Kassapersonal som ber om donation

Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Från Cancerfonden: Tack för ditt mejl.

Stort tack för dina synpunkter. Det stämmer att vi när man skänkt en gåva sedan skickar ut information om vad gåvan går till, samt som ett led i att få in ytterligare bidrag till cancerforskningen. Utskicken genererar stora summor. För Cancerfonden är det dock av yttersta vikt att insamlings- och administrationskostnaderna är så låga som möjligt för att så mycket pengar som möjligt ska gå till kampen mot cancer.
Enligt SI, Svensk Insamlingskontroll, får max 25% av de insamlade medlen gå till insamlings- och administrationskostnader. Vi ligger långt under, på ca 14%.
 
Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Från Radiohjälpen: Tack för ditt meddelande och viket intressant samtal du och dina vänner har haft!

Radiohjälpen har inga register på sina givare och vi är godkända av Svensk insamlingskontroll för att erhålla ett 90-konto. Radiohjälpen har valt att inte ansöka om att bli gåvomottagare hos Skatteverket därav är gåvor till Radiohjälpen inte avdragsgilla i skattedeklarationen och kan fortsätta att inte föra några register på våra givare, Frågor och svar | Radiohjälpen (radiohjalpen.se). Detta är ett sätt att hålla våra administration-och insamlingskostnader nere så att så mycket som möjligt går till våra projekt. 90 1950 6 | Radiohjälpen (radiohjalpen.se)

Den återkoppling vi gör är att vid större gåvor (>5 000kr) till vårt bank-eller plusgiro, och om information finns, är att vi skickar ett tackbrev.
 
Från Cancerfonden: Tack för ditt mejl.

Stort tack för dina synpunkter. Det stämmer att vi när man skänkt en gåva sedan skickar ut information om vad gåvan går till, samt som ett led i att få in ytterligare bidrag till cancerforskningen. Utskicken genererar stora summor. För Cancerfonden är det dock av yttersta vikt att insamlings- och administrationskostnaderna är så låga som möjligt för att så mycket pengar som möjligt ska gå till kampen mot cancer.
Enligt SI, Svensk Insamlingskontroll, får max 25% av de insamlade medlen gå till insamlings- och administrationskostnader. Vi ligger långt under, på ca 14%.


Med andra ord går det inte att skänka dit utan efterföljande tjat. Tråkigt.
 
När man talar om trollen - jag var in på Granngården idag och fick samma fråga om just 10 kr till Barncancerfonden. Då hade jag dessutom dragit medlemskortet och upptäckt en bonus på 60 kr som såklart nyttjades. Guldläge för att skänka en slant alltså! Meeen det blev ett nej ändå av ren princip. Turligt nog är det ju inte jätteofta jag handlar där så det är ingen jättestor uppoffring att undvika att åka dit ett tag nu.
 
Jag sökte lite och såg att september tydligen är barncancermånaden, det kan förklara varför det dykt upp i vissa butiker just nu.
Ingenstans står det något om att Granngården själva skänker ett enda litet öre :meh: Så jag frågade i kommentarsfältet om de matchar donationerna, får se vad/om de svarar.
 
Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden också efter hon berättat summan för köpet. Nu kanske jag får skit för detta (och det kanske jag ska ha?) men jag tycker det typ känns lite fult..? som utpressning?

Vad säger man liksom? Nej? Kan ju lika gärna säga "Nej jag tycker det är bra när barn har cancer" :meh: Jag var inte först i kön när jag ställde mig där och jag stod och packade ett tag och jag hörde inte en enda kund som sa nej, det var heller inte ett rungande ja från alla utan vissa sa typ "visst", jag kanske inbillar mig men det kändes som fler än jag störde sig på att de fick frågan.

Nu är ju inte 10 kr hela världen, och jag har inget emot välgörenhet eller barncancerfonden men jag gillade inte situationen. För vissa kanske 10 kr faktiskt gör skillnad och då är det ju för jävligt om man känner sig tvungen att skänka. Jag vill dock inte måla upp en halmgubbe här, jag ska villigt erkänna att jag aldrig haft så ont om pengar att jag inte kan avvara en tia, och kan inte tänka mig att det är supervanligt men risken känns liksom illa nog, typ.

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar här? Vissa ställen har ju typ en knapp eller liknande man kan trycka på för att skänka ett visst belopp, det tycker jag är mycket bättre.
Jag personligen tycker det är rätt smidigt att kassapersonal frågar. Då slipper jag liksom komma på själv att jag ska gå in och skänka pengar (utöver till de organisationer där jag är månadsgivare..). Har heller inga problem att säga nej, jag gör lite olika beroende på vilken organisation det handlar om.
 
Svar från WWF: Ja, det är möjligt att ge en engångsgåva till WWF utan att bli erbjuden återengagemang genom att sätta in en gåva via Bankgiro: 901–9746 eller via Swish: 901 9746.
Swishar man får de väl ens telefonnummer ...?
Om jag ger till nån organisation gör jag det alltid via pg/bg och använder inte ocr från deras inbetalningskort som de skickat för då vet de att det är jag som skänkt.
Det säkraste är att bara skriva ”gåva” i meddelandefältet. Då kan de inte få ens personuppgifter.
 
Från Cancerfonden: Tack för ditt mejl.

Stort tack för dina synpunkter. Det stämmer att vi när man skänkt en gåva sedan skickar ut information om vad gåvan går till, samt som ett led i att få in ytterligare bidrag till cancerforskningen. Utskicken genererar stora summor. För Cancerfonden är det dock av yttersta vikt att insamlings- och administrationskostnaderna är så låga som möjligt för att så mycket pengar som möjligt ska gå till kampen mot cancer.
Enligt SI, Svensk Insamlingskontroll, får max 25% av de insamlade medlen gå till insamlings- och administrationskostnader. Vi ligger långt under, på ca 14%.
Jag brukar stödja en organisation som ligger på 1% ... önskar att jag kunde ge mer till dem för de behöver verkligen mer medel och det är en liten och seriös organisation.

...

Plus att jag har ”bistånd på köpet” på mitt Coop kort och då rundas det upp till närmaste hel krona varje gång jag handlar med det. Så handlar jag för 244:51 så ger jag 49 öre till insamlingen.
De (Coop) får in rätt mycket på detta sätt. Många bäckar små ...
 
När jag var i 20-årsåldern och blev stoppad i köpcentrum var mitt standardsvar att jag inte hade fyllt 18 än, det gjorde att samtliga säljare och organisationer gav sig direkt.

Synd att tiden då det fungerade är förbi sedan länge 😅
Kan fungera nu också, om nån inte ens är så tillräknelig att de inser att de är myndiga sedan länge så kan de väl inte ingå nåt avtal alls? :)
 
Jag tänker ändå att huvudsaken är att de får in så mkt pengar som möjligt! Det är ju liksom syftet. Ger utskicken stor effekt vore det väl korkat av dem att sluta :)
Frågan är väl om det får in så mycket pengar som möjligt när massor av folk som vill skänka avstår på grund av att man inte orkar med terrorn som följer. En "jag vill inte bli kontaktad knapp lär vara en bra investering.
Noteras ska att alla jag diskuterat den här frågan med säger att de inte skänker just på grund av allt tiggande som det leder till
 
Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Svar från Barncancerfonden:
Det beror lite på hur man skänker ursprungsgåvan. Om detta görs per telefon eller mejl med oss direkt så kan man i samma ärende nämna att du inte vill att det skall leda till någon kontakt, så lägger vi in det direkt. Om du däremot skänker på annat vis där en konversation med oss inte ingår så behövs det undanbes i efterhand.

Den ideella sektorn har ett sådant behov av att försöka hitta nya gåvor för att finansiera verksamheten, så det finns nog ingen organisation som jag känner till där kontaktuppgifter som fås in inte brukas på ett eller annat sätt för att bedriva vidare insamling. Det är alltid en balansgång mellan att visa genuin tacksamhet för den skänkta gåvan, för det känner vi verkligen, och att undersöka möjligheten att omvandla en engångsgivare till en månadsgivare exempelvis.

Det enda egentliga sättet skulle väl då vara kontanter i insamlingsbössor i butiker eller skänka pant i pantmaskiner osv. där inga kontaktuppgifter uppges, men just bössor börjar bli väldigt sällsynta.
 
Frågan är väl om det får in så mycket pengar som möjligt när massor av folk som vill skänka avstår på grund av att man inte orkar med terrorn som följer. En "jag vill inte bli kontaktad knapp lär vara en bra investering.
Noteras ska att alla jag diskuterat den här frågan med säger att de inte skänker just på grund av allt tiggande som det leder till
Ok! Jag har aldrig hört någon resonera så innan den här tråden, är det så jobbigt att få några mail/samtal? Jag får mail och samtal om allt möjligt hela tiden, det mesta kånns MKT mindre relevant än barncancerfonden.

Jag tror att organisationerna som jobbar med frågorna har bäst koll på hur de får in mest pengar - de har antagligen provat och utvärderar många olika alternativ.
 
Ok! Jag har aldrig hört någon resonera så innan den här tråden, är det så jobbigt att få några mail/samtal? Jag får mail och samtal om allt möjligt hela tiden, det mesta kånns MKT mindre relevant än barncancerfonden.

Jag tror att organisationerna som jobbar med frågorna har bäst koll på hur de får in mest pengar - de har antagligen provat och utvärderar många olika alternativ.
Det är verkligen så jobbigt. Jag skulle aldrig ens överväga att ge gåva till någon organisation som sedan började tigga mer pengar och kontakta mig "privat".
Jag får aldrig random samtal. :) Mail spelar mindre roll, de hamnar ju bara i skräpposten.
 
Ok! Jag har aldrig hört någon resonera så innan den här tråden, är det så jobbigt att få några mail/samtal? Jag får mail och samtal om allt möjligt hela tiden, det mesta kånns MKT mindre relevant än barncancerfonden.

Jag tror att organisationerna som jobbar med frågorna har bäst koll på hur de får in mest pengar - de har antagligen provat och utvärderar många olika alternativ.
Jag tycker det är så jobbigt. Men jag tror ändå att organisationerna vet vad de gör.
 
Svårast är väl de som är hemlösa och försöker få ihop en slant utanför matbutiker. Tragiskt samhälle när vissa har det så svårt att de behöver förnedra sig genom att tigga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
904
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 521
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 785
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp