Från Cancerfonden: Tack för ditt mejl.Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.
Hej!
Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.
Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Stort tack för dina synpunkter. Det stämmer att vi när man skänkt en gåva sedan skickar ut information om vad gåvan går till, samt som ett led i att få in ytterligare bidrag till cancerforskningen. Utskicken genererar stora summor. För Cancerfonden är det dock av yttersta vikt att insamlings- och administrationskostnaderna är så låga som möjligt för att så mycket pengar som möjligt ska gå till kampen mot cancer.
Enligt SI, Svensk Insamlingskontroll, får max 25% av de insamlade medlen gå till insamlings- och administrationskostnader. Vi ligger långt under, på ca 14%.