfrekvens som latrinerna.
I stugan tar jag med dem hem, har en separat spann bredvid mina soptunnor. Sen tömmer jag spannen i en soppåse jag lägger i tunnan. Vill inte ha lösa bajspåsar i min stora tunna, risken finns att de går sönder och hela tunnan blir kladdig :yuck:

• Gilla
Reactions: abc
När jag är i stan, första bästa hundlatrin. Slänger aldrig påsar i papperskorgar då de inte har samma tömningsfrekvens som latrinerna.
I stugan tar jag med dem hem, har en separat spann bredvid mina soptunnor. Sen tömmer jag spannen i en soppåse jag lägger i tunnan. Vill inte ha lösa bajspåsar i min stora tunna, risken finns att de går sönder och hela tunnan blir kladdig :yuck:
Vi har bara en sort där slängs både hundbajs och vanligt skräp.

Här i mitt område slänger många i privata tunnor. Jag tycker det är obegripligt. Läste på fb att många tyckte det va helt ok. De hänvisade till att det är bättre än att det hamnar i naturen. Men hur i hela fridens namn kan naturen bli ett alternativ. Här betalar man dessutom vikt. Men tycker väl mest det är en principsak att inte använda privata.

I min kommun är det otillåtet att slänga hundbajspåsar i allmänna papperskorgar - det står på varje papperskorg. Hundlatrin ska det vara. Dessvärre finns det cirka 0,01 hundlatrin per papperskorg 😶 så det som händer blir följande: många struntar i att ta upp bajset öht. Samvetsgranna typer tar upp bajset och bär sen runt på hundbajset i hela stan. Nästan gång kanske även den samvetsgranna "glömmer" att ta upp efter hunden, för det är så jobbigt att bära runt på påsen.

Har faktiskt aldrig sett sån nitiskhet kring detta nån annanstans, och kan visserligen förstå det på ett sätt men tror att det är dummare än det är bra. Om det ska funka behövs långt fler hundlatriner.

I min kommun är det otillåtet att slänga hundbajspåsar i allmänna papperskorgar - det står på varje papperskorg. Hundlatrin ska det vara. Dessvärre finns det cirka 0,01 hundlatrin per papperskorg 😶 så det som händer blir följande: många struntar i att ta upp bajset öht. Samvetsgranna typer tar upp bajset och bär sen runt på hundbajset i hela stan. Nästan gång kanske även den samvetsgranna "glömmer" att ta upp efter hunden, för det är så jobbigt att bära runt på påsen.

Har faktiskt aldrig sett sån nitiskhet kring detta nån annanstans, och kan visserligen förstå det på ett sätt men tror att det är dummare än det är bra. Om det ska funka behövs långt fler hundlatriner.
Mitt förslag som en som typ jobbar inom området är att skicka in dina önskemål till kommunen. Du kan tom pricka ut på en karta vart det skulle passa med en hundlatrin. Allmänhetens synpunkter är viktiga för att hitta rätt nivå (på service) och rätt plats. Det ger också stöd i budgetarbetet om det kommit in synpunkter från allmänheten man kan stödja sig på.

Mitt förslag som en som typ jobbar inom området är att skicka in dina önskemål till kommunen. Du kan tom pricka ut på en karta vart det skulle passa med en hundlatrin. Allmänhetens synpunkter är viktiga för att hitta rätt nivå (på service) och rätt plats. Det ger också stöd i budgetarbetet om det kommit in synpunkter från allmänheten man kan stödja sig på.
Jag vet att det är väldigt många som har reagerat, exempelvis i ett inlägg om hundlatriner som kommunen själva gjorde för inte så länge sedan. Själv bor jag på landet och är lindrigt drabbad - jag går mest med hundarna i skogen eller efter öde landsvägar, och där plockar jag inte upp bajset. Behöver jag göra det på promenad hemma i byn tar jag förstås hem och slänger i min egen tunna. Men ja, jag håller absolut med dig om att man ska reagera i rätt kanaler, inte bara gnälla på forum!

Dom gånger jag går inne i stan så slänger jag i första bästa papperskorg. Eftersom vi åker bil till stan så skulle jag absolut inte ta med en bajspåse hem 😜

I skog och mark plockar jag aldrig upp bajs med undantag för om någon av hundarna råkar sätta sig rakt utanför någons hus då plockar jag upp och tar med hem 🙈

Slänger i en allmän soptunna, tar med hem eller slänger hos någon av de grannar som har okejat att man får slänga hos dem. I vår samfällighetsförening har vi klistermärken som man kan hämta gratis och klistra på sin soptunna om man vill, det står typ "Här kan du slänga din bajspåse".

Hundlatrin eller allmän papperskorg. Finns inte det (ovanligt häromkring) tar jag med hem, har en hundlatrin 20 m från huset.
Godispapper eller liknande i allmän papperskorg eller tar med hem.

I papperskorgar. Hundlatrin där det finns. Finns inget av det bär jag hem det. I skog och mark tar jag inte upp om hunden inte sätter sig olämpligt till så att man kan råka trampa på det när man kommer gående normalt.

Tycker att det är stört med regler att inte slänga i papperskorg. Sätt då för fan upp hundlatrin på kortare avstånd liksom. Ta reda på vilka som fylls fortare och töm dem oftare än de andra i så fall.

Jag vet att det är väldigt många som har reagerat, exempelvis i ett inlägg om hundlatriner som kommunen själva gjorde för inte så länge sedan. Själv bor jag på landet och är lindrigt drabbad - jag går mest med hundarna i skogen eller efter öde landsvägar, och där plockar jag inte upp bajset. Behöver jag göra det på promenad hemma i byn tar jag förstås hem och slänger i min egen tunna. Men ja, jag håller absolut med dig om att man ska reagera i rätt kanaler, inte bara gnälla på forum!
Hum, hoppas det är jättesuperöde, en släkting med hund (som jag går ut med ibland) tyckte, liksom tydligen väldigt väldigt många andra, att bredvid naturstig var öde. Dvs allting som hade lite träd eller gräs eller buskar eller liknande, dvs allt som inte var asfalterat eller har en gummiyta för utelek. Haken är att gemene 2-6 åring har ungefär samma beteenden (bortsett från att hen har blöja och sedan håller sig) och behov av att nosa runt och äventyra som gemene hund... och att det väldigt bra för 2-6 åringars hälsa att äventyra i naturen, så länge de inte landar i ngt hundar lämnat. (det är iofs säkert bra för deras hälsa att landa i allt möjligt vidrigt stuff, men inte för förälderns nerver och luktsinne :rofl: )

Det har jag gjort. Jag skrev till min kommun, förklarade att längs en populär gång- och cykelväg så kunde man gå med sin hund i nästan 2km utan att passera en soptunna (annat än privata villa-soptunnor). Jag tog skärmdump på google maps, markerade vilken sträcka många går och markerade ut var dåvarande soptunnor fanns. Jag förklarade att det vore bra med några fler längs vägen.

Någon månad senare fanns det flertalet nya soptunnor längs just den sträckan. Jag var nöjd, och troligen många andra också.

Som svar på TS fråga:
Jag slänger i allmänna soptunnor, aldrig i privata om jag inte skulle ha fått ok av personen som äger soptunnan att slänga där såklart. (Det har hänt att vissa privatpersoner satt ut skyltar om att det är ok att slänga i deras soptunna)

Liknande trådar

Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på... 2
Svar
37
· Visningar
3 090
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
292
  • Artikel Artikel
Dagbok Hur många handläggare krävs det för att förstå att man inte orkar mer? Sedan december 2023 har jag bollats mellan Arbetsförmedlingen...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: IngelaH
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 887
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka