Vart slänger du hundbajspåsarna

Jag bor som sista hus innan skog och har haft många som slängt hundbajspåsar i vår soptunna som vägs vid töming.
Jag har satt upp en lapp på tunnan att de inte ska slänga det där. Tyvärr händer det ofta att man lägger sina påsar utanför istället. Jag har även fått plasthandskar i brevlådan, förmodligen från någon som inte varit nöjd med att vi inte vill ha deras skit i våra sopor. Har själv ingen hund.
Har fått en del sura miner på mitt inlägg... Varför ska jag behöva ta hand om andras hundbajs i mina soptunnor? Jag tycker att man får ta hand om sin egna skit. Inte jag som inte ens har hund.
Eller så var reaktionerna förhoppningsvis att folk ska ta hand om sin skit och inte lägga det hos oss eller utanför i påsar vilket händer ganska ofta.

Har fått en del sura miner på mitt inlägg... Varför ska jag behöva ta hand om andras hundbajs i mina soptunnor? Jag tycker att man får ta hand om sin egna skit. Inte jag som inte ens har hund.
Eller så var reaktionerna förhoppningsvis att folk ska ta hand om sin skit och inte lägga det hos oss eller utanför i påsar vilket händer ganska ofta.
Folk är arga på hur folk beter sig som slänger skit i din tunna, inte på dig. :) Tror jag kan tala för alla reaktionerna här.

Jag slänger antingen i allmänna korgar, vi har två i kvarteret som dessutom jag tömmer eller privata där jag vet vi får slänga. Finns inget av de alternativen, slänger jag bajspåsen vid nåt träd eller så, o sen hämtar jag den när jag kommit tillbaka från promenaden.

Jag plockar upp i åtminstone 99% av fallen, och bär med mig tills jag ser en allmän soptunna och slänger där. Det är ju inte tillåtet att slänga i någon annans privata soptunna, så det gör jag förstås aldrig. Och jag bor i lägenhet så jag skulle inte få för mig att ta med det hem :rofl:

Den enda gången jag inte plockar upp är om jag är mitt i skogen och jag vet att det inte kommer finnas en soptunna inom en timme eller så - och om det är precis bredvid stigen eller nånstans där någon kan råka gå, så brukar jag ta en pinne och borsta in det under en buske eller liknande :D Men det händer nästan aldrig, hon brukar bajsa i början av promenaden och då finns det alltid en papperskorg i närheten.

Rent allmänt tycker jag att hanteringen av hundbajs är en del i att se till att ens hundägande stör andra så lite som möjligt. Jag vill ju givetvis försöka se till att folk i allmänhet inte blir mer negativt inställda till hundar.

Jag bor som sista hus innan skog och har haft många som slängt hundbajspåsar i vår soptunna som vägs vid töming.
Jag har satt upp en lapp på tunnan att de inte ska slänga det där. Tyvärr händer det ofta att man lägger sina påsar utanför istället. Jag har även fått plasthandskar i brevlådan, förmodligen från någon som inte varit nöjd med att vi inte vill ha deras skit i våra sopor. Har själv ingen hund.
Det här låter verkligen inte trevligt :(
Kanske värt kontakta kommunen och påtala problemet? Att det behövs en allmän sopkorg där i närheten.

Jag har sett bajspåsar som är någon annans i soptunnan.
Här finns inte en allmän soptunna på kilometers avstånd så det är verkligen inte konstigt.
Jag har till och med sagt till en person som hade tänkt ta med sitt hunds bajs i bilen för att kasta hemma att men det finns ju en soptunna vid vägen så använd den!

Bajspåsar åker ner i hundlatriner. Skräp beror på - typ glasspapper och sånt kastar jag i första bästa allmänna papperskorg, det mesta okladdigt åker ner i fickan eller handväskan. Jag gillar inte att ta i soptunnelock så jag undviker det så långt det går. Gäller även hundlatriner så det brukar höras när jag är där och öppnar med hundbajspåsen och "kastar" i skiten innan locket hinner smälla igen med en jädra smäll 😅

Tydligen tycker folket här att det är rimligt att slänga små plastpåsar med bajs i vår kompost tunna :cautious: (och i restavfall tunnan med iofs men inte fullt lika sur över det)

Jag satt upp lapp och la dit påsarna vid vägen, hade inte räknat med vem de nu var som slängt där skulle ta vara på det själv, utan räknat med o få slänga påsarna själv efter några dagar men att skyldig förhoppningsvis iaf ser och kanske inte gör om det.

Men såg imorse att både påsar o lapp var borta! Positivt överraskad.

• Gilla
Reactions: Sel
Mina grannar gillar lappar med. 🤣

qLsjZn4.jpeg

Liknande trådar

Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på... 2
Svar
37
· Visningar
3 128
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
295
  • Artikel Artikel
Dagbok Hur många handläggare krävs det för att förstå att man inte orkar mer? Sedan december 2023 har jag bollats mellan Arbetsförmedlingen...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 905
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka