Kassapersonal som ber om donation

Jag brukar fråga om företaget har någon deal om att skänka samma summa som rundas upp, och isåfall brukar jag säga ja. Det är dock extremt sällan fallet och då säger jag bara att jag isåfall väljer att avstå så jag skänker pengar på andra sätt.

Jag tycker det är ganska ofint att företag ska framstå som så himla goda när det i själva verket är kunders pengar det handlar om.

Det var ett bra svar. Ska svara så nästa gång.
 
För några veckor sedan hade nån i byn så man kunde plocka solrosor och sen betala genom att skicka valfritt belopp till barncancer fonden. Trevligt tyckte jag så jag gjorde det, omedelbart börjar det komma sms om att skänka mer pengar, blev grinig till slut och avregistrerade mig, nu har dom börjat ringa istället. Nu ångrar jag typ att jag skänkte nåt
UNHCR beter sig på samma sätt. Jättesynd eftersom det är en organisation jag gärna skulle skänka till. Men efter att de bombarderat mig med telefonsamtal, pappersbrev och sms lackade jag ur och skänker till andra i fortsättningen.

Vad gäller frågan i TS tycker jag det är lite fult upplägg, och ohämmad nog att säga nej tack lika högt och tydligt tillbaka.
 
Jag har inte stött på det, men skulle ogilla skarpt.
En ska inte oförberedd ställas inför att behöva svara på en sådan fråga inför andra i en publik miljö. Speciellt inte i en matbutik som är ett ställe ingen kan göra valet att undvika. Anser dessutom att det skulle försämra relationen mellan mig och kassörskan om de gör så.

Det är en helt annan sak med folk representerande en organisation som står utanför butiken. De kan man bara runda och klippa interaktionen med. Den som sitter i kassan är jag tvingande bunden till att fortsätta genomföra min interaktion med, vilket gör att alternativet att undvika situationen inte finns och det skapar en ojuste press på den som får frågan. Det plus att man ställs inför att behöva göra ett aktivt nej-ställningstagande istället för bara ett passivt icke-val för att slippa är inte ok som insamlingsmetoder.
 
Inte ok anser jag. Ok om de sätter upp en skylt med Swish-kod och en pengabössa men inte "tiggeri" från kassören.
Jag håller med. Jag hade sagt nej för jag har redan en "plan" för vilka jag skänker pengar till. Men jag vill inte att kassören sätter mig i en situation där jag verkar snål. @Monimaker sätter fingret på problemet där hon skänker pengar för att slippa obehag. Det är inte schysst av butiken.

Jag var medlem i Amnesty under flera år. De ringde förhållandevis ofta och ville ha mer pengar än jag redan gav. Och dessutom med lite trist attityd. "Det är ju bra att du är medlem men du borde också skänka mer pengar". Droppen var när de ville legalisera prostitution, då lämnade jag.
 
Har jättesvårt att säga nej i butiken sådär en gör det ändå. Just Barncancerfonden donerar mitt företag jag jobbar på redan massor med pengar så känner tat det är strunt samma. Sen vill jag hellre ge till annan organisation.

Även om jag skickat lite då och då till olika så har jag faktiskt aldrig blivit rejält jagad efteråt.

Till organisationer som står utanför brukar jag bara sätta upp handen och säga att jag redan är månadsgivare
 
Till organisationer som står utanför brukar jag bara sätta upp handen och säga att jag redan är månadsgivare

Det värsta jag varit med om när en kille stod i ett köpcentrum och undrade om jag hade tid en stund och ville berätta om en organisation och att vara månadsgivare. Jag sa att jag inte hade tid.

Personen gick efter mig och skrek till mig att jag var snål som inte skänkte till utsatta barn. Jag fick till slut vända mig om och säga till ordentligt att jag skulle ringa polisen om han inte slutade med sina trakasserier. Då hade han gått efter mig en bra bit och även försökt ta tag i min arm.

Personen var väl antagligen desperat jag antar att deras lön hänger på hur många månadsgivare de får in men det där var långt över gränsen för vad som är acceptabelt.
 
För några veckor sedan hade nån i byn så man kunde plocka solrosor och sen betala genom att skicka valfritt belopp till barncancer fonden. Trevligt tyckte jag så jag gjorde det, omedelbart börjar det komma sms om att skänka mer pengar, blev grinig till slut och avregistrerade mig, nu har dom börjat ringa istället. Nu ångrar jag typ att jag skänkte nåt
Så där var det när jag skänkte "en nalle" till en nalle-konsert. Det blev ett jäkla massa tjatande efteråt om mera pengar.
 
Påminner mig om den gången jag och sonen skulle in på matbutiken och blev stoppade av en tjomme som ville ge sonen ett armband. Jag svarade att jag inte var intresserad av att skänka pengar men han hävdade att de delade ut dem gratis. Okej.
Sonen fick armbandet på sig och sedan skulle snubben ha mitt namn, adressuppgifter, telefonnummer osv. Jag frågade vad han skulle ha det till och upprepade att jag inte var intresserad av att skänka pengar.
"Nej nej, du skriver inte upp dig på något."
"Okej men vad ska du med uppgifterna till då?"
Då blev han svinsur och bara "Du märker det inte ens, det är bara x kronor som dras på telefonräkningen."
"Ja fast jag skänker redan pengar och är som sagt inte intresserad av att skriva upp mig på något mer."
Sedan gick vi därifrån och han ropade något efter mig som jag inte kommer ihåg.

Tror att det var cancerfonden eller liknande och jag känner varenda gång att de skjuter sig i foten genom att ha sådana där personer ute och typ hota sig till pengar. Det ger hela organisationen dåligt rykte och gör att jag aldrig skulle skänka pengar till dem i andra sammanhang heller.
 
Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
 
Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Bra initiativ! Den organisation som förföljde mig i 3 år finns med på din lista.
Jag hoppas du får svar och delar med dig av dem :)
 
Det värsta jag varit med om när en kille stod i ett köpcentrum och undrade om jag hade tid en stund och ville berätta om en organisation och att vara månadsgivare. Jag sa att jag inte hade tid.

Personen gick efter mig och skrek till mig att jag var snål som inte skänkte till utsatta barn. Jag fick till slut vända mig om och säga till ordentligt att jag skulle ringa polisen om han inte slutade med sina trakasserier. Då hade han gått efter mig en bra bit och även försökt ta tag i min arm.

Personen var väl antagligen desperat jag antar att deras lön hänger på hur många månadsgivare de får in men det där var långt över gränsen för vad som är acceptabelt.

Det där är så standard här. Vårt centrum/torg är så långsmalt att de ställer 2-3 personer i bredd, vilket gör det stört omöjligt att passera utan att hamna i nätet. Sedan följer de efter de som 'inte har tid' att stanna en lång bit och försöker få dem att göra precis detta, både verbalt och fysiskt. Vissa perioder har jag undvikit centrumkärnan helt då den psykiska hälsan/sociala ångesten är lite väl påträngande. Det blir för mycket, helt enkelt och man känner sig förföljd och trakasserad. Och som att man aldrig någonsin vill höra talas om organisationen igen. :cautious:
 
Jag hade nog inte haft så mycket emot det om det hade varit ett knapptryck på koddosan när man ska betala som man hade fått slå in själv. Det jag reagerar på är dels självklart ni som blivit trakasserade när ni sagt nej (förutom damen utanför Ica har det peppar peppar åtminstone aldrig hänt mig) och dels när det ska frågas i kassakön så att man måste svara nej så alla hör.

Särskilt om det är typ Barncancerfonden så känner man sig som världens ruttnaste människa om man säger nej. Jag önskar att jag inte hade känt så, men kan inte låta bli.
 
Till kassapersonal brukar jag säga något i stil med att jag avgör själv när min ekonomi tillåter mig att skänka pengar. Organisationer jag väljer är de som står mig närmast.

Kan ju tillägga att när jag blev jagad genom halva köpcentret var jag dessutom student och hade absolut inte råd att skänka pengar. Men även om jag hade haft det så hade jag absolut inte skänkt något till den organisationen.
 
Jag fick ett ryck och skrev ihop nedanstående och har skickat det till Cancerfonden, Barncancerfonden, Hundstallet, Världsnaturfonden, Röda korset, Radiohjälpen och UNHCR Sverige. Ska bli spännande att se om jag får svar.

Hej!

Jag och några vänner hamnade i en diskussion där flera av oss skänkt engångssummor till diverse organisationer och då efteråt fått flertalet brev/sms från dessa organisationer där man ber om mer pengar. Dels känns det inte bra om man skänkt en lite summa, att den går till stor del till brev/vykort och porto och dels gör det ju att man absolut inte vill skänka mer om man automatiskt hamnat på någon lista (och blir tjatad på) utan att ha godkänt det.

Kan man ge engångssummor till er organisation utan att bli kontaktad efteråt? Och i så fall hur gör man?
Svar från WWF: Ja, det är möjligt att ge en engångsgåva till WWF utan att bli erbjuden återengagemang genom att sätta in en gåva via Bankgiro: 901–9746 eller via Swish: 901 9746.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 904
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
930
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 538
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 788
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp