Vart slänger du hundbajspåsarna

Hum, hoppas det är jättesuperöde, en släkting med hund (som jag går ut med ibland) tyckte, liksom tydligen väldigt väldigt många andra, att bredvid naturstig var öde. Dvs allting som hade lite träd eller gräs eller buskar eller liknande, dvs allt som inte var asfalterat eller har en gummiyta för utelek. Haken är att gemene 2-6 åring har ungefär samma beteenden (bortsett från att hen har blöja och sedan håller sig) och behov av att nosa runt och äventyra som gemene hund... och att det väldigt bra för 2-6 åringars hälsa att äventyra i naturen, så länge de inte landar i ngt hundar lämnat. (det är iofs säkert bra för deras hälsa att landa i allt möjligt vidrigt stuff, men inte för förälderns nerver och luktsinne :rofl: )
Vid landsvägarna där jag går hoppas jag att inga 2- till 6-åringar leker 😬 I så fall har de (och deras föräldrar) större problem än lite hundbajs. I skogen, som är företrädesvis min egen, får barn hemskt gärna leka men jag tror inte att de gör det tyvärr.

Vi är nästan aldrig i stan tillsammans. Ibland följer han med och han kissr mest.
I hundparken finns två hundtunnor

När jag går här hemikring sparkar jag ner bajset i diket eller kastar ut i skogen. Ser till att det hamnar där folk inte går.

Det som hamnar på tomten hivar jag ut i grannens träda :D

Jag tycker inte man ska slänga hundbajspåsar i andras privata soptunnor. Mina föräldrar hade en sommarstuga förut i ett område där folk ofta gjorde det. Lite trist när de i vissa perioder inte hade beställt tömning eftersom ingen hade varit i stugan på ett halvår. De kom ut till stugan och det låg flera påsar i soptunnan och en gång var det en påse som nog inte var ordentligt ihopknuten.
Inte trevligt...:o

Vi är väldigt sällan med hundarna i stan. Men är vi det kastar vi i vad för "allmänt" som finns, soptunna eller hundlatrin. Men vi slänger inte i någon annans privata saker.

Vi har bara en sort där slängs både hundbajs och vanligt skräp.
Ja det är ju upp till varje kommun hur de vill ha det så man får ta seden dit man kommer. I min ska hundbajs kastas i de speciella latrinerna och de töms varje eller varannan dag, papperskorgarna vet jag inte hur ofta de töms men det är inte alls lika ofta.

Vi är nästan aldrig i stan tillsammans. Ibland följer han med och han kissr mest.
I hundparken finns två hundtunnor

När jag går här hemikring sparkar jag ner bajset i diket eller kastar ut i skogen. Ser till att det hamnar där folk inte går.

Det som hamnar på tomten hivar jag ut i grannens träda :D
Nu vet jag ingenting(!) om hur du bor, men i mitt område blir jag knäpp på folk som "sparkar det dit ingen går" för kruxet är att folk tenderar att gå just där... Eller som när min ena hund var jättedålig i magen för ett tag sedan, sådär så det bara sprutade ut och jag försökte få in hunden vid någon buske för att åtminstone ställa till med så lite problem som möjligt... Well. Det var svårt att få in hunden där, för det var så proppfullt med fullt upplockbar skit att hunden knappt kunde sätta ner en tass där utan att kliva i någon hög... Jättemysigt.

Nu vet jag ingenting(!) om hur du bor, men i mitt område blir jag knäpp på folk som "sparkar det dit ingen går" för kruxet är att folk tenderar att gå just där... Eller som när min ena hund var jättedålig i magen för ett tag sedan, sådär så det bara sprutade ut och jag försökte få in hunden vid någon buske för att åtminstone ställa till med så lite problem som möjligt... Well. Det var svårt att få in hunden där, för det var så proppfullt med fullt upplockbar skit att hunden knappt kunde sätta ner en tass där utan att kliva i någon hög... Jättemysigt.
Fast om det blir så mycket bajs är det ju inte ett område där ingen går utan ett populärt promenadstråk. Där ska man alltid plocka upp anser jag, även utanför anlagd väg/stig.
När någon skriver "där ingen går" antar jag att det är i diket längsmed någon landsväg eller helt enkelt ute i skogen/på riktiga landsbygden. :)

Jag bor mitt på bondlandet med flera hundra meter år grannar. Vägen jag är tvungen att börja promenaden på, är en bred asfalterad länsväg. Resten av våra promenader sker i skogen eller längs byvägar. Extremt få människor går där jag går. Jag vill iontetrampa i lämningar efter tamdjur så de förpassas iväg på där jag går.

Det är rejält äckligt att ha hundbajs där man rör sig. I hundparken händer det att jag hittar högar. Det är inte alltid lätt att se att hunden sätter sig, det är stort. Så jag tar upp efter andra också.
Lika äcklligt när man går in i en dunge och ser att folk stannat bilen och gåttut i skogen för att uträtta behoven.
Grr, man gräver ner det man klämt ut! Inklusive papperet.

Jag slänger i allmänna soptunnor, alternativt tar med hem. (jag har glömt en i jackfickan och tagit med till jobbet så många gånger. Tur jag hänger jackan i en egen skrubb. 😅:bag: ) Det förekommer då och då att någon har en klisterlapp på sin tunna som informerar om att det är okej att slänga där men eftersom tunnorna bara står ute vid vägen på sophämtardagen är det sällan någon hamnar i en sådan.

Jag har flera gånger tänkt skaffa en lapp men glömmer det hela tiden. Kanske är det dags idag? :D
Jag slänger ju mina egna där och eftersom jag inte drar ut tunnan förrän dagen den ska tömmas kvittar det egentligen vad folk slänger i den!

Plockar upp där det finns risk att någon går (väg, stig osv) eller där någon kan tänkas klippa gräset och bär med hem, om jag inte passerar en privat soptunna där jag tar för givet att jag kan kasta pga att den tillhör någon som också har hund.
Nu bor jag i en by utanför samhället, här finns inte en enda offentlig soptunna så långt ögat når 😅
Låter det ligga om det är i ett dike som inte "tas hand om".
Men oftast hinner hon bajsa så tidigt på promenaden att jag kan slänga det i min egen tunna 😅

Fast om det blir så mycket bajs är det ju inte ett område där ingen går utan ett populärt promenadstråk. Där ska man alltid plocka upp anser jag, även utanför anlagd väg/stig.
När någon skriver "där ingen går" antar jag att det är i diket längsmed någon landsväg eller helt enkelt ute i skogen/på riktiga landsbygden. :)
Grejen är att jag allt som ofta hör från andra hundägare att de inte behöver plocka upp även på sådana ställen här i mitt område, just med argumentet "ingen går där ändå". Det händer också att andra hundägare säger åt mig att jag inte behöver plocka upp av den anledningen.

Enda gången min hund rastas när vi inte är hemma (ute i skogen där bajset får ligga) är på jobbet och vi har en särskilt soptunna för bajspåsar så då hamnar de där.

Finns rätt så många hundlatriner här så det blir där eller i rakt i restavfall eftersom vi har avfallsstation utanför huset.

Hälsade på kusiner i villaområde en gång när jag var kanske 10? och gick ut med deras hund. Hade bara bott mitt i storstan så hade ingen aning om att soptunnor kunde vara privata 😅 Slängde därför påsen i första bästa tunna jag såg och ut ur huset kom en skitsur kvinna som gav mig världens utskällning!! Jag skakade hela vägen hem. Gick aldrig på den gatan igen ur ren skräck men det funkade i alla fall, har aldrig slängt någonting i en privat soptunna sen dess… :bag:

Jag bor som sista hus innan skog och har haft många som slängt hundbajspåsar i vår soptunna som vägs vid töming.
Jag har satt upp en lapp på tunnan att de inte ska slänga det där. Tyvärr händer det ofta att man lägger sina påsar utanför istället. Jag har även fått plasthandskar i brevlådan, förmodligen från någon som inte varit nöjd med att vi inte vill ha deras skit i våra sopor. Har själv ingen hund.

Jag slänger i allmänna soptunnor, och har en "flärp" på kopplet där man kan hänga en knuten hundbajspåse så slipper jag bära den på platser där det inte finns några soptunnor eller är glest mellan dem.

I området runt mina föräldrar har en del personer stickers/dekaler på sina privata soptunnor där det står "här får du slänga din hundbajspåse", så där slänger jag också ibland.

Det finns en särskild plats i helvetet för de som slänger sina bajspåsar i privata tunnor :rage: Här är det så illa att vi kan inte ha våra tunnor ståendes vid vägen utan måste dra in dem efter varenda j-la tömning (bor utefter ett rastningsstråk). Slöjävlarna till hundägare ids nämligen inte knyta dem innan de slänger dem i tunnan :yuck:

"Priset" tar dock det ärkepucko som slängt en knuten hundpåse i buskaget längst ner på min åker. Det är en j-la åker på båda sidorna av vägen, det hade gått att sparka ut skiten på åkern mycket snabbt :meh:

Men bevisligen är extremt många av hundägarna i byn totalt i avsaknad av hjärna, en granne en bit bort fick delar av sin häck sönderpissad samt att efter vägen ner mot bostadsområdet får de som bor närmast lov att mocka varje vår... det är så j-la mycket hundskit att de inte kan vara ute annars pga stanken.

Liknande trådar

Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på... 2
Svar
37
· Visningar
3 128
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
295
  • Artikel Artikel
Dagbok Hur många handläggare krävs det för att förstå att man inte orkar mer? Sedan december 2023 har jag bollats mellan Arbetsförmedlingen...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 905
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka